Men inte på för hög effekt då,ellerAndersen skrev:Är det någon som testat att lägga fobben i en mikrovågsugn? Den borde vara bra skärmad... men behövs nog en promenad runt bilen för att se vad som händer.

Moderator: Redaktion
Men inte på för hög effekt då,ellerAndersen skrev:Är det någon som testat att lägga fobben i en mikrovågsugn? Den borde vara bra skärmad... men behövs nog en promenad runt bilen för att se vad som händer.
Kan jag låta tasker på telefonen tex köra denna kod? Hur gör jag isåfall? Kan du tänka dig att skriva en liten guide?Java skrev:jonsalgerier skrev:För att undvika "the silent escape" kan man ju köra det här om man är på wifi:
Kan liksom nästan inte gå fel![]()
#!/bin/bash
finished=false
Echo Silently monitoring your fantastic Tesla....
while [ "${finished}" != "true" ]; do
ping -c 1 192.168.1.64 > /dev/null
if [ $? -eq 0 ]; then
: #NOP
else
echo Oh no it is on the move
echo Going bananas
silenced=false
while [ "${silenced}" != "true" ]; do
curl -XPOST https://owner-api.teslamotors.com/api/1 ... /honk_horn -H "Authorization: Bearer e01b7d7862eeb7d1cf20a1220c1f328bb1f27de7"
curl -XPOST https://owner-api.teslamotors.com/api/1 ... /set_temps -H "Authorization: Bearer e01b7d7862eeb7d1cf20a1220c1f328bb1f27de7" -d "driver_temp=50.0&passenger_temp=50.0"
curl -XPOST https://owner-api.teslamotors.com/api/1 ... _controler -H "Authorization: Bearer e01b7d7862eeb7d1cf20a1220c1f328bb1f27de7" -d "state=open"
sleep 1
done
finished=true
fi
sleep 1
done
Nice, I like... lär bli svettigt efter en stund.
Tibor skrev en del om det i sin artikel igår som är bra att läsa: http://teslaclubsweden.se/stulen-tesla/Kilowatt skrev:Är det inte på sin plats med ett "det här är vad vi har lärt oss så-här-långt-inlägg"?
Mycket att läsa och det vore fint att förstå bättre vad vi som ägare bör och inte behöver göra?
Men var har du din bil då om du är inlåst i garaget?Leo skrev:Inlåst i eget Larmat garage känns tryggast
Kulingen skrev:Men var har du din bil då om du är inlåst i garaget?Leo skrev:Inlåst i eget Larmat garage känns tryggast
Rattlås och aluminiumfolie är antagligen det säkraste man kan ha. Väldigt otekniskt, men extremt effektivt mot kriminella krafter. Hemma är det ju dessutom hundarna som förhoppningsvis har en avskräckande effekt.Tars skrev:Tänker köpa rattlås imorgon i alla fall.
Köpa en egen hjulklamp?mati skrev:Rattlås och aluminiumfolie är antagligen det säkraste man kan ha. Väldigt otekniskt, men extremt effektivt mot kriminella krafter. Hemma är det ju dessutom hundarna som förhoppningsvis har en avskräckande effekt.Tars skrev:Tänker köpa rattlås imorgon i alla fall.
Det här med summon är lite intressant. Den kräver ju extrem närhet för att fungera, betydligt närmare än fjärrkontrollens räckvidd. Kunde Tesla inte använda detta för att säkerställa att man är nära med nyckeln?TiborBlomhall skrev:Parkera bilen så att man måste köra summon för att kunna öppna dörrarna!
Som jag förstod det från min bror så sker ingenting första 30 dagarna, ifall bilen skulle dyka upp. Sedan sker någon slags utvärdering. Kan uppdatera om det då.TeslaHamid skrev:Vad säger försäkringsbolaget om detta? Hur fort löser dom detta?
Förstår hur du känner, och jag känner samma sak. Att det känns C. Men det känns ännu värre att låta bli och öppna upp för att bli bestulen. Så alu-wrap får det bli ett tag till.Gustafsson skrev:Vägrar att ha aluminiumfolie runt bilnyckeln på en bil i den här prisklassen, det känns inte bara B utan tom C.
Gäller ju de flesta bilar i denna prisklass. Förhoppningsvis kan Tesla släppa en uppdatering som löser problemet. Vilket inte de andra kan.Gustafsson skrev:Vägrar att ha aluminiumfolie runt bilnyckeln på en bil i den här prisklassen, det känns inte bara B utan tom C.
Gäller till och med de flesta bilarna i lägre prisklasser också. Min Leaf kan stjälas på samma sätt. Och grannarnas Volvo och Ford. Vi hade ett snack om hur lätt det är att stjäla bilar nuförtiden häromdagen.kallekula skrev:Gäller ju de flesta bilar i denna prisklass. Förhoppningsvis kan Tesla släppa en uppdatering som löser problemet. Vilket inte de andra kan.Gustafsson skrev:Vägrar att ha aluminiumfolie runt bilnyckeln på en bil i den här prisklassen, det känns inte bara B utan tom C.
Problemet gäller alla bilar med liknande fobbar och det är just bilar i denna prisklass som har dessa. Annat exempel är ju t.ex. den BMW i8 som också försvann.Gustafsson skrev:Vägrar att ha aluminiumfolie runt bilnyckeln på en bil i den här prisklassen, det känns inte bara B utan tom C.
Jag hoppas han åtminstone får hyrbil till dess? Försäkringsfrågan känns klart mer intressant än den om aluminiumfolie så länge man egentligen inte vet mer.Emil skrev:Som jag förstod det från min bror så sker ingenting första 30 dagarna, ifall bilen skulle dyka upp. Sedan sker någon slags utvärdering. Kan uppdatera om det då.TeslaHamid skrev:Vad säger försäkringsbolaget om detta? Hur fort löser dom detta?
Det är just därför aluminiumfoliefrågan känns mer relevant än försäkringsfrågan skulle jag vilja påstå. Med försäkringsbolag vet man bara säkert att det kommer att bli strul. Sedan kan det bli mer eller mindre strul.DSV skrev:Jag hoppas han åtminstone får hyrbil till dess? Försäkringsfrågan känns klart mer intressant än den om aluminiumfolie så länge man egentligen inte vet mer.Emil skrev:Som jag förstod det från min bror så sker ingenting första 30 dagarna, ifall bilen skulle dyka upp. Sedan sker någon slags utvärdering. Kan uppdatera om det då.TeslaHamid skrev:Vad säger försäkringsbolaget om detta? Hur fort löser dom detta?
Fast närheten vid summon har ju även med mobilen att göra, både mobil, bil och nyckel ska matchas till i stort sett samma kvadratmeter. Om nyckeln behöver vara så nära varje gång man ska öppna så är det knappt man har nytta av fjärrstyrt centrallås, då kan man lika gärna börja låsa upp med nyckel i nyckelhål igen, som förr i tiden.oscfor skrev:Det här med summon är lite intressant. Den kräver ju extrem närhet för att fungera, betydligt närmare än fjärrkontrollens räckvidd. Kunde Tesla inte använda detta för att säkerställa att man är nära med nyckeln?TiborBlomhall skrev:Parkera bilen så att man måste köra summon för att kunna öppna dörrarna!
Tror detta var sedan tidigare. Jag tro dock inte det löser något problem då bad Guys direkt kör upp på en lastbil och kör iväg med den. Troligen med en GPS jammer också.Janka skrev:Tesla har gjort en ändring i låsfunktionen, säkert med anledning av stölderna. Jag har min nyckel i garaget som är klätt med aluminiumfolie på insidan. Igår kunde jag låsa upp bilen, stoppa in nyckeln i garaget igen och köra iväg. Fick då en varning om att nyckeln inte finns i bilen och att "restart" inte kommer att fungera. Idag, om jag gör på samma sätt, går bilen inte att starta alls. Det kommer en varning om att nyckeln inte finns i bilen och det går därför inte att starta. Jag har inte gjort någon uppdatering men tydligen har Tesla uppdaterat detta ändå. Bra, eller hur. Nu minskar risken att bilen är borta på morgonen när man vaknar.