Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
zyax skrev:
Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986
Ja, den var tydlig och bra!
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Så här kan det se ut. Om man bygger batteriet med motsvarande lands utsläppsnivåer, batteriet är 100kWh och förbrukningen är som en model S (210Wh/km):

Norge CO2eq 17g/kWh = 4.5g/km
Sverige CO2eq 50g/kWh = 13g/km
EU CO2eq 558g/kWh = 145g/km
USA CO2eq 620g/kWh = 161g/km
Polen CO2eq 1010g/kWh = 262g/km

Jämfört med en vanlig modern diesel:
Volvo XC40 (modell 2018, diesel WLTP, W2W) = 192g CO2eq/km
Model 3 LR AWD 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Dom där uträkningarna räknar tydligen ofta med att bilen måste skrotas efter 16000mil. Nog måste väl ändå snittlängden, även på elbilar, vara mer än 16k mil.

Räknar man på fler mil blir det ännu större fördel för elbilen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Räknar man hela livscykeln så är elbilar bäst även i Polen.

http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Teslalink skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:
zyax skrev:
Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986
Ja, den var tydlig och bra!
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Så här kan det se ut. Om man bygger batteriet med motsvarande lands utsläppsnivåer, batteriet är 100kWh och förbrukningen är som en model S (210Wh/km):

Norge CO2eq 17g/kWh = 4.5g/km
Sverige CO2eq 50g/kWh = 13g/km
EU CO2eq 558g/kWh = 145g/km
USA CO2eq 620g/kWh = 161g/km
Polen CO2eq 1010g/kWh = 262g/km

Jämfört med en vanlig modern diesel:
Volvo XC40 (modell 2018, diesel WLTP, W2W) = 192g CO2eq/km
Är koldioxidutsläppen för produktionen med i siffran 192 CO2eq/km eller är det enbart konsumtionen?

Som sagts tidigare så är ju koldioxid inte de enda utsläppen, vi har bland annat även kväveoxiderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Ja, koldioxidutsläppen är med. Siffrorna är från de officiella WLTP siffrorna som Volvo presenterat + W2W (well2wheel) som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 kg CO2ekv liter för diesel och 2,75 kg CO2ekv liter för bensin.

Fast nu läste jag att förbrukningen skrivs med en range:
Volvo XC40 D4 AWD, WLTP med W2W = 6.4l/100km - 7.1l/100km = 192gram - 213gram CO2eq per km
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Teslalink skrev:
Ja, koldioxidutsläppen är med. Siffrorna är från de officiella WLTP siffrorna som Volvo presenterat + W2W (well2wheel) som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 kg CO2ekv liter för diesel och 2,75 kg CO2ekv liter för bensin.

Fast nu läste jag att förbrukningen skrivs med en range:
Volvo XC40 D4 AWD, WLTP med W2W = 6.4l/100km - 7.1l/100km = 192gram - 213gram CO2eq per km
Nej, det är inte hela livscykeln. Det tar energi att tillverka bilen och det drar energi att få oljan till pumpen. Vi måste jämföra äpplen och äpplen. Ska hela energimängden för batteritillverkning och energiframställning med till elbilen så ska det med för fossilen också. Det går inte mäta olja som orden uppstår i pumpen tex för då borde vi mäta som om att elen uppstår i uttaget. Det här måste ju vara väldigt lätt att begripa... kan man tycka.

Se min länk ovan.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Teslalink skrev:
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?


Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Teslalink skrev:
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?


Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Med det argumentet skulle man kunna dumförklara alla som tycker vi ska satsa på solceller, de kommer idag inte i närheten av verkningsgraden hos ett kraftverk även om det drivs på kol. Du skriver att det krävs mycket energi för att producera förbränningsmotorn men hur mycket energi går det inte åt vid tillverkningen av batterier.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Northvolt räknar att det åtgår ca 7500kWh el att tillverka ett 100kWh batteri här i Sverige. Motsvarande typ att bränna 90l bensin i utsläpp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Teslalink skrev:
Ja, exakt Lars. Därför tar man utsläppsvärdet för en typ av snittbensin (olika beroende på kvalite etc) och ett snittvärde för diesel och lägger på ungefär 11-20% (eller 83,8g CO2ekv/MJ enligt europaparlamentets direktiv) för Well2Wheel. Då blir 2,7 kg CO2eq per liter diesel ca 3 kg CO2eq per liter diesel Well2Wheel.
I den delen ingår inte tillverkning av förbränningsmotor med tillbehör eller hur?


Grejen är den, om vi ska förenkla, att vi jämför ett system med 10-30% effektivitet med ett system med 60-80% effektivitet. Den fundamentala skillnaden går inte att bort se ifrån, om möjligt! Det spelar ingen roll vad lobbyisterna säger det kommer inte att hjälpa det effektivare systemet kommer vinna.
Med det argumentet skulle man kunna dumförklara alla som tycker vi ska satsa på solceller, de kommer idag inte i närheten av verkningsgraden hos ett kraftverk även om det drivs på kol. Du skriver att det krävs mycket energi för att producera förbränningsmotorn men hur mycket energi går det inte åt vid tillverkningen av batterier.
Om du hittade något som med större effektivitet omvandlar sol till energi som vi kan köra bilar på så ja.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Om du hittade något som med större effektivitet omvandlar sol till energi som vi kan köra bilar på så ja.
När det gäller just den biten är det kanske främst areal som är intressant:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Har väl hänt en del på effektivitetsfronten med vad gällande PV sedan 2001.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Har väl hänt en del på effektivitetsfronten med vad gällande PV sedan 2001.
Inte direkt väl? 5-10% ungefär tror jag.

Edit:
Jag vill minnas att solcellspaneler hade en verkningsgrad på runt 19-20% i början av årtusendet när jag pluggade. Nu ligger de på 22,5% enligt denna sida, dvs lite drygt 10% bättre verkningsgrad men priset på dem har ju rasat:

https://news.energysage.com/what-are-th ... he-market/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Fördel för solceller är ju också att du kan sätta dem på ställen där platsen redan är upptagen. Alltså du behöver inte ta upp åkermark eller liknande i många fall utan kan sätta det på tak och så.

Jag kan typ täcka min årsförbrukning bara med solceller på taket på huset.
(utslaget på ett år alltså... Nov-feb är det inte mycket man får.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Man kan också kombinera åkermark och solpaneler med endast en marginel produktionsförlust. https://pv.energytrend.com/news/20171127-12060.html
Model 3 LR AWD 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Coolt!! Det där vore kanske nästan nått att föredra på platser där man ofta råkar ut för torka. Med det där skyddar man ju grödorna från en del het sol.. Så skulle inte bli förvånad om det på vissa platser på jorden t.o.m ökade odlingen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Perfekt att kombinera bete med solceller på mark som är svår att bruka med maskiner.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Coolt!! Det där vore kanske nästan nått att föredra på platser där man ofta råkar ut för torka. Med det där skyddar man ju grödorna från en del het sol.. Så skulle inte bli förvånad om det på vissa platser på jorden t.o.m ökade odlingen.
Tänkte exakt samma tanke. Skyddar grödorna, mindre avdunstning ger lägre bevattningsbehov.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Volvo XC40 är årets bil
https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dVl99 ... -arets-bil
Finns den ens att köpa/hyra?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Volvo XC40 är årets bil
https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dVl99 ... -arets-bil
Finns den ens att köpa/hyra?
Har bara sett den på reklam
Å andra sidan är det inget att skryta med direkt de flesta bilar nedan hade jag inte ens tittat på

2017 peugeot 3008
2016 opel astra
2015 passat
2014 peugeot 308
2013 golf
2012 Ampera / Volt
2011 leaf
2010 Polo
2009 insignia
2008 fiat 500
2007 ford s-max
2006 clio
2005 prius
2004 panda Bild
2003 megane
2002 peugeot 307
2001 alfa 147
2000 yaris
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Artikel i media

Inlägg av MagnusG »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

MagnusG skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
MagnusG skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Enda kopplingen som artikeln visar på är att Tesla använder kobolt, och att barnarbete förekommer i koboltgruvor i Kongo. Ingenting om att Tesla skulle köpa kongolesiskt kobolt. Och med frågetecknet i rubriken kommer de väl undan med den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Pontus skrev:
MagnusG skrev:
Var har jag läst att Tesla inte köper kobolt ifrån Kongo?
Bland annat här:
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/

Men ärligt hela frågeställningen är så tröttsamt. Förekommer det barnarbete i till exempel de finska koboltgruvorna? Nej naturligtvis inte. Men i vissa gruvor i Kongo gör det.

Det förekommer även barnarbete i vissa klädfabriker. Innebär det då att alla kläder i hela världen tillverkas av barn?
Skriv svar