Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av ellerstrom »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
jos32 skrev:
Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Har inte testat mycket men det lilla jag testat så har det fungerat snabbare och mjukare än i tidigare version. Detta på en AP1 Model X.

Får även AP1 ny funktionalitet i uppdateringarna?
Ja, men viss funktionalitet (som Navigate on AP, Dashcam etc) kräver AP2/AP2.5.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av jos32 »

larsw skrev:
jos32 skrev:
Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Man rycker inte i ratten. Den kontrollerar att du har händerna på ratten när du vill byta fil, för att säkerställa din beredskap. Går t ex utmärkt att hålla emot åt andra hållet för att den ska byta fil.

Svara på frågan istället. Hur jag håller i ratten kan vi spara till en annan tråd..

Är det inte så att i USA så räcker det med att blinka med bilen så byter den fil? Alltså nu menar jag hur det var före navigate on autopilot..
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av oscfor »

jos32 skrev:
larsw skrev:
jos32 skrev:
Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Man rycker inte i ratten. Den kontrollerar att du har händerna på ratten när du vill byta fil, för att säkerställa din beredskap. Går t ex utmärkt att hålla emot åt andra hållet för att den ska byta fil.

Svara på frågan istället. Hur jag håller i ratten kan vi spara till en annan tråd..

Är det inte så att i USA så räcker det med att blinka med bilen så byter den fil? Alltså nu menar jag hur det var före navigate on autopilot..
Det krävs INTE att man håller i ratten vid filbyte, bara blinkers.

Det var ett par månader sedan, i samband med de kortare intervallerna för påminnelse som det ändrades. Testa gärna genom att tydligt rör ratten och initiera ett filbyte med blinkers, utan att röra ratten. Det går utmärkt.

Vidare är filbyten väldigt mycket bättre i v9. Så fort APn detekterar en ny fil går den att byta til. Inga restriktioner på vägtyp.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av TBjorn »

Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
BV
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Jeppe_E »

TBjorn skrev:
Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.

Kanske behöver kalibreras under några mil?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

TBjorn skrev:
Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
Jag märker ingen skillnad eller snarare bättre i v9 om något men sedan är jag kvar på sommardäcken. Ganska säker på att bilen kommer att bli vingligare i högre farter och i kurvor när jag får på vinterdäcken. Tror dock inte någon mjukvaruuppdatering kommer att lösa detta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 537
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av deffe »

Svenssons skrev:
TBjorn skrev:
Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
Jag märker ingen skillnad eller snarare bättre i v9 om något men sedan är jag kvar på sommardäcken. Ganska säker på att bilen kommer att bli vingligare i högre farter och i kurvor när jag får på vinterdäcken. Tror dock inte någon mjukvaruuppdatering kommer att lösa detta...
Jag upplever AP som mycket tydligare och aggressivare i sin körning. Mer självsäker om man kan säga det om AIn.

En film kommer upp i helgen då jag tänkte dokumentera det hela.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

Som envis AP2 kritiker dristade jag mig att åter prova regnsensor och automatisk avbländning.
De funkar nu betydligt bättre än tidigare, har haft dessa avstängda då jag upplevde dem som löjligt dåliga.
Renderingen av andra fordon är bättre men fortfarande rätt roande emellanåt. Dessutom har bilen inte plötsligt tvärnitat, filföljningen är nu riktigt bra. Den har problem vid 2:1 när vägen blir bredare och vid avfarter där högerlinjen är dragen ut mot ett extra körfält, då lägger sig bilen fortfarande nära mitten, dvs den svänger lite ut åt körfältet mot avfarten.
Tycker även att farthållaren har blivit lite mindre nervös.
Kom på mig själv att bli imponerad !
Hatten av för Elon :)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19931
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst :(
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst :(
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...
Den har sina brister, bländar av rätt sent tycker jag, men just när jag tycker det börjar bli pinsamt, så bländar den av :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6136
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Remuz »

Gillar att bilen i IC är rejält utzoomad så man ser omgivningen. Kamerorna på sidan och bakåt funkar klockrent på min bil
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Soja86 »

Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Soja86 skrev:

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Det går att göra i min bil också, fast den inte har V9.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Majti
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 aug 2018 18:58

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Majti »

Bjelke skrev:
Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst :(
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...
Fick version 9 igår kväll och jag hoppas också på förbättring av automatiken för helljus. Den har varit så bedrövlig så jag har stängt av den för den har stjälpt mer än hjälpt :(

Regnsensorn funkar ok, men man får komplettera med lite handpåläggning ibland när det blir för jobbigt. Vore bra om den förbättrats också dock :lol:

En sak som jag är väldigt nöjd med är att när man kör på grusväg så får man väldigt fina linjer på displayen. Förut kunde den i princip inte läsa av grusväg. Imponerande förbättring tycker jag :)

Sen vet jag inte om det är inbillning, men de adaptiva strålkastarna tycks mer snabbresponsiva än förut. Jag upplever skillnad i alla fall.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

Soja86 skrev:
Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Provade idag Oslo-Linköping, växlande duggregn, spöregn, uppehåll. Regnsensorn funkade då helt OK. När det är mörkt funkar den dock inte.
Placeboeffekt ?? Får prova mer, men positivt överraskad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av pegs »

Gustafsson skrev:
Som envis AP2 kritiker dristade jag mig att åter prova regnsensor och automatisk avbländning.
De funkar nu betydligt bättre än tidigare, har haft dessa avstängda då jag upplevde dem som löjligt dåliga.
Renderingen av andra fordon är bättre men fortfarande rätt roande emellanåt. Dessutom har bilen inte plötsligt tvärnitat, filföljningen är nu riktigt bra. Den har problem vid 2:1 när vägen blir bredare och vid avfarter där högerlinjen är dragen ut mot ett extra körfält, då lägger sig bilen fortfarande nära mitten, dvs den svänger lite ut åt körfältet mot avfarten.
Tycker även att farthållaren har blivit lite mindre nervös.
Kom på mig själv att bli imponerad !
Hatten av för Elon :)
+1


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av boreno »

Fick V9 2018.42.3 mitt i natten när jag låg på autobahn. Blev till att sova en stund och sedan testa.

• AP2 är mycket duktigare på att köra i 2.1m bred vänsterfil vid vägarbeten på Autobahn. Nu är det faktiskt inte längre än större skräckupplevelse att låta APn göra det än att göra det själv (men inte en mindre heller). Dessutom klarar den filbyte in från höger i sådan fil. Och att man tar sig förbi lastbilar och breda Mercor som inte klarar av att hålla höger i sin fil.
• Filbyten är mycket stabilare och självsäkrare, och snabbare. Ingen väntan på att den ska upptäcka intilliggande fil längre, utom när man gör två byten i samma riktning i snabb följd.
• Den har ungefär samma problem med att särskilja de tillfälliga gula väglinjerna och prioritera dem över de vita. Fungerar bara hyfsat, vilket iofs är rätt imponerande.
• Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
• För första gången sedan tidigt 30-tal så regnar det inte kring Busdorf-Wittgenstein, så de automatiska vindrutetorkarna har jag inte testat ännu. Men hittills har de åtminstone inte gått igång felaktigt, vilket är en förbättring om det håller i sig.
• Har inte drive on nav, eller waypoints i navigatorn. Saknar också möjlighet till ”Avoid highways” som jag trodde skulle finnas med. (Inte samma sak som ”Avoid toll roads” som funnits med sedan Sokrates tid).
• Mycket bättre ordning i UIet. Bra att de tog bort ”Apps” under inställningarna och ”Cold Weather” under controls! Tar ett tag att vänja sig, men det är mer lättåtkomligt än förut, mer trafiksäkert.
• Bilen började klaga på ”Limited surround view” och stängde av filbytesfunktionen efter någon timmes körning på torra vägar. Jag har putsat lite på alla kamerorna nu, får se om det hjälper. Gör det inte det provar jag en Segal-reset i Rødekro.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

Soja86 skrev:
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Ja, det är en bra förbättring i v9. Zooma man inte med +/- utan med att nypa på skärmen så slutade den följa bilen i tidigare versioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Machris »

boreno skrev:
Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
Håller med, speciellt att den inte känner av framförvarande bil. Det funkar om man slår på funktionen o har en bil en bit framför men inte om man hinner ikapp. Vid mötande trafik funkar det hyfsat men den är aaaningen sen att blända av och sen tar det ett par sekunder för lång tid att gå på igen. Hinner springa upp många vildsvin i mörkret framför en här i de småländska skogarna.
Upplever att den har svårare att blända av i tid på dubbelfilig motorväg, speciellt om det är ett halvhögt räcke mitt i.
Är oxå extremt irriterad på att den inte läser av hastighetsskyltar. Nu är jag inte programmerare men hur svårt kan det vara när det nu funkade m AP1. Copy-Paste?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av evilirish »

Machris skrev:
Är oxå extremt irriterad på att den inte läser av hastighetsskyltar. Nu är jag inte programmerare men hur svårt kan det vara när det nu funkade m AP1. Copy-Paste?
AP1 körde ju köpt mjukvara av Mobileye. Tesla har inte haft tillgång till källkoden så när det samarbetet kraschade har fått skriva om varenda liten snuttifikation kod själva. Jag gissar att de har prioriterat ner OCR och därmed i förlängningen skyltläsning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

Min bländar också av när man kommer ikapp någon med 39an.
Dock är ju torkarna slöa, skulle nog kunna köra igenom en hel biltvätt utan att dom går igång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av TBjorn »

Alltså blev till att köra manuellt på E6 idag. Frugan tålde inte att bilen ormar sig fram och tillbaka i kurvorna. V9 överstyr i kurvorna för att sedan reparera felet genom att styra tillbaka osv. Som en PID regulator med för hög P-gain.

För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser streck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu, men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.

Hoppas på en uppdatering snart som fixar till detta finliret. Eller om kalibreringen på bilen blivit lite off.
Senast redigerad av TBjorn, redigerad totalt 3 gång.
BV
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

TBjorn skrev:
Alltså blev till att köra manuellt på E6 idag. Frugan tålde inte att bilen ormar sig fram och tillbaka i kurvorna. V9 överstyr i kurvorna för att sedan reparera felet genom att styra tillbaka osv. Som en PID regulator med för hög P-gain.

För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser sträck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu. Men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.
Kommer säkert bli anklagad för att försöka söva föraren då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar