Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Ferro94 skrev:
Jag är inte riktigt med... Min nya med AP2 (version 34.1) verkar läsa hastighetsskyltar. De visas i mittendisplayen och ändras när jag passerar en ny skylt med högre/lägre hastighet. Möjligen en aning fördröjning mot min gamla med AP1, men ändras gör det. Om den inte läser, så måste det ju vara gps-baserat. Någon som vet?
Nej, hastighetsskyltarna som visas i displayen är helt och hållet Gps-baserade. Det var den enda funktionen som fanns med från första början när AP2 introducerades. Första veckorna körde man omkring med en helt tom display. Inga andra bilar, inga (eller knappt några) vita linjer som markerar vägen, ingen farthållare. Nada. Men hastighetsskyltar visades. Jag trodde också i början att det var kameran som läste av skyltarna, tills jag så småningom insåg att så inte var fallet. Och tydligen är det fortfarande så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

unumlapis skrev:
För egen del så hade jag 2018.32.4 när jag imorse fick indikation om att det fanns uppgradering till 2018.42.2.
Korkad fråga kanske, men hur ser man vilket versionsnummer som ligger på vänt när man får ett meddelande om tillgänglig uppdatering?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
unumlapis skrev:
För egen del så hade jag 2018.32.4 när jag imorse fick indikation om att det fanns uppgradering till 2018.42.2.
Korkad fråga kanske, men hur ser man vilket versionsnummer som ligger på vänt när man får ett meddelande om tillgänglig uppdatering?
Det kan man inte vad jag vet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

bjelkeman skrev:
Fick notifiering att ny programvara fanns att installera i morse. Sprang ut i snön barfota i träskorna för att starta uppdateringen. Det visade sig vara 2018.42.2.

Har en AP1 bil. Jag har bara kört med den versionen i 45 km, och suttit parkerad och provat alla nya menyer mm. Tycker att de gjorde ett bra jobb. Jag gillar hur man kan ha audio appen i flera olika lägen. Lite ”renare” design överlag och kontrasten verkar lite bättre i denna design också.
Upplevde du någon uppdatering på AP-funktionaliteten/visualiseringen?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare

Inlägg av unumlapis »

Nicke Nyfiken skrev:
Inte alls, men det var en ren gissning baserat på rådande diskussion, ingen form av indikation finns vilken version man får ner och hade varit väldigt trevligt att ha den information tillgänglig. Så uttryckte mig lite klumpigt.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Uppdaterade idag. I appen står det charging stopped även fast jag har schemalagt till 01.00. Borde det inte stå i appen att det är schemalagt?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

unumlapis skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Inte alls, men det var en ren gissning baserat på rådande diskussion, ingen form av indikation finns vilken version man får ner och hade varit väldigt trevligt att ha den information tillgänglig. Så uttryckte mig lite klumpigt.
Okej, var rädd att jag missat något som alla andra kände till :|
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

jeppe_sthlm skrev:
bjelkeman skrev:
Fick notifiering att ny programvara fanns att installera i morse. Det visade sig vara 2018.42.2.

Har en AP1 bil.
Upplevde du någon uppdatering på AP-funktionaliteten/visualiseringen?
Nä. Tycker den uppförde sig som tidigare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har även min bil fått någon form av uppdatering. Borde vara v9 tycker man. Jag ska köra en sväng idag, få se hur den beter sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

I morse hade jag enligt bilen en annan bil bakom mig i typ 2 mil och den låg ca 1cm bakom och den dök alltid upp när jag bromsade :lol:
Problemet är såklart att jag inte hade en enda bil bakom på hela vägen...
Hounted by ghost car-mode :shock:
En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
börjar den alltid på huvudfliken? Den minns alltså inte vilken flik jag var på senast, det blir alltså fler klickningar medans man kör (och ska ha koll på vägen) innan
man kan ändra körhöjd eller något annat än det som är på förstafliken (där man kan ändra lysen typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Bjelke skrev:
En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
börjar den alltid på huvudfliken? Den minns alltså inte vilken flik jag var på senast, det blir alltså fler klickningar medans man kör (och ska ha koll på vägen) innan
man kan ändra körhöjd eller något annat än det som är på förstafliken (där man kan ändra lysen typ).
Det är inget nytt i v9. Så har min alltid betett sig.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Hur var de med featurn att tvinga nerladdning av ny mjukvara (om mjukvaran finns i regionen bilen finns i såklart)? Visst var de snack om att de skulle släppa en sådan feature så att de som vill kan trigga igång en nerladdning? Finns denna feature kanske i V9 eller de blev inget av den?

edit: Syftar ju såklart på alla som här i tråden bara går och hoppas och väntar på mjukvaran och springer med trätofflor i snön för de tror de fått V9 :D
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

evilirish skrev:
Bjelke skrev:
Bjelke, på nya bilen?

evilirish, har din bil nya MCU:n?

Min har alltid stannat på senaste fliken tidigare, under "Controls". Settings är alltid ett extra klick bort eftersom den alltid startar på "Controls".

Får se hur min beter sig efter uppdateringen till v9 (som jag hoppas att min bil lägger in just nu :D ).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

evilirish skrev:
Bjelke skrev:
2018.32 och tidigare beter sig inte så i alla fall. Just nu installeras troligen 2018.42 så jag kan inte visa det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jag kör min uppdatering now - "as we speak" :roll:
Jag gissar att det är v9, låg på 34.1 innan.

Det dumma var att jag lämnade en surfplatta i bilen, som jag tänkte att jag skulle hämta.
Men bilen reagerar inte på nyckeln (X75).
Jag har några gånger kunnat gå in i bilen medans den uppdaterar, men det kanske är under vissa förutsättningar det inte går? Är inte jättesugen på en "brickad" bil... :)
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare

Inlägg av Widolf »

Har haft 34.1 ett tag nu.
Fick meddelandet om att en ny uppdatering fanns att ladda ner. Glad som ett barn på julaftons morgon startar man uppdateringen, och ser sedan att man har fått 36.2 med PIN-kod, som man redan hade...
Antiklimax
Användarvisningsbild
Matts
Teslaägare

Inlägg av Matts »

Exakt samma sak hände mig igår eftermiddag. Som tur var så hade jag en ny uppdatering nu på morgonen som visade sig vara V9 :)
Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

ellerstrom skrev:
evilirish skrev:
Bjelke skrev:
Bjelke, på nya bilen?

Min har alltid stannat på senaste fliken tidigare, under "Controls". Settings är alltid ett extra klick bort eftersom den alltid startar på "Controls".

Får se hur min beter sig efter uppdateringen till v9 (som jag hoppas att min bil lägger in just nu :D ).
Ja på nya bilen, på den gamla har jag inte V9 än...
Jag brukar alltid ha fliken för fjädringen "framme", tyvärr hann jag inte testa på nya bilen före V9 hur den funkade... eller rättare sagt så minns jag inte eftersom jag knappt kört den
själv hittills :lol: Men jag är nästan säker på att den också mindes vilken flik man var på senast (ej "settings" då)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Matts skrev:
Exakt samma sak hände mig igår eftermiddag. Som tur var så hade jag en ny uppdatering nu på morgonen som visade sig vara V9 :)
Jag fick samma. Igår 36.2 inatt kom 42.2 (AP1)
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

ellerstrom skrev:
Gamla ecu'n. En av de sista som tillverkades med den.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
ellerstrom skrev:
evilirish skrev:
Bjelke skrev:
Bjelke, på nya bilen?

Ja på nya bilen, på den gamla har jag inte V9 än...
Jag brukar alltid ha fliken för fjädringen "framme", tyvärr hann jag inte testa på nya bilen före V9 hur den funkade... eller rättare sagt så minns jag inte eftersom jag knappt kört den
själv hittills :lol: Men jag är nästan säker på att den också mindes vilken flik man var på senast (ej "settings" då)...
Ja, tänkte bara om det var någon skillnad mellan gammal och ny MCU. Jag brukar också alltid ha fjädring framme, eftersom Model X bara sänker till "low" automatiskt och jag vill köra i "very low" (för att inte märka av tvättbrädan...).

Nu fick jag v9 imorse och då blir det precis som du säger ett extra tryck. Jag förstår att man vill ha "Quick controls" som startskärm för att snabbt kunna ändra på det nödvändigaste. Hoppas bara Tesla gör denna meny anpassningsbar så att man kan lägga sina personliga preferenser där (men det är ingen stor grej för mig oavsett).

Första intrycket av v9 är väldigt positivt från min sida. Nu längtar jag efter att "Navigate on Autopilot" hittar till Europa. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

evilirish skrev:
ellerstrom skrev:
Gamla ecu'n. En av de sista som tillverkades med den.
Ok, då måste det ha varit något annat. Spelar dock ingen roll eftersom v9 rullar ut nu (och där kommer man alltid till "Quick Controls", eller vad den nu heter, först).
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Kört 50 mil med 9. Autopiloten är riktgt mycket bättre

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Fick uppdateringen nu på förmiddagen. Snyggt, mkt bra med minivyn för musikspelaren, men man kunde ju tycka att de kunde ordna browsing av telefonens musikbibliotek om man ändå gjorde något med musiken.

Tyckte dock inte att det märks att uppdateringen laddats ner. Inga märkbara förändringar i överförd data hos bilen mot igår kväll. Kanske skedde via 4G istället för lokalt wifi. Notera för övrigt nästan 1 GB uppladdat data till Amazons molntjänster. Används väl för autopilotens inspelade data.
tsla1.png
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

larsw skrev:
Fick uppdateringen nu på förmiddagen. Snyggt, mkt bra med minivyn för musikspelaren, men man kunde ju tycka att de kunde ordna browsing av telefonens musikbibliotek om man ändå gjorde något med musiken.

Tyckte dock inte att det märks att uppdateringen laddats ner. Inga märkbara förändringar i överförd data hos bilen mot igår kväll. Kanske skedde via 4G istället för lokalt wifi. Notera för övrigt nästan 1 GB uppladdat data till Amazons molntjänster. Används väl för autopilotens inspelade data.
Uppdateringen kan ha laddats ner ett par dagar innan den är redo att installeras. Så var det för mig där jag såg att bilen tankade hem en hel del i lördags men först kl 1 i natt kunde jag installera den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar