Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Rennwagen »

Många värdefulla synpunkter. Syftet med min + och - lista var ett ge en nyanserad och ofanatisk bild av hur bilen är och upplevs efter ett år. Jag läste mycket på detta forum innan jag beställde bilen och kände mig lite "blåst" då realiteten kom ikapp efter alla lovord på denna site. Därav inlägget att hjälpa andra i liknande situation.
Det är en helt riktig kommentar att det är stor skillnad i förmånsvärde på en Porsche Panamera (19k) och S90D (9k), det var därför jag tog en Tesla eftersom jag har den som förmånsbil. Men köper man cash så är det helt jämförbara kostnader.
Angående styrkänsla så jämför jag inte med 4wd BMW, jag har alltid kört 2wd av det skälet plus att det går att åka brett när man känner för det :lol: och jag sa att jag är performance orienterad förare.
Med detta säger jag inte att Tesla är en dålig bil, jag gillar den varje dag. Men kör man lite lugnare och prioriterar annorlunda är det en ännu bättre bil, eller en sämre bil med andra prioriteringar.
Senast redigerad av Rennwagen, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Verdi

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Vad gäller ljud så har vi hifipaketet i vår nuvarande BMW F10, och där är ju inte Tesla i närheten, varken med eller utan premiumpaket.
Vilket "hifipaket"?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Verdi skrev:
lobbin skrev:
Vad gäller ljud så har vi hifipaketet i vår nuvarande BMW F10, och där är ju inte Tesla i närheten, varken med eller utan premiumpaket.
Vilket "hifipaket"?
HiFi System Professional DSP
Verdi

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Verdi skrev:
lobbin skrev:
Vilket "hifipaket"?

Ah, en pre-LCI! Hade exakt det på min M550d -13. Själv har jag svårt att bedöma då jag inte är särskilt intresserad av musik och hifi. Dock verkar det som väldigt många bara går efter hur mycket bas det är. Typ: Mycket bas = bra. Lite bas = dåligt.

Det bästa ljud jag haft (subjektivt) var iaf Harman Kardon i min 435d men det var förstås också uselt enligt förståsigpåarna. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag har mestadels dåliga erfarenheter av BMWs premium HiFi. Tycker Xens Ultra Hifi är bättre än alla BMW jag ägt:

Min M5a från 2007 hade något som jag tror bara hette Dolby Pro Logic-system. Helt OK, men verkligen inget extra och inte ens nära Ultran på X:en.

Min 330xd från 2008 hade bas-stereon. Den var verkligen usel.

Vår X6a från 2012 hade svindyra Individual HiFi. Lite roligt, för när vi provkörde den så stod inget om detta i annonsen och min reflektion var att det lät oväntat bra för att vara "bas"-stereon. När jag insåg att det var "top of the line" så var det dock en stor besvikelse (dock var bilen ett bra köp då Audihandlaren hade missat en rad annan Individual-utrustning också...).

Den 330e 2017 som jag nyligen sålde hade bara "första steget", tror det hette HiFi helt enkelt. Det lät helt OK sett till prislappen.

I X:en är det ju dock tråkigt att det är så högt vägljud i hög fart, särskilt nu med dubbdäck... Förstår inte heller varför de inte fixat mjukvaran så att volymen är hastighetsberoende. Systemet har stöd för det, så det verkar bara vara Tesla som varit lata.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Verdi skrev:
lobbin skrev:

Ah, en pre-LCI! Hade exakt det på min M550d -13. Själv har jag svårt att bedöma då jag inte är särskilt intresserad av musik och hifi. Dock verkar det som väldigt många bara går efter hur mycket bas det är. Typ: Mycket bas = bra. Lite bas = dåligt.

Det bästa ljud jag haft (subjektivt) var iaf Harman Kardon i min 435d men det var förstås också uselt enligt förståsigpåarna. :D
Ja, "bra ljud" är inte helt lätt att diskutera generellt :)
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Jag har inte haft samma upplevelse och jag kommer ifrån en GT-R R35 samt en Citroen C5a & en Volvo V70 (som vi bara hade en kort tid förvisso, ~6månader)

Det jag däremot saknar är dragkroken. Vi har löst det enkelt ändå eftersom det finns andra bilar i familjen/släkten.

Teslas HIFI premium paket tycker jag är magiskt bra, det bästa jag upplevt faktiskt. Och det tycker tydligen även tyska experter:

Det har skett lite ändringar sedan detta test gjordes förvisso, men eftersom jag haft både den tidigare och den senare varianten så märker inte jag någon större skillnad.
Standard ljudet var jag nog lite besviken på också tyvärr. Bättre än Volvons men sämre än min GT-Rs

Långresor har aldrig varit ett problem för oss som tur är, vi åker ibland ca 40mil i stöten och det räcker vår S90D precis till mitt i vintern, vi kom fram med 2-3% kvar sist men då ansträngde jag mig lite för att komma ner till så lågt som möjligt (konstigt beteende? är jag tokig?:))

Jag var missnöjd med AP2 fram till i somras men sedan kom en ganska bra uppdatering och idag så är den enligt mig lika bra som AP1 och ibland bättre. Roade mig med att starta en tråd om det tidigare faktiskt.

Den gamla P85 jag hade funkade fint att drifta lite med, men det var jävligt svårt att hålla driften längre stunder för på något sätt kändes den baktung trots att den ändå är så välbalanserad på pappret. Dom nyare 4hjulsdrivna bilarna går inte vad jag vet att drifta med, aldrig testat men misstänker att det blir knepigt. Har dom inte ändrat lite i menyn dessutom? Förrut fanns det en knapp för att helt koppla ur antispinn, nu kallar dom det något i stil med "snowmode" eller liknande

Rennwagen skrev:
Tesla ägare med fokus på prestanda ger sina erfarenheter av S90D

Jag kan ladda hemma, har kort resa till jobbet och kör cirka 3000 mil per år. Har tidigare kört mycket BMW som vardagsbil, 530d, M5, 525d, 530i etc. Men även hoppbybilar som Porsche 911 Carrera S och Porsche 911 GT3 RS och sedan några år tävlar jag också i bilracing. Med andra ord rätt mycket prio på performance men även vardagsduglighet och komfort.

Plus
Drivlina, omedelbar respons och fantastisk kraft i alla lägen.
On-line uppdateringar med fix
Telefonsupport och Service Center har mycket bra servicenivå
Modern framtidskänsla
Knäpptyst i låg fart
Snygg
Ungdomar gillar den
Entusiastiska Teslaägare (inkl detta forum)
Miljövänlig (tror jag)

Minus
Gasar man på lite blir räckvidden RADIKALT försämrad
Måste planera laddning på långresa
Går inte att koppla ur antispinn och drifta
Summon fungerar dåligt, man måste vara alldeles intill med nyckeln för att det skall funka
Autostyrning fungerar sporadiskt
Farthållaren fångar upp bilar framför och gör körningen ryckig
Baksätet, kort och lågt och obekvämt
Inget motorljud vid acceleration
Framstolar långt ifrån lika sköna som BMWs, kort lårstöd
Stereon i standard är dålig och uppgradering dyr
Smäckig (amerikansk) kvalitet
Styrningen har artificiell känsla och ger dålig vägkontakt
Buller är vid hög fart minst lika högt som BMW

Sammantaget inte dåligt betyg för en elbil. Men min slutrekommendation blir, om man utgår från förarprofilen, följande:

Kör lugnt, gillar teknik och miljöprofil: Tesla
Gillar att gasa och värdesätter prestanda: Porsche Panamera
Gillar komfort och är mer konservativ: BMW 7-serie
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tror dom har ändråt något i mjukvaran oxo, förutom EQ:n, för numera tycker jag ljudet är mkt bättre
än förr... Jag har nu flera låtar i lista som funkar löjligt bra :)
Dock skulle jag ff vilja koppla ur centern i fram, den förstör bara.
Jag har ultra-hifi och håller med om att original är ganska klent ljud däremot.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Bjelke skrev:
Tror dom har ändråt något i mjukvaran oxo, förutom EQ:n, för numera tycker jag ljudet är mkt bättre
än förr... Jag har nu flera låtar i lista som funkar löjligt bra :)
Dock skulle jag ff vilja koppla ur centern i fram, den förstör bara.
Jag har ultra-hifi och håller med om att original är ganska klent ljud däremot.
Lustigt det här med Ultra-HIFI. I min första bil hade jag det (byggd 2016, facelift). I min andra bil (2017) hade jag standardstereon. Jag tyckte till min förvåning att ljudet vid normal lyssningsnivå till och med blev renare/bättre i bilen utan Ultra-HIFI. Givetvis var man tvungen att ställa in EQ och lägga över ljudbilden något mot bakre delen av bilen, men när detta var gjort upplevde jag mellanregister/diskant mkt bra och även basen hänger med bra. Kan vara så att centerhögtalaren med Ultra-HIFI var det som gjorde att jag tyckte det lät sämre och aldrig fick till ljudbilden som jag ville. Centerhögtalaren finns som bekant inte på standardstereon.

Givetvis kan man drämma på med mer bas i Ultra-HIFI, men man ska verkligen gilla att hela bilen vibrerar för att tycka det är bra. Gillar man normal basnivå så tycker jag Ultra-HIFI är en helt meningslös uppgradering, men bra det finns val för vi alla tycker olika :). Kan det kanske även vara så att Tesla uppdaterat standardljudet i 2017-bilar?

ps. Äger ingen av bilarna just nu så är inte så att jag ska försöka försvara ett val av standardstereon bara för att jag har det själv :)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker inte heller att standardljudet är så dåligt som många påstår. Ljudanläggningen är faktiskt bland de bättre jag har haft, jämfört med Volvo t.ex. Det är trots allt en bil vi pratar om och inte en studio av nåt slag.
Och jag menar, det är så mycket annat som låter i en bil och som stör musikupplevelsen att det i mina ögon inte gör så mycket om ljudet inte är sådär superkristallklart som t.ex. i en dyr hifi-anläggning hemma. Dessutom är Spotify och TuneIn-låtarna inte direkt av högsta ljudkvalitet heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag tycker också standard var rätt bra på min -17. Kanske har de gjort en liten uppgradering?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Rennwagen skrev:
...
...
Trodde detta var lite av idé med adaptivfarthållare? Vad är alternativet? Braka in i framförvarande bil i 140km/h?
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Rennwagen skrev:
...
...
Trodde detta var lite av idé med adaptivfarthållare? Vad är alternativet? Braka in i framförvarande bil i 140km/h?
Den är lite överkänslig ibland. Vet inte om TS har AP1 eller AP2 men AP2 såg spöken lite här och där. Men det kanske AP1 också gör? Har inte kört så mycket motorväg med den än.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Den är väldigt närsynt så att säga. AP2 reagerar på framförande bilar inte förrän man är ganska nära, runt 50m eller så på landsväg eller motorväg. Den kör alltså på i bra fart, ser plötsligt bilen framför, och så bromsar den ganska kraftfullt. Om dessutom framförande bil kör ojämnt och ryckigt så gör AP likadant, den förmår inte att jämna ut ryckigheterna på samma vis som en mänsklig förare hade gjort.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Till Deffe: Slipstart fungerar vid låga farter men begränsar ändå sladd genom att använda bromsarna. Riktigt irriterande, jag har letat över hela internet och bland alla säkringar för att hitta hur man kopplar ur det. Jag hittade hur man gör på pre-facelift men det verkar stört omöjligt på facelift bilarna. Särskilt tråkigt nu när vintern kommer...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag tycker inte heller att standardljudet är så dåligt som många påstår. Ljudanläggningen är faktiskt bland de bättre jag har haft, jämfört med Volvo t.ex. Det är trots allt en bil vi pratar om och inte en studio av nåt slag.
Och jag menar, det är så mycket annat som låter i en bil och som stör musikupplevelsen att det i mina ögon inte gör så mycket om ljudet inte är sådär superkristallklart som t.ex. i en dyr hifi-anläggning hemma. Dessutom är Spotify och TuneIn-låtarna inte direkt av högsta ljudkvalitet heller.
Jo alltså, eg är väl standard väldigt bra, det är nog mera det att jag byggt billjud typ hela mitt liv och
bedömer lite med "mina" öron sas som gör att jag tycker som jag gör :)
Nu njuter jag ofta i bilen och kan köra på hög volym utan att ljudet kraschar, men bara till vissa väl valda låtar :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
LarsL skrev:
Den är väldigt närsynt så att säga. AP2 reagerar på framförande bilar inte förrän man är ganska nära, runt 50m eller så på landsväg eller motorväg. Den kör alltså på i bra fart, ser plötsligt bilen framför, och så bromsar den ganska kraftfullt. Om dessutom framförande bil kör ojämnt och ryckigt så gör AP likadant, den förmår inte att jämna ut ryckigheterna på samma vis som en mänsklig förare hade gjort.
Jag tycker AP1 är väldigt ”långsynt” och mjuk när man kommer ikapp lite långsammare bilar på motorvägen. Är man lite ouppmärksam så märker man inte fartsänkningen alls. Istället upptäcker man plötsligt att man ligger och följer en bil som kör 10-15 km/h långsammare än vad man har ställt farthållaren på. :oops:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

Är också en prestandaorienterad förare och håller med författaren till inlägget om alla många av punkterna!
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare

Inlägg av davbod »

Tänkte ge min input på detta :) har själv ägt allt ifrån mini Cooper, till AudiQ7, Range Rover div modeller, Porsche 911/cayenne, Aston Martin till Volvo.
Mina kommentarer i kursiv främst under minusposterna!

Plus
Drivlina, omedelbar respons och fantastisk kraft i alla lägen.
On-line uppdateringar med fix
Telefonsupport och Service Center har mycket bra servicenivå
Modern framtidskänsla
Knäpptyst i låg fart
Snygg
Ungdomar gillar den
Entusiastiska Teslaägare (inkl detta forum)
Miljövänlig (tror jag)

Minus
Jo, men det är man ju medveten om så är det egentligen ett minus?!
Måste planera laddning på långresa
Yepp, inga som helst problem, frugan o kidsen älskar att ta lite pauser och äta/dricka, bara en inställning!
sant, å andra sidan - hur ofta gör man det?
Summon fungerar dåligt, man måste vara alldeles intill med nyckeln för att det skall funka
ok, kanske en fråga om modell, men min P100D har jag inga problem att vara 10 m ifrån!
Autostyrning fungerar sporadiskt
kanske inte 100 än, men 100 bättre än vad alla andra modeller med liknande funktion fungerar.
nåja, sätt farthållaren på hastighetsgränsen så minimeras problemet (då kör alla andra om dig istället)
Baksätet, kort och lågt och obekvämt
till mina barn (har 3 kids) så är det bland de bästa bilarna! Mkt bättre än den 530 GT jag hade innan, och faktiskt bekvämare (enligt dem) än nya Q7!
Inget motorljud vid acceleration
sant! men är det ett minus? ganska roligt när man spöar lambos vid rödljusen, helt tyst...
Framstolar långt ifrån lika sköna som BMWs, kort lårstöd
här håller jag med!
Stereon i standard är dålig och uppgradering dyr
Har premium, så vet ej
Smäckig (amerikansk) kvalitet
Passformen är kanske inte lika tight som i tyska bilar, men å andra sidan, mindre knappar borgar för mindre knarr om några år.
Styrningen har artificiell känsla och ger dålig vägkontakt
Håller inte med! Bättre känsla än de flesta bilar jag kört (och jo jag har bankört)
Buller är vid hög fart minst lika högt som BMW
Yes, men som sagt då ska vi upp mot 160 och det är ju inte så ofta

Sammantaget inte dåligt betyg för en elbil. Men min slutrekommendation blir, om man utgår från förarprofilen, följande:
Sammantaget - det bästa du kan köra idag (om du tänker på miljön) och vill må bra!

Visst kan du välja en fossilare, men vi har bara 1 planet...

/david
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

David, kul att du svarade som många på forumet gör; odelat positivt och entusiastiskt. Det är precis den typen av inlägg jag ville balansera upp med min plus och minus lista. Det gör liksom att blivande Tesla ägare kan ha rätt förväntningar på sin nya bil. Beroende på körprofil så är man mer eller mindre nöjd med vissa saker och egenskaper med en Tesla och de flesta väger dessa fortfarande mot en fossilare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Rennwagen skrev:
David, kul att du svarade som många på forumet gör; odelat positivt och entusiastiskt. Det är precis den typen av inlägg jag ville balansera upp med min plus och minus lista. Det gör liksom att blivande Tesla ägare kan ha rätt förväntningar på sin nya bil. Beroende på körprofil så är man mer eller mindre nöjd med vissa saker och egenskaper med en Tesla och de flesta väger dessa fortfarande mot en fossilare.
Är det därför du listar nästan 50% fler negativa saker? En av dessa negativa saker är också intressant:
Detta gäller samtliga bilar där det händer något när man gasar på. Skulle det inte hända något så skulle räckvidden inte påverkas. Troligen lär dessutom avgasbilar påverkas mer negativt än elbilar då effektiviteten sjunker när motorn inte får snurra på i effektivt varvtal, inte samma sak för en elmotor.

Denna är dessutom saktligt fel:
Tror dock inte det spelar någon roll för 99,9% av blivande Teslaägare...

Jag menar inte att det måste ta upp lika många positiva som negativa saker men listan med negativa saker känns rätt konstlat eller gäller väldigt få personer. Att motorn inte låter är som att man tycker att bilen inte luktar häst om du frågar mig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om antispinn går att koppla ur eller ej beror på vilken bil man har. Bakhjulsdrivna bilar kan koppla ur det nästan helt. Inte fyrhjulsdrivna däremot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Om antispinn går att koppla ur eller ej beror på vilken bil man har. Bakhjulsdrivna bilar kan koppla ur det nästan helt. Inte fyrhjulsdrivna däremot.
Var det inte nån säkring man fick rycka ur på bakhjulsdrivna bilar för att stänga av anti-spin helt och hållet?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Detta gäller samtliga bilar där det händer något när man gasar på. Skulle det inte hända något så skulle räckvidden inte påverkas. Troligen lär dessutom avgasbilar påverkas mer negativt än elbilar då effektiviteten sjunker när motorn inte får snurra på i effektivt varvtal, inte samma sak för en elmotor.

Måste man hela tiden jämföra el-bensin? Eller försvara el med något sämre.
Det är klart att bensin bilar minskar räckvidden om man gasar, det är väl ingen som påstår något annat.
Skillnaden är att om man minskar räckvidden från 60mil till 10 min så har man ändå passerat minst 5 bensinmackar på 10mil. Hur många SUC passerar man på 10mil?
Sluta med att vända på allt. Det skapar bara store motstånd och gapet vi och ni blir bara store och store. Ingen tjänar på det.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Vi var några grabbar som fick låna nåns mammas riktigt häftiga BMW oj vad kul vi hade i 20mil sen tankade vi och 700kr var borta, i somras hade jag 13mil mellan 2SUC i Tyskland vilket ös! Tömde hela batteriet :D sen fyllde jag upp det gratis, Tesla är Smutt!.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar