AP1 sämre efter senaste uppdateringarna!?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: AP1 sämre efter senaste uppdateringarna!?

Inlägg av Svenssons »

Jag längtar till våren när dubbdäcken åker in på hyllorna igen och inget salt eller snöslask på vägarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

SR-71-BlackBird skrev:
Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
I motljus har jag upplevt exakt det. På väg ifrån Uppsala till Stockholm på E4 vägrar den slå på när solen ligger på, tidigare var detta inte ett problem.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Jag upplever den lite vinglig och opålitlig ibland. Tycker mig se ett visst samband med sandiga och smutsiga vägar.
Skall bli intressant att se om vingligheten försvinner när sopmaskinerna gjort sitt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

SR-71-BlackBird skrev:
Jag upplever faktiskt precis motsatsen: den blir bara bättre och bättre.

I förrgår åkte jag en längre sträcka och inget fungerade bra... Bilen vinglade, automatiskt helljus lös nästan hela tiden, och AP gick knappt att aktivera.
- när jag parkerat tittade jag i fram och det var imma på insidan framför kameran.

Bilen stod parkerad i solen ett par timmar och därefter gick hemfärden galant... Såååå skönt med AP! :lol:
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Nicklas skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Jag upplever faktiskt precis motsatsen: den blir bara bättre och bättre.

I förrgår åkte jag en längre sträcka och inget fungerade bra... Bilen vinglade, automatiskt helljus lös nästan hela tiden, och AP gick knappt att aktivera.
- när jag parkerat tittade jag i fram och det var imma på insidan framför kameran.

Bilen stod parkerad i solen ett par timmar och därefter gick hemfärden galant... Såååå skönt med AP! :lol:
Samma här funkar kanonbra bra bara väglaget är hyfsat rent. Sen är det sämre vägar på vintern med smutsiga väglinjer som inte syns men det rår inte AP för.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Samma här, den är klart mer vinglig och otillgänglig, men sannolikt är det årstiden.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tycker att den alltid varit ganska kass, men bara för att det är jag som säger det så funkade den snudd på perfekt i häromdagen när jag testade den igen (vilket jag nästan aldrig gör numera pgav usel funktion).
Den kändes extremt stabil och följsam, ungefär som den SKA vara (iaf när det är tydliga linjer osv). Jag blev så chockad att jag var tvungen att berätta för sambon om det :)
Den körde tom bra över krön och tom när den bara hade en bil framför att låsa på (var ju tvungen att testa lixom)...
Undrar om ngn bytt ut min bil ngn natt :o :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Funkar bra.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker den funkar bättre nu. Dessutom låser den inte längre AP-hastighet vid skyltad hastighet på vägar med mötande trafik, som den gjorde vid förr-förra uppdateringen. DÅ var den nästan oanvändbar, folk bakom blev ju vansinniga av att man körde exakt enligt skyltning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

HelectriC skrev:
Jag tycker den funkar bättre nu. Dessutom låser den inte längre AP-hastighet vid skyltad hastighet på vägar med mötande trafik, som den gjorde vid förr-förra uppdateringen. DÅ var den nästan oanvändbar, folk bakom blev ju vansinniga av att man körde exakt enligt skyltning.
Du kan ställa om upp till 10km /h över gränsen
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Med spaken kan man dra upp den till 150 på 70väg, iaf kan jag det. Kanske har gammal mjukvara iofs
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det beror på väg, eller snarare vad kartinformationen säger om vägen. Om det är en väg som är markerad som med mötande trafik så ska den inte tillåta mycket mer än hastighetsgränsen. Men många vägar med mötande trafik saknar den restriktionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Perkalars
Teslaägare

Inlägg av Perkalars »

Tycker också att den fungerar bättre än någonsin just nu. Smuts på vägarna och dåligt synliga linjer kan ställa till det ibland men annars upplever jag den väldigt stadig. /Per
/Per

Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

kangru skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
I motljus har jag upplevt exakt det. På väg ifrån Uppsala till Stockholm på E4 vägrar den slå på när solen ligger på, tidigare var detta inte ett problem.
Så har det "alltid" varit! Du är bara ovan vid sol! När bilen är parkerad så att en lågt stående sol lyser rakt in i kameran tar AP solsemester. Nästa gång du använder bilen funkar AP igen.
Numera klarar den krön utan krumbukter och funktionen att haka på framförvarande bil, som visas blå när det sker, gör AP användbar även när det saknas linjer!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bullen skrev:
HelectriC skrev:
Du kan ställa om upp till 10km /h över gränsen
Offsetinställning ja, men när första uppdateringen och med den övergång från kamera till radar på AP1 bilar kom så tillät inte bilen att man körde över skyltad hastighet på vägar med mötande trafik. Oavsett om man hade offset inställt eller inte. Nu senast så har denna spärr försvunnit igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Ok. Det enda jag sett är AP restricted till 10km över vilket är sen offset jag ställt on.
Skriv svar