Vill ha tips angående förmånsvärde

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av mgorgis »

Hej,

Anställd i eget AB och undrar vilken lösning som är bra för mig va gäller förmånsvärdet och har några fundering som jag hoppas att någon kunde hjälpa mig reda ut :)

1- Är det bättre att köpa en helt ny med extra utrustning eller en nästan helt ny där priset på extra utrustningen är inbakat i bilpriset? det påverkar ju förmånsvärdet en hel del eller hur?
2- Jag tar ut lön till precis under första gränsskiktet (eller vad det kallas) så jag betalar 30% skatt och undrar om jag ska höja lönen motsvarande förmånsvärdet och göra brutto/nettolöneavdrag? har läst en hel del om detta men blir inte riktigt klok.

Hur gör ni som är anställda i eget AB?

/Martin
Verdi

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Verdi »

1. Spelaringen roll. Förmånsvärdet är baserat på nypriserna. Vad du betalar för en begagnad är irrelevant.

2. Jag sänker nettolönen med förmånssumman. Dvs om jag tidigare fick ut 27 tkr netto får jag nu ut ca 20 tkr istället. (Förmånsvärdet ca 7 tkr). Annars åker man på högre skatt på förmånen...
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Cliff Barnes »

1. Påverkar egentligen ingenting. Förmånsvärdet får du baserat på bilmodell, årsmodell och extrautrustning från Skatteverkets bilförmånsberäkning.

2. Bättre med nettolöneavdrag om du använder löneunderlag för aktieutdelning med 3:12 -reglerna. Om du räknar utdelningsutrymme med schablonbeloppet tror jag inte att det blir någon skillnad praktiskt

Edit: la till extrautrustning
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av mgorgis »

Cliff Barnes skrev:
1. Påverkar egentligen ingenting. Förmånsvärdet får du baserat på bilmodell, årsmodell och extrautrustning från Skatteverkets bilförmånsberäkning.
Sant, men för vissa begagnade bilar så står det inget om extra utrustning i spec:en som man skickar till skatteverket. Eller menar du att t.ex. 1000k i bilpris + 200k extra utrustning är samma sak som 1200k för bilpris utan extrautrustning?
Cliff Barnes skrev:
2. Bättre med nettolöneavdrag om du använder löneunderlag för aktieutdelning med 3:12 -reglerna. Om du räknar utdelningsutrymme med schablonbeloppet tror jag inte att det blir någon skillnad praktiskt
Ja jag vill utnyttja huvudregeln av 3:12 och inte schablonbeloppet (om det nu blir förmånligt efter föreslagna ändringarna) :D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
1. Spelaringen roll. Förmånsvärdet är baserat på nypriserna. Vad du betalar för en begagnad är irrelevant.

2. Jag sänker nettolönen med förmånssumman. Dvs om jag tidigare fick ut 27 tkr netto får jag nu ut ca 20 tkr istället. (Förmånsvärdet ca 7 tkr). Annars åker man på högre skatt på förmånen...

1. Njae, du kan sätta ner värdet på extrautrustning efter den rabattsats du fått eller man normalt kan få som privatperson. Har då fått 10% på en demobil kan du sätta ner motsvarande på extrautrustningen.

2. Jag gör också nettolöneavdrag.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Cliff Barnes »

mgorgis skrev:
Cliff Barnes skrev:
1. Påverkar egentligen ingenting. Förmånsvärdet får du baserat på bilmodell, årsmodell och extrautrustning från Skatteverkets bilförmånsberäkning.
Sant, men för vissa begagnade bilar så står det inget om extra utrustning i spec:en som man skickar till skatteverket. Eller menar du att t.ex. 1000k i bilpris + 200k extra utrustning är samma sak som 1200k för bilpris utan extrautrustning?
Cliff Barnes skrev:
2. Bättre med nettolöneavdrag om du använder löneunderlag för aktieutdelning med 3:12 -reglerna. Om du räknar utdelningsutrymme med schablonbeloppet tror jag inte att det blir någon skillnad praktiskt
Ja jag vill utnyttja huvudregeln av 3:12 och inte schablonbeloppet (om det nu blir förmånligt efter föreslagna ändringarna) :D
Enklast blir det nog om man tar ett exempel:
Antag att du utan nettolöneavdrag har 35' i bruttolön och en förmån på 5'

Summan att beräkna skatt på är då 40'
Vi låtsas att skatten vid 40' är 30% vilket leder till skatt på 12' och nettolön på 23' (35'-12')

Om vi istället höjer lönen till 40' och gör ett nettolöneavdrag på 5' får vi följande.
Skatten beräknas fortfarande på 40' och blir således fortfarande 12'.
Nettolönen blir 40 -5(nettolöneavdrag) -12(skatt) = 23

Samma skatt privat, samma netto, samma kostnad för företaget (sociala räknas på 40' i båda fallen).

Finessen är att du höjer löneunderlaget med 5' i månaden=60 om året.
Vad jag vet är allt annat lika
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Jensa »

Du kan ju testa räkna lite här som jag skrev nyligen i en tråd. Detta för att se hur det påverkar din privata kostnad med tanke på vad du annars kunnat ta ut i lön.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0

Men visst kan det löna sig att ta ut en ny bil om du ändå skulle valt luftfjädring och på tidigare modeller även elektrisk baklucka. Planerar du att ha bilen länge så får du lägre förmånsvärde eftersom du annars skulle fått lägga till det i extrautrustning.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Leo »

Bilens "nypris" och extrautrustningens "nypris" är alltid samma oavsett vad du verkligen betalt och oavsett vad som står på ditt kvitto. Inget skickas till Skatteverket förutom vid en ev revision.

Har du fått "rabatt" räknas den om till en total %-sats på hela bilen. Där du sen får använda den rabattsatsen på just utrustningen MEN du måste fortfarande räkna på "listpriset" på bilen enligt Skatteverkets lista.

Matematiskt är det samma för alla (dig, ditt bolag, skatteverket) om du använder förmånsvärde eller betalar bort det med nettolöneavdrag (och ev kompenserar din lön) Fördelen är ju att löneunderlagsdelen nu ökar =bättre utdelningsmöjligheter.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Jensa »

Men man kan ju säga att man får lägre förmånsvärde nu än tidigare om man vill ha luftfjädring. Tidigare fick man betala ca 30' för det, nu ingår det i standardutrustningen och gör därmed att du får lägre förmånsvärde på en ny bil.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av janni »

Har räknat på det där fram och tillbaks.

Men de flesta tycker att man åtminstone ska höja lönen så man maxar pensionen (41 359:-) och ta netto löneavdrag.
Nästa brytpunkt för statlig skatt är 54 308:- lägger man sig där ska man kanske räkna en vända till.

Det det blir lika mycket pengar i handen om man tar högre lön (motsvarade förmånen) med nettoavdrag eller betalar förmån.
Dock är förmånen inte sjuklöne och pensionsgrundande.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av mgorgis »

Cliff Barnes skrev:
Enklast blir det nog om man tar ett exempel:
Antag att du utan nettolöneavdrag har 35' i bruttolön och en förmån på 5'

Summan att beräkna skatt på är då 40'
Vi låtsas att skatten vid 40' är 30% vilket leder till skatt på 12' och nettolön på 23' (35'-12')

Om vi istället höjer lönen till 40' och gör ett nettolöneavdrag på 5' får vi följande.
Skatten beräknas fortfarande på 40' och blir således fortfarande 12'.
Nettolönen blir 40 -5(nettolöneavdrag) -12(skatt) = 23

Samma skatt privat, samma netto, samma kostnad för företaget (sociala räknas på 40' i båda fallen).

Finessen är att du höjer löneunderlaget med 5' i månaden=60 om året.
Vad jag vet är allt annat lika
Vid 40' blir nog skatten mer än 30% men det spelar ingen roll här då det är samma procentuellt sätt ifall det är förmån eller lön. Annars är jag med på resonemanget "Nettolönen blir 40 -5(nettolöneavdrag) -12(skatt) = 23"

Tack för alla förklaringar! Då blir det nettolöneavdrag och höjning av lönen motsvarande förmånsvärdet :D

Jo förresten...är det inte bättre att köpa bilen utan extrautrustning för att minimera förmånsvärdet och i efterhand handla de extrautrustningarna som man vill? Det blir lite dyrare då men det blir väl också som en vanlig kostnad för företaget och inte som extrautrustning och därmed ingen påverkan på förmånsvärdesberäkningen? jag försöker inte lura systemet utan bara minska förmånsvärdet på tillåtna sätt :D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Leo »

Optimala skattemässigt tror jag kanske är en bruttolön på brytgränsen (37000kr?) sen nettolöneavdrag och sen maxa utdelningen. Ihop med en tjänstepension som fyller på till önskad nivå om man vill fylla på den.

Det borde vara mer optimalt än att gå upp till ca 41000 för att maxa pensionen då den extra statliga skatten borde vara större än vinsten med ökad pension. Eller har någon räknat på just det?

Med nya 3:12 förslaget kommer man i och för sig ju tyvärr inte att kunna stanna på nedre brytpunkten längre utan måste ändå höja lönen för att uppfylla "löneuttagskravet".

Någon som hört något om 3:12 förslaget senaste tiden nu i sommar?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av mgorgis »

Utan att ha räknat på det så tror jag inte att det extra statliga skatten är mer än vinsten med en ökad pension då det är hela 18% av lönen som går till allmänna pensionen. Men man måste förstås räkna på det om man vill vara säker.

Inget nytt om 3:12 reglerna tyvärr men borde komma snart....typ nu i aug eller sep
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av bylund »

mgorgis skrev:
Cliff Barnes skrev:
Enklast blir det nog om man tar ett exempel:
Antag att du utan nettolöneavdrag har 35' i bruttolön och en förmån på 5'

Summan att beräkna skatt på är då 40'
Vi låtsas att skatten vid 40' är 30% vilket leder till skatt på 12' och nettolön på 23' (35'-12')

Om vi istället höjer lönen till 40' och gör ett nettolöneavdrag på 5' får vi följande.
Skatten beräknas fortfarande på 40' och blir således fortfarande 12'.
Nettolönen blir 40 -5(nettolöneavdrag) -12(skatt) = 23

Samma skatt privat, samma netto, samma kostnad för företaget (sociala räknas på 40' i båda fallen).

Finessen är att du höjer löneunderlaget med 5' i månaden=60 om året.
Vad jag vet är allt annat lika
Vid 40' blir nog skatten mer än 30% men det spelar ingen roll här då det är samma procentuellt sätt ifall det är förmån eller lön. Annars är jag med på resonemanget "Nettolönen blir 40 -5(nettolöneavdrag) -12(skatt) = 23"

Tack för alla förklaringar! Då blir det nettolöneavdrag och höjning av lönen motsvarande förmånsvärdet :D

Jo förresten...är det inte bättre att köpa bilen utan extrautrustning för att minimera förmånsvärdet och i efterhand handla de extrautrustningarna som man vill? Det blir lite dyrare då men det blir väl också som en vanlig kostnad för företaget och inte som extrautrustning och därmed ingen påverkan på förmånsvärdesberäkningen? jag försöker inte lura systemet utan bara minska förmånsvärdet på tillåtna sätt :D
Förmånen uppstår oavsett när du skaffar extrautrustningen. Men såklart inte förrän du gör det. Det kan också skilja hur du får dra av moms beroende på om du köper den i efterhand eller med bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Gustafsson »

janni skrev:
Har räknat på det där fram och tillbaks.

Men de flesta tycker att man åtminstone ska höja lönen så man maxar pensionen (41 359:-) och ta netto löneavdrag.
Nästa brytpunkt för statlig skatt är 54 308:- lägger man sig där ska man kanske räkna en vända till.

Det det blir lika mycket pengar i handen om man tar högre lön (motsvarade förmånen) med nettoavdrag eller betalar förmån.
Dock är förmånen inte sjuklöne och pensionsgrundande.
Är det inte 38400/ mån ( 461000/år), eller missar jag något ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av jonas »

Kontantköp ger inget momsavdrag vid bilköp. Leasing ger avdrag på halva momsen, köper du efteråt kan du dra hela momsen. Tillbehör upp till 22400 ex moms går att skriva av direkt. Vet inte om man kan hävda att man köper hjul och däck ett och ett ;-). varje tillbehör för sig brukar väl hamna under 22400 och går då skriva av direkt. SKV är väl egentligen för att man skriver av direkt snarare än drar ut på det, då summan blir det samma ändå i långa loppet, så det borde inte leda till några problem egentligen om du har ekonomi för det.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av janni »

Gustafsson skrev:
janni skrev:
Har räknat på det där fram och tillbaks.

Men de flesta tycker att man åtminstone ska höja lönen så man maxar pensionen (41 359:-) och ta netto löneavdrag.
Nästa brytpunkt för statlig skatt är 54 308:- lägger man sig där ska man kanske räkna en vända till.

Det det blir lika mycket pengar i handen om man tar högre lön (motsvarade förmånen) med nettoavdrag eller betalar förmån.
Dock är förmånen inte sjuklöne och pensionsgrundande.
Är det inte 38400/ mån ( 461000/år), eller missar jag något ?
Första brytpunkten för statlig skatt är 452 100:- (andra ligger på 651 700:-), men om du räknar med att gå i pension så kan man lika gärna höja sig så man maxar pensionen och betala en del statlig skatt.
Principen är den att om man höjer sin lön med förmånsvärdet och gör nettolöneavdrag så får du lika mycket i handen som när du förmånsbeskattas utan lönehöjning.

Sen räknas pengarna som du betalar tillbaka positivt i resultatet så de kan göra att du betalar mer bolagsskatt så det hela blir rätt komplicerat att beräkna i slutändan, RSV gillar inte att göra det enkelt.
Det bör ju också vara mer fördelaktigt skattemässigt att kompensera företaget för lågt skattade pengar så antar att de mest fördelaktiga är att maxa pensionen och ta resten av pengarna från milersättning och utdelning.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av mgorgis »

jonas skrev:
Kontantköp ger inget momsavdrag vid bilköp. Leasing ger avdrag på halva momsen, köper du efteråt kan du dra hela momsen. Tillbehör upp till 22400 ex moms går att skriva av direkt. Vet inte om man kan hävda att man köper hjul och däck ett och ett ;-). varje tillbehör för sig brukar väl hamna under 22400 och går då skriva av direkt. SKV är väl egentligen för att man skriver av direkt snarare än drar ut på det, då summan blir det samma ändå i långa loppet, så det borde inte leda till några problem egentligen om du har ekonomi för det.
Låter som matnyttig info men blir lite överkurs för mig :?
Jag ska leasa så det blir ingen fråga om kontantköp, och du menar att det går att köpa till extrautrustningen och dra av hela momsen utan att det höjer förmånsvärdet? och va menas med att skriva av direkt och vad är nyttan med det? är ny som egenföretagare också :oops:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Kontantköp ger inget momsavdrag vid bilköp. Leasing ger avdrag på halva momsen, köper du efteråt kan du dra hela momsen. Tillbehör upp till 22400 ex moms går att skriva av direkt. Vet inte om man kan hävda att man köper hjul och däck ett och ett ;-). varje tillbehör för sig brukar väl hamna under 22400 och går då skriva av direkt. SKV är väl egentligen för att man skriver av direkt snarare än drar ut på det, då summan blir det samma ändå i långa loppet, så det borde inte leda till några problem egentligen om du har ekonomi för det.
Det stämmer inte riktigt. Man får dra av moms i den utsträckning som bilen används i tjänsten. Om du använder bilen 70% i tjänsten, 30% privat, så får du dra av 70% av momsen. Och så vidare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
jonas skrev:
Kontantköp ger inget momsavdrag vid bilköp. Leasing ger avdrag på halva momsen, köper du efteråt kan du dra hela momsen. Tillbehör upp till 22400 ex moms går att skriva av direkt. Vet inte om man kan hävda att man köper hjul och däck ett och ett ;-). varje tillbehör för sig brukar väl hamna under 22400 och går då skriva av direkt. SKV är väl egentligen för att man skriver av direkt snarare än drar ut på det, då summan blir det samma ändå i långa loppet, så det borde inte leda till några problem egentligen om du har ekonomi för det.
Det stämmer inte riktigt. Man får dra av moms i den utsträckning som bilen används i tjänsten. Om du använder bilen 70% i tjänsten, 30% privat, så får du dra av 70% av momsen. Och så vidare.
Var har du fått det ifrån? Det stämmer inte mig veterligen. Aldrig hört talas om det faktiskt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Gustafsson »

janni skrev:
Gustafsson skrev:
janni skrev:
Har räknat på det där fram och tillbaks.

Men de flesta tycker att man åtminstone ska höja lönen så man maxar pensionen (41 359:-) och ta netto löneavdrag.
Nästa brytpunkt för statlig skatt är 54 308:- lägger man sig där ska man kanske räkna en vända till.

Det det blir lika mycket pengar i handen om man tar högre lön (motsvarade förmånen) med nettoavdrag eller betalar förmån.
Dock är förmånen inte sjuklöne och pensionsgrundande.
Är det inte 38400/ mån ( 461000/år), eller missar jag något ?
Första brytpunkten för statlig skatt är 452 100:- (andra ligger på 651 700:-), men om du räknar med att gå i pension så kan man lika gärna höja sig så man maxar pensionen och betala en del statlig skatt.
Principen är den att om man höjer sin lön med förmånsvärdet och gör nettolöneavdrag så får du lika mycket i handen som när du förmånsbeskattas utan lönehöjning.

Sen räknas pengarna som du betalar tillbaka positivt i resultatet så de kan göra att du betalar mer bolagsskatt så det hela blir rätt komplicerat att beräkna i slutändan, RSV gillar inte att göra det enkelt.
Det bör ju också vara mer fördelaktigt skattemässigt att kompensera företaget för lågt skattade pengar så antar att de mest fördelaktiga är att maxa pensionen och ta resten av pengarna från milersättning och utdelning.
Det jag var ute efter var vid vilket belopp man maxar pensionen. Den är alltså högre än första brytpunkten, olika bud om det beloppet...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av wilfried »

Gustafsson skrev:
Det jag var ute efter var vid vilket belopp man maxar pensionen. Den är alltså högre än första brytpunkten, olika bud om det beloppet...
7,5 Inkomstbasbelopp / 93%

För 2017: (61500x7,5)/0,93 = 495 968:-
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
jonas skrev:
Kontantköp ger inget momsavdrag vid bilköp. Leasing ger avdrag på halva momsen, köper du efteråt kan du dra hela momsen. Tillbehör upp till 22400 ex moms går att skriva av direkt. Vet inte om man kan hävda att man köper hjul och däck ett och ett ;-). varje tillbehör för sig brukar väl hamna under 22400 och går då skriva av direkt. SKV är väl egentligen för att man skriver av direkt snarare än drar ut på det, då summan blir det samma ändå i långa loppet, så det borde inte leda till några problem egentligen om du har ekonomi för det.
Det stämmer inte riktigt. Man får dra av moms i den utsträckning som bilen används i tjänsten. Om du använder bilen 70% i tjänsten, 30% privat, så får du dra av 70% av momsen. Och så vidare.
Var har du fått det ifrån? Det stämmer inte mig veterligen. Aldrig hört talas om det faktiskt.
Jodå, visst stämmer det. Här: https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 10628.html

"Köper du någon annan utrustning än tillval (se ovan) till företagets bil, exempelvis extraljus eller takbox, får du göra momsavdrag enligt de allmänna momsreglerna. Det innebär att du vanligtvis inte får göra avdrag till den del utrustningen används privat eller i en verksamhet som inte är momspliktig. Avdragsrätten påverkas inte av om utrustningen köps i samband med bilen eller senare."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av bylund »

Så det gäller bara "annan utrustning än tillval"? Vad gäller för tillval som köps senare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Så det gäller bara "annan utrustning än tillval"? Vad gäller för tillval som köps senare?
Intressant frågeställning, när det gäller exempelvis autopiloten. Men eftersom det uttryckligen står att tillval måste göras i samband med bilköpet, så utgår jag från att autopilot som aktiveras i efterhand räknas som extrautrustning, medan autopilot som beställs med bilen räknas som tillval.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar