Tesla har sänkt de svenska priserna på sina bilar, instegsmodellen Model S 75 kostar nu från 854,300 kronor. Samma modell kostade hiskeliga 955,600 kronor för bara ett halvt år sedan. Det är dollarkursen som är på väg neråt (äntligen) och Teslas utländska priser följer efter.
Men vill du köpa instegsmodellen gäller det att passa på. Rykten säger nämligen att Tesla kommer sluta sälja bakhjulsdrivna modeller av sin Model S, vilket gör att framtida instegsmodellen blir Model S 75D, som kostar 54,000 kronor mer. Tesla vill distansera Model S från kommande Model 3. Model S kommer bli premium-sedanen i företagets sortiment, som ska befinna sig i en annan prissegment än Model 3.
Samtidigt passade Tesla även på att göra mindre ändringar i utrustningslistan. Flera optioner som kostade förut extra ingår nu i basutrustningen: luftfjädring, LED dimljus, interiörbelysning mm ingår nu i alla bilar som standard. Vilket gör prissänkningen egentligen ännu större.
Premium-stereon är inte en separat tillval längre utan ingår i premium-paketet, likaså vinterpaketet med eluppvärmda baksäten och ratt. Vilket gör att fler kommer nog beställa premium-paketet nu, med tanke på vårt kalla klimat. Och alla Tesla Model X levereras nu med dragkrok! Model S saknar däremot fortfarande den detaljen.
En detalj du inte längre kan beställa är dock skinnklädsel.
Som hos alla andra premiummärken kunde du även hos Tesla förut kunnat välja mellan textil- och skinnklädda stolar. Men nu har det viktiga lilla ordet “skinn” försvunnit ur beskrivningen på Teslas beställningssida, det står endast “premiuminteriör”. Vissa kallar stolklädseln “konstskinn”, vissa kallar den “vegan” – Tesla har valt att inte kalla det någonting öht. Man kan välja “textilsäten” eller “premiuminteriör”.
Men gör nu inte misstaget att tro att Tesla har bytt ut premium skinn mot nåt svettigt billigt fusk-dito. Materialet de nu använder till stolarna är densamme som den vita perforerade stolklädseln de använt i Model X. Många Teslaägare vittnar om hur bekvämt, slitstarkt och fläcktåligt det materialet är. Och den andas mycket bättre än skinn, den känns bekvämare både på sommaren och på vintern. Enda detaljen som fortfarande är läder i bilen är ratten, men Tesla uppges jobba på att ersätta även den.
För Tesla är det naturligt att använda moderna material överlägsna de traditionella på många olika håll i bilen, men kunder som är ute efter finaste Milanoläder med dubbla stygn varsamt avslitet från fjällbetande kossor kan komma bli besvikna. Kan avsaknaden av läderdoft bli svårare att komma över än bensindoften? Tvärtom, vi misstänker de flesta kunder kommer inte ens märka att deras premiuminteriör inte är av skinn.
TCS ett år sedan: Teslabussen
När Elon Musk presenterade Teslas långsiktiga Master plan part deux nämndes bussar som ett utav företagets framtida produkter. Men inte så mycket traditionella bussar utan självkörande minibussar.
Jag har en teori om att Model S 75D också kommer försvinna när Model 3 börjar levereras i D-konfiguration. Sedan kanske det kommer något annat lite större pack tillbaka till Model S, typ 85.