Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Så här kan det se ut. Om man bygger batteriet med motsvarande lands utsläppsnivåer, batteriet är 100kWh och förbrukningen är som en model S (210Wh/km):
Norge CO2eq 17g/kWh = 4.5g/km
Sverige CO2eq 50g/kWh = 13g/km
EU CO2eq 558g/kWh = 145g/km
USA CO2eq 620g/kWh = 161g/km
Polen CO2eq 1010g/kWh = 262g/km
Jämfört med en vanlig modern diesel:
Volvo XC40 (modell 2018, diesel WLTP, W2W) = 192g CO2eq/km
Dom där uträkningarna räknar tydligen ofta med att bilen måste skrotas efter 16000mil. Nog måste väl ändå snittlängden, även på elbilar, vara mer än 16k mil.
Räknar man på fler mil blir det ännu större fördel för elbilen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Så här kan det se ut. Om man bygger batteriet med motsvarande lands utsläppsnivåer, batteriet är 100kWh och förbrukningen är som en model S (210Wh/km):
Norge CO2eq 17g/kWh = 4.5g/km
Sverige CO2eq 50g/kWh = 13g/km
EU CO2eq 558g/kWh = 145g/km
USA CO2eq 620g/kWh = 161g/km
Polen CO2eq 1010g/kWh = 262g/km
Jämfört med en vanlig modern diesel:
Volvo XC40 (modell 2018, diesel WLTP, W2W) = 192g CO2eq/km
Är koldioxidutsläppen för produktionen med i siffran 192 CO2eq/km eller är det enbart konsumtionen?
Som sagts tidigare så är ju koldioxid inte de enda utsläppen, vi har bland annat även kväveoxiderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, koldioxidutsläppen är med. Siffrorna är från de officiella WLTP siffrorna som Volvo presenterat + W2W (well2wheel) som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 kg CO2ekv liter för diesel och 2,75 kg CO2ekv liter för bensin.
Fast nu läste jag att förbrukningen skrivs med en range:
Volvo XC40 D4 AWD, WLTP med W2W = 6.4l/100km - 7.1l/100km = 192gram - 213gram CO2eq per km
Ja, koldioxidutsläppen är med. Siffrorna är från de officiella WLTP siffrorna som Volvo presenterat + W2W (well2wheel) som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 kg CO2ekv liter för diesel och 2,75 kg CO2ekv liter för bensin.
Fast nu läste jag att förbrukningen skrivs med en range:
Volvo XC40 D4 AWD, WLTP med W2W = 6.4l/100km - 7.1l/100km = 192gram - 213gram CO2eq per km
Nej, det är inte hela livscykeln. Det tar energi att tillverka bilen och det drar energi att få oljan till pumpen. Vi måste jämföra äpplen och äpplen. Ska hela energimängden för batteritillverkning och energiframställning med till elbilen så ska det med för fossilen också. Det går inte mäta olja som orden uppstår i pumpen tex för då borde vi mäta som om att elen uppstår i uttaget. Det här måste ju vara väldigt lätt att begripa... kan man tycka.
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?
Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?
Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Med det argumentet skulle man kunna dumförklara alla som tycker vi ska satsa på solceller, de kommer idag inte i närheten av verkningsgraden hos ett kraftverk även om det drivs på kol. Du skriver att det krävs mycket energi för att producera förbränningsmotorn men hur mycket energi går det inte åt vid tillverkningen av batterier.
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?
Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Med det argumentet skulle man kunna dumförklara alla som tycker vi ska satsa på solceller, de kommer idag inte i närheten av verkningsgraden hos ett kraftverk även om det drivs på kol. Du skriver att det krävs mycket energi för att producera förbränningsmotorn men hur mycket energi går det inte åt vid tillverkningen av batterier.
Om du hittade något som med större effektivitet omvandlar sol till energi som vi kan köra bilar på så ja.
Har väl hänt en del på effektivitetsfronten med vad gällande PV sedan 2001.
Inte direkt väl? 5-10% ungefär tror jag.
Edit:
Jag vill minnas att solcellspaneler hade en verkningsgrad på runt 19-20% i början av årtusendet när jag pluggade. Nu ligger de på 22,5% enligt denna sida, dvs lite drygt 10% bättre verkningsgrad men priset på dem har ju rasat:
Fördel för solceller är ju också att du kan sätta dem på ställen där platsen redan är upptagen. Alltså du behöver inte ta upp åkermark eller liknande i många fall utan kan sätta det på tak och så.
Jag kan typ täcka min årsförbrukning bara med solceller på taket på huset.
(utslaget på ett år alltså... Nov-feb är det inte mycket man får.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Coolt!! Det där vore kanske nästan nått att föredra på platser där man ofta råkar ut för torka. Med det där skyddar man ju grödorna från en del het sol.. Så skulle inte bli förvånad om det på vissa platser på jorden t.o.m ökade odlingen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Coolt!! Det där vore kanske nästan nått att föredra på platser där man ofta råkar ut för torka. Med det där skyddar man ju grödorna från en del het sol.. Så skulle inte bli förvånad om det på vissa platser på jorden t.o.m ökade odlingen.
Tänkte exakt samma tanke. Skyddar grödorna, mindre avdunstning ger lägre bevattningsbehov.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Enda kopplingen som artikeln visar på är att Tesla använder kobolt, och att barnarbete förekommer i koboltgruvor i Kongo. Ingenting om att Tesla skulle köpa kongolesiskt kobolt. Och med frågetecknet i rubriken kommer de väl undan med den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men ärligt hela frågeställningen är så tröttsamt. Förekommer det barnarbete i till exempel de finska koboltgruvorna? Nej naturligtvis inte. Men i vissa gruvor i Kongo gör det.
Det förekommer även barnarbete i vissa klädfabriker. Innebär det då att alla kläder i hela världen tillverkas av barn?