Jag var inne på MoS och säljaren gav mig en offert på en Demo MS med all utrustning på 1060270:-. Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats. Stoppar man in supermiljöpremien sjönk månadskostnaden något. Finns det några dolda kostnader för mig som privatkund här?
Vad är egentligen ägandekostnaden i månaden på en MS? Försäkring verkar ligga på runt 10.000 om året. Behöver man serva bilen? Helt enkelt vad har ni för utgifter på bilen.
Vill så gärna kunna ha råd med en Tesla på min lön.
Har min MX på privatlån, dock var den något dyrare. 230k up front sedan runt 8 i månaden efter miljöpremien. Kör runt 150mil per månad i tjänsten vilket ger mig runt 4000kr i milersättnih efter skatter. Räknar man bort dom fläskiga 230k så är den rätt billig per månad.
Service är inte nödvändigt för att behålla garantin.
Däck kostar, dom är dyra och slits fortare än på en svag fossilbil. Hur mkt dom slits är självklart individuellt, men räkna med ca dubbla däckskostnaden mot vad du har idag om du inte har extrema dimensioner på nuvarande bil.
Det är inte så många extra kostnader, det är bara att köra och se glad ut
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har inte haft mina bilar så länge att jag fått byta gummi ännu, men jag gissar att de inte slits så galet mycket efter du gjort dina superacc första månaden, men bilen är snabb och tung så klart mer än V70ns däck.
Driftskostnaderna är låga eller nästintill försumbara. Det är bara däck som kostar en slant. Service behöver man inte göra för att behålla garantin. Väljer man ändå att serva bilen så är servicen dyrare än hos någon annan biltillverkare.
Försäkringskostnaderna är mycket olika, beroende på var man bor och så. Min förra privatägda P85 kostade bara 6700kr/år i helförsäkring, men det får anses vara jättebilligt. Räkna med det dubbla eller mer för halvförsäkring på en ny bil.
Beroende på hur långt man har till närmaste Tesla Service Center får man tyvärr även räkna med att det går åt en eller annan arbetsdag för att ta sig dit några gånger om året. Också en kostnad, åtminstone för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag bor utanför Linköping så det är en bit till SC i Stockholm. Känns lite segt att åka dit på sina lediga dagar (jobbar oregelbundet, således ledig mitt i veckan) för diverse småfel som verkar dyka upp på världens bästa bil Men det kanske inte är så farligt som man läser?
Vad går däcken på? Tänker mig 19"
Har 2 stora dieselbilar idag, så det som försvinner i skatt, går till ökad försäkring gissar jag.
Det finns alltså inga nackdelar med att inte ha servat bilen en gång på 3 år den dagen man kanske vill byta in den?
Naturligtvis påverkar det andrahandsvärdet om bilen inte är servad. Det kommer nog ta bra många år innan "folk" inser att en elbil inte måste servas för att hålla. Det är betydligt viktigare att ha koll på hur batteriet har hanterats av tidigare ägare tex. Men som sagt under många år framöver kommer det bara kollas på mil och service.
Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
Jag betalade i vintras 12-tusen för hakka r2 vinterdäck. Det är väl där nånstans pristet för 19" ligger.
Diverse småfel får du tyvärr räkna med. Oftast går det dock bra att samla på sig allt sånt som inte är livsviktigt. SC har en lista där de lägger i allting som behöver åtgärdas. Men bökigt är det naturligtvis.
Jag bytte in en 3 år gammal bil hos Tesla som aldrig hade servats. Det var ingen som kommenterade det. Jag kan naturligtvis inte säga om jag hade fått mer för den om jag hade servat den. Troligen inga jättesummor i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har precis bytt. 4 nya Michelin Pilot Sport 19" 11160 riksdaler monterat o klart. Bilen har gått 5500 mil sedan jag hämtade ut den i januari-16 ( ja, man kör mer än tidigare ) och de gamla sommardäcken står väl för ca 3500 mil skulle jag gissa.
Naturligtvis påverkar det andrahandsvärdet om bilen inte är servad. Det kommer nog ta bra många år innan "folk" inser att en elbil inte måste servas för att hålla. Det är betydligt viktigare att ha koll på hur batteriet har hanterats av tidigare ägare tex. Men som sagt under många år framöver kommer det bara kollas på mil och service.
Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
55% restvärde efter 3 år. Kontantinsatsen ser man nog aldrig igen (så egentligen är månadsavgiften högre eftersom man aldrig får tillbaka kontantinsatsen) Sen har du valet att låna vidare på restvärdet, eller byta in bilen. Månadsavgiften var beräknad på 3 år. Jag har själv varit skeptisk till siffrorna, är inte så haj på matematiken här, så någon får gärna redovisa hur de räknat?
För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Även frihet har ett maxpris och jag vet att jag inte skulle trivas att åka runt i något så dyrt och heligt och känna att jag egentligen inte har råd. Det är därför jag frågar här vad man kan räkna med för kostnader.
I nuläget räknar jag med lite drygt 2 000:- i månaden för försäkring, hemmaladdning, däckslitage samt service vartannat år. Men när den 3-åriga vagnskadegarantin går ut så tror jag att försäkringskostnaden lär öka med minst en femhundring i månaden.
För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Även frihet har ett maxpris och jag vet att jag inte skulle trivas att åka runt i något så dyrt och heligt och känna att jag egentligen inte har råd. Det är därför jag frågar här vad man kan räkna med för kostnader.
Helt rätt. När man har fått vittring på en Tesla är det lätt att bedriva självbedrägeri men det är viktigt att man har koll på marginalerna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Påtal om ägarkostnad privat så har jag (i väntan på m3) sneglat på begagnade model S. För 2-3 veckor sedan blev jag intresserad av ett par på teslas hemsida och klickade i att jag var intresserad och ville bli kontaktad. Ja det var 2-3 veckor sedan nu. Hade dom hört av sig direkt hade det inte varit omöjligt att jag hade slagit till på en beggad model s om finansieringen hade löst sig. Men nu har dom inte hört av sig alls och mitt intresse har svalnat till väldigt kallt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Påtal om ägarkostnad privat så har jag (i väntan på m3) sneglat på begagnade model S. För 2-3 veckor sedan blev jag intresserad av ett par på teslas hemsida och klickade i att jag var intresserad och ville bli kontaktad. Ja det var 2-3 veckor sedan nu. Hade dom hört av sig direkt hade det inte varit omöjligt att jag hade slagit till på en beggad model s om finansieringen hade löst sig. Men nu har dom inte hört av sig alls och mitt intresse har svalnat till väldigt kallt.
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
Mycket märkligt och irriterande ... Funderar ju själv på att köpa en beg!
Sälja av sina begagnade bilar och få in pengar borde dom ju vara mycket intresserade av! Säljare borde ju gilla att ... sälja ... kan man tycka.
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
Mycket märkligt och irriterande ... Funderar ju själv på att köpa en beg!
Sälja av sina begagnade bilar och få in pengar borde dom ju vara mycket intresserade av! Säljare borde ju gilla att ... sälja ... kan man tycka.
I mitt fall handlade det t o m om en ny (demo) bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Gäller alla bilar från Tesla, oavsett beg eller inte.
Fast på beg bilar så är räntan enligt min säljare i Malmö den vanliga, dvs 2,25%, och inte 0,25% som på nya 75:or (iaf i förra veckan då jag hörde mig för).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2