Stulen Tesla

keyfob

En av våra medlemmars Tesla stals tyvärr igår morse.

Av allt att döma gick stölden till på samma sätt som den stöldvågen i Nederländerna som vi rapporterat om. Han parkerade bilen, en Tesla Model S 90D, på kvällen utanför sina föräldrars hus i Båstad. På morgonen var bilen borta.

Nyckeln låg orörd, han har den kvar. Men 3 på natten hörde en av grannarna en lastbil köra runt på villaområdet.

Det är än så länge obekräftat men troligtvis har gärningsmännen smugit tillräckligt nära huset att komma i radiokontakt med hans bilnyckel och vidarebefordrat dess signaler till bilen för att få den att låsa upp sig och starta. Eller bara winschat upp bilen på en flakbäddslastbil.

När han försökte lokalisera bilen på morgonen med sin Tesla-app kunde den inte längre komma i kontakt med bilen. Tjuvarna har antingen ryckt ut SIM-kortet ur bilen – eller lossat kabeln till batteriet.

Polisen var snabb att lägga ned förundersökningen med motivationen att de kunde inte göra mer. Men ägaren visste bättre och kontaktade Tesla Sverige. Efter att ha fixat skriftlig begäran från polisen försökte då även Tesla att kontakta bilen -de kan göra det även om tracking av position stängs av via mittskärmen- men inte heller de kunde kontakta bilen. Ärendet har nu eskalerats vidare till Tesla i USA som kan eventuellt komma åt mer data, som tex var bilen befann sig sista gången den hörde av sig till företagets servrar.

Ärendet eskalerades vidare även inom polisen. Polisen i Lund hörde av sig då en BMW i8 stals på liknande sätt där i fredags. Det kan handla om samma liga ute på stöldturné.

Om bilarna stals av en organiserad liga liknande den i Nederländerna handlar det om rena beställningsjobb. Bilarna stjäls och fraktas med lastbil till en lokal där de plockas isär i småbitar redan nån timme efter stölden. När ägaren vaknade på morgonen och insåg att bilen är borta kan det redan ha varit alldeles för sent. Bildelarna fraktas sedan med lastbil till Baltikum där mindre nogräknade verkstäder använder dem till att reparera skadade bilar med.

Tyska polisen stoppade en sådan lastbil i slutet av maj på väg från Nederländerna till Litauen och fängslat chauffören. Det är därför inte otänkbart att ligorna nu vill undvika den farliga fraktvägen via Tyskland och istället beslutat stjäla bilarna närmare Baltikum.

Som vi skrev i förra veckans artikel är just nu säkraste sättet att skydda sig är att linda in bilnyckeln i aluminiumfolie när den inte används. Då kan tjuvarna inte nappa upp nyckelns radiosignaler. Alternativt kan nycklarna förvaras i en plåtskåp hemma – men se då till att skåpet verkligen skärmar av signalerna ordentligt. Stoppa in nycklarna i skåpet och ta med den ut till bilen. Kommer signalerna igenom skåpväggen låses bilen upp – är skåpet tillräckligt tätt reagerar inte bilen.

Tesla håller på att undersöka situationen och förbättra bilarnas säkerhet. Nya programvaran de sägs hålla på att utveckla ska försvåra för tjuvarna. Vi vet inga detaljer än men spekulationer om att mäta tiden för signalen från nyckeln till bilen, eller att helt enkelt kräva nyckeln alltid är i bilen när den åker har förekommit. Tesla har den fördelen mot andra biltillverkare att när de har en ny säkerhetsfunktion kan de snabbt trådlöst ladda ner den till alla befintliga bilar.

Se alltså till att skydda era bilar, era bilnycklar! Och skulle det allra värsta inträffa och de professionella ligorna ha flyttat till Sverige och stulit just din bil: kontakta polisen så snabbt som möjligt (minuterna räknas!) och be dem skicka skriftlig begäran till Tesla att de ska spåra bilen. Vårt medlem åkte till polisstationen, ringde Tesla och gav dem luren.

Vi på Tesla Club Sweden följer denna olustiga utveckling och återkommer när ny information finns tillgänglig.

Tagged . Bookmark the permalink.