I min instruktions bok står det att man inte ska använda silikonstift på gummilisterna och jag har inte upplevt några problem med fastfrusna dörrarFerro94 skrev:Prova med ett silikonstift runt gummilisterna i förebyggande syfte. Finns på macken för några tior och har hjälpt mig de senaste 2 vintrarna. Märkte i morse att det är dags för en ny strykning...Toja skrev:Alla bildörrar jan frysa fast såhär års. Det finns olika medel att stryka på gummilisten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Även jag tar bort auto-fold på speglarna på vintern. Om man missat det och kommer ut en morgon med fastfrusna speglar, hjälper man dem ganska enkelt att fällas ut med handen, samtidigt som man trycker på rätt knapp vid spegelinställningen. SEN stänger man av funktionen tills våren kommer.
Kameror o radar är inte mycket annat att göra åt än att tvätta bilen ofta. På köpet får man då även lite fler lystna blickar efter sig i trafiken
Frost
Moderator: Redaktion
Re: Frost
Re: Frost
Jag har sagt det förut och säger det igen (och ämnet har nuddats i tråden!)
Sköt om bilen så klarar man sig ganska mycket från sådana här problem!
Haft / kört flertalet bilar med karmlösa dörrar, men även sett liknande tendenser på bilar med karmar (och på tanklock och annat...)
Tvätta bilen ren!
Ja..REN! Inte avspolad - mindre smutsig, utan ren!
Gör i samma veva ren dörrlister och dörrarna / fönstren. Överallt där kontakt förekommer.
Torka sedan torrt på dessa ytor/lister!
Smörj in dessa dela med silikon. OBS! SMÖRJ in, inte spruta. Silikon kladdar extremt mycket! Ta silikonstift eller om du kör med silikonspray, kör på en trasa/papper och gnid in.
Efter varje gång du tvättat/spolat av bilen, torka torrt dessa ytor igen! (Glöm inte laddluckan!!)
Jag har min bil ståendes utomhus 99% av tiden då jag inte har garage. Har tvättat / spolat av bilen (inomhus) och sedan ställt ut bilen utomhusm när det varit både 0,-5,-10 och -20 ute utan några problem.
Under mina 5000 mil och snart 2 år med Teslan så har jag haft problem exakt 2 gånger med fastfrysning. Båda gångerna laddluckan. Ena gången hade det regnat och sedan frusit på. Andra gången hade jag inte använt bilen då det snöat, varpå det töat och sedan frusit på igen.
Så håll efter bilen så kommer det inte vara några större problem!
/Jocce
Sköt om bilen så klarar man sig ganska mycket från sådana här problem!
Haft / kört flertalet bilar med karmlösa dörrar, men även sett liknande tendenser på bilar med karmar (och på tanklock och annat...)
Tvätta bilen ren!
Ja..REN! Inte avspolad - mindre smutsig, utan ren!
Gör i samma veva ren dörrlister och dörrarna / fönstren. Överallt där kontakt förekommer.
Torka sedan torrt på dessa ytor/lister!
Smörj in dessa dela med silikon. OBS! SMÖRJ in, inte spruta. Silikon kladdar extremt mycket! Ta silikonstift eller om du kör med silikonspray, kör på en trasa/papper och gnid in.
Efter varje gång du tvättat/spolat av bilen, torka torrt dessa ytor igen! (Glöm inte laddluckan!!)
Jag har min bil ståendes utomhus 99% av tiden då jag inte har garage. Har tvättat / spolat av bilen (inomhus) och sedan ställt ut bilen utomhusm när det varit både 0,-5,-10 och -20 ute utan några problem.
Under mina 5000 mil och snart 2 år med Teslan så har jag haft problem exakt 2 gånger med fastfrysning. Båda gångerna laddluckan. Ena gången hade det regnat och sedan frusit på. Andra gången hade jag inte använt bilen då det snöat, varpå det töat och sedan frusit på igen.
Så håll efter bilen så kommer det inte vara några större problem!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Frost
Så pass! Det står det inte i Model X manual. Där står:nek0 skrev:I min instruktions bok står det att man inte ska använda silikonstift på gummilisterna och jag har inte upplevt några problem med fastfrusna dörrar
Observera: Användning av lösningsmedel
(inklusive alkohol), blekmedel,
citrusfrukter, nafta, eller silikonbaserade
produkter eller tillsatser på invändiga
komponenter kan orsaka skada.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Frost
Ska jag lägga av? Sorry, men det du uttryckte var just "Teslans vinteregenskaper", inte något mer specifikt än så. Det är bra att du menade något helt annat, men skyll inte på mig att du skriver något annat än du menar.mati skrev:Men lägg av nu. Det är ju inte samma sak. Att Tesla har mycket bra köregenskaper på vinterväglag håller väl de flesta med om. Men det är inte det den här tråden handlar om. Det handlar om att den har designdetaljer som inte fungerar så bra i minusgrader. Till exempel handtagen, backspeglarna, vindrutetorkarna, dörrarna, lysen. Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren.Legato skrev:Say what? Har aldrig haft en bil med bättre vinteregenskaper än Teslan. Löjligt stabil på allt vinterunderlag.
Och ja, andra bilar har också problem när det är kallt. Men Tesla har vissa onödiga designelement som försämrar situationen än mer, helt i onödan.
Appropå "lägg av", sä är det dock väldigt tillämpbart på ditt påstående: "Det hjälper föga att bilen har bra köregenskaper när det inte går att öppna dörren." Det är ju såklart rent nonsens vilket du också vet. Återigen, silikonstift rekommenderas till alla bilar. På Model X finns det tom mindre som kan frysa fast än på en vanlig framdörr då handtaget inte behöver "dras ut". På Model S kan det förvisso vara ett otrevligt ljud att "bryta isen", men har man smörjt handtaget med lite silikon bör det vara extremt liten risk att man har problem att öppna dörren.
"Designelement" är det ju oftast inte heller. Att handtagen dras in har ju en betydelse sett till luftmotstånd/räckvidd som du väl är medveten om. Backspeglar som viks in är samma sak på alla moderna bilar i prisklassen (är ju tom lag på på vissa ställen). De fryser inte fast mindre hos andra tillverkare.
Återigen, det enklas och korta svaret på nästan samtliga av problemen är silikon.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Frost
...mati skrev:... att vinterdugligheten är ofta ganska begränsad i en Tesla, med allt som har beskrivits ovan och lite till
Inte tydligt? Inte specifikt? Okej, om du tycker det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Frost
Ok. Jag kan hålla med alla synpunkter om design, svagheter och potentiella problem men....
...hittills, under två år och 5000 mil har det inte (säger inte) drabbat mig. Inga handtag, inga speglar, inga rutor, inga torkade mm har krånglat. Kameran får man rengöra för att få klar sikt och sensorerna för att få AP i moddigt väglag men vadå? Jag bor i Sverige, sydsvenska höglandet! Lite självbevarelsedrift har man väl fått lära sig! Jag är absolut inte pedant! Bilen är till för mig och inte tvärtom! Frost eller annat busväder. Den tjänar mig väl och faktiskt utan problem!
...hittills, under två år och 5000 mil har det inte (säger inte) drabbat mig. Inga handtag, inga speglar, inga rutor, inga torkade mm har krånglat. Kameran får man rengöra för att få klar sikt och sensorerna för att få AP i moddigt väglag men vadå? Jag bor i Sverige, sydsvenska höglandet! Lite självbevarelsedrift har man väl fått lära sig! Jag är absolut inte pedant! Bilen är till för mig och inte tvärtom! Frost eller annat busväder. Den tjänar mig väl och faktiskt utan problem!
Model S P85D,
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Frost
Råkade ut för det där med fastfruset fönster här om dagen med... Tinade med cirka 30 min på HI på värmen i kallgarage.
Väldans knakande när jag öppnade/stängde dörren. Känns som att dom borde ha en specialist på kallväder och vägkonditioner hos Tesla, för Kanada/Nordenklimat.
Väldans knakande när jag öppnade/stängde dörren. Känns som att dom borde ha en specialist på kallväder och vägkonditioner hos Tesla, för Kanada/Nordenklimat.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Frost
Ramlösa dörrar är ju helt klart en eftergift för design och inte så praktiskt, men jag tycker att det är ok nog att leva med det på vintern.
Min erfarenhet är att fönsterna fryser fast när vädret går från blött till minusgrader.
1 timme med värme har hittills löst problemet. Kostnad < 6:- (6kWh) troligen c:a 4:-
Detta har jag fått göra några ggr per vinter, men inte så ofantligt många, en hittills denna vinter.
Dag 2 i minus är det sällan problem. Åtminstone brukar en vanlig kort förvärmning räcka, en som jag ändå vill ha.
Speglarna väljer jag bort infällning på. Tänk på att göra det i alla förarprofiler.
Laddluckan (ej självstängande) har jag inte haft nåt större problem med. i värsta fall har jag fått rensa skarven med ett kreditkort, men normalt räcker det att man trycker lite i bakkant.
Bagageluckan får man sopa av om det är mycket snö, annars orkar den inte öppna.
Frunken använder jag inte så ofta, men den har funkat då.
Om jag tänker i lite större perspektiv så är nog bytet till vinterdäck det största meket med bilen och vintern.
Min erfarenhet är att fönsterna fryser fast när vädret går från blött till minusgrader.
1 timme med värme har hittills löst problemet. Kostnad < 6:- (6kWh) troligen c:a 4:-
Detta har jag fått göra några ggr per vinter, men inte så ofantligt många, en hittills denna vinter.
Dag 2 i minus är det sällan problem. Åtminstone brukar en vanlig kort förvärmning räcka, en som jag ändå vill ha.
Speglarna väljer jag bort infällning på. Tänk på att göra det i alla förarprofiler.
Laddluckan (ej självstängande) har jag inte haft nåt större problem med. i värsta fall har jag fått rensa skarven med ett kreditkort, men normalt räcker det att man trycker lite i bakkant.
Bagageluckan får man sopa av om det är mycket snö, annars orkar den inte öppna.
Frunken använder jag inte så ofta, men den har funkat då.
Om jag tänker i lite större perspektiv så är nog bytet till vinterdäck det största meket med bilen och vintern.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Frost
Finns folk som byter hjulen och förvarar dom åt en, det är ju kallt att göra det själv brrrBjorn skrev:Ramlösa dörrar är ju helt klart en eftergift för design och inte så praktiskt, men jag tycker att det är ok nog att leva med det på vintern.
Min erfarenhet är att fönsterna fryser fast när vädret går från blött till minusgrader.
1 timme med värme har hittills löst problemet. Kostnad < 6:- (6kWh) troligen c:a 4:-
Detta har jag fått göra några ggr per vinter, men inte så ofantligt många, en hittills denna vinter.
Dag 2 i minus är det sällan problem. Åtminstone brukar en vanlig kort förvärmning räcka, en som jag ändå vill ha.
Speglarna väljer jag bort infällning på. Tänk på att göra det i alla förarprofiler.
Laddluckan (ej självstängande) har jag inte haft nåt större problem med. i värsta fall har jag fått rensa skarven med ett kreditkort, men normalt räcker det att man trycker lite i bakkant.
Bagageluckan får man sopa av om det är mycket snö, annars orkar den inte öppna.
Frunken använder jag inte så ofta, men den har funkat då.
Om jag tänker i lite större perspektiv så är nog bytet till vinterdäck det största meket med bilen och vintern.
Re: Frost
Har sagt det förr, men:Kulingen skrev:Finns folk som byter hjulen och förvarar dom åt en, det är ju kallt att göra det själv brrrBjorn skrev:Ramlösa dörrar är ju helt klart en eftergift för design och inte så praktiskt, men jag tycker att det är ok nog att leva med det på vintern.
Min erfarenhet är att fönsterna fryser fast när vädret går från blött till minusgrader.
1 timme med värme har hittills löst problemet. Kostnad < 6:- (6kWh) troligen c:a 4:-
Detta har jag fått göra några ggr per vinter, men inte så ofantligt många, en hittills denna vinter.
Dag 2 i minus är det sällan problem. Åtminstone brukar en vanlig kort förvärmning räcka, en som jag ändå vill ha.
Speglarna väljer jag bort infällning på. Tänk på att göra det i alla förarprofiler.
Laddluckan (ej självstängande) har jag inte haft nåt större problem med. i värsta fall har jag fått rensa skarven med ett kreditkort, men normalt räcker det att man trycker lite i bakkant.
Bagageluckan får man sopa av om det är mycket snö, annars orkar den inte öppna.
Frunken använder jag inte så ofta, men den har funkat då.
Om jag tänker i lite större perspektiv så är nog bytet till vinterdäck det största meket med bilen och vintern.
En kompis frågade hur man klarar sig med elbil på vintern.
--Tja, har man bara rejäla däck så slipper man sladd!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Frost
Jag frågar ofta hur det funkar med fossilare på vintern, den efterföljande diskussionen landar alltid på samma sättLessmog skrev:Har sagt det förr, men:Kulingen skrev:Finns folk som byter hjulen och förvarar dom åt en, det är ju kallt att göra det själv brrrBjorn skrev:Ramlösa dörrar är ju helt klart en eftergift för design och inte så praktiskt, men jag tycker att det är ok nog att leva med det på vintern.
Min erfarenhet är att fönsterna fryser fast när vädret går från blött till minusgrader.
1 timme med värme har hittills löst problemet. Kostnad < 6:- (6kWh) troligen c:a 4:-
Detta har jag fått göra några ggr per vinter, men inte så ofantligt många, en hittills denna vinter.
Dag 2 i minus är det sällan problem. Åtminstone brukar en vanlig kort förvärmning räcka, en som jag ändå vill ha.
Speglarna väljer jag bort infällning på. Tänk på att göra det i alla förarprofiler.
Laddluckan (ej självstängande) har jag inte haft nåt större problem med. i värsta fall har jag fått rensa skarven med ett kreditkort, men normalt räcker det att man trycker lite i bakkant.
Bagageluckan får man sopa av om det är mycket snö, annars orkar den inte öppna.
Frunken använder jag inte så ofta, men den har funkat då.
Om jag tänker i lite större perspektiv så är nog bytet till vinterdäck det största meket med bilen och vintern.
En kompis frågade hur man klarar sig med elbil på vintern.
--Tja, har man bara rejäla däck så slipper man sladd!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Frost
Jag får också ofta frågan hur elbil funkar på vintern. Jag kör med den lite tråkigare förklaringen att uppvärmningen fungerar som på en hårfön och att man inte måste vänta på att motorn blir varm innan man får varmluft. På min gamla dieselbrännare tar det ju en halv evighet innan värmen kommer.Lessmog skrev:Har sagt det förr, men:
En kompis frågade hur man klarar sig med elbil på vintern.
--Tja, har man bara rejäla däck så slipper man sladd!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Frost
Ja, särskilt nya och effektiva dieslar har ju problem med att värma kylvattnet.Svenssons skrev:Jag får också ofta frågan hur elbil funkar på vintern. Jag kör med den lite tråkigare förklaringen att uppvärmningen fungerar som på en hårfön och att man inte måste vänta på att motorn blir varm innan man får varmluft. På min gamla dieselbrännare tar det ju en halv evighet innan värmen kommer.Lessmog skrev:Har sagt det förr, men:
En kompis frågade hur man klarar sig med elbil på vintern.
--Tja, har man bara rejäla däck så slipper man sladd!
Men även hustruns lilla Kia Rio med 1,2 liter bensinmotor tar låååång tid på sig att bli varm.
Re: Frost
Exakt. Nya dieslar har oftast någon form av värmare, antingen en dieselpanna eller ett elektriskt (!) värmeelement. Annars blir de inte tillräckligt varma.Jerker skrev:Ja, särskilt nya och effektiva dieslar har ju problem med att värma kylvattnet.
Men även hustruns lilla Kia Rio med 1,2 liter bensinmotor tar låååång tid på sig att bli varm.
Värsta upplevelsen jag hade med en diesel var när jag skulle åka långt och det var -20 grader eller nåt. Det tog mig 12 mil och närmare 2 timmar att få någon kännbar värme i kupén! Den bilen var en tyskimport som saknade extern värmare och rumpgrill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Frost
Jag har mkt sällan min inkopplad förutom vid laddning, men inte annars och det funkar bradavbod skrev:Så när det är kallt ute, -5 och neråt och ni har bilen ute, har ni då alltid laddning på?
(Jag laddar mest på jobbet och inte så mycket hemma)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Frost
Angående fönstren så var det någon diskussion om det för några vintrar sedan - vid svår fastfrysning, använd ”bensinkortet” (bankkort går också) och använd som brevkniv mellan rutan och gummilist, så är rutan loss innan man försöker öppna dörren!
Utöver det så kör jag också med silikonstift. Använde jag på förra bilen även runt takluckan, då den annars kunde avge ett gnekande ljud när det blev -10 eller så. (Gällde åtminstone äldre bilar - har inte hunnit köra i -10/-20 med nya bilen, får se hur det fungerar)
Utöver det så kör jag också med silikonstift. Använde jag på förra bilen även runt takluckan, då den annars kunde avge ett gnekande ljud när det blev -10 eller så. (Gällde åtminstone äldre bilar - har inte hunnit köra i -10/-20 med nya bilen, får se hur det fungerar)
Re: Frost
Att bilen tar lång tid att få varm med fossilmotor borde vara en bieffekt av att man fått upp effektiviteten i motorn? Ganska lustigt att man då kan få behov av elektriskt element.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Frost
Precis, det är lite tragiskt. Framförallt med bilar som har bränsleeldad motorvärmare. Först lyckas man att öka effektiviteten på motorn för att spara på bränsle, sen måste man elda upp bränslet i en oljepanna (utan avgasrening) för att få upp värmen i motorn och kupén. Och ingen verkar se det vanvettiga i det.Remuz skrev:Att bilen tar lång tid att få varm med fossilmotor borde vara en bieffekt av att man fått upp effektiviteten i motorn? Ganska lustigt att man då kan få behov av elektriskt element.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Frost
Har också haft strul sista veckan på MX:en då temperaturen sjunkit under noll.
Nu har det inträffat vid flera tillfällen att rutan fastnar på utsidan av dörrkarmen när den stängs. Aldrig haft detta på MS innan.
Någon så haft samma strul?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu har det inträffat vid flera tillfällen att rutan fastnar på utsidan av dörrkarmen när den stängs. Aldrig haft detta på MS innan.
Någon så haft samma strul?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014