Modell 3 på gång mot Europa...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Modell 3 på gång mot Europa...

Inlägg av Svenssons »

Omräkningen bör ju vara typ enligt följande:

Pris för Model 3 i dollar i USA * dollarkursen * tullen * momsen + (vagnskadegaranti + overhead för transport + slutmontering + eventuellt extra pappersarbete om det nu är något).

Bara dollarkursen * tullen * momsen blir väl närmare 11,50, övriga kostnader är inte så stora i förhållandet men garanterat större i förhållande till en Model 3 än mot en Model X.

Momsen verkar vara glömd i Verdis beräkningar och därmed är övriga kostnader som antagligen inte påverkas av bilens pris mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:

Pris för Model 3 i dollar i USA * dollarkursen * tullen * momsen + (vagnskadegaranti + overhead för transport + slutmontering + eventuellt extra pappersarbete om det nu är något).

Bara dollarkursen * tullen * momsen blir väl närmare 11,50, övriga kostnader är inte så stora i förhållandet men garanterat större i förhållande till en Model 3 än mot en Model X.

Momsen verkar vara glömd i Verdis beräkningar och därmed är övriga kostnader som antagligen inte påverkas av bilens pris mindre.

Just det ja. Priset i USA anges helt utan moms? Visst har de olika momssatser i olika delstater och det är därför?

Vet inte hur Tesla sätter sina priser heller. Är det tänkt att det ska vara samma pris över hela världen? Andra märken sätter ju olika priser på olika marknader beroende på hur marknaden fungerar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Just det ja. Priset i USA anges helt utan moms? Visst har de olika momssatser i olika delstater och det är därför?

Vet inte hur Tesla sätter sina priser heller. Är det tänkt att det ska vara samma pris över hela världen? Andra märken sätter ju olika priser på olika marknader beroende på hur marknaden fungerar.
Alla priser i USA anges alltid utan moms, inklusive i matbutiken.

Under många år ändrade Tesla inte alls priset i USA på grundmoddelen av Model S. Priset runt om i världen ändrades dock och detta ser ut att vara kopplat till dollarkursen men ändingarna har aldrig följt slaviskt och inte skett så ofta. Sista 1-2 åren eller så har även priset i USA justerats och då oftast även priset runt om i världen.

Tesla verkar inte ha olika pris i olika marknader, finns inget som tyder på detta. Prisskillnader mellan olika länder går att förklara genom t.ex. andra skatter (som tullar, moms t.ex.), ökade kostnader (som montering, transport t.ex.), påslag (som t.ex. vagnskadeförsäkring här i Sverige).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
dali

Inlägg av dali »

Hmm, ju mer man räknar på det desto svårare blir det att motivera inköp av en Model 3. Som norrbottning går RWD bort, med AWD och LR kostar alltså en Model 3 som minst 605.000 kr (420.000+108.0000+65.000+12.000) om beräknade priser håller. Med metallic och 19"-fälgar är man uppe i 637.400.

Om VW:s löfte att sälja ID.1 för 250.000 kr om ett år stämmer så blir ett inköp av en Model 3 för dubbla priset svårt att räkna hem. Undrar även vad andrahandsvärdet på en Model 3 blir om tre år när "alla" säljer elbilar?

Att Tesla helt saknar servicenät norr om Stockholm väger också in.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dali skrev:
Hmm, ju mer man räknar på det desto svårare blir det att motivera inköp av en Model 3. Som norrbottning går RWD bort, med AWD och LR kostar alltså en Model 3 som minst 605.000 kr (420.000+108.0000+65.000+12.000) om beräknade priser håller. Med metallic och 19"-fälgar är man uppe i 637.400.

Om VW:s löfte att sälja ID.1 för 250.000 kr om ett år stämmer så blir ett inköp av en Model 3 för dubbla priset svårt att räkna hem. Undrar även vad andrahandsvärdet på en Model 3 blir om tre år när "alla" säljer elbilar?

Låter som en väldigt märklig jämförelse. VWn blir väl varken AWD eller med motsvarande räckvidd till det priset... Ska den jämföras så ska den ju jämföras med "bastrean" och även där står den sig ju väldigt slätt imo, bland annat pga prestanda och laddnätverk. Servicenät förstår jag är ett problem om man bor långt norrut, men personligen skulle jag hellre ta avstånd än att serva hos VW ändå ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dali skrev:

Senast jag servade min Tesla kom de upp med en servicebuss till Umeå och servade på plats.

Min Tesla S75D har snart gått 6400 mil.
Gjorde 2000 och 4000 mila servicen i Upplands-Väsby. Men nu är det så många Tesla ägare i norr så de åker upp med en servicebuss och servar på plats istället.

Måste säga att jag är jättenöjd med min Tesla.
Det enda felet jag haft är en glappande elknapp på bakluckan för stängning.

Det gör den bättre än mina tidigare bilar från Toyota där ett framhjulslager fick bytas efter 6000 mil. Och från Audi A6 Avant Quattro där elförsörjningen för huvuddatorn la av. Hela bilen bara dog. Julgran i instrumenteringen, tjafs med nonstop garantin.
Bärgning till verkstad.
Audi hävdar att jag inte servat bilen, vilket jag hade gjort!
Strulpellar...Men det ordnade sig till slut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
dali

Inlägg av dali »

Legato skrev:
dali skrev:

Låter som en väldigt märklig jämförelse. VWn blir väl varken AWD eller med motsvarande räckvidd till det priset... Ska den jämföras så ska den ju jämföras med "bastrean" och även där står den sig ju väldigt slätt imo, bland annat pga prestanda och laddnätverk. Servicenät förstår jag är ett problem om man bor långt norrut, men personligen skulle jag hellre ta avstånd än att serva hos VW ändå ;)
Jag säger inte att VW ID är direkt jämförbar med en Model 3, jag ställer frågan om prisskillnaden är rimlig när Tesla börjar få konkurrens på elbilsmarknaden.

Jag antar att VW:n är FWD och det funkar på vintern, även om jag helst kör AWD. Räckvidden är inte avgörande för mig med min användningsprofil, 330 km (WLTP) per laddning som minsta batteriet i VW ID ska klara är tillräckligt för mig. Skillnaden mot bastreans uppgivna räckvidd är bara 22 km. Model 3's räckvidd är väl dessutom inte enligt WLTP, det kan visa sig att skillnaden är försumbar. Tycker hur som helst inte att det motiverar en prisskillnad på 170.000.

Laddnätverket kanske är ett plus i södra delarna av riket och nere på kontinenten, här i vildmarken finns det knappt några Teslaladdare så det är egalt. Jag kommer att ladda hemma eller på jobbet 99,9% av tiden.
Senast redigerad av dali, redigerad totalt 1 gånger.
dali

Inlägg av dali »

Zalman3 skrev:
Senast jag servade min Tesla kom de upp med en servicebuss till Umeå och servade på plats.
Intressant, hur gick det till, var det Tesla som anordnade det eller ni bilägare? Kostade det något extra utöver servicekostnaden?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

ID (Neo) ska enligt uppgift vara bakhjulsdriven.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Albin
Teslaägare

Inlägg av Albin »

VW ID/Neo är RWD:
8ABA04BC-06AE-48FE-ADA5-36DDFA1395AB.jpeg
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det finns ju ingen anledning att göra bilen framhjulsdriven om man inte har en klump med motor och växellåda framtill. Självklart kan välja att göra elbilar framhjulsdrivna om de också ska kunna finnas i fossildriven version, men att på en bil som är konstruerad för eldrift från grunden välja framhjulsdrift verkar märkligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dali skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant, hur gick det till, var det Tesla som anordnade det eller ni bilägare? Kostade det något extra utöver servicekostnaden?
Det kostade inget extra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50

Inlägg av vigge50 »

dali skrev:
Legato skrev:
dali skrev:

Jag säger inte att VW ID är direkt jämförbar med en Model 3, jag ställer frågan om prisskillnaden är rimlig när Tesla börjar få konkurrens på elbilsmarknaden.

Jag antar att VW:n är FWD och det funkar på vintern, även om jag helst kör AWD. Räckvidden är inte avgörande för mig med min användningsprofil, 330 km (WLTP) per laddning som minsta batteriet i VW ID ska klara är tillräckligt för mig. Skillnaden mot bastreans uppgivna räckvidd är bara 22 km. Model 3's räckvidd är väl dessutom inte enligt WLTP, det kan visa sig att skillnaden är försumbar. Tycker hur som helst inte att det motiverar en prisskillnad på 170.000.

Laddnätverket kanske är ett plus i södra delarna av riket och nere på kontinenten, här i vildmarken finns det knappt några Teslaladdare så det är egalt. Jag kommer att ladda hemma eller på jobbet 99,9% av tiden.
Är du säker på att priset VW har angivet är med moms?
Även om WLTP är bättre så ger de fortfarande längre räckvidd än EPA så att direkt jämföra ID räckvidd enligt WLTP mot Model 3s räckvidd enligt EPA är inte riktigt rätt.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag har på min parkering en bakhjulsdriven Tesla och en 4hjulsdriven Autlander och kan berätta att Teslan klarar vinter körning mycket bättre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dali skrev:
Legato skrev:
dali skrev:

Vad är det för RWD bil du kört som är så kass
740?
De nyare BMW fungerar hur bra som helst och tesla är ännu bättre
Sen ska du inte glömma att ALLA bilar bromsar med 4 hjul Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
dali

Inlägg av dali »

vigge50 skrev:
Är du säker på att priset VW har angivet är med moms?
Hyggligt säker, det är väl bara i USA man anger priser utan moms till privatkunder. VW säger att den ska kosta som en motsvarande dieselbil, Golf diesel kostade från ca 225.000 kr när den såldes.
e5m1r skrev:
Vad är det för RWD bil du kört som är så kass
740?
De nyare BMW fungerar hur bra som helst och tesla är ännu bättre
Sen ska du inte glömma att ALLA bilar bromsar med 4 hjul Bild
Jag har huvudsakligen kört BMW och åkt BMW (bl a 740 ;)) och bakhjulsdrift har några svagheter som jag gärna slipper under de 4-5 månader vi har vinterväglag här uppe:
  • Sämre förmåga att komma iväg. Var tvungen att köra in i en hårt trafikerad rondell varje morgon när jag körde BMW, det var lika spännande varje gång det kom en lucka ... kommer jag iväg eller står jag bara och (anti)spinner?
  • Oroligt uppträdande vid omkörningar när det var mycket snö. Bl a kast när man passerar snösträngen och svårigheter att köra om i snö för att motståndet i snön bromsade, gasade man på spann det bara.
Jag körde med dubbade vinterdäck när jag hade bakhjulsdrivet, det hjälpte inte.

Fyrhjulsdrift eliminerar problemen, så mycket att man faktiskt måste komma ihåg att man bromsar lika illa/bra som alla andra ... om övrig trafik smyger omkring så är det förmodligen halt, även om du själv inte märkt det.

Tråkigt att VW ID är RWD, blir intressant att se vad VW tar för AWD, om det kommer till ID.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Att driva fram gör ju i sig inte att du får bättre förmåga att komma iväg. En framtung bil med framhjulsdrift får lättare att komma iväg i halka, men framtungheten kommer av att man placerat en tung fossilmotor med tillhörande växellåda mellan framhjulen. I en elbil är motorn/växellåda mycket lättare, så den blir inte framtung och då får den sämre förmåga att komma iväg än om den varit bakhjulsdriven.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Många biltillverkare anger framtida priser på elbilar efter att bidrag och subventioner dragits av. Ser ingen vits med att jämföra priset på två bilar som ännu inte säljs här och där priserna är högst osäkra, särskilt för en bil som levereras först 2020.

Elbilar har en annan fördel mot avgasbilar förutom att de är mycket bättre balanserade. Elbilar kan anpassa och justera effekten på hjulen på millisekunder samt att de har fullt vridmoment från start. Man måste alltså inte både gasa rejält och slira på kopplingen likt avgasbilar. Inga som helst problem att komma fram med bara bakhjulsdrift på elbil. Slår vad om att Tibor har skrivit en artikel om detta.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har för mig att VW sagt att ID ska kosta som en ”dyrare” diesel. Dvs något helt annat än en med mindre dieselmotor. Man kanske också lägger in värderingar om prestanda och jämförbar utrustning i det.

Då finns ju tex GTD med navigation, läderklädsel, sollucka osv som också kan anses representera en ”dyrare diesel”...

Sen kommer den väl också med olika batteristorlekar också. Där det säkerligen är minsta batteristorleken man menar.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Svenssons skrev:
Elbilar har en annan fördel mot avgasbilar förutom att de är mycket bättre balanserade. Elbilar kan anpassa och justera effekten på hjulen på millisekunder samt att de har fullt vridmoment från start. Man måste alltså inte både gasa rejält och slira på kopplingen likt avgasbilar. Inga som helst problem att komma fram med bara bakhjulsdrift på elbil. Slår vad om att Tibor har skrivit en artikel om detta.
Jajamän, det har han :)
http://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Angående reservation och köordning.
Tror ni att det finns egna köer för varje marknad, eller hamnar min sist i den globala kön om man reserverar nu i Sverige? Eller kan man rent av fortfarande vara relativt tidig i den Svenska kön?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
vigge50

Inlägg av vigge50 »

ippii skrev:
Angående reservation och köordning.
Tror ni att det finns egna köer för varje marknad, eller hamnar min sist i den globala kön om man reserverar nu i Sverige? Eller kan man rent av fortfarande vara relativt tidig i den Svenska kön?
Skulle gissa på att de har en för Europa. Om du lägger en reservation nu så kommer du komma sista i den.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

vigge50 skrev:
Skulle gissa på att de har en för Europa. Om du lägger en reservation nu så kommer du komma sista i den.
Ja, det känns troligt. Reserverade en nu, står "Början 2019" som uppskattad leverans. Tar den informationen med en näve salt. :)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

ippii skrev:
vigge50 skrev:
Ja, det känns troligt. Reserverade en nu, står "Början 2019" som uppskattad leverans. Tar den informationen med en näve salt. :)
Du kan nog lätt räkna med ett dussin saltstenar (för kor bl.a) i den informationen då det är den generella som står på allas reservationer... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

ippii skrev:
Skulle gissa på september för din del.

Själv hoppas jag på påsk, men tror midsommar. Befintlig ägare som köade första dagen.
Skriv svar