Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Moderator: Redaktion
Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Tänkte höra vad ni upplever för förbrukning på längre sträckor nu vintertid. Obs skall vara pre-heated och jämn förbrukning så vi inte mäter hur mycket det initialt kostar att värma batteriet och bilen.
Jag tycker mina värden känns lite dåliga och tycker att lånebilarna jag haft (mestadels 85or) dragit runt 10% mindre
Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 240 kWh/km
Hastighet: 100-115 km/h
Range mode: on
Värme/ac: on
Direkt följt av
Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 200 kWh/km
Hastighet: 60-80 km/h
Range mode: on
Värme/av: on
--------
Iofs kanske bara jag som minns dom gånger som lånebilen gjorde bättre ifrån sig . Verkar inte vara helt tokiga siffror jag fått ovan ändå om man jämför med gamla Björn-tester som t ex.
https://insideevs.com/bjorn-nyland-cond ... -i3-video/
Jag tycker mina värden känns lite dåliga och tycker att lånebilarna jag haft (mestadels 85or) dragit runt 10% mindre
Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 240 kWh/km
Hastighet: 100-115 km/h
Range mode: on
Värme/ac: on
Direkt följt av
Bilmodell: S90D
Sträcka: 50 km
Yttertemp: -2
Förbrukning: 200 kWh/km
Hastighet: 60-80 km/h
Range mode: on
Värme/av: on
--------
Iofs kanske bara jag som minns dom gånger som lånebilen gjorde bättre ifrån sig . Verkar inte vara helt tokiga siffror jag fått ovan ändå om man jämför med gamla Björn-tester som t ex.
https://insideevs.com/bjorn-nyland-cond ... -i3-video/
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
När jag åkte till ner till kontinenten för två veckor sedan hamnade jag på ca 240Wh/km på vägen ner. På hemvägen hade vi medvind, men det blev en del snöslask och långsam körning. Då blev det 230Wh/km.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.
F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.
F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Körde till svärföräldrarna.
Till 98% motrvägsfart över 110.
Jag lade till två parametrar son jag tycker är relevant.
Bilmodell: X75D
Sträcka: ~100 km
Yttertemp: +8
Förbrukning: 280 Wh/km
Hastighet: 110-120 km/h
Range mode: off
Värme/ac: on
Hjul: 20” med friktionsdäck
Kallstart: Ja
Till 98% motrvägsfart över 110.
Jag lade till två parametrar son jag tycker är relevant.
Bilmodell: X75D
Sträcka: ~100 km
Yttertemp: +8
Förbrukning: 280 Wh/km
Hastighet: 110-120 km/h
Range mode: off
Värme/ac: on
Hjul: 20” med friktionsdäck
Kallstart: Ja
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
D-modeller drar mer ja, är ju två DU’s som ska förses med ström.
Upplever inte att range mode gör så stor skillnad - bortsett från att värmen måste skruvas upp flera hack för att inte baksätespassagerarna ska klaga på att det är kallt...
Väglaget är den tyngst vägande faktorn, mycket värre med slask och tung blötsnö än -20...
Upplever inte att range mode gör så stor skillnad - bortsett från att värmen måste skruvas upp flera hack för att inte baksätespassagerarna ska klaga på att det är kallt...
Väglaget är den tyngst vägande faktorn, mycket värre med slask och tung blötsnö än -20...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Range mode ska väl vara off på längre körningar?
I vilket fall ligger jag på 242 Wh/km med min S90D sen jag satte på vinterhjulen. Har tredjepartsfälgar så de kanske drar lite extra. 19" med Hakka R2.
Annars gör hastigheten väldigt mycket. 200 Wh/km i 60-80 och 240 i 110-115 km/h är ju i linje med varandra.
Låg på 190 Wh/km blandat i somras med min S75D. Får se vad jag hamnar på med denna och 21" fälgar. Hoppas på drygt 200 Wh/km.
I vilket fall ligger jag på 242 Wh/km med min S90D sen jag satte på vinterhjulen. Har tredjepartsfälgar så de kanske drar lite extra. 19" med Hakka R2.
Annars gör hastigheten väldigt mycket. 200 Wh/km i 60-80 och 240 i 110-115 km/h är ju i linje med varandra.
Låg på 190 Wh/km blandat i somras med min S75D. Får se vad jag hamnar på med denna och 21" fälgar. Hoppas på drygt 200 Wh/km.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.mati skrev:Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Jag som haft en gnagande känsla av att jag borde gått på RWD. Nu försvann ytterligare ett argument för dual motor.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?ALDA skrev:Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.mati skrev:Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Testat med canbus under färd, hjälper inte att range mode är på under en viss temp, och i högre fart.EnTraktor skrev:Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?ALDA skrev:Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.mati skrev:Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
Kraftig ax gör oxå att båda motorerna slår in.
Det var en i Norge med 2 TMS (en RWD och en AWD) som efter en del testande kom fram till att AWD ger ca 10% lägre förbrukning på sommaren, 5-10% högre på vintern.
Detta kan ju ha förändrats på helt nya bilar evt., har ingen koll på det.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Intressant information för om dual motors vinter vs sommar.ALDA skrev:Testat med canbus under färd, hjälper inte att range mode är på under en viss temp, och i högre fart.EnTraktor skrev:Finns det nån som helst substans bakom detta uttalande?ALDA skrev:Det gäller bara ”sommartid” och i fart under 80kmh.mati skrev:Tvärtom, D-modellerna ska i teorin vara snålare pga att motorerna äv olika utväxlade. Utöver detta ska facelift vara ännu snålare. I teorin alltså.
Under ca. +4 och över 80kmh går båda motorerna konstant och det går åt mer ström än på en RWD under samma förhållanden.
Under 2015 kom flera uppdateringar till D modellen som fick ner förbrukningen ganska ordentligt, genom att optimera hur, när och vilka motorer som används i motorvägsfart. Dessutom kan man väl använda range mode för att optimera detta ytterligare. Min känsla är att D är snålare än RWD.
Kraftig ax gör oxå att båda motorerna slår in.
Det var en i Norge med 2 TMS (en RWD och en AWD) som efter en del testande kom fram till att AWD ger ca 10% lägre förbrukning på sommaren, 5-10% högre på vintern.
Detta kan ju ha förändrats på helt nya bilar evt., har ingen koll på det.
Körde samma sträcka tillbaka idag utan range mode och hade faktiskt 2%ish lägre konsumtion, men det får nog anses ligga inom statistiska felmarginalen. Men precis som tidigare diskussioner så är range mode enbart meningsfullt om man kör korta sträckor och man vill undvika att värma upp bilen i onödan.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Aha. Vad intressant om det nu är så att 90an drar mer än 85an . Jag som trodde att dom lite nyare modellerna skulle vara mer effektiva.. eller så kanske det är just 4hjulsdriften som bovenmati skrev:När jag åkte till ner till kontinenten för två veckor sedan hamnade jag på ca 240Wh/km på vägen ner. På hemvägen hade vi medvind, men det blev en del snöslask och långsam körning. Då blev det 230Wh/km.
Total sträcka ca 190 mil.
Hastighet max 120.
Temperatur runt nollan.
Range mode on.
Kupétemperatur på 20 grader.
Rumpvärme på.
19" Hakka R2 friktionsdäck.
F ö kan jag hålla med om att det känns lite mycket. Min gamla bil (P85) hade efter ett år en snittförbrukning på 191Wh/km. Min nya 90D ligger redan nu på 194Wh/km. Och då har vintern bara börjat. Den drar helt klart mer än gamla bilen, även på sommarn.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Generellt vet jag inte om det är så. Men det gäller för min bil i alla fall. Vinterdäcken har jag samma som på förra bilen, men sommardäcken är inte samma märke, men 19" i båda fallen. Det kan ju påverka iofs. Det jag kan säga är att räckvidden i min 90D är nästan något lägre än i gamla bilen. Eller kanske samma, men definitivt inte mer.GiGurra skrev:Aha. Vad intressant om det nu är så att 90an drar mer än 85an . Jag som trodde att dom lite nyare modellerna skulle vara mer effektiva.. eller så kanske det är just 4hjulsdriften som boven
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Körde Helsingborg - Sälen, hundfjället den 21:e
Sista sträckan, laddade 99% på SC i Karlstad
Hade 28% kvar när jag kom fram
Sträcka 266 KM
Temp mellan -5 till -16
Rage mode ON
BIL model S P100D
Sista sträckan, laddade 99% på SC i Karlstad
Hade 28% kvar när jag kom fram
Sträcka 266 KM
Temp mellan -5 till -16
Rage mode ON
BIL model S P100D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Hur stor användbar kapacitet har 100-batteriet?davbod skrev:Körde Helsingborg - Sälen, hundfjället den 21:e
Sista sträckan, laddade 99% på SC i Karlstad
Hade 28% kvar när jag kom fram
Sträcka 266 KM
Temp mellan -5 till -16
Rage mode ON
BIL model S P100D
Gissningsvis så låter det som du snittade ca 250 Wh/km.
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.
Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.
Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Tesla Model S 90D
Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb
Autopilot nästan hela vägen.
Kom precis hem...
Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb
Autopilot nästan hela vägen.
Kom precis hem...
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Intressant. Betyder ju att 100-batteriet har 90.3 användbara kWh + ev reservdavbod skrev:Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.
Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Eftersom det var slask gissar jag på plusgrader? Stämmer det?deffe skrev:Tesla Model S 90D
Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb
Autopilot nästan hela vägen.
Kom precis hem...
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Wow, minst 81kWh i batteriet som går att använda alltså. Det är ju väldigt bra. Hur ny är bilen? Jag har inte mycket mer än 75kWh kvar att använda.deffe skrev:Tesla Model S 90D
Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb
Autopilot nästan hela vägen.
Kom precis hem...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Oj jag har fortfarande 61 inte minskat nåtmati skrev:Wow, minst 81kWh i batteriet som går att använda alltså. Det är ju väldigt bra. Hur ny är bilen? Jag har inte mycket mer än 75kWh kvar att använda.deffe skrev:Tesla Model S 90D
Sträcka: 32mil, djupa småland -> södermanland
Väder: Åt Helvete! Regn, slask och snöstorm, är det ens möjligt?
Hastighet snitt: 120km/h
Förbrukning: 241
Batteri: 99% -> 4%
Däck: 20" med Dubb
Autopilot nästan hela vägen.
Kom precis hem...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Fördelen med en S60. Man vet inte vad man saknar.Smutt skrev:Oj jag har fortfarande 61 inte minskat nåt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
100-batteriet är faktiskt (till skillnad från extremfallet 85) underspecat; det rymmer 102 kWh varav 98 användbart.GiGurra skrev:Intressant. Betyder ju att 100-batteriet har 90.3 användbara kWh + ev reservdavbod skrev:Låg på 241 i snitt!
Rätt taskigt väglag sista 10 milen dessutom.
Första sträckan, mellan Helsingborg och Uddevalla SC, snittade jag 219 där var det å andra sidan +6
Kör på Nokian WRA4 friktion 19'
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Låter som att det kan öka förbrukningen (förlåt man ska inte märka stavfel men...)davbod skrev:Rage mode ON
Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid
Själv märker jag en enorm ökning när jag byter från sommar till vinterdäck. Har slipstream med primacy 3 på sommaren och original med hakkapelitta 7 på vintern. Konsumtionen går upp med ca 10-20%. I siffror från ca 200-230 vid ca 100kph i ojämn trafikerad motorvägshastighet. Och från ca 220 till 260 vid snabb jämn motorvägshastighet ca 135-140kph (självfallet inte i Sverige hehehe....)
Räknat vid ungefär samma utomhustemp 5-10 grader med en s85.
Räknat vid ungefär samma utomhustemp 5-10 grader med en s85.