Tänkte höra vad ni upplever för förbrukning på längre sträckor nu vintertid. Obs skall vara pre-heated och jämn förbrukning så vi inte mäter hur mycket det initialt kostar att värma batteriet och bilen.
Jag tycker mina värden känns lite dåliga och tycker att lånebilarna jag haft (mestadels 85or) dragit runt 10% mindre
Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 240 kWh/km
Hastighet: 100-115 km/h
Range mode: on
Värme/ac: on
Direkt följt av
Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 200 kWh/km
Hastighet: 60-80 km/h
Range mode: on
Värme/av: on
--------
Iofs kanske bara jag som minns dom gånger som lånebilen gjorde bättre ifrån sig . Verkar inte vara helt tokiga siffror jag fått ovan ändå om man jämför med gamla Björn-tester som t ex. https://insideevs.com/bjorn-nyland-cond ... -i3-video/
När jag åkte till ner till kontinenten för två veckor sedan hamnade jag på ca 240Wh/km på vägen ner. På hemvägen hade vi medvind, men det blev en del snöslask och långsam körning. Då blev det 230Wh/km.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.
F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Körde till svärföräldrarna.
Till 98% motrvägsfart över 110.
Jag lade till två parametrar son jag tycker är relevant.
Bilmodell: X75D
Sträcka: ~100 km
Yttertemp: +8
Förbrukning: 280 Wh/km
Hastighet: 110-120 km/h
Range mode: off
Värme/ac: on
Hjul: 20” med friktionsdäck
Kallstart: Ja
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
D-modeller drar mer ja, är ju två DU’s som ska förses med ström.
Upplever inte att range mode gör så stor skillnad - bortsett från att värmen måste skruvas upp flera hack för att inte baksätespassagerarna ska klaga på att det är kallt...
Väglaget är den tyngst vägande faktorn, mycket värre med slask och tung blötsnö än -20...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
I vilket fall ligger jag på 242 Wh/km med min S90D sen jag satte på vinterhjulen. Har tredjepartsfälgar så de kanske drar lite extra. 19" med Hakka R2.
Annars gör hastigheten väldigt mycket. 200 Wh/km i 60-80 och 240 i 110-115 km/h är ju i linje med varandra.
Låg på 190 Wh/km blandat i somras med min S75D. Får se vad jag hamnar på med denna och 21" fälgar. Hoppas på drygt 200 Wh/km.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
Testat med canbus under färd, hjälper inte att range mode är på under en viss temp, och i högre fart.
Kraftig ax gör oxå att båda motorerna slår in.
Det var en i Norge med 2 TMS (en RWD och en AWD) som efter en del testande kom fram till att AWD ger ca 10% lägre förbrukning på sommaren, 5-10% högre på vintern.
Detta kan ju ha förändrats på helt nya bilar evt., har ingen koll på det.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
Testat med canbus under färd, hjälper inte att range mode är på under en viss temp, och i högre fart.
Kraftig ax gör oxå att båda motorerna slår in.
Det var en i Norge med 2 TMS (en RWD och en AWD) som efter en del testande kom fram till att AWD ger ca 10% lägre förbrukning på sommaren, 5-10% högre på vintern.
Detta kan ju ha förändrats på helt nya bilar evt., har ingen koll på det.
Intressant information för om dual motors vinter vs sommar.
Körde samma sträcka tillbaka idag utan range mode och hade faktiskt 2%ish lägre konsumtion, men det får nog anses ligga inom statistiska felmarginalen. Men precis som tidigare diskussioner så är range mode enbart meningsfullt om man kör korta sträckor och man vill undvika att värma upp bilen i onödan.
När jag åkte till ner till kontinenten för två veckor sedan hamnade jag på ca 240Wh/km på vägen ner. På hemvägen hade vi medvind, men det blev en del snöslask och långsam körning. Då blev det 230Wh/km.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.
F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Aha. Vad intressant om det nu är så att 90an drar mer än 85an . Jag som trodde att dom lite nyare modellerna skulle vara mer effektiva.. eller så kanske det är just 4hjulsdriften som boven
Aha. Vad intressant om det nu är så att 90an drar mer än 85an . Jag som trodde att dom lite nyare modellerna skulle vara mer effektiva.. eller så kanske det är just 4hjulsdriften som boven
Generellt vet jag inte om det är så. Men det gäller för min bil i alla fall. Vinterdäcken har jag samma som på förra bilen, men sommardäcken är inte samma märke, men 19" i båda fallen. Det kan ju påverka iofs. Det jag kan säga är att räckvidden i min 90D är nästan något lägre än i gamla bilen. Eller kanske samma, men definitivt inte mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Själv märker jag en enorm ökning när jag byter från sommar till vinterdäck. Har slipstream med primacy 3 på sommaren och original med hakkapelitta 7 på vintern. Konsumtionen går upp med ca 10-20%. I siffror från ca 200-230 vid ca 100kph i ojämn trafikerad motorvägshastighet. Och från ca 220 till 260 vid snabb jämn motorvägshastighet ca 135-140kph (självfallet inte i Sverige hehehe....)
Räknat vid ungefär samma utomhustemp 5-10 grader med en s85.