Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Moderator: Redaktion
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Jag tycker att du gör rätt i att beskriva verkligheten. Men man måste väl också hålla med om att du måste lagt ut det som ett bete för fan boys här inne, när du langar iväg argument som att räckvidden sjunker med farten och annat som av fysikens lagar är ganska självklart. Du har självklart rätt, men den stora massan kör inte jätteofta på Autobahn eller driftar.Rennwagen skrev:Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Om man ska ta de riktiga argumenten så är byggkvalitet (i inredning) och bekvämlighet (i stolar) och ljudnivå (vägljud) de riktiga stötestenarna för Tesla och här ligger man klart efter de bästa tyska och svenska märkena.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Okej
vi börjar så här - din sanning behöver inte alls vara min sanning!
Din verklighet är inte min!
allt handlar ju om förväntningar och ens egna erfarenheter och upplevelser.
Således kan någon aldrig påstå att en 911 har mer körglädje än en P90D, när det ligger helt i ens egna värderingar.
nästan alla av påståendena är känslomässiga, och kan därför inte bemötas med annat än mina egna upplevelser/känslor.
Det enda som kan bemötas korrekt är fakta!
så
vi börjar så här - din sanning behöver inte alls vara min sanning!
Din verklighet är inte min!
allt handlar ju om förväntningar och ens egna erfarenheter och upplevelser.
Således kan någon aldrig påstå att en 911 har mer körglädje än en P90D, när det ligger helt i ens egna värderingar.
nästan alla av påståendena är känslomässiga, och kan därför inte bemötas med annat än mina egna upplevelser/känslor.
Det enda som kan bemötas korrekt är fakta!
så
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Kan man lägga 1,4 miljoner så tillhör man inte mainstream hur man än vänder och vrider på saken. Med det följer att kraven kan vara lite udda på en bil. Hur många åker inte Range Rover för över 1 MSEK, en för mig oförklarlig bil, men många med pengar gillar den. Men gillar man prestanda är det svårt att inte lockas av Tesla, men då kommer det några saker på köpet.
Avseende förbrukning så är min erfarenhet att dieselbilars förbrukning förändras minst med hastighet och gaspådrag, aktivare körsätt påverkar bränsleförbrukningen kraftigt på turbomatade bensinare då bränslet även används för att kyla förbränningsrummet, och elbilar med sin extremt låga basförbrukning påverkas mest i % vid hårdare körning. Som många erfarit på forumet påverkas förbrukningen t.om. av regn, något som aldrig märks i en fosilare.
PS Och hittar någon säkringen till antispinn / antisladd på post facelift bilar så meddela mig gärna, då är ett minustecken borta direkt.
Avseende förbrukning så är min erfarenhet att dieselbilars förbrukning förändras minst med hastighet och gaspådrag, aktivare körsätt påverkar bränsleförbrukningen kraftigt på turbomatade bensinare då bränslet även används för att kyla förbränningsrummet, och elbilar med sin extremt låga basförbrukning påverkas mest i % vid hårdare körning. Som många erfarit på forumet påverkas förbrukningen t.om. av regn, något som aldrig märks i en fosilare.
PS Och hittar någon säkringen till antispinn / antisladd på post facelift bilar så meddela mig gärna, då är ett minustecken borta direkt.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Då misstolkar du min post och lägger in dina egna värderingar i det jag skriver. Jag tar ju över huvudtaget inte upp några positiva saker i min post. Det jag tycker du gör i en del av de negativa saker är att försöka leta efter märkliga halmstrån att ha med på listan. En del saker som inte alls är negativa saker dessutom.Rennwagen skrev:Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Själv om jag hade gjort liknande lista skulle jag ta bort de saker som bara berör en mycket liten procentandel inbitna petrolheads (som t.ex. att du inte kan drifta med bilen, att motorn inte låter och att räckvidden påverkas om du gasar). Istället hade man kunna lägga till saker som berör eller kan beröra samtliga presumtiva köpare:
-Hypen kring Tesla gör att du kanske tror att du ska få något du inte får.
-Information från Tesla kan ibland vara riktigt dålig och köp av en begagnad bil från annan bilhandlare kan leda till närmast katastrof.
Jag skulle också kunna lägga till positiva saker men då kanske jag kallas för Hyper-fanboy eftersom jag skulle våga säga något positivt om Tesla och bilen...
De flesta petrolheads lär inte köpa elbil på många år än. Anledningen till att jag gör jämförelsen mellan el- och avgasbil här är att tråden startade med denna jämförelse. Försök hitta någon elbil där motorn låter. Visst går det få ett vinande ljud från en elmotor och detta hörs ju också från Tesla, vill du ha mer av detta ljud är det bara att plocka bort ljudisoleringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Rennwagen skrev:Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Nej Tesla är inte bäst på allt. Långt ifrån! Men många av de saker som du nämner som nackdelar är trams också.
Drifta? Really? Med en 2,2 tons familjebil på allmän väg? Motorn låter inte? Oj vad tråkigt... Själv tycker jag att det är BRA att bilen inte hetsar mig till att göra dåliga val på allmän väg. Min M2:a fick mig att köra som en idiot rent ut sagt och nu blir det ingen sportbil förrän jag har tid och råd att nyttja den på bana. Eftersom BMWSC har lagt ner så får det väl antagligen bli en Porsche så jag har nåt slags försäkringsskydd. Jag känner mig mycket lugnare och mer harmonisk med elbilarna. Känner inte alls samma behov av att köra fort.
Jag skulle säga att de där med "sportiga gener" INTE bör köpa en Tesla. Av flera orsaker. Bland annat det du listade. Men även just storleken och vikten. Visst är den snabb i lagliga hastigheter men det är ju ingen orsak till att kalla Model S för "sportbil". Det är ju uppenbarligen inte det. Tycker att du borde veta bättre faktiskt.
Det är klart att man får ge upp lite frihet på långfärd med en Tesla. Man har vissa stopp som man inte kommer ifrån. Vet att vissa försöker få det till en fördel men det är ju inte det. Däremot så har man större frihet till vardags då man aldrig behöver åka till macken då.
Det är också en amerikansk bil och detaljkvaliteten är inte densamma. Däremot håller jag inte med om att stolarna är så mycket sämre än BMWs om man inte jämför med komfortstolarna förstås. Jag saknar även verkligt adaptiva strålkastare, HUD, fotvift för att öppna bakluckan och lite annat smått och gott.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Jag skulle vilja lägga till "teknisk förfining" och "konfigurerbarhet" som minus också jämfört med tyskarna.zyax skrev:Jag tycker att du gör rätt i att beskriva verkligheten. Men man måste väl också hålla med om att du måste lagt ut det som ett bete för fan boys här inne, när du langar iväg argument som att räckvidden sjunker med farten och annat som av fysikens lagar är ganska självklart. Du har självklart rätt, men den stora massan kör inte jätteofta på Autobahn eller driftar.Rennwagen skrev:Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Om man ska ta de riktiga argumenten så är byggkvalitet (i inredning) och bekvämlighet (i stolar) och ljudnivå (vägljud) de riktiga stötestenarna för Tesla och här ligger man klart efter de bästa tyska och svenska märkena.
Med teknisk förfining menar jag det som jag var inne på i förra posten, dvs HUD, adaptiva farthållare, fotvift för att öppna bakluckan, riktig blind spot detection med varning på backspeglarna osv osv. Jag saknar även uppvärmda backspeglar. Nu när man glömmer bort att skrapa/torka bort kondens så ser man inget i dem på hela resan. Så är det väl inte på andra bilar? (eller kommer jag ihåg fel?). Jag är inte heller kompis med keyless go på Teslan. Igår var jag ute och satte upp lite ljusslingor i trädgården. Varje jävla gång jag gick förbi bilen så låstes den upp och tände strålkastarna. Och just det, jag ogillar att motorn som fäller ut backspeglarna är så löjligt svag så att den inte fixar 1 minusgrad ens. Nu har jag blivit tvungen att stänga av auto fold. Såna små irritationsmoment slipper man i regel om man köper nåt annat. På en premiumtysk kan du dessutom få night vision kamera, soft close på dörrarna och tusen andra små fiffiga saker. Om man vill och har råd...
Med konfigurerbarhet så är det bristen på val som stör mig lite. Som att man inte kan välja rattvärme utan att behöva ta ett helt paket för 54 000:-!!! Eller att man inte kan få välja svart "skinn" och slippa "trä"-inläggen i inredningen. Eller att man inte kan få bättre stolar om man vill. Eller att man inte kan få fabrikstonade rutor. Eller att det inte finns fler fälgar att välja på. Eller att man inte kan välja bort kromlisterna exteriört mot "shadow line" med svarta lister. En premiumtysk kan du i regel få i vilken färg du vill också. Direkt från fabrik. Du kan även välja bland flera olika skinnkvaliteter, olika färger osv osv.
Jag förstår varför Tesla håller nere antalet möjligheter för att minska tillverkningskostnaderna men för de som är vana att kunna speca sin bil nästan in absurdum så blir Teslan rätt "platt". Nästan alla är ju likadana.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jagVerdi skrev:Jag skulle vilja lägga till "teknisk förfining" och "konfigurerbarhet" som minus också jämfört med tyskarna.zyax skrev:Jag tycker att du gör rätt i att beskriva verkligheten. Men man måste väl också hålla med om att du måste lagt ut det som ett bete för fan boys här inne, när du langar iväg argument som att räckvidden sjunker med farten och annat som av fysikens lagar är ganska självklart. Du har självklart rätt, men den stora massan kör inte jätteofta på Autobahn eller driftar.Rennwagen skrev:Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.
Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Om man ska ta de riktiga argumenten så är byggkvalitet (i inredning) och bekvämlighet (i stolar) och ljudnivå (vägljud) de riktiga stötestenarna för Tesla och här ligger man klart efter de bästa tyska och svenska märkena.
Med teknisk förfining menar jag det som jag var inne på i förra posten, dvs HUD, adaptiva farthållare, fotvift för att öppna bakluckan, riktig blind spot detection med varning på backspeglarna osv osv. Jag saknar även uppvärmda backspeglar. Nu när man glömmer bort att skrapa/torka bort kondens så ser man inget i dem på hela resan. Så är det väl inte på andra bilar? (eller kommer jag ihåg fel?). Jag är inte heller kompis med keyless go på Teslan. Igår var jag ute och satte upp lite ljusslingor i trädgården. Varje jävla gång jag gick förbi bilen så låstes den upp och tände strålkastarna. Och just det, jag ogillar att motorn som fäller ut backspeglarna är så löjligt svag så att den inte fixar 1 minusgrad ens. Nu har jag blivit tvungen att stänga av auto fold. Såna små irritationsmoment slipper man i regel om man köper nåt annat. På en premiumtysk kan du dessutom få night vision kamera, soft close på dörrarna och tusen andra små fiffiga saker. Om man vill och har råd...
Med konfigurerbarhet så är det bristen på val som stör mig lite. Som att man inte kan välja rattvärme utan att behöva ta ett helt paket för 54 000:-!!! Eller att man inte kan få välja svart "skinn" och slippa "trä"-inläggen i inredningen. Eller att man inte kan få bättre stolar om man vill. Eller att man inte kan få fabrikstonade rutor. Eller att det inte finns fler fälgar att välja på. Eller att man inte kan välja bort kromlisterna exteriört mot "shadow line" med svarta lister. En premiumtysk kan du i regel få i vilken färg du vill också. Direkt från fabrik. Du kan även välja bland flera olika skinnkvaliteter, olika färger osv osv.
Jag förstår varför Tesla håller nere antalet möjligheter för att minska tillverkningskostnaderna men för de som är vana att kunna speca sin bil nästan in absurdum så blir Teslan rätt "platt". Nästan alla är ju likadana.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Nej, och det är hemskt. Men jag har köldpaketet. Har jag missat att slå på det? Den är byggd i september -16.Smutt skrev:
Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Jag har ju inte så mycket utrustning på min men dom går igång samtidigt som bakrutevärmen precis som alla andra bilar jag haftVerdi skrev:Nej, och det är hemskt. Men jag har köldpaketet. Har jag missat att slå på det? Den är byggd i september -16.Smutt skrev:
Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Du kör väl inte i snålläget?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.
för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!
Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.
en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)
/D
för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!
Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.
en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)
/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Nej, men däremot kanske inte jag har slagit på bakrutevärmen. Får ta och kolla...Smutt skrev:Jag har ju inte så mycket utrustning på min men dom går igång samtidigt som bakrutevärmen precis som alla andra bilar jag haftVerdi skrev:Nej, och det är hemskt. Men jag har köldpaketet. Har jag missat att slå på det? Den är byggd i september -16.Smutt skrev:
Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Du kör väl inte i snålläget?
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Miljön är ett ganska luddigt argument. Visst kanske en Tesla är bättre, oklart hur mycket, men den är ju inte BRA för miljön.davbod skrev:Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.
för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!
Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.
en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)
/D
Det här med stopp är inga problem för oss heller men det är ju en begränsning oavsett hur du vrider och vänder på det. Det kommer aldrig bli en objektiv fördel.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Nä stopp är en nackdel framför allt stopp som man inte får välja var dom ska va nånstans, förr åt vi alltid kina i köping med Pizza nu alltid sub i Arboga och ja det är ingen fördel
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Jag har en nära släkting som fullkomligt älskar att köra bil och som spenderar en förmögenhet på bilar och tävlande i internationell banracing. Samtidigt är han en av Teslas största fanboy och verkligen gillar och uppskattar sin Model S.
När jag läser Rennwagens slutrekommendation kan jag inte låta bli att fundera på hur olika vi ser och upplever saker och ting samt hur vi prioriterar hårda och mjuka värden i vardagen.
Själv skulle jag aldrig kunna rekommendera någon att välja bort säkerhet, miljö och el som energibärare. Oavsett förarprofil.
När jag läser Rennwagens slutrekommendation kan jag inte låta bli att fundera på hur olika vi ser och upplever saker och ting samt hur vi prioriterar hårda och mjuka värden i vardagen.
Själv skulle jag aldrig kunna rekommendera någon att välja bort säkerhet, miljö och el som energibärare. Oavsett förarprofil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Jag tycker det är olika saker. När jag hade min BMW M2 så slog det mig att den typ av bil är totalt meningslös i vanlig trafik. Hård, bullrig, törstig... Och man kommer inte i närheten av bilens gränser förrän man är lååååångt över det lämpliga och lagliga. När jag dessutom insåg att jag varken vågade (dels den fysiska risken men också ekonomiska risken för man kör faktiskt oförsäkrat) eller hade råd och tid att köra bana med den så blev det naturligt att sälja den och Volvon till förmån för en Tesla.+46 skrev:Jag har en nära släkting som fullkomligt älskar att köra bil och som spenderar en förmögenhet på bilar och tävlande i internationell banracing. Samtidigt är han en av Teslas största fanboy och verkligen gillar och uppskattar sin Model S.
När jag läser Rennwagens slutrekommendation kan jag inte låta bli att fundera på hur olika vi ser och upplever saker och ting samt hur vi prioriterar hårda och mjuka värden i vardagen.
Själv skulle jag aldrig kunna rekommendera någon att välja bort säkerhet, miljö och el som energibärare. Oavsett förarprofil.
Dock, banracing är jättekul och vore jag rik och inte hade småbarn så skulle jag köra. Men jag skulle ändå inte vilja drifta med Teslan på väg till jobbet...
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
En fråga som jag tycker är intressant med tanke på vad dus skriver ovan är om du hade valet en annan bil om de haft Tesls laddnätverk och teslas drivlina...davbod skrev:Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.
för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!
Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.
en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)
/D
Ja vilken bil hade du valt? Modell 3 drivlinan och laddnätverk med liknade pris som en modell 3... Låter de som frågan är ställd på rätt sätt...
Detta kan vara intressant om man tänker sig att våra fossil tillverkar faktiskt klara av att bygga elbilar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Förutom min Model S gillade jag verkligen designen och känslan i den Mercedes GLK jag hade så den med eldrivlina och laddnätverk hade varit grymt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Jag skapade en tråd på ämnet: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10701MangeT skrev:Förutom min Model S gillade jag verkligen designen och känslan i den Mercedes GLK jag hade så den med eldrivlina och laddnätverk hade varit grymt.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Mycket intressant frågeställning. En BMW 5 serie med Tesla drivlina vore fantastiskt istället för den rätt tragiska kompromissen BMW 530e. Eller varför inte en BMW M3a med samma drivlina, självklart 2wd med urkopplingsbar antisladd och spinn. Fullt ös i alla rondeller med rykande bakdäckchaffis75 skrev:En fråga som jag tycker är intressant med tanke på vad dus skriver ovan är om du hade valet en annan bil om de haft Tesls laddnätverk och teslas drivlina...davbod skrev:Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.
för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!
Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.
en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)
/D
Ja vilken bil hade du valt? Modell 3 drivlinan och laddnätverk med liknade pris som en modell 3... Låter de som frågan är ställd på rätt sätt...
Detta kan vara intressant om man tänker sig att våra fossil tillverkar faktiskt klara av att bygga elbilar...
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
Nu har jag ingen Tesla utan en MB E220 och det märks visst på förbrukningen vid regn och vind. Ligger en lugn dag på motorväg och puttrar i 120km/h med en förbrukning på cirka 0,5liter/mil. Har kört i regn i samma hastighet på samma sträcka med förbrukning som närmade sig 0,7l/mil, det är ganska många % ökning. Samma i motvind, blåser det motvind kan man lätt snitta 0,6 eller mer på sträckan och är det medvind kan jag komma ner i 0,43 typ (beroende på vindhastighet såklart)Rennwagen skrev:Som många erfarit på forumet påverkas förbrukningen t.om. av regn, något som aldrig märks i en fosilare.
Sen att det givetvis inte märks på samma sätt med en fossilare är för att den totala räckvidden är typ 100 mil och på min "vanliga" sträcka på 15 mil spelar det ingen större roll om räckvidden som är kvar när jag kommer fram är 85 eller 60 mil.
Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år
[/quote][/quote]Rennwagen skrev:
Mycket intressant frågeställning. En BMW 5 serie med Tesla drivlina vore fantastiskt istället för den rätt tragiska kompromissen BMW 530e. Eller varför inte en BMW M3a med samma drivlina, självklart 2wd med urkopplingsbar antisladd och spinn. Fullt ös i alla rondeller med rykande bakdäck
En sådan förare tog ut sin passion med en Golf häromdagen. Han slängde in bilen över heldragna linjer framför mig i en rondell. Med krafig sladd på en framhjulsdriven bil dessutom. Sen fullbordade han sin njutning med att omedelbart gå ur rondellen och korsa ännu en linje och tog sig in i en fil för mötande trafik som var avsedd för de som svängde höger! Han kompenserade brist på Teslas drivlina med magnifik vettlöshet!
Jo, man beundrar en sådan körstil!
Model S P85D,