Okejrå.Nicke Nyfiken skrev:Vänner igen?Geni87 skrev:Vi släpper off-topic där tycker jag. Jag skulle ha utryckt mig tydligare om vad jag menade i mitt första inlägg för att undvika missförstånd.

Moderator: Redaktion
Okejrå.Nicke Nyfiken skrev:Vänner igen?Geni87 skrev:Vi släpper off-topic där tycker jag. Jag skulle ha utryckt mig tydligare om vad jag menade i mitt första inlägg för att undvika missförstånd.
Oj vad riktigt risig den ser ut på insidan. Som en fossil från 00-talet med växelspak, analoga hastighetsmätare och nyckelvredTeslaTissel skrev:Den är ganska avslöjande. dock är det en äldre generation och ren elbils-konvertering funkar inte.Oykkh47 skrev:En ny video från Tesla Björn.
Skickat från ∞§
Ungefär som att knöla in Apple-mjukvara i en gammal klockradio. - Skämt åsido.![]()
Ja, den kan beställas med analoga instrument för den som gillar det. Men det finns också en virtuell instrumentbräda med allehanda konfigurationsmöjligheter.Teslaspolen skrev:Oj vad riktigt risig den ser ut på insidan. Som en fossil från 00-talet med växelspak, analoga hastighetsmätare och nyckelvred
Det känns verkligen positivt. Intressant också hur vi ställer oss till VW - AUDI. Gamla traditionella - oskrivna inrednings och interaktionsregler blir plötsligt mossiga och besvärliga. ”Fully Charged” gjorde ett roligt klipp kring detta där man bokstavligen ser hur korkat vi burit oss åt i bilergonomi i årtionden.Walker skrev:Det här trodde jag inte....
Jag hinner knappt stanna, och när jag drar fram kablarna är det som flugor kring en sockerbit. Folk strömmar till bilen och frågar och hyllar bilen. Vinden kanske vänder. Det verkar som många fler är intresserade av elbil nu. Suget efter fordon kommer inte minska. Ni som är oroliga för ert andrahandsvärde - var inte det!Då är det betydligt mer riskfyllt ekonomiskt att köpa gammal fossilteknik.
Jajamänsan. E-Golfen är en betydligt större folkmagnet än Teslan. Vi står rätt ofta i stan på torget och laddar lite medan vi sitter på kafét bredvid och tar en fika. Därifrån ser man bilen och det är ganska vanligt att folk går runt och kikar och studerar och så. Troligen letar de efter ett avgasrör eller nåt. Det har faktiskt hänt att någon har stått och väntat på oss, bara för att kunna ställa frågor. Det kan bli långa samtal ibland. Just e-Golfen är lite speciell eftersom den inte ser ut som en elbil och dessutom är det inte många som vet att den ens finns. Dessutom upplever jag att folk är modigare att ställa frågor till en som kör Golf. Teslan tittar man kanske på, men lite mer på håll och utan att komma fram och ställa frågor.Walker skrev:Det här trodde jag inte....
Jag hinner knappt stanna, och när jag drar fram kablarna är det som flugor kring en sockerbit. Folk strömmar till bilen och frågar och hyllar bilen. Vinden kanske vänder. Det verkar som många fler är intresserade av elbil nu. Suget efter fordon kommer inte minska. Ni som är oroliga för ert andrahandsvärde - var inte det!Då är det betydligt mer riskfyllt ekonomiskt att köpa gammal fossilteknik.
Det visar ju kanske också att många absolut kan tänka sig en elbil, men det ska inte vara något rymdskepp utan helst bara en "vanlig" bil - fast eldriven. Golfen har ju varit en extremt populär bil i många år nu, och biltypen bör ju inte bli mindre populär bara för att vi går över till eldrift.mati skrev:Jajamänsan. E-Golfen är en betydligt större folkmagnet än Teslan. Vi står rätt ofta i stan på torget och laddar lite medan vi sitter på kafét bredvid och tar en fika. Därifrån ser man bilen och det är ganska vanligt att folk går runt och kikar och studerar och så. Troligen letar de efter ett avgasrör eller nåt. Det har faktiskt hänt att någon har stått och väntat på oss, bara för att kunna ställa frågor. Det kan bli långa samtal ibland. Just e-Golfen är lite speciell eftersom den inte ser ut som en elbil och dessutom är det inte många som vet att den ens finns. Dessutom upplever jag att folk är modigare att ställa frågor till en som kör Golf. Teslan tittar man kanske på, men lite mer på håll och utan att komma fram och ställa frågor.Walker skrev:Det här trodde jag inte....
Har kört 40 mil sedan måndag. Är i Värmland. Hade lite problem att ladda i Kristinehamn (McDonald 175kW)Oykkh47 skrev:Är du nöjd annars Walker? Hur upplever du räckvidden? Är sen bra isolerad och tyst? Prövat ngn snabbladdning än??
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag tror man vågar prata med "vanliga" människor med "vanliga" bilar också. Att prata med en vild främling med en Tesla, Jaguar eller Audi kanske skulle kännas lite läskigt för vissa?mati skrev:Det är ju såklart en prisfråga också. Alla inser naturligtvis att en e-Golf ligger prismässigt på en helt annan nivå än en Tesla. Även om den fortfarande är väldigt dyr så går det ändå att betala den om man har en hyfsat normal inkomst. En vanlig fossil-Golf är ju inte heller direkt billig om man får säga så. Det är klart att folk blir intresserade när de ser en elbil som ser ut som en bil och som känns betalbar på något sätt.
Leo skrev:Walker: var det en sån här ”6-kantig” laddare? Fått uppgift en gång för länge sen att de inte riktigt uppfyller ”standarden” och brukar trilskas med e-Golf och rapportera ”signalfel” om jag inte minns fel.
Även 175kW-laddaren?Leo skrev:Ok! Aldrig haft problem med ABB-laddare själv.
Själv har jag inte provat den. Men det blir aktuellt framöver. Det var därför jag frågade. Fick du ordning på det sen?Walker skrev:Även 175kW-laddaren?Leo skrev:Ok! Aldrig haft problem med ABB-laddare själv.
Det funkade problemfritt med 50kW-laddaren i Karlstad.
Jag körde slitna Conti mellaneuropeiska på vanliga 3parts alufälgar som jag hade till Škodan med en snitt på 15kWh fram å tebax till Värmland prexis (60mil)mati skrev:Jag krängde på vinterdäcken idag. Hakka R3 på grytlocksfälgarna. Jag har ju hittills enbart kört de större Madrid-fälgarna. Herrejävlar vilken skillnad i förbrukning det blev alltså. Plötsligt är vi nästan tillbaka där vi var i somras, nånstans runt 14kWh/100km. Med sommarhjulen låg förbrukningen nu i höstkylan runt 17-18kWh/100km. Det trodde jag faktiskt inte. Är det fälgarna eller däcken eller både och?
En trevlig bieffekt är att bilen har blivit ännu tystare.