Status: leverans slutet på Mars

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Status: leverans slutet på Mars

Inlägg av mahulkp »

hybris skrev:
Jguillen @ teslamotors.com

Tänk på att han är Senior VP of Sales så var vänlig och saklig om du skriver till honom.

Problemen verkar vara i Tillburg och inte med den lokala logistiken i Sverige. Min bil måste varit där i en månad snart...
Tack hybris. Självklart, finns ingen anledning att vara oförskämd.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Man börjar nästan skapa konspirationsteorier... Har Tesla snott våra bilar till demo? Vad händer etc..
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Occams rakkniv. Förmodligen är logistiken i Tilburg överlastad efter att tagit emot en stor last bilar. De kan ju inte ha dimensionerat för att ta emot den extremt höga nivån med fordon som trycks ut i kvartalsskiften. De flesta andra billeverantörer skulle buffra mer mot kund och inte vara transparenta med vilken status bilen är i. Tesla befinner sig nu i någon mening i det sämsta av två världar efter status ändras till att den skeppas från fabrik. Hade de haft ytterligare status för Europa skeppningar såsom "on the boat over atlantic", "arrived in europe", "final assembly in progress" , "en route to local SC", så hade nog det fungerat bättre. Då blir det inga större gissningar. I USA så fungerar det nog bättre IOM transporttiden är såpass mycket kortare...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

thebishop skrev:
Hade de haft ytterligare status för Europa skeppningar såsom "on the boat over atlantic", "arrived in europe", "final assembly in progress" , "en route to local SC", så hade nog det fungerat bättre. Då blir det inga större gissningar. I USA så fungerar det nog bättre IOM transporttiden är såpass mycket kortare...
Det är typ inte omöjligt att lägga till sånt... de borde fixa till det.

Nu spekulerar jag bara, men tänk om alla bilar fördröjs till... på torsdag? :o Med tanke på Elons presskonferens då... :shock:
Användarvisningsbild
cjk
Teslaägare

Inlägg av cjk »

Precis samma situation för mig. Hade slutet av februari som beräknad leveranstid först, men när jag i mitten av februari frågade efter leveransdatum fick jag besked att den uppskattade leveranstiden nu var i slutet av mars. Jag trodde det var en felskrivning först, men tydligen inte. Ingen mer information sedan dess, utan bara "När jag har ett förslag på datum till dig återkommer jag så snart som möjligt. Jag måste få bekräftat ifrån fabriken innan jag kan säga något datum." Om och om igen. Fruktansvärt dåligt och oseriöst tycker jag.

Förseningar händer ju tyvärr, i alla branscher, men när det gör det måste man väga upp det med mer frekvent och tydlig kommunikation. Annars uppstår bara irritation och man förstår kundrelationen. Det verkar tyvärr inte som att Tesla har fattat detta.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Jag skickade ett mail till Jerome igår kväll och fick i morse ett personligt svar från Miki Sofer som är Delivery Manager globalt. Han skriver att han förstås beklagar att jag inte fått ett leveransbesked ännu. Anledningen sägs vara problem med skeppningen från USA på grund av de hamnstrejker som pågår på västkusten (låter lite märkligt då de väl skeppar ut från östkusten?). Problemen har varit så stora så att "Mr Musk" har fått ingripa och säkerställa att det inte blir några framtida förseningar. Nu har skeppningarna kommit igång så att leveranserna ska kunna fungera normalt.

Hursomhelst så säger Miki att enligt vad han kan se så är leveransen av min bil "on track" och att jag kan förvänta mig ett leveransbesked de närmaste dagarna från min DS. Blir spännande att se om det blir så.

Att snabbt få ett personligt svar utifrån mitt brev känns positivt och jag upplever det som att man gör allt man kan för att få nöjda kunder. Om de kunde kommunicera bättre internt och med kunderna så kommer vi bli ännu mer nöjda ;)
Model YP 2024
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vet att hela produktionen stod stilla i princip eftersom en USB-kabel saknades. Både plan A och plan B fallerade så de sprang och köpte upp alla kablar de fick tag på i olika butiker runt USA. Strejkerna på västkusten lär inte påverka transport av bilarna men väl detaljer som krävs för att kunna skicka vidare bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Kan det inte vara så att en strejk på västkusten gör att fler väljer att skicka via östkusten vilket kan försena Teslas leveranser?

Jag har också leverans i "Late March" men jag har ingen brådska, förutom att jag känner mig som ett barn kring jul som vill öppna sina presenter så snart som möjligt. Jag bor i Uppsala så det är väldigt nära till Upplands Väsby och jag har inget speciellt inplanerat de kommande månaderna.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

den som väntar väntar inte ........
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det vore ju kul om de hade kameror placerade på några strategiska platser i produktionen och att det las upp filmsnuttar under din inloggning så att man kunde se att de börjar och hur de producerade din bil. Borde vara lätt ordnat rent tekniskt men kanske inte så kul för de som arbetar där? Jag skulle dock tycka att det vore kul att se.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

De påstår att det varit strejker i hamnarna i USA. Nu var min bil klar i Januari så misstänker att den varit i Tillburg sedan länge... Inte forskat i hur det varit strejker i hamnarna på Östkusten. Någon som har koll och ka undersöka?
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

När jag pratade med Teslas säljare i höstas så sa de att frakten över Atlanten tar 5-6 veckor och de samlar ihop bilarna och skickar dem gemensamt ungefär en gång i månaden. Det skulle göra att om man hade otur så kunde bilen man har beställt bli klar en dag för sent och då skeppas en månad senare.

Men det kan också ha varit så att säljaren försökte skrämma mig och få mig att beställa tidigare.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Som sagt min bil var klar i produktion tidigt i Januari så har svårt att se hur en strejk skulle påverka så mycket. Misstänker att min bil var med på samma båt som de P85D som redan levererats...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Mahulkp: våra VIN ligger 20 nummer från varandra... :-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag hoppas dock att jiddret om att båtarna from i Fredags går igen enligt plan är BS. För är våra bilar på en sådan båt ligger en leverans 1.5 månad bort... Luktar standardsvar via email... Skulle leveransen flyttas till Maj så skippar jag bilen...
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

hybris skrev:
Mahulkp: våra VIN ligger 20 nummer från varandra... :-)
Kul, då kan vi ju hoppas att de kommer samtidigt :-)
Model YP 2024
Användarvisningsbild
Urtie
Teslaägare

Inlägg av Urtie »

Beställningsordningen verkar inte spela sådär värst stor roll. Min kollega och jag beställde varsin i samma beställning i oktober. Han får sin imorgon, och de kan inte ens svara på var min är, än mindre ge ett leveransbesked.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Skumt, nu visar min My tesla sida inget datum alls längre... Tidigare idag stod det fortfarande end of march. Har det försvunnit för någon mer?! :-?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Samma här... en helt tom ruta...
- Hoppas det är ett bra tecken :shock:
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

thebishop skrev:
Skumt, nu visar min My tesla sida inget datum alls längre... Tidigare idag stod det fortfarande end of march. Har det försvunnit för någon mer?! :-?

AAAAAARRRRGGHHH!? :shock: :shock: :shock: :?

Samma här!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har de en människa som ska lämna ut alla bilar? Blir ju några stycken i Mars.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Samma här. Jag har (hade) också "Late March".
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Vet ej hur många gubbar och gummor de har men när jag hämtade 30/12 var vi 3 st samtidigt så 3 i timmen kan de säkert lämna lite drygt 20 om dagen.
Men en lastbil tar väl bara 7-8 bilar så en begränsning finns ju där också och sedan resten av kedjan med montering, rekonditionering, mm.

I helgen gick jag (tillfälligt) från min S till fruns SUV och undrade då var fanns axet....... och kan tänka mig att till P/D är det också ganska långt o avsätt bil man kommer ifrån.

Har i helgen också bokat provkörning i Malmö så skall bli kul att testa det man ser på Youtube angående P/D, kanske man ångar provkörningen när man kör hem?
Användarvisningsbild
Urtie
Teslaägare

Inlägg av Urtie »

Det känns nästan som att de fick iväg ett litet antal för relativt tidig leverans, men att det körde ihop sig när det blev lite för många på en gång.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Förra tisdagen mötte jag en biltransport med 6 bilar på i Danmark, på väg upp från Rödby. En var definitivt en grå skönhet. Stod det inte mitt namn på den?

En röd också, och någon vit. Kommer inte ihåg om det var den röda eller gråa som hade spoiler bak. Jag var en sekund ifrån att vända på motorvägen och köra ifatt transporten!
phasebox.se
P85D
Skriv svar