Laddkabel och vatten
Moderator: Redaktion
Laddkabel och vatten
Hej
Visste ni att dosan på laddkabeln kan ta in vatten. Kan räcka att det regnar på den. Går ej på garantin om det sker.
Någon mer som haft detta problem? Smarta lösningar någon?
Visste ni att dosan på laddkabeln kan ta in vatten. Kan räcka att det regnar på den. Går ej på garantin om det sker.
Någon mer som haft detta problem? Smarta lösningar någon?
Re: Laddkabel och vatten
Lägg under bilen där det förhoppningsvis inte rinner så mycket? Jag har lagt den på tre små stenar under för att höja upp den vid regn.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Laddkabel och vatten
Jag förutsatte att man kunde ladda utomhus vid normalt väder, d v s också vid regn och snö, utan att behöva kapsla in dosan. Menar du att den kan läcka vid delen där man kopplar in de olika adaptrarna, eller klumpen med lysdioder, eller båda två? Jag tänker fortsätta förutsätta att delen man pluggar in är tämligen tät, annars kan man ju bara ladda vid fint väder...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddkabel och vatten
Det här låter ju jättekonstigt. Skulle laddsladden inte vara gjord för utomhusbruk, alltså? Jag har aldrig ens funderat över om jag kan använda mina laddkablar ute eller inte, det känns ju som en ren självklarhet att det ska gå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddkabel och vatten
Har min utomhus i ur och skur utan problem.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Laddkabel och vatten
Då skall det ju inte vara nåt problem.Stripe68 skrev:Den är klassad som IP44 och NEMA 3R så den ska klara regn.

P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Laddkabel och vatten
Min har gått sönder två ggr pga vatten i den. Senast i helgen. Igår när jag bytte den sa de att detta täcks inte av garantin men de gör det av goodwill denna gången. Kass grej helt klart
Re: Laddkabel och vatten
Strilande vatten, ja.Stripe68 skrev:Den är klassad som IP44 och NEMA 3R så den ska klara regn.
Beroende på placering under regnandet så kan mycket väl högre "klassningar" uppnås.
http://www.vattenfall.se/sv/el-utomhus.htm
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Max vinkel 15°
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning
Re: Laddkabel och vatten
Det är klumpen med lysdioder som tar in vatten. Det är tydligen ett stort problem i Norge.
Jag kan förstå att den inte skall ligga i en vattenpöl men min hängde i luften men tog in vatten ändå.
Mycket märkligt
Jag kan förstå att den inte skall ligga i en vattenpöl men min hängde i luften men tog in vatten ändå.
Mycket märkligt
Re: Laddkabel och vatten
Alla som varit med och gjort tester enligt IEC 60529 vet väl att man borde önska minst IPx5 på en sådan här produkt. IP44 är lite väl klent.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddkabel och vatten
Ja det känns fel av Tesla att släppa en produkt som är avsett att användas utomhus som inte tål mycket regn.
Jag laddade bilen hela dagen idag i Växjö. Det regnade nästan hela dagen så jag hoppas att min håller tätt.
Jag laddade bilen hela dagen idag i Växjö. Det regnade nästan hela dagen så jag hoppas att min håller tätt.
Re: Laddkabel och vatten
Detta kanske kan vara något ifall man vill vara lite mer på den säkrare sidan:
http://gizmodo.com/you-can-finally-buy- ... -563613333
http://gizmodo.com/you-can-finally-buy- ... -563613333
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddkabel och vatten
NEMA 3R ska väl klara regn? Det är väl det R:et står för (rain tight).dstr skrev:Strilande vatten, ja.Stripe68 skrev:Den är klassad som IP44 och NEMA 3R så den ska klara regn.
Re: Laddkabel och vatten
Vatten och el är ingen bra kombo. Jag har t.ex. glömt att husbilen stått på laddning för att upptäcka att automatsäkringen gått när regnet öser ner. Så jag köpte en sådan röd klump för att skydda skarven, men den klarar ändå inte allt. Så numera låter jag inte sladden sitta i jämt utan laddar vid behov när vädret tillåter.
Teslan däremot har jag på laddning varje natt. Men här har jag bättre förutsättningar klumpen låter jag ligga innanför garage porten så det kommer aldrig vatten på den, kan tänka mig att det annars till och med kan bildas kondens i den vid stora temperatur skillnader.
Vräker det ner skulle jag inte använda den klumpen just då om jag skulle vara iväg. Eller så skulle jag höjt upp den på en tegelsten och sen vänt en hink ovanpå. Precis såsom man skall ha ett tak till en robbotgräslippare vi laddaren.
Jag har däremot varit på SC när det vräker ner och det har aldrig varit något problem.
Teslan däremot har jag på laddning varje natt. Men här har jag bättre förutsättningar klumpen låter jag ligga innanför garage porten så det kommer aldrig vatten på den, kan tänka mig att det annars till och med kan bildas kondens i den vid stora temperatur skillnader.
Vräker det ner skulle jag inte använda den klumpen just då om jag skulle vara iväg. Eller så skulle jag höjt upp den på en tegelsten och sen vänt en hink ovanpå. Precis såsom man skall ha ett tak till en robbotgräslippare vi laddaren.
Jag har däremot varit på SC när det vräker ner och det har aldrig varit något problem.
Re: Laddkabel och vatten
Under bilen eller på däcket är bra placeringar ja om den inte hamnar I en vattenpöl. När det är sagt så har min UMC aldrig tagit in vatten på 1.5 år och ligger alltid ute. Tar nästan aldrig in den. Men de flesta jag har hört om som fått läckage har haft den hängande, då är det lättare att det rinner inn vatten vid kabelingångarna. Jag lägger den platt på backen. Funkar fint för mig iaf. Men har bara provat 2 UMC hittills så statistiska underlaget är lite dåligt
.

Re: Laddkabel och vatten
Jag har min ute på dagtid och laddar varje dag. Har ett uttag på utsidan och då hänger klumpen i luften under uttaget, även fast det är på väggen så kan det regna på den.
Jag rullar alltid ihop den och lägger den i bilen när jag inte laddar.
För ca en månad sedan fick jag problem att min kabel inte ville öppna laddluckan och ibland ville den ej ladda bilen. Ringde Tesla och dom skickade en ny kabel till mig som kom dagen efter. Den defekta kabeln har jag fortfarande kvar och har inte hört något ifrån Tesla sen dess. Den nya kabeln sitter hårdare i uttaget i bilen, den gamla nästan ramlade ut när man frigjorde porten för att ta ut den.
Är det någon som har testat att öppna sin laddkabel? Är nyfiken på att försöka reparera kabeln om inte Tesla kräver tillbaka den.
Jag rullar alltid ihop den och lägger den i bilen när jag inte laddar.
För ca en månad sedan fick jag problem att min kabel inte ville öppna laddluckan och ibland ville den ej ladda bilen. Ringde Tesla och dom skickade en ny kabel till mig som kom dagen efter. Den defekta kabeln har jag fortfarande kvar och har inte hört något ifrån Tesla sen dess. Den nya kabeln sitter hårdare i uttaget i bilen, den gamla nästan ramlade ut när man frigjorde porten för att ta ut den.
Är det någon som har testat att öppna sin laddkabel? Är nyfiken på att försöka reparera kabeln om inte Tesla kräver tillbaka den.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Laddkabel och vatten
de allra flesta röda cee-don är bara ip 44 också, de är ej heller petskyddade så jag skulle aldrig ha de liggande på marken
där det kan finnas småbarn..tänk tidningsrubrik då..
ladduttag borde man sätta minst 150cm över mark om de inte är låsbara och låsta, finns säkert lag om det
logiklådan sitter ju <1m från vägganslutningen så fattar inte hur den kan hamna på marken
på byggen där trefas förlängningsladd används finns det alltid skyltar om förbjudet etc
där det kan finnas småbarn..tänk tidningsrubrik då..
ladduttag borde man sätta minst 150cm över mark om de inte är låsbara och låsta, finns säkert lag om det
logiklådan sitter ju <1m från vägganslutningen så fattar inte hur den kan hamna på marken
på byggen där trefas förlängningsladd används finns det alltid skyltar om förbjudet etc
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddkabel och vatten
Om det var en kommentar till mig så menade jag givetvis inte cee-donet12man skrev:de allra flesta röda cee-don är bara ip 44 också, de är ej heller petskyddade så jag skulle aldrig ha de liggande på marken
där det kan finnas småbarn..tänk tidningsrubrik då..
ladduttag borde man sätta minst 150cm över mark om de inte är låsbara och låsta, finns säkert lag om det
logiklådan sitter ju <1m från vägganslutningen så fattar inte hur den kan hamna på marken
på byggen där trefas förlängningsladd används finns det alltid skyltar om förbjudet etc



Har men den direkt på väggen så kan man ju försöka sätta upp den på väggen så den inte hanger utan ligger plant. Det tjänar man nog rätt mycket på. Har varit en del sådana här diskussioner på norska forumet.
Re: Laddkabel och vatten
Trist men det fanns inte på Home Depot man var tvungen att beställa detSvenssons skrev:Detta kanske kan vara något ifall man vill vara lite mer på den säkrare sidan:
http://gizmodo.com/you-can-finally-buy- ... -563613333

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddkabel och vatten
Hær i de regnigare delarna av Norge har inte jag hørt om nåt større problem med vattenintrængning. nær jag laddar på jobbet (typ varje dag) hænger den helt fritt i regnet och hær kan det dumpa ned 70mm/dag och vindar som trycker in regn i upp mot 25m/s, så jag hade inte varit allt før orolig før att det ær ett problem. Hade det varit ett problem, så hade det garanterat kommit upp massa trådar om det på det norska teslaforumet och jag har inte sett nåt om det. De som har UMC dær vatten trængt in har nog nåt fel på sin.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddkabel och vatten
Jaså? Det har vi allt diskuteratHelectriC skrev:Hær i de regnigare delarna av Norge har inte jag hørt om nåt større problem med vattenintrængning. nær jag laddar på jobbet (typ varje dag) hænger den helt fritt i regnet och hær kan det dumpa ned 70mm/dag och vindar som trycker in regn i upp mot 25m/s, så jag hade inte varit allt før orolig før att det ær ett problem. Hade det varit ett problem, så hade det garanterat kommit upp massa trådar om det på det norska teslaforumet och jag har inte sett nåt om det. De som har UMC dær vatten trængt in har nog nåt fel på sin.

http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg280554
Re: Laddkabel och vatten
Av den tråden att döma så verkar det inte vara nåt problem, så jag vet inte helt vad du syftar till. Tråden borde ju fyllts upp av många med samma problem, men det tycks bara vara några få. Eller läser jag det helt fel?sondell skrev:Jaså? Det har vi allt diskuteratHelectriC skrev:Hær i de regnigare delarna av Norge har inte jag hørt om nåt større problem med vattenintrængning. nær jag laddar på jobbet (typ varje dag) hænger den helt fritt i regnet och hær kan det dumpa ned 70mm/dag och vindar som trycker in regn i upp mot 25m/s, så jag hade inte varit allt før orolig før att det ær ett problem. Hade det varit ett problem, så hade det garanterat kommit upp massa trådar om det på det norska teslaforumet och jag har inte sett nåt om det. De som har UMC dær vatten trængt in har nog nåt fel på sin.. Bland annat denna tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg280554
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddkabel och vatten
Både ja och nej. Folk har ju haft problem med det. Du hittar det i andra trådar också. Men det är inte ett stort problem nej. Lika många andra fel på UMC kabeln, så kanske drunknar i det iofHelectriC skrev:Av den tråden att döma så verkar det inte vara nåt problem, så jag vet inte helt vad du syftar till. Tråden borde ju fyllts upp av många med samma problem, men det tycks bara vara några få. Eller läser jag det helt fel?sondell skrev:Jaså? Det har vi allt diskuteratHelectriC skrev:Hær i de regnigare delarna av Norge har inte jag hørt om nåt større problem med vattenintrængning. nær jag laddar på jobbet (typ varje dag) hænger den helt fritt i regnet och hær kan det dumpa ned 70mm/dag och vindar som trycker in regn i upp mot 25m/s, så jag hade inte varit allt før orolig før att det ær ett problem. Hade det varit ett problem, så hade det garanterat kommit upp massa trådar om det på det norska teslaforumet och jag har inte sett nåt om det. De som har UMC dær vatten trængt in har nog nåt fel på sin.. Bland annat denna tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg280554

Det står ju också uttryckligen att den inte klarar severe rain. Vad de nu menar med det. En lätt regnskur i Bergen är ju severe rain i Kairo. Så lite luddigt. Men väldigt kraftigt regn kan man väl iaf anta de menar.