Din Model 3 utrustning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Din Model 3 utrustning

Lång Räckvidd Batteri
59
14%
Metalliclack (dvs annan färg än svart)
82
19%
19" sportfälgar
37
9%
Premium-utrustning
89
21%
Autopilot
67
16%
Total Självkörningsförmåga
19
5%
Fyrhjulsdrift
52
12%
Performance-version
16
4%

Antal röster: 421

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Din Model 3 utrustning

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu när vi har fått reda på lite mer om Tesla Model 3 skulle det vara kul att se vilka utrustningspaket folk planerar köpa i Sverige. Jag har listat de paket vi vet kommer komma, bocka för dem du tänkte skaffa!

Beskrivning av de olika paketen se här: http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Och ja, dragkrok saknas från listan, det är en separat omröstning: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9416
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Din Model 3 utrustning

Inlägg av Remuz »

Svår fråga då det är många parametrar som påverkar. Svenska priser, har vi kvar vår X, när blir det leverans osv... Men planen nu är en andrabil och då blir det en röd minimal.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Ska inte draget va med? Vore kul att veta hur många som vill ha det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Och ja, dragkrok saknas från listan, det är en separat omröstning: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9416
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Det skulle inte förvåna mig om AWD inkluderas i stora batteripacket istället för att vara ett eget tillval.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Blir det en Model 3 så blir det som en andrabil. AP och självkörning är då intressant men inget annat även ifall den med längre räckvidd skulle kunna köra längre än Model X. Misstänker att min Model X har samma räckvidd som Model 3 med lilla batteriet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Intressant att så få valt det stora batteriet. Jag valde det själv men det är väl en av sakerna som jag inte är helt säker på. Beror på pris/dollarkurs om 1 1/2 år samt kanske framförallt hur det ser ut laddstationsmässigt. I dagsläget har Norrland inte fått mycket kärlek från Tesla men detta kanske ändras när Model 3 kommer hit.

Hade det sett ut som i Tyskland hade jag aldrig köpt det stora batteriet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Själv är jag förvånad att så få väljer total självkörning. Visst är varken mjukvaran eller regelverket på plats men det dröjer ändå mer än ett år innan bilen är här och även ifall regelverket inte är på plats så kan man ju nyttja total självkörning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

AP är kanske en sån sak som man måste testa först, vilket Tesla också enkelt kan göra via mjukvara. Låta ägarna få en testperiod på låt säga en vecka. Gjorde man inte något liknande med Model S ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Laban skrev:
Intressant att så få valt det stora batteriet. Jag valde det själv men det är väl en av sakerna som jag inte är helt säker på. Beror på pris/dollarkurs om 1 1/2 år samt kanske framförallt hur det ser ut laddstationsmässigt. I dagsläget har Norrland inte fått mycket kärlek från Tesla men detta kanske ändras när Model 3 kommer hit.

Hade det sett ut som i Tyskland hade jag aldrig köpt det stora batteriet.
Det är väl många som valt det stora! Alla val räknas som röst,väl? Jag klickade i 7. Om andra gjorde liknande så är det väl runt 15 som har röstat och då har 70% valt det stora batteriet.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Kryssade preliminärt i endast annan färg än svart och premiumpaket. För min del är det högst intressant att veta vad det slutliga priset blir - liksom både regler för miljöbilspremie och förmånsvärden eftersom jag troligen kommer att ta bilen som tjänstebil via betalning med egna bruttopengar.
Jag skulle gärna ta det större batteriet men frågan är hur stor nytta man har av det då det ändå blir regelbundna stopp på de längre resor jag gör. Autopilot och självkörning är sånt jag räknar med att man vid behov kan komplettera med - testperioden man hade för AP1 var ju ett genidrag som jag gissar sålde ett antal uppgraderingar och jag blir inte förvånad om Tesla väljer att köra liknande kampanjer för Model 3 i framtiden.

Som jag skrivit på annat håll är det för mig även centralt att få både provsitta och provköra bilen innan jag köper den, jag köper inte något osett för en halv miljon. Kanske man rentav skulle sikta på en USA-resa nästa år och hoppas att hyrbilsfirmor börjat få in Model 3 i sina fordonsflottor :-D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Själv är jag förvånad att så få väljer total självkörning. Visst är varken mjukvaran eller regelverket på plats men det dröjer ändå mer än ett år innan bilen är här och även ifall regelverket inte är på plats så kan man ju nyttja total självkörning.

Finns det nåt som talar för att det kommer fungera någonsin? Autopiloten kan inte ens köra på grusväg väl? Hur långt kvar är det då inte till att den klarar av ALLA situationer den kan ställas inför i trafiken?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Finns det nåt som talar för att det kommer fungera någonsin? Autopiloten kan inte ens köra på grusväg väl? Hur långt kvar är det då inte till att den klarar av ALLA situationer den kan ställas inför i trafiken?
Det är ju en fråga om mjukvaran. Vi har ju sett bilar som klarar av att köra själva så det går bevisligen att lösa. Hur lång tid det tar är frågan, antagligen längre tid än vad Elon sätter som mål men kortare tid än vad de flesta skulle tror gissar jag på.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
även ifall regelverket inte är på plats så kan man ju nyttja total självkörning.
Är inte regelverket på plats lär knappast Tesla rulla ut funktionaliteten och då kan du inte utnyttja den heller...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
wing

Inlägg av wing »

StefL skrev:
Verdi skrev:
även ifall regelverket inte är på plats så kan man ju nyttja total självkörning.
Är inte regelverket på plats lär knappast Tesla rulla ut funktionaliteten och då kan du inte utnyttja den heller...
De kan mycket väl välja att lansera självkörning som en förare måste övervaka. För det krävs det ingen ändring av regelverket. Sen får man vänta med att låta bilen köra själv, sova under färd, åka berusad eller låta bilen skjutsa folk utan körkort tills regelverket är klart.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

wing skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
De kan mycket väl välja att lansera självkörning som en förare måste övervaka. För det krävs det ingen ändring av regelverket. Sen får man vänta med att låta bilen köra själv, sova under färd, åka berusad eller låta bilen skjutsa folk utan körkort tills regelverket är klart.
Jo det såklart, men det innebär också att 100% full självkörning inte kan rullas ut om inte regelverket är på plats. Då tänker jag på självkörning på den nivån att ingen människa behöver sitta i bilen utan man kan låta den t.ex. köra en till jobbet och sen åka hem och parkera för att sedan kanske köra barnen till skolan en timme senare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
wing skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
Jo det såklart, men det innebär också att 100% full självkörning inte kan rullas ut om inte regelverket är på plats. Då tänker jag på självkörning på den nivån att ingen människa behöver sitta i bilen utan man kan låta den t.ex. köra en till jobbet och sen åka hem och parkera för att sedan kanske köra barnen till skolan en timme senare.
Eller att man (på långresan) kan ta laddpausen på ett trevligare ställe än där laddaren står (om den nu kan ordna laddningen själv, vilket verkar dröja)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker det svåraste just nu är Premiumpaketet, vad är det förskillnad mellan det och standard? Är det standard med värme i stolarna fram? Vad är closed Wood? Hur ser backspeglarna ut är de justerbara? Osv osv. Jag vill verkligen se standard utrustningen innan jag lägger 50 000kr på lullull.
Användarvisningsbild
port513

Inlägg av port513 »

wing skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
Är det inte nu i augusti som Sverige ska rösta igenom lagen som tillåter självkörande bilar på test?

/Henke
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:

Finns inget som egentligen hindrar att 100% självkörning rent tekniskt finn i bilen. Kravet kan ju fortfarande vara så att du är den som kör under samma villkor som idag. Sensor i förarstolen, bilbälte och att ratten hålls i kan ju vara kvar och kanske kan man släppa på hur ofta man måste hålla i ratten så det mer är som det var när AP kom ut först. Skulle vara rätt skönt om bilen själv körde om, bytte fil, kunde svänga in på ny väg och sköter blinkers t.ex. Inget av detta hindrar att föraren fortfarande har samma ansvar som idag.
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Remuz skrev:
Svår fråga då det är många parametrar som påverkar. Svenska priser, har vi kvar vår X, när blir det leverans osv... Men planen nu är en andrabil och då blir det en röd minimal.
+1
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Finns det inget val för bas-modellen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Tänkte samma, en kryssrutan för "Inga tillval, tar den som den är!"
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Stefan skrev:
Det är väl många som valt det stora! Alla val räknas som röst,väl? Jag klickade i 7. Om andra gjorde liknande så är det väl runt 15 som har röstat och då har 70% valt det stora batteriet.
Sant, det var jag som tänkte att räknaren var för varje röst (person) utan att bry mig om att räkna ut om så var fallet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Stefan skrev:
Sant, det var jag som tänkte att räknaren var för varje röst (person) utan att bry mig om att räkna ut om så var fallet.
Den är lite svårtolkad, då den inte gör någon skillnad på en person som röstade på åtta alternativ eller om åtta olika röstade på ett alternativ var. Men som forumadministratör kanske man får djupare insikter än de som presenteras här?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar