AP1 sämre efter senaste uppdateringarna!?
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: AP1 sämre efter senaste uppdateringarna!?
Jag längtar till våren när dubbdäcken åker in på hyllorna igen och inget salt eller snöslask på vägarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I motljus har jag upplevt exakt det. På väg ifrån Uppsala till Stockholm på E4 vägrar den slå på när solen ligger på, tidigare var detta inte ett problem.SR-71-BlackBird skrev:Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
- Peter Holm
- Teslaägare
Jag upplever den lite vinglig och opålitlig ibland. Tycker mig se ett visst samband med sandiga och smutsiga vägar.
Skall bli intressant att se om vingligheten försvinner när sopmaskinerna gjort sitt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skall bli intressant att se om vingligheten försvinner när sopmaskinerna gjort sitt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag upplever faktiskt precis motsatsen: den blir bara bättre och bättre.SR-71-BlackBird skrev:Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
I förrgår åkte jag en längre sträcka och inget fungerade bra... Bilen vinglade, automatiskt helljus lös nästan hela tiden, och AP gick knappt att aktivera.
- när jag parkerat tittade jag i fram och det var imma på insidan framför kameran.
Bilen stod parkerad i solen ett par timmar och därefter gick hemfärden galant... Såååå skönt med AP!

Samma här funkar kanonbra bra bara väglaget är hyfsat rent. Sen är det sämre vägar på vintern med smutsiga väglinjer som inte syns men det rår inte AP för.Nicklas skrev:Jag upplever faktiskt precis motsatsen: den blir bara bättre och bättre.SR-71-BlackBird skrev:Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
I förrgår åkte jag en längre sträcka och inget fungerade bra... Bilen vinglade, automatiskt helljus lös nästan hela tiden, och AP gick knappt att aktivera.
- när jag parkerat tittade jag i fram och det var imma på insidan framför kameran.
Bilen stod parkerad i solen ett par timmar och därefter gick hemfärden galant... Såååå skönt med AP!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Samma här, den är klart mer vinglig och otillgänglig, men sannolikt är det årstiden.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tycker att den alltid varit ganska kass, men bara för att det är jag som säger det så funkade den snudd på perfekt i häromdagen när jag testade den igen (vilket jag nästan aldrig gör numera pgav usel funktion).
Den kändes extremt stabil och följsam, ungefär som den SKA vara (iaf när det är tydliga linjer osv). Jag blev så chockad att jag var tvungen att berätta för sambon om det
Den körde tom bra över krön och tom när den bara hade en bil framför att låsa på (var ju tvungen att testa lixom)...
Undrar om ngn bytt ut min bil ngn natt

Den kändes extremt stabil och följsam, ungefär som den SKA vara (iaf när det är tydliga linjer osv). Jag blev så chockad att jag var tvungen att berätta för sambon om det

Den körde tom bra över krön och tom när den bara hade en bil framför att låsa på (var ju tvungen att testa lixom)...
Undrar om ngn bytt ut min bil ngn natt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Funkar bra.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jag tycker den funkar bättre nu. Dessutom låser den inte längre AP-hastighet vid skyltad hastighet på vägar med mötande trafik, som den gjorde vid förr-förra uppdateringen. DÅ var den nästan oanvändbar, folk bakom blev ju vansinniga av att man körde exakt enligt skyltning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Du kan ställa om upp till 10km /h över gränsenHelectriC skrev:Jag tycker den funkar bättre nu. Dessutom låser den inte längre AP-hastighet vid skyltad hastighet på vägar med mötande trafik, som den gjorde vid förr-förra uppdateringen. DÅ var den nästan oanvändbar, folk bakom blev ju vansinniga av att man körde exakt enligt skyltning.
Med spaken kan man dra upp den till 150 på 70väg, iaf kan jag det. Kanske har gammal mjukvara iofs
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det beror på väg, eller snarare vad kartinformationen säger om vägen. Om det är en väg som är markerad som med mötande trafik så ska den inte tillåta mycket mer än hastighetsgränsen. Men många vägar med mötande trafik saknar den restriktionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tycker också att den fungerar bättre än någonsin just nu. Smuts på vägarna och dåligt synliga linjer kan ställa till det ibland men annars upplever jag den väldigt stadig. /Per
/Per
Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Såld - Model S85D 2015
Nuvarande - Model S Long Range uttagen Sep 2020
Så har det "alltid" varit! Du är bara ovan vid sol! När bilen är parkerad så att en lågt stående sol lyser rakt in i kameran tar AP solsemester. Nästa gång du använder bilen funkar AP igen.kangru skrev:I motljus har jag upplevt exakt det. På väg ifrån Uppsala till Stockholm på E4 vägrar den slå på när solen ligger på, tidigare var detta inte ett problem.SR-71-BlackBird skrev:Tycker AP1 efter senaste uppdateringarna blivit rejält mycket sämre, så till den grad att jag nästan inte använder den. Någon annan som upplever detta?
Numera klarar den krön utan krumbukter och funktionen att haka på framförvarande bil, som visas blå när det sker, gör AP användbar även när det saknas linjer!
Model S P85D,
Offsetinställning ja, men när första uppdateringen och med den övergång från kamera till radar på AP1 bilar kom så tillät inte bilen att man körde över skyltad hastighet på vägar med mötande trafik. Oavsett om man hade offset inställt eller inte. Nu senast så har denna spärr försvunnit igen.bullen skrev:Du kan ställa om upp till 10km /h över gränsenHelectriC skrev:Jag tycker den funkar bättre nu. Dessutom låser den inte längre AP-hastighet vid skyltad hastighet på vägar med mötande trafik, som den gjorde vid förr-förra uppdateringen. DÅ var den nästan oanvändbar, folk bakom blev ju vansinniga av att man körde exakt enligt skyltning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ok. Det enda jag sett är AP restricted till 10km över vilket är sen offset jag ställt on.