Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Rennwagen »

Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.

Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av zyax »

Rennwagen skrev:
Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.

Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Jag tycker att du gör rätt i att beskriva verkligheten. Men man måste väl också hålla med om att du måste lagt ut det som ett bete för fan boys här inne, när du langar iväg argument som att räckvidden sjunker med farten och annat som av fysikens lagar är ganska självklart. Du har självklart rätt, men den stora massan kör inte jätteofta på Autobahn eller driftar.

Om man ska ta de riktiga argumenten så är byggkvalitet (i inredning) och bekvämlighet (i stolar) och ljudnivå (vägljud) de riktiga stötestenarna för Tesla och här ligger man klart efter de bästa tyska och svenska märkena.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av davbod »

Okej

vi börjar så här - din sanning behöver inte alls vara min sanning!
Din verklighet är inte min!
allt handlar ju om förväntningar och ens egna erfarenheter och upplevelser.

Således kan någon aldrig påstå att en 911 har mer körglädje än en P90D, när det ligger helt i ens egna värderingar.

nästan alla av påståendena är känslomässiga, och kan därför inte bemötas med annat än mina egna upplevelser/känslor.

Det enda som kan bemötas korrekt är fakta!

:)

Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Rennwagen »

Kan man lägga 1,4 miljoner så tillhör man inte mainstream hur man än vänder och vrider på saken. Med det följer att kraven kan vara lite udda på en bil. Hur många åker inte Range Rover för över 1 MSEK, en för mig oförklarlig bil, men många med pengar gillar den. Men gillar man prestanda är det svårt att inte lockas av Tesla, men då kommer det några saker på köpet.
Avseende förbrukning så är min erfarenhet att dieselbilars förbrukning förändras minst med hastighet och gaspådrag, aktivare körsätt påverkar bränsleförbrukningen kraftigt på turbomatade bensinare då bränslet även används för att kyla förbränningsrummet, och elbilar med sin extremt låga basförbrukning påverkas mest i % vid hårdare körning. Som många erfarit på forumet påverkas förbrukningen t.om. av regn, något som aldrig märks i en fosilare.
PS Och hittar någon säkringen till antispinn / antisladd på post facelift bilar så meddela mig gärna, då är ett minustecken borta direkt.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Svenssons »

Rennwagen skrev:
Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.

Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Då misstolkar du min post och lägger in dina egna värderingar i det jag skriver. Jag tar ju över huvudtaget inte upp några positiva saker i min post. Det jag tycker du gör i en del av de negativa saker är att försöka leta efter märkliga halmstrån att ha med på listan. En del saker som inte alls är negativa saker dessutom.

Själv om jag hade gjort liknande lista skulle jag ta bort de saker som bara berör en mycket liten procentandel inbitna petrolheads (som t.ex. att du inte kan drifta med bilen, att motorn inte låter och att räckvidden påverkas om du gasar). Istället hade man kunna lägga till saker som berör eller kan beröra samtliga presumtiva köpare:
-Hypen kring Tesla gör att du kanske tror att du ska få något du inte får.
-Information från Tesla kan ibland vara riktigt dålig och köp av en begagnad bil från annan bilhandlare kan leda till närmast katastrof.


Jag skulle också kunna lägga till positiva saker men då kanske jag kallas för Hyper-fanboy eftersom jag skulle våga säga något positivt om Tesla och bilen...

De flesta petrolheads lär inte köpa elbil på många år än. Anledningen till att jag gör jämförelsen mellan el- och avgasbil här är att tråden startade med denna jämförelse. Försök hitta någon elbil där motorn låter. Visst går det få ett vinande ljud från en elmotor och detta hörs ju också från Tesla, vill du ha mer av detta ljud är det bara att plocka bort ljudisoleringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

Rennwagen skrev:
Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.

Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.

Nej Tesla är inte bäst på allt. Långt ifrån! Men många av de saker som du nämner som nackdelar är trams också.

Drifta? Really? Med en 2,2 tons familjebil på allmän väg? Motorn låter inte? Oj vad tråkigt... Själv tycker jag att det är BRA att bilen inte hetsar mig till att göra dåliga val på allmän väg. Min M2:a fick mig att köra som en idiot rent ut sagt och nu blir det ingen sportbil förrän jag har tid och råd att nyttja den på bana. Eftersom BMWSC har lagt ner så får det väl antagligen bli en Porsche så jag har nåt slags försäkringsskydd. Jag känner mig mycket lugnare och mer harmonisk med elbilarna. Känner inte alls samma behov av att köra fort.

Jag skulle säga att de där med "sportiga gener" INTE bör köpa en Tesla. Av flera orsaker. Bland annat det du listade. Men även just storleken och vikten. Visst är den snabb i lagliga hastigheter men det är ju ingen orsak till att kalla Model S för "sportbil". Det är ju uppenbarligen inte det. Tycker att du borde veta bättre faktiskt. ;-)

Det är klart att man får ge upp lite frihet på långfärd med en Tesla. Man har vissa stopp som man inte kommer ifrån. Vet att vissa försöker få det till en fördel men det är ju inte det. Däremot så har man större frihet till vardags då man aldrig behöver åka till macken då.

Det är också en amerikansk bil och detaljkvaliteten är inte densamma. Däremot håller jag inte med om att stolarna är så mycket sämre än BMWs om man inte jämför med komfortstolarna förstås. Jag saknar även verkligt adaptiva strålkastare, HUD, fotvift för att öppna bakluckan och lite annat smått och gott.
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Rennwagen skrev:
Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.

Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Jag tycker att du gör rätt i att beskriva verkligheten. Men man måste väl också hålla med om att du måste lagt ut det som ett bete för fan boys här inne, när du langar iväg argument som att räckvidden sjunker med farten och annat som av fysikens lagar är ganska självklart. Du har självklart rätt, men den stora massan kör inte jätteofta på Autobahn eller driftar.

Om man ska ta de riktiga argumenten så är byggkvalitet (i inredning) och bekvämlighet (i stolar) och ljudnivå (vägljud) de riktiga stötestenarna för Tesla och här ligger man klart efter de bästa tyska och svenska märkena.
Jag skulle vilja lägga till "teknisk förfining" och "konfigurerbarhet" som minus också jämfört med tyskarna.

Med teknisk förfining menar jag det som jag var inne på i förra posten, dvs HUD, adaptiva farthållare, fotvift för att öppna bakluckan, riktig blind spot detection med varning på backspeglarna osv osv. Jag saknar även uppvärmda backspeglar. Nu när man glömmer bort att skrapa/torka bort kondens så ser man inget i dem på hela resan. Så är det väl inte på andra bilar? (eller kommer jag ihåg fel?). Jag är inte heller kompis med keyless go på Teslan. Igår var jag ute och satte upp lite ljusslingor i trädgården. Varje jävla gång jag gick förbi bilen så låstes den upp och tände strålkastarna. Och just det, jag ogillar att motorn som fäller ut backspeglarna är så löjligt svag så att den inte fixar 1 minusgrad ens. Nu har jag blivit tvungen att stänga av auto fold. Såna små irritationsmoment slipper man i regel om man köper nåt annat. På en premiumtysk kan du dessutom få night vision kamera, soft close på dörrarna och tusen andra små fiffiga saker. Om man vill och har råd...

Med konfigurerbarhet så är det bristen på val som stör mig lite. Som att man inte kan välja rattvärme utan att behöva ta ett helt paket för 54 000:-!!! Eller att man inte kan få välja svart "skinn" och slippa "trä"-inläggen i inredningen. Eller att man inte kan få bättre stolar om man vill. Eller att man inte kan få fabrikstonade rutor. Eller att det inte finns fler fälgar att välja på. Eller att man inte kan välja bort kromlisterna exteriört mot "shadow line" med svarta lister. En premiumtysk kan du i regel få i vilken färg du vill också. Direkt från fabrik. Du kan även välja bland flera olika skinnkvaliteter, olika färger osv osv.

Jag förstår varför Tesla håller nere antalet möjligheter för att minska tillverkningskostnaderna men för de som är vana att kunna speca sin bil nästan in absurdum så blir Teslan rätt "platt". Nästan alla är ju likadana.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Rennwagen skrev:
Svenssons m.fl. Det är fantastiskt, ni går rakt i fällan som egentligen inte var avsikten att rigga: "Tesla är bäst på ALLT och håller du inte med så skall vi spamma din tråd med evangeliet"
En hel del mycket förnuftiga men också bevisligen fullständigt onyanserade fanatiker eller Tesla säljare på forumet. Det senare vore mer ok.

Jag hoppas att presumtiva Tesla köpare med sportiga gener hittar denna tråd och får rätt förväntningar på sin förhoppningsvis nya Tesla. Det vore synd om ni skrämde bort fler då får jag starta #ihatemyTesla och det var alls inte avsikten från början.
Jag tycker att du gör rätt i att beskriva verkligheten. Men man måste väl också hålla med om att du måste lagt ut det som ett bete för fan boys här inne, när du langar iväg argument som att räckvidden sjunker med farten och annat som av fysikens lagar är ganska självklart. Du har självklart rätt, men den stora massan kör inte jätteofta på Autobahn eller driftar.

Om man ska ta de riktiga argumenten så är byggkvalitet (i inredning) och bekvämlighet (i stolar) och ljudnivå (vägljud) de riktiga stötestenarna för Tesla och här ligger man klart efter de bästa tyska och svenska märkena.
Jag skulle vilja lägga till "teknisk förfining" och "konfigurerbarhet" som minus också jämfört med tyskarna.

Med teknisk förfining menar jag det som jag var inne på i förra posten, dvs HUD, adaptiva farthållare, fotvift för att öppna bakluckan, riktig blind spot detection med varning på backspeglarna osv osv. Jag saknar även uppvärmda backspeglar. Nu när man glömmer bort att skrapa/torka bort kondens så ser man inget i dem på hela resan. Så är det väl inte på andra bilar? (eller kommer jag ihåg fel?). Jag är inte heller kompis med keyless go på Teslan. Igår var jag ute och satte upp lite ljusslingor i trädgården. Varje jävla gång jag gick förbi bilen så låstes den upp och tände strålkastarna. Och just det, jag ogillar att motorn som fäller ut backspeglarna är så löjligt svag så att den inte fixar 1 minusgrad ens. Nu har jag blivit tvungen att stänga av auto fold. Såna små irritationsmoment slipper man i regel om man köper nåt annat. På en premiumtysk kan du dessutom få night vision kamera, soft close på dörrarna och tusen andra små fiffiga saker. Om man vill och har råd...

Med konfigurerbarhet så är det bristen på val som stör mig lite. Som att man inte kan välja rattvärme utan att behöva ta ett helt paket för 54 000:-!!! Eller att man inte kan få välja svart "skinn" och slippa "trä"-inläggen i inredningen. Eller att man inte kan få bättre stolar om man vill. Eller att man inte kan få fabrikstonade rutor. Eller att det inte finns fler fälgar att välja på. Eller att man inte kan välja bort kromlisterna exteriört mot "shadow line" med svarta lister. En premiumtysk kan du i regel få i vilken färg du vill också. Direkt från fabrik. Du kan även välja bland flera olika skinnkvaliteter, olika färger osv osv.

Jag förstår varför Tesla håller nere antalet möjligheter för att minska tillverkningskostnaderna men för de som är vana att kunna speca sin bil nästan in absurdum så blir Teslan rätt "platt". Nästan alla är ju likadana.
Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:

Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Nej, och det är hemskt. Men jag har köldpaketet. Har jag missat att slå på det? Den är byggd i september -16.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:

Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Nej, och det är hemskt. Men jag har köldpaketet. Har jag missat att slå på det? Den är byggd i september -16.
Jag har ju inte så mycket utrustning på min men dom går igång samtidigt som bakrutevärmen precis som alla andra bilar jag haft

Du kör väl inte i snålläget?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av davbod »

Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.

för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!

Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.

en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)

/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:

Har du inte värme i backspeglarna? Det har i alla fall jag
Nej, och det är hemskt. Men jag har köldpaketet. Har jag missat att slå på det? Den är byggd i september -16.
Jag har ju inte så mycket utrustning på min men dom går igång samtidigt som bakrutevärmen precis som alla andra bilar jag haft

Du kör väl inte i snålläget?
Nej, men däremot kanske inte jag har slagit på bakrutevärmen. Får ta och kolla...
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

davbod skrev:
Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.

för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!

Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.

en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)

/D
Miljön är ett ganska luddigt argument. Visst kanske en Tesla är bättre, oklart hur mycket, men den är ju inte BRA för miljön.

Det här med stopp är inga problem för oss heller men det är ju en begränsning oavsett hur du vrider och vänder på det. Det kommer aldrig bli en objektiv fördel.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Smutt »

Nä stopp är en nackdel framför allt stopp som man inte får välja var dom ska va nånstans, förr åt vi alltid kina i köping med Pizza nu alltid sub i Arboga och ja det är ingen fördel
94F493EE-925E-404D-A06E-4EADF4D2A979.jpeg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av +46 »

Jag har en nära släkting som fullkomligt älskar att köra bil och som spenderar en förmögenhet på bilar och tävlande i internationell banracing. Samtidigt är han en av Teslas största fanboy och verkligen gillar och uppskattar sin Model S.
När jag läser Rennwagens slutrekommendation kan jag inte låta bli att fundera på hur olika vi ser och upplever saker och ting samt hur vi prioriterar hårda och mjuka värden i vardagen.
Själv skulle jag aldrig kunna rekommendera någon att välja bort säkerhet, miljö och el som energibärare. Oavsett förarprofil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
Jag har en nära släkting som fullkomligt älskar att köra bil och som spenderar en förmögenhet på bilar och tävlande i internationell banracing. Samtidigt är han en av Teslas största fanboy och verkligen gillar och uppskattar sin Model S.
När jag läser Rennwagens slutrekommendation kan jag inte låta bli att fundera på hur olika vi ser och upplever saker och ting samt hur vi prioriterar hårda och mjuka värden i vardagen.
Själv skulle jag aldrig kunna rekommendera någon att välja bort säkerhet, miljö och el som energibärare. Oavsett förarprofil.
Jag tycker det är olika saker. När jag hade min BMW M2 så slog det mig att den typ av bil är totalt meningslös i vanlig trafik. Hård, bullrig, törstig... Och man kommer inte i närheten av bilens gränser förrän man är lååååångt över det lämpliga och lagliga. När jag dessutom insåg att jag varken vågade (dels den fysiska risken men också ekonomiska risken för man kör faktiskt oförsäkrat) eller hade råd och tid att köra bana med den så blev det naturligt att sälja den och Volvon till förmån för en Tesla.

Dock, banracing är jättekul och vore jag rik och inte hade småbarn så skulle jag köra. Men jag skulle ändå inte vilja drifta med Teslan på väg till jobbet...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4981
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av chaffis75 »

davbod skrev:
Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.

för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!

Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.

en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)

/D
En fråga som jag tycker är intressant med tanke på vad dus skriver ovan är om du hade valet en annan bil om de haft Tesls laddnätverk och teslas drivlina...
Ja vilken bil hade du valt? Modell 3 drivlinan och laddnätverk med liknade pris som en modell 3... Låter de som frågan är ställd på rätt sätt...

Detta kan vara intressant om man tänker sig att våra fossil tillverkar faktiskt klara av att bygga elbilar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av MangeT »

Förutom min Model S gillade jag verkligen designen och känslan i den Mercedes GLK jag hade så den med eldrivlina och laddnätverk hade varit grymt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Förutom min Model S gillade jag verkligen designen och känslan i den Mercedes GLK jag hade så den med eldrivlina och laddnätverk hade varit grymt.
Jag skapade en tråd på ämnet: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10701
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Rennwagen »

chaffis75 skrev:
davbod skrev:
Men det är ju ett väldigt tjat på premium tysk vs Tesla.

för min del som då har ägt mängder av premiumtyskar och 2 teslor - så kan jag säga att jag aldrig skulle vilja byta tillbaka till en tysk - främst pga miljön.
men det är min agenda!

Gällande långresor och "ofrivilliga stop" så för oss som har hund och små barn - är det faktiskt helt ok!
visst finns det finesser i premiumtyskarna som inte finns i Tesla, men också viceversa.

en ganska stor skillnad i detta är att tyskarna byggt bilar i 100 år, mendan Tesla gjort det i 10, i min värld vore det sjukt att tyskarna inte är längre fram än vad de är! (men återigen det är bara mina åsikter)

/D
En fråga som jag tycker är intressant med tanke på vad dus skriver ovan är om du hade valet en annan bil om de haft Tesls laddnätverk och teslas drivlina...
Ja vilken bil hade du valt? Modell 3 drivlinan och laddnätverk med liknade pris som en modell 3... Låter de som frågan är ställd på rätt sätt...

Detta kan vara intressant om man tänker sig att våra fossil tillverkar faktiskt klara av att bygga elbilar...
Mycket intressant frågeställning. En BMW 5 serie med Tesla drivlina vore fantastiskt istället för den rätt tragiska kompromissen BMW 530e. Eller varför inte en BMW M3a med samma drivlina, självklart 2wd med urkopplingsbar antisladd och spinn. Fullt ös i alla rondeller med rykande bakdäck :lol:
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av heron »

Rennwagen skrev:
Som många erfarit på forumet påverkas förbrukningen t.om. av regn, något som aldrig märks i en fosilare.
Nu har jag ingen Tesla utan en MB E220 och det märks visst på förbrukningen vid regn och vind. Ligger en lugn dag på motorväg och puttrar i 120km/h med en förbrukning på cirka 0,5liter/mil. Har kört i regn i samma hastighet på samma sträcka med förbrukning som närmade sig 0,7l/mil, det är ganska många % ökning. Samma i motvind, blåser det motvind kan man lätt snitta 0,6 eller mer på sträckan och är det medvind kan jag komma ner i 0,43 typ (beroende på vindhastighet såklart)
Sen att det givetvis inte märks på samma sätt med en fossilare är för att den totala räckvidden är typ 100 mil och på min "vanliga" sträcka på 15 mil spelar det ingen större roll om räckvidden som är kvar när jag kommer fram är 85 eller 60 mil.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Ärliga plus och minus på S90D efter ett år

Inlägg av Foluke »

Rennwagen skrev:

Mycket intressant frågeställning. En BMW 5 serie med Tesla drivlina vore fantastiskt istället för den rätt tragiska kompromissen BMW 530e. Eller varför inte en BMW M3a med samma drivlina, självklart 2wd med urkopplingsbar antisladd och spinn. Fullt ös i alla rondeller med rykande bakdäck :lol:
[/quote][/quote]
En sådan förare tog ut sin passion med en Golf häromdagen. Han slängde in bilen över heldragna linjer framför mig i en rondell. Med krafig sladd på en framhjulsdriven bil dessutom. Sen fullbordade han sin njutning med att omedelbart gå ur rondellen och korsa ännu en linje och tog sig in i en fil för mötande trafik som var avsedd för de som svängde höger! Han kompenserade brist på Teslas drivlina med magnifik vettlöshet!
Jo, man beundrar en sådan körstil! :lol:
Model S P85D,
Skriv svar