Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.

Moderator: Redaktion
Lämnar du meddelande så ringer de alltid upp.far1far2 skrev:Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.
Tack för advisen! Ligger på dom som en hök!Delta skrev:Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Ja, du har ju garanti kvar annars är det ju bara att knata iväg till Biltema och köpa ett nytt batteri...far1far2 skrev:Tack för advisen! Ligger på dom som en hök!Delta skrev:Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Fick detta felmeddelande i Fredags, ringde supporten som tog kontakt med service i Mölndal som ringde tillbaka. Hade bokat 6000 mila service 5:e maj där men de ville se bilen tidigare än så, så på Tisdag 4/4 fick jag tid. Tag kontakt med supporten, tror jag är en bra ide'.far1far2 skrev:Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning.
Jag kör med en del hemmamonterade Li-batterier. 4 x 3,25 volt = 13 volt nominellt från fyra LiFePO4 celler...Bjorn skrev:I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.
Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.
I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.
Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.
Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Jo de känns som man behöver göra något, om inte litium batterier fungera så finns de kanske andra typer av batterier eller bly batterier som optimeras för de förbruknings mönster som el bilar har. Ja något borde göras för de känns löjligt att man har ett stort jäkla batteri som har 20-100kWh ström men man kan inte starta systemen då de gamla bly batteriet från fossil tiden har gett uppBjorn skrev:I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.
Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.
I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.
Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.
Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!Bjelke skrev:Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
Jag hade min på vanlig service samtidigt igår, så då tog det hela dagen... Men jag fick göra Gbg under dagen så jag kunde så att säga "skriva av mina 50 mil t.o.r" i tid, till skillnad från dina 70 mil t.o.r för 20 minuters arbetefar1far2 skrev:Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!Bjelke skrev:Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.