Laddkabel och vatten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Adler
Teslaägare

Laddkabel och vatten

Inlägg av Adler »

Hej

Visste ni att dosan på laddkabeln kan ta in vatten. Kan räcka att det regnar på den. Går ej på garantin om det sker.
Någon mer som haft detta problem? Smarta lösningar någon?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Re: Laddkabel och vatten

Inlägg av AnteF »

Lägg under bilen där det förhoppningsvis inte rinner så mycket? Jag har lagt den på tre små stenar under för att höja upp den vid regn.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Adler
Teslaägare

Inlägg av Adler »

Tack

Är det dock inte märkligt att TM inte lyckats göra den tät?!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag förutsatte att man kunde ladda utomhus vid normalt väder, d v s också vid regn och snö, utan att behöva kapsla in dosan. Menar du att den kan läcka vid delen där man kopplar in de olika adaptrarna, eller klumpen med lysdioder, eller båda två? Jag tänker fortsätta förutsätta att delen man pluggar in är tämligen tät, annars kan man ju bara ladda vid fint väder...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det här låter ju jättekonstigt. Skulle laddsladden inte vara gjord för utomhusbruk, alltså? Jag har aldrig ens funderat över om jag kan använda mina laddkablar ute eller inte, det känns ju som en ren självklarhet att det ska gå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Den är klassad som IP44 och NEMA 3R så den ska klara regn.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Har min utomhus i ur och skur utan problem.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Stripe68 skrev:
Då skall det ju inte vara nåt problem. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Min har gått sönder två ggr pga vatten i den. Senast i helgen. Igår när jag bytte den sa de att detta täcks inte av garantin men de gör det av goodwill denna gången. Kass grej helt klart
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Stripe68 skrev:
Strilande vatten, ja.

Beroende på placering under regnandet så kan mycket väl högre "klassningar" uppnås.

http://www.vattenfall.se/sv/el-utomhus.htm

0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Max vinkel 15°
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning
Användarvisningsbild
Adler
Teslaägare

Inlägg av Adler »

Det är klumpen med lysdioder som tar in vatten. Det är tydligen ett stort problem i Norge.

Jag kan förstå att den inte skall ligga i en vattenpöl men min hängde i luften men tog in vatten ändå.

Mycket märkligt
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Alla som varit med och gjort tester enligt IEC 60529 vet väl att man borde önska minst IPx5 på en sådan här produkt. IP44 är lite väl klent.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja det känns fel av Tesla att släppa en produkt som är avsett att användas utomhus som inte tål mycket regn.
Jag laddade bilen hela dagen idag i Växjö. Det regnade nästan hela dagen så jag hoppas att min håller tätt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Detta kanske kan vara något ifall man vill vara lite mer på den säkrare sidan:

http://gizmodo.com/you-can-finally-buy- ... -563613333
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

dstr skrev:
Stripe68 skrev:
Strilande vatten, ja.
NEMA 3R ska väl klara regn? Det är väl det R:et står för (rain tight).
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Vatten och el är ingen bra kombo. Jag har t.ex. glömt att husbilen stått på laddning för att upptäcka att automatsäkringen gått när regnet öser ner. Så jag köpte en sådan röd klump för att skydda skarven, men den klarar ändå inte allt. Så numera låter jag inte sladden sitta i jämt utan laddar vid behov när vädret tillåter.

Teslan däremot har jag på laddning varje natt. Men här har jag bättre förutsättningar klumpen låter jag ligga innanför garage porten så det kommer aldrig vatten på den, kan tänka mig att det annars till och med kan bildas kondens i den vid stora temperatur skillnader.

Vräker det ner skulle jag inte använda den klumpen just då om jag skulle vara iväg. Eller så skulle jag höjt upp den på en tegelsten och sen vänt en hink ovanpå. Precis såsom man skall ha ett tak till en robbotgräslippare vi laddaren.

Jag har däremot varit på SC när det vräker ner och det har aldrig varit något problem.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Under bilen eller på däcket är bra placeringar ja om den inte hamnar I en vattenpöl. När det är sagt så har min UMC aldrig tagit in vatten på 1.5 år och ligger alltid ute. Tar nästan aldrig in den. Men de flesta jag har hört om som fått läckage har haft den hängande, då är det lättare att det rinner inn vatten vid kabelingångarna. Jag lägger den platt på backen. Funkar fint för mig iaf. Men har bara provat 2 UMC hittills så statistiska underlaget är lite dåligt :).
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Jag har min ute på dagtid och laddar varje dag. Har ett uttag på utsidan och då hänger klumpen i luften under uttaget, även fast det är på väggen så kan det regna på den.
Jag rullar alltid ihop den och lägger den i bilen när jag inte laddar.

För ca en månad sedan fick jag problem att min kabel inte ville öppna laddluckan och ibland ville den ej ladda bilen. Ringde Tesla och dom skickade en ny kabel till mig som kom dagen efter. Den defekta kabeln har jag fortfarande kvar och har inte hört något ifrån Tesla sen dess. Den nya kabeln sitter hårdare i uttaget i bilen, den gamla nästan ramlade ut när man frigjorde porten för att ta ut den.

Är det någon som har testat att öppna sin laddkabel? Är nyfiken på att försöka reparera kabeln om inte Tesla kräver tillbaka den.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

de allra flesta röda cee-don är bara ip 44 också, de är ej heller petskyddade så jag skulle aldrig ha de liggande på marken
där det kan finnas småbarn..tänk tidningsrubrik då..

ladduttag borde man sätta minst 150cm över mark om de inte är låsbara och låsta, finns säkert lag om det

logiklådan sitter ju <1m från vägganslutningen så fattar inte hur den kan hamna på marken

på byggen där trefas förlängningsladd används finns det alltid skyltar om förbjudet etc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

12man skrev:
de allra flesta röda cee-don är bara ip 44 också, de är ej heller petskyddade så jag skulle aldrig ha de liggande på marken
där det kan finnas småbarn..tänk tidningsrubrik då..

ladduttag borde man sätta minst 150cm över mark om de inte är låsbara och låsta, finns säkert lag om det

logiklådan sitter ju <1m från vägganslutningen så fattar inte hur den kan hamna på marken

på byggen där trefas förlängningsladd används finns det alltid skyltar om förbjudet etc
Om det var en kommentar till mig så menade jag givetvis inte cee-donet :) Den lägger nog ingen på backen hoppas jag :). Jag menade själva logiklådan ja som sitter på kabeln. Det är den som är utsatt för vatteninträngning speciellt om den hänger. Jag har 10 m skarvsladd. Därför kan jag ha den på backen :). Annars är uttaget högt ja, men det var det inte tidigare I Oslo där jag bodde. Så där kunde den ligga på backen ändå. Bryter man sig in hos mig, kopplar ur kabeln och stopper in fingrarna så känns det inte riktigt som mitt problem. Då skulle man inte kunna ha elluttag heller. På allmän plats är det väl en annan sak.
Har men den direkt på väggen så kan man ju försöka sätta upp den på väggen så den inte hanger utan ligger plant. Det tjänar man nog rätt mycket på. Har varit en del sådana här diskussioner på norska forumet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Detta kanske kan vara något ifall man vill vara lite mer på den säkrare sidan:

http://gizmodo.com/you-can-finally-buy- ... -563613333
Trist men det fanns inte på Home Depot man var tvungen att beställa det :( Annars såg det ju kul ut att prova när man ändå hade chansen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hær i de regnigare delarna av Norge har inte jag hørt om nåt større problem med vattenintrængning. nær jag laddar på jobbet (typ varje dag) hænger den helt fritt i regnet och hær kan det dumpa ned 70mm/dag och vindar som trycker in regn i upp mot 25m/s, så jag hade inte varit allt før orolig før att det ær ett problem. Hade det varit ett problem, så hade det garanterat kommit upp massa trådar om det på det norska teslaforumet och jag har inte sett nåt om det. De som har UMC dær vatten trængt in har nog nåt fel på sin.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

HelectriC skrev:
Hær i de regnigare delarna av Norge har inte jag hørt om nåt større problem med vattenintrængning. nær jag laddar på jobbet (typ varje dag) hænger den helt fritt i regnet och hær kan det dumpa ned 70mm/dag och vindar som trycker in regn i upp mot 25m/s, så jag hade inte varit allt før orolig før att det ær ett problem. Hade det varit ett problem, så hade det garanterat kommit upp massa trådar om det på det norska teslaforumet och jag har inte sett nåt om det. De som har UMC dær vatten trængt in har nog nåt fel på sin.
Jaså? Det har vi allt diskuterat ;). Bland annat denna tråd:

http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg280554
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

sondell skrev:
HelectriC skrev:

Av den tråden att döma så verkar det inte vara nåt problem, så jag vet inte helt vad du syftar till. Tråden borde ju fyllts upp av många med samma problem, men det tycks bara vara några få. Eller läser jag det helt fel?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

HelectriC skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:

Av den tråden att döma så verkar det inte vara nåt problem, så jag vet inte helt vad du syftar till. Tråden borde ju fyllts upp av många med samma problem, men det tycks bara vara några få. Eller läser jag det helt fel?
Både ja och nej. Folk har ju haft problem med det. Du hittar det i andra trådar också. Men det är inte ett stort problem nej. Lika många andra fel på UMC kabeln, så kanske drunknar i det iof :). Jag har som sagt min ute jämt i regn. Men alltid liggande. De som har haft problem verkar ha haft den hängande. Så i direkt regn är det i alla fall en säkerhet att ha den horisontellt. Kladden alltså. Att alltid ha en reservladdkabel med är väl ändå en bra säkerhet, oavsett fel. Min pajade inte av regn, men gav bara upp i somras. Jag kunde hämta upp en ny omgående så Tesla, i Upplands Väsby... Jag befann mig i skogen i västra Värmland. Utan laddning.
Det står ju också uttryckligen att den inte klarar severe rain. Vad de nu menar med det. En lätt regnskur i Bergen är ju severe rain i Kairo. Så lite luddigt. Men väldigt kraftigt regn kan man väl iaf anta de menar.
Skriv svar