Ja, men viss funktionalitet (som Navigate on AP, Dashcam etc) kräver AP2/AP2.5.Jeppe_E skrev:Svenssons skrev:Har inte testat mycket men det lilla jag testat så har det fungerat snabbare och mjukare än i tidigare version. Detta på en AP1 Model X.jos32 skrev:Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?
Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Får även AP1 ny funktionalitet i uppdateringarna?
Nu finns v9 i Europa
Moderator: Redaktion
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Nu finns v9 i Europa
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Nu finns v9 i Europa
larsw skrev:Man rycker inte i ratten. Den kontrollerar att du har händerna på ratten när du vill byta fil, för att säkerställa din beredskap. Går t ex utmärkt att hålla emot åt andra hållet för att den ska byta fil.jos32 skrev:Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?
Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Svara på frågan istället. Hur jag håller i ratten kan vi spara till en annan tråd..
Är det inte så att i USA så räcker det med att blinka med bilen så byter den fil? Alltså nu menar jag hur det var före navigate on autopilot..
Re: Nu finns v9 i Europa
Det krävs INTE att man håller i ratten vid filbyte, bara blinkers.jos32 skrev:larsw skrev:Man rycker inte i ratten. Den kontrollerar att du har händerna på ratten när du vill byta fil, för att säkerställa din beredskap. Går t ex utmärkt att hålla emot åt andra hållet för att den ska byta fil.jos32 skrev:Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?
Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Svara på frågan istället. Hur jag håller i ratten kan vi spara till en annan tråd..
Är det inte så att i USA så räcker det med att blinka med bilen så byter den fil? Alltså nu menar jag hur det var före navigate on autopilot..
Det var ett par månader sedan, i samband med de kortare intervallerna för påminnelse som det ändrades. Testa gärna genom att tydligt rör ratten och initiera ett filbyte med blinkers, utan att röra ratten. Det går utmärkt.
Vidare är filbyten väldigt mycket bättre i v9. Så fort APn detekterar en ny fil går den att byta til. Inga restriktioner på vägtyp.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Nu finns v9 i Europa
Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
BV
Re: Nu finns v9 i Europa
TBjorn skrev:Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
Kanske behöver kalibreras under några mil?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag märker ingen skillnad eller snarare bättre i v9 om något men sedan är jag kvar på sommardäcken. Ganska säker på att bilen kommer att bli vingligare i högre farter och i kurvor när jag får på vinterdäcken. Tror dock inte någon mjukvaruuppdatering kommer att lösa detta...TBjorn skrev:Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag upplever AP som mycket tydligare och aggressivare i sin körning. Mer självsäker om man kan säga det om AIn.Svenssons skrev:Jag märker ingen skillnad eller snarare bättre i v9 om något men sedan är jag kvar på sommardäcken. Ganska säker på att bilen kommer att bli vingligare i högre farter och i kurvor när jag får på vinterdäcken. Tror dock inte någon mjukvaruuppdatering kommer att lösa detta...TBjorn skrev:Någon mer som upplever AP mer vinglig med V9. Speciellt i högre farter, vinterdäck och i kurvor. AP liksom överstyr och börjar självsvänga. Körkvaliten har minskat lite, samtidigt som AI har lättare för att identifiera saker.
En film kommer upp i helgen då jag tänkte dokumentera det hela.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu finns v9 i Europa
Som envis AP2 kritiker dristade jag mig att åter prova regnsensor och automatisk avbländning.
De funkar nu betydligt bättre än tidigare, har haft dessa avstängda då jag upplevde dem som löjligt dåliga.
Renderingen av andra fordon är bättre men fortfarande rätt roande emellanåt. Dessutom har bilen inte plötsligt tvärnitat, filföljningen är nu riktigt bra. Den har problem vid 2:1 när vägen blir bredare och vid avfarter där högerlinjen är dragen ut mot ett extra körfält, då lägger sig bilen fortfarande nära mitten, dvs den svänger lite ut åt körfältet mot avfarten.
Tycker även att farthållaren har blivit lite mindre nervös.
Kom på mig själv att bli imponerad !
Hatten av för Elon
De funkar nu betydligt bättre än tidigare, har haft dessa avstängda då jag upplevde dem som löjligt dåliga.
Renderingen av andra fordon är bättre men fortfarande rätt roande emellanåt. Dessutom har bilen inte plötsligt tvärnitat, filföljningen är nu riktigt bra. Den har problem vid 2:1 när vägen blir bredare och vid avfarter där högerlinjen är dragen ut mot ett extra körfält, då lägger sig bilen fortfarande nära mitten, dvs den svänger lite ut åt körfältet mot avfarten.
Tycker även att farthållaren har blivit lite mindre nervös.
Kom på mig själv att bli imponerad !
Hatten av för Elon

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...

Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu finns v9 i Europa
Den har sina brister, bländar av rätt sent tycker jag, men just när jag tycker det börjar bli pinsamt, så bländar den avBjelke skrev:Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst![]()
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nu finns v9 i Europa
Gillar att bilen i IC är rejält utzoomad så man ser omgivningen. Kamerorna på sidan och bakåt funkar klockrent på min bil
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Nu finns v9 i Europa
Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Nu finns v9 i Europa
Det går att göra i min bil också, fast den inte har V9.Soja86 skrev:
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Nu finns v9 i Europa
Fick version 9 igår kväll och jag hoppas också på förbättring av automatiken för helljus. Den har varit så bedrövlig så jag har stängt av den för den har stjälpt mer än hjälptBjelke skrev:Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst![]()
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...

Regnsensorn funkar ok, men man får komplettera med lite handpåläggning ibland när det blir för jobbigt. Vore bra om den förbättrats också dock

En sak som jag är väldigt nöjd med är att när man kör på grusväg så får man väldigt fina linjer på displayen. Förut kunde den i princip inte läsa av grusväg. Imponerande förbättring tycker jag

Sen vet jag inte om det är inbillning, men de adaptiva strålkastarna tycks mer snabbresponsiva än förut. Jag upplever skillnad i alla fall.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu finns v9 i Europa
Provade idag Oslo-Linköping, växlande duggregn, spöregn, uppehåll. Regnsensorn funkade då helt OK. När det är mörkt funkar den dock inte.Soja86 skrev:Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Placeboeffekt ?? Får prova mer, men positivt överraskad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nu finns v9 i Europa
+1Gustafsson skrev:Som envis AP2 kritiker dristade jag mig att åter prova regnsensor och automatisk avbländning.
De funkar nu betydligt bättre än tidigare, har haft dessa avstängda då jag upplevde dem som löjligt dåliga.
Renderingen av andra fordon är bättre men fortfarande rätt roande emellanåt. Dessutom har bilen inte plötsligt tvärnitat, filföljningen är nu riktigt bra. Den har problem vid 2:1 när vägen blir bredare och vid avfarter där högerlinjen är dragen ut mot ett extra körfält, då lägger sig bilen fortfarande nära mitten, dvs den svänger lite ut åt körfältet mot avfarten.
Tycker även att farthållaren har blivit lite mindre nervös.
Kom på mig själv att bli imponerad !
Hatten av för Elon
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Nu finns v9 i Europa
Fick V9 2018.42.3 mitt i natten när jag låg på autobahn. Blev till att sova en stund och sedan testa.
• AP2 är mycket duktigare på att köra i 2.1m bred vänsterfil vid vägarbeten på Autobahn. Nu är det faktiskt inte längre än större skräckupplevelse att låta APn göra det än att göra det själv (men inte en mindre heller). Dessutom klarar den filbyte in från höger i sådan fil. Och att man tar sig förbi lastbilar och breda Mercor som inte klarar av att hålla höger i sin fil.
• Filbyten är mycket stabilare och självsäkrare, och snabbare. Ingen väntan på att den ska upptäcka intilliggande fil längre, utom när man gör två byten i samma riktning i snabb följd.
• Den har ungefär samma problem med att särskilja de tillfälliga gula väglinjerna och prioritera dem över de vita. Fungerar bara hyfsat, vilket iofs är rätt imponerande.
• Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
• För första gången sedan tidigt 30-tal så regnar det inte kring Busdorf-Wittgenstein, så de automatiska vindrutetorkarna har jag inte testat ännu. Men hittills har de åtminstone inte gått igång felaktigt, vilket är en förbättring om det håller i sig.
• Har inte drive on nav, eller waypoints i navigatorn. Saknar också möjlighet till ”Avoid highways” som jag trodde skulle finnas med. (Inte samma sak som ”Avoid toll roads” som funnits med sedan Sokrates tid).
• Mycket bättre ordning i UIet. Bra att de tog bort ”Apps” under inställningarna och ”Cold Weather” under controls! Tar ett tag att vänja sig, men det är mer lättåtkomligt än förut, mer trafiksäkert.
• Bilen började klaga på ”Limited surround view” och stängde av filbytesfunktionen efter någon timmes körning på torra vägar. Jag har putsat lite på alla kamerorna nu, får se om det hjälper. Gör det inte det provar jag en Segal-reset i Rødekro.
• AP2 är mycket duktigare på att köra i 2.1m bred vänsterfil vid vägarbeten på Autobahn. Nu är det faktiskt inte längre än större skräckupplevelse att låta APn göra det än att göra det själv (men inte en mindre heller). Dessutom klarar den filbyte in från höger i sådan fil. Och att man tar sig förbi lastbilar och breda Mercor som inte klarar av att hålla höger i sin fil.
• Filbyten är mycket stabilare och självsäkrare, och snabbare. Ingen väntan på att den ska upptäcka intilliggande fil längre, utom när man gör två byten i samma riktning i snabb följd.
• Den har ungefär samma problem med att särskilja de tillfälliga gula väglinjerna och prioritera dem över de vita. Fungerar bara hyfsat, vilket iofs är rätt imponerande.
• Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
• För första gången sedan tidigt 30-tal så regnar det inte kring Busdorf-Wittgenstein, så de automatiska vindrutetorkarna har jag inte testat ännu. Men hittills har de åtminstone inte gått igång felaktigt, vilket är en förbättring om det håller i sig.
• Har inte drive on nav, eller waypoints i navigatorn. Saknar också möjlighet till ”Avoid highways” som jag trodde skulle finnas med. (Inte samma sak som ”Avoid toll roads” som funnits med sedan Sokrates tid).
• Mycket bättre ordning i UIet. Bra att de tog bort ”Apps” under inställningarna och ”Cold Weather” under controls! Tar ett tag att vänja sig, men det är mer lättåtkomligt än förut, mer trafiksäkert.
• Bilen började klaga på ”Limited surround view” och stängde av filbytesfunktionen efter någon timmes körning på torra vägar. Jag har putsat lite på alla kamerorna nu, får se om det hjälper. Gör det inte det provar jag en Segal-reset i Rødekro.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Nu finns v9 i Europa
Ja, det är en bra förbättring i v9. Zooma man inte med +/- utan med att nypa på skärmen så slutade den följa bilen i tidigare versioner.Soja86 skrev:En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu finns v9 i Europa
Håller med, speciellt att den inte känner av framförvarande bil. Det funkar om man slår på funktionen o har en bil en bit framför men inte om man hinner ikapp. Vid mötande trafik funkar det hyfsat men den är aaaningen sen att blända av och sen tar det ett par sekunder för lång tid att gå på igen. Hinner springa upp många vildsvin i mörkret framför en här i de småländska skogarna.boreno skrev:Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
Upplever att den har svårare att blända av i tid på dubbelfilig motorväg, speciellt om det är ett halvhögt räcke mitt i.
Är oxå extremt irriterad på att den inte läser av hastighetsskyltar. Nu är jag inte programmerare men hur svårt kan det vara när det nu funkade m AP1. Copy-Paste?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Nu finns v9 i Europa
AP1 körde ju köpt mjukvara av Mobileye. Tesla har inte haft tillgång till källkoden så när det samarbetet kraschade har fått skriva om varenda liten snuttifikation kod själva. Jag gissar att de har prioriterat ner OCR och därmed i förlängningen skyltläsning.Machris skrev:Är oxå extremt irriterad på att den inte läser av hastighetsskyltar. Nu är jag inte programmerare men hur svårt kan det vara när det nu funkade m AP1. Copy-Paste?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu finns v9 i Europa
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nu finns v9 i Europa
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?Gustafsson skrev:Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu finns v9 i Europa
Min bländar också av när man kommer ikapp någon med 39an.
Dock är ju torkarna slöa, skulle nog kunna köra igenom en hel biltvätt utan att dom går igång.
Dock är ju torkarna slöa, skulle nog kunna köra igenom en hel biltvätt utan att dom går igång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu finns v9 i Europa
Alltså blev till att köra manuellt på E6 idag. Frugan tålde inte att bilen ormar sig fram och tillbaka i kurvorna. V9 överstyr i kurvorna för att sedan reparera felet genom att styra tillbaka osv. Som en PID regulator med för hög P-gain.
För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser streck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu, men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.
Hoppas på en uppdatering snart som fixar till detta finliret. Eller om kalibreringen på bilen blivit lite off.
För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser streck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu, men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.
Hoppas på en uppdatering snart som fixar till detta finliret. Eller om kalibreringen på bilen blivit lite off.
Senast redigerad av TBjorn, redigerad totalt 3 gång.
BV
Re: Nu finns v9 i Europa
Kommer säkert bli anklagad för att försöka söva föraren då.TBjorn skrev:Alltså blev till att köra manuellt på E6 idag. Frugan tålde inte att bilen ormar sig fram och tillbaka i kurvorna. V9 överstyr i kurvorna för att sedan reparera felet genom att styra tillbaka osv. Som en PID regulator med för hög P-gain.
För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser sträck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu. Men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.