12 voltsproblem
Moderator: Redaktion
12 voltsproblem
Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.
X100 lev.14/8-18.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: 12 voltsproblem
Lämnar du meddelande så ringer de alltid upp.far1far2 skrev:Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.
Speciellt om det är lite mer bråttom.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: 12 voltsproblem
Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Re: 12 voltsproblem
Tack för advisen! Ligger på dom som en hök!Delta skrev:Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
X100 lev.14/8-18.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 12 voltsproblem
Ja, du har ju garanti kvar annars är det ju bara att knata iväg till Biltema och köpa ett nytt batteri...far1far2 skrev:Tack för advisen! Ligger på dom som en hök!Delta skrev:Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: 12 voltsproblem
Om du gillar att meka och har väldigt mycket tid och tålamod kan du byta batteriet själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: 12 voltsproblem
Fick detta felmeddelande i Fredags, ringde supporten som tog kontakt med service i Mölndal som ringde tillbaka. Hade bokat 6000 mila service 5:e maj där men de ville se bilen tidigare än så, så på Tisdag 4/4 fick jag tid. Tag kontakt med supporten, tror jag är en bra ide'.far1far2 skrev:Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: 12 voltsproblem
Fick samma meddelande i höstas. De ville inte vänta trots att jag skulle in på service 6 V senare. Du kan tydligen bli stående om du har otur.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: 12 voltsproblem
Hur kan de vara att 12 volts batteriet blir förstört så snabbt, det måste ju gå att ladda och ladda ut det på ett mer skonsamt sätt så de håller längre?
Tittar jag på min fossil så hade jag samma batteri i 5 1/2 år, jag får en känsla av att de flesta med elbil har bytt sitt batteri innan dess. Kan lägga till att jag har diesel värmare också vilket tydligen ska slita ordentligt på 12 volts batteriet när man använder det.
Ursäkta mitt fossil snack men måste ju jämföra, hoppas ingen mår allt för dåligt nu
Tittar jag på min fossil så hade jag samma batteri i 5 1/2 år, jag får en känsla av att de flesta med elbil har bytt sitt batteri innan dess. Kan lägga till att jag har diesel värmare också vilket tydligen ska slita ordentligt på 12 volts batteriet när man använder det.
Ursäkta mitt fossil snack men måste ju jämföra, hoppas ingen mår allt för dåligt nu
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 12 voltsproblem
Jag har bytt flera batterier i fossilbil efter 2 år
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 12 voltsproblem
En fossilmotors generator "motionerar" batteriet bättre.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 12 voltsproblem
Jag har blivit stående med avgasbilar flera gånger pga problem med 12 V-batteriet. Igår fick jag tillbaka utlånad 12V-laddare av kompis som behövde ladda batteriet i en hyfsat ny Volvo. Han hade köpt en egen eftersom han räknar med att behöva ladda igen. Teslas 12V-batteri är lite mindre än vad som är vanligt i avgasbilar vilket nog kan påverka hur snabbt det kan bli problem med det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 12 voltsproblem
Ok jag har kanske haft tur med mina fossil bilar helt enkelt även om jag fortfarande har en gnagande känsla av att problemet är större på elbilar.
Kanske dagas att ersätta bly batteriet med något litium 12v batteri istället med förhoppning att de håller bättre, borde ju funka då en elbil har helt andra (enklare) krav på 12 volt än en fossil.
Kanske dagas att ersätta bly batteriet med något litium 12v batteri istället med förhoppning att de håller bättre, borde ju funka då en elbil har helt andra (enklare) krav på 12 volt än en fossil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 12 voltsproblem
I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.
Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.
I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.
Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.
Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.
I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.
Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.
Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 12 voltsproblem
Jag kör med en del hemmamonterade Li-batterier. 4 x 3,25 volt = 13 volt nominellt från fyra LiFePO4 celler...Bjorn skrev:I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.
Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.
I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.
Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.
Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: 12 voltsproblem
Jo de känns som man behöver göra något, om inte litium batterier fungera så finns de kanske andra typer av batterier eller bly batterier som optimeras för de förbruknings mönster som el bilar har. Ja något borde göras för de känns löjligt att man har ett stort jäkla batteri som har 20-100kWh ström men man kan inte starta systemen då de gamla bly batteriet från fossil tiden har gett uppBjorn skrev:I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.
Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.
I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.
Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.
Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 12 voltsproblem
Sånt här skit får man äta upp på jobbet kan jag säga, och här är det ju inte tal om några elbilsmyter utan helt äkta och rent löjeväckande uselt att det ens sker på
så pass nya bilar lixom.
Har fått höra flera gånger liknande "kan dom inte ens få ett litet 12V-batteri att hålla längre än i min bil, hur ska dom då kunna få ett superstort och svindyrt batteri att hålla?" osv...
Sånt här sprider sig och inte har man nått att sätta emot heller
Inte för att jag personligen bryr mig om dom köper en elbil eller inte, det är inte mitt bekymmer, jag har redan valt för länge sedan vad JAG vill äga, men det är sådär lagom
kul att bli pikad för vilken skämtbil man köpt för massor med pengar...
så pass nya bilar lixom.
Har fått höra flera gånger liknande "kan dom inte ens få ett litet 12V-batteri att hålla längre än i min bil, hur ska dom då kunna få ett superstort och svindyrt batteri att hålla?" osv...
Sånt här sprider sig och inte har man nått att sätta emot heller
Inte för att jag personligen bryr mig om dom köper en elbil eller inte, det är inte mitt bekymmer, jag har redan valt för länge sedan vad JAG vill äga, men det är sådär lagom
kul att bli pikad för vilken skämtbil man köpt för massor med pengar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 12 voltsproblem
Ja, man kan lätt bli idiotförklarad. Det är sant. Jag berättade igår för en granne att vi planerar att skaffa elbil även för sambon, att vi bara inte har bestämt vilken modell det ska bli. Han tuppade nästan av och menade att det var ju jäkligt onödigt. Det ska väl inte behövas liksom. Nästan så att han blev lite arg på mig, hur jag kunde vara så dum, jag som är så smart annars. Typ. Som om det vore en uppoffring att köra elbil eller nåt. Jag begrep först inte vad han överhuvudtaget menade. Och egentligen begriper jag det fortfarande inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 12 voltsproblem
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
X100 lev.14/8-18.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 12 voltsproblem
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 12 voltsproblem
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!Bjelke skrev:Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
X100 lev.14/8-18.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: 12 voltsproblem
Jag hade min på vanlig service samtidigt igår, så då tog det hela dagen... Men jag fick göra Gbg under dagen så jag kunde så att säga "skriva av mina 50 mil t.o.r" i tid, till skillnad från dina 70 mil t.o.r för 20 minuters arbete .far1far2 skrev:Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!Bjelke skrev:Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: 12 voltsproblem
Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 12 voltsproblem
Min bil har vid några tillfällen också visat 12V-felmeddelandet i kombination med diverse andra roliga random-fel. Samt texten "unable to start". Svarta skärmar har jag också fått en gång. Trots allt gick det faktiskt att starta bilen varje gång detta har hänt. Peppar, peppar. Support/service kan inte se nånting och vet inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 12 voltsproblem
Jag hoppas att tesla sätter igång ett certifierings-program så att tekniker kan bli tillåtna att göra service på bilarna och utföra rep. (Fast tror att det mesta är att byta grejer mer än att reparera)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)