Nej, hastighetsskyltarna som visas i displayen är helt och hållet Gps-baserade. Det var den enda funktionen som fanns med från första början när AP2 introducerades. Första veckorna körde man omkring med en helt tom display. Inga andra bilar, inga (eller knappt några) vita linjer som markerar vägen, ingen farthållare. Nada. Men hastighetsskyltar visades. Jag trodde också i början att det var kameran som läste av skyltarna, tills jag så småningom insåg att så inte var fallet. Och tydligen är det fortfarande så.Ferro94 skrev:Jag är inte riktigt med... Min nya med AP2 (version 34.1) verkar läsa hastighetsskyltar. De visas i mittendisplayen och ändras när jag passerar en ny skylt med högre/lägre hastighet. Möjligen en aning fördröjning mot min gamla med AP1, men ändras gör det. Om den inte läser, så måste det ju vara gps-baserat. Någon som vet?
Nu finns v9 i Europa
Moderator: Redaktion
Re: Nu finns v9 i Europa
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Korkad fråga kanske, men hur ser man vilket versionsnummer som ligger på vänt när man får ett meddelande om tillgänglig uppdatering?unumlapis skrev:För egen del så hade jag 2018.32.4 när jag imorse fick indikation om att det fanns uppgradering till 2018.42.2.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det kan man inte vad jag vet...Nicke Nyfiken skrev:Korkad fråga kanske, men hur ser man vilket versionsnummer som ligger på vänt när man får ett meddelande om tillgänglig uppdatering?unumlapis skrev:För egen del så hade jag 2018.32.4 när jag imorse fick indikation om att det fanns uppgradering till 2018.42.2.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Upplevde du någon uppdatering på AP-funktionaliteten/visualiseringen?bjelkeman skrev:Fick notifiering att ny programvara fanns att installera i morse. Sprang ut i snön barfota i träskorna för att starta uppdateringen. Det visade sig vara 2018.42.2.
Har en AP1 bil. Jag har bara kört med den versionen i 45 km, och suttit parkerad och provat alla nya menyer mm. Tycker att de gjorde ett bra jobb. Jag gillar hur man kan ha audio appen i flera olika lägen. Lite ”renare” design överlag och kontrasten verkar lite bättre i denna design också.
Model S Standard Range Raven
Inte alls, men det var en ren gissning baserat på rådande diskussion, ingen form av indikation finns vilken version man får ner och hade varit väldigt trevligt att ha den information tillgänglig. Så uttryckte mig lite klumpigt.Nicke Nyfiken skrev:Korkad fråga kanske, men hur ser man vilket versionsnummer som ligger på vänt när man får ett meddelande om tillgänglig uppdatering?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Uppdaterade idag. I appen står det charging stopped även fast jag har schemalagt till 01.00. Borde det inte stå i appen att det är schemalagt?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Okej, var rädd att jag missat något som alla andra kände tillunumlapis skrev:Inte alls, men det var en ren gissning baserat på rådande diskussion, ingen form av indikation finns vilken version man får ner och hade varit väldigt trevligt att ha den information tillgänglig. Så uttryckte mig lite klumpigt.Nicke Nyfiken skrev:Korkad fråga kanske, men hur ser man vilket versionsnummer som ligger på vänt när man får ett meddelande om tillgänglig uppdatering?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nä. Tycker den uppförde sig som tidigare.jeppe_sthlm skrev:Upplevde du någon uppdatering på AP-funktionaliteten/visualiseringen?bjelkeman skrev:Fick notifiering att ny programvara fanns att installera i morse. Det visade sig vara 2018.42.2.
Har en AP1 bil.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Nu har även min bil fått någon form av uppdatering. Borde vara v9 tycker man. Jag ska köra en sväng idag, få se hur den beter sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
I morse hade jag enligt bilen en annan bil bakom mig i typ 2 mil och den låg ca 1cm bakom och den dök alltid upp när jag bromsade
Problemet är såklart att jag inte hade en enda bil bakom på hela vägen...
Hounted by ghost car-mode
En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
börjar den alltid på huvudfliken? Den minns alltså inte vilken flik jag var på senast, det blir alltså fler klickningar medans man kör (och ska ha koll på vägen) innan
man kan ändra körhöjd eller något annat än det som är på förstafliken (där man kan ändra lysen typ).

Problemet är såklart att jag inte hade en enda bil bakom på hela vägen...
Hounted by ghost car-mode

En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
börjar den alltid på huvudfliken? Den minns alltså inte vilken flik jag var på senast, det blir alltså fler klickningar medans man kör (och ska ha koll på vägen) innan
man kan ändra körhöjd eller något annat än det som är på förstafliken (där man kan ändra lysen typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är inget nytt i v9. Så har min alltid betett sig.Bjelke skrev:En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
Hur var de med featurn att tvinga nerladdning av ny mjukvara (om mjukvaran finns i regionen bilen finns i såklart)? Visst var de snack om att de skulle släppa en sådan feature så att de som vill kan trigga igång en nerladdning? Finns denna feature kanske i V9 eller de blev inget av den?
edit: Syftar ju såklart på alla som här i tråden bara går och hoppas och väntar på mjukvaran och springer med trätofflor i snön för de tror de fått V9
edit: Syftar ju såklart på alla som här i tråden bara går och hoppas och väntar på mjukvaran och springer med trätofflor i snön för de tror de fått V9

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- ellerstrom
- Teslaägare
Bjelke, på nya bilen?evilirish skrev:Det är inget nytt i v9. Så har min alltid betett sig.Bjelke skrev:En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
evilirish, har din bil nya MCU:n?
Min har alltid stannat på senaste fliken tidigare, under "Controls". Settings är alltid ett extra klick bort eftersom den alltid startar på "Controls".
Får se hur min beter sig efter uppdateringen till v9 (som jag hoppas att min bil lägger in just nu

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
2018.32 och tidigare beter sig inte så i alla fall. Just nu installeras troligen 2018.42 så jag kan inte visa det.evilirish skrev:Det är inget nytt i v9. Så har min alltid betett sig.Bjelke skrev:En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kör min uppdatering now - "as we speak"
Jag gissar att det är v9, låg på 34.1 innan.
Det dumma var att jag lämnade en surfplatta i bilen, som jag tänkte att jag skulle hämta.
Men bilen reagerar inte på nyckeln (X75).
Jag har några gånger kunnat gå in i bilen medans den uppdaterar, men det kanske är under vissa förutsättningar det inte går? Är inte jättesugen på en "brickad" bil...

Jag gissar att det är v9, låg på 34.1 innan.
Det dumma var att jag lämnade en surfplatta i bilen, som jag tänkte att jag skulle hämta.
Men bilen reagerar inte på nyckeln (X75).
Jag har några gånger kunnat gå in i bilen medans den uppdaterar, men det kanske är under vissa förutsättningar det inte går? Är inte jättesugen på en "brickad" bil...

Har haft 34.1 ett tag nu.
Fick meddelandet om att en ny uppdatering fanns att ladda ner. Glad som ett barn på julaftons morgon startar man uppdateringen, och ser sedan att man har fått 36.2 med PIN-kod, som man redan hade...
Antiklimax
Fick meddelandet om att en ny uppdatering fanns att ladda ner. Glad som ett barn på julaftons morgon startar man uppdateringen, och ser sedan att man har fått 36.2 med PIN-kod, som man redan hade...
Antiklimax
Exakt samma sak hände mig igår eftermiddag. Som tur var så hade jag en ny uppdatering nu på morgonen som visade sig vara V9 

Tesla Model S 75 med Glastaklucka & Autopilot v2. Solid svart, svarta säten, svart innertak, svarta fälgar - ja jag gillar svart 

- Bjelke
- Teslaägare
Ja på nya bilen, på den gamla har jag inte V9 än...ellerstrom skrev:Bjelke, på nya bilen?evilirish skrev:Det är inget nytt i v9. Så har min alltid betett sig.Bjelke skrev:En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
Min har alltid stannat på senaste fliken tidigare, under "Controls". Settings är alltid ett extra klick bort eftersom den alltid startar på "Controls".
Får se hur min beter sig efter uppdateringen till v9 (som jag hoppas att min bil lägger in just nu).
Jag brukar alltid ha fliken för fjädringen "framme", tyvärr hann jag inte testa på nya bilen före V9 hur den funkade... eller rättare sagt så minns jag inte eftersom jag knappt kört den
själv hittills

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag fick samma. Igår 36.2 inatt kom 42.2 (AP1)Matts skrev:Exakt samma sak hände mig igår eftermiddag. Som tur var så hade jag en ny uppdatering nu på morgonen som visade sig vara V9
MYP -22 | MIB | svart/svart
Gamla ecu'n. En av de sista som tillverkades med den.ellerstrom skrev:evilirish, har din bil nya MCU:n?
- ellerstrom
- Teslaägare
Ja, tänkte bara om det var någon skillnad mellan gammal och ny MCU. Jag brukar också alltid ha fjädring framme, eftersom Model X bara sänker till "low" automatiskt och jag vill köra i "very low" (för att inte märka av tvättbrädan...).Bjelke skrev:Ja på nya bilen, på den gamla har jag inte V9 än...ellerstrom skrev:Bjelke, på nya bilen?evilirish skrev:Det är inget nytt i v9. Så har min alltid betett sig.Bjelke skrev:En annan sak som jag retade mig på är att när man klickar på inställningsknappen för att komma åt inställningarna för höjd på fjädringen osv så
Får se hur min beter sig efter uppdateringen till v9 (som jag hoppas att min bil lägger in just nu).
Jag brukar alltid ha fliken för fjädringen "framme", tyvärr hann jag inte testa på nya bilen före V9 hur den funkade... eller rättare sagt så minns jag inte eftersom jag knappt kört den
själv hittillsMen jag är nästan säker på att den också mindes vilken flik man var på senast (ej "settings" då)...
Nu fick jag v9 imorse och då blir det precis som du säger ett extra tryck. Jag förstår att man vill ha "Quick controls" som startskärm för att snabbt kunna ändra på det nödvändigaste. Hoppas bara Tesla gör denna meny anpassningsbar så att man kan lägga sina personliga preferenser där (men det är ingen stor grej för mig oavsett).
Första intrycket av v9 är väldigt positivt från min sida. Nu längtar jag efter att "Navigate on Autopilot" hittar till Europa.

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
- ellerstrom
- Teslaägare
Ok, då måste det ha varit något annat. Spelar dock ingen roll eftersom v9 rullar ut nu (och där kommer man alltid till "Quick Controls", eller vad den nu heter, först).evilirish skrev:Gamla ecu'n. En av de sista som tillverkades med den.ellerstrom skrev:evilirish, har din bil nya MCU:n?
Kört 50 mil med 9. Autopiloten är riktgt mycket bättre
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Fick uppdateringen nu på förmiddagen. Snyggt, mkt bra med minivyn för musikspelaren, men man kunde ju tycka att de kunde ordna browsing av telefonens musikbibliotek om man ändå gjorde något med musiken.
Tyckte dock inte att det märks att uppdateringen laddats ner. Inga märkbara förändringar i överförd data hos bilen mot igår kväll. Kanske skedde via 4G istället för lokalt wifi. Notera för övrigt nästan 1 GB uppladdat data till Amazons molntjänster. Används väl för autopilotens inspelade data.
Tyckte dock inte att det märks att uppdateringen laddats ner. Inga märkbara förändringar i överförd data hos bilen mot igår kväll. Kanske skedde via 4G istället för lokalt wifi. Notera för övrigt nästan 1 GB uppladdat data till Amazons molntjänster. Används väl för autopilotens inspelade data.
Författare och bloggare. Model S 2023
Uppdateringen kan ha laddats ner ett par dagar innan den är redo att installeras. Så var det för mig där jag såg att bilen tankade hem en hel del i lördags men först kl 1 i natt kunde jag installera den.larsw skrev:Fick uppdateringen nu på förmiddagen. Snyggt, mkt bra med minivyn för musikspelaren, men man kunde ju tycka att de kunde ordna browsing av telefonens musikbibliotek om man ändå gjorde något med musiken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.