SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Nu har Jaguaren börjat åka igen iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

40 mil efter Konan är inte rimligt om allt är ok med bil och förare. Den har antagligen inte 22" fälgar nu på vintern och då drar den inte så farligt mycket. Värmepump har den väl också? Laddar lika snabbt som Kona ska den väl ändå göra också. Den har väl även tillräckligt mycket större batteri än Kona för att uppväga den högre förbrukningen.

Om allt varit ok så hade det varit väldigt jämnt mellan dem. Att Teslan har en jättefördel visste vi ju och det är inte konstigt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SECC 2018

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.
Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
oscfor skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.
Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.
Återigen rykten utan några som helst fakta. I-Pace drar väl typ 70-80% mer el än Kona. ca 170-180 vs 280-300. Utan riktiga snabbladdare blir resultatet precis det vi ser.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SECC 2018

Inlägg av 12man »

Kona föraren är ute på promenad///jogging vid alla stopp,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.
Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SECC 2018

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:

Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?
Annars är ju testet fel redan från början.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av boreno »

Givetvis är det okej att spekulera! Det är både normalt och intressant för de flesta som gör det.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:

Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?
Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.

Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 3 gång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SECC 2018

Inlägg av 12man »

Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SECC 2018

Inlägg av Kalle »

Bjelke skrev:
Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju :)
Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

Ödeshög till Ystad är 35 mil så Tibor kanske kör hela vägen utan att ladda (han laddade länge i Ödeshög).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: SECC 2018

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
oscfor skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.
Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.

Tyvärr har det varit min inställning sedan de första testerna lanserandes. Jaggan kommer inte att gynna elbilarnas framfart. Speciellt inte när man envisades med att marknadsföra att man skulle kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda på vägen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: SECC 2018

Inlägg av kangru »

Enligt video inlägg på eCarExpo 2018 ifrån föraren av Huyandi så hade jaggan problem att ladda då 2 av 3 laddare inte funkade för hen. Dock funkade samma laddare för Huyndaien strax innan. Detta gav det långa stoppet / förvirringen i Örnsköldsvik (tror jag det var).
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SECC 2018

Inlägg av Kalle »

Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av _TonyV »

Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SECC 2018

Inlägg av Kalle »

Har de inte 2 förare?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SECC 2018

Inlägg av 12man »

Kalle skrev:
Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp
Hemma hos reportage "Alla snabbladdare Norrlandskusten"
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Kalle skrev:
Bjelke skrev:
Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju :)
Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)
Japp :)
Men nu ser det ut som att han laddar i Gnarp (vilket inte borde behövas OM han laddade inatt i Sundsvall?), men den kanske stannar här ändå :)
Jag ska hämta min bil som står vid den laddaren precis nu, vilket är om ca 40 minuter, bra tajming kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av _TonyV »

Kalle skrev:
Har de inte 2 förare?
på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.

De är två i Konan iaf och turas om. Tibor är själv och hon i Jaggan är nog själv med.
Niron vet man väl inte nåt om.

- videos från Konan på ECarExpo 2018 kontot. Facebook
Senast redigerad av _TonyV, redigerad totalt 1 gånger.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

_TonyV skrev:
Kalle skrev:
Har de inte 2 förare?
på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.

Ny video igen på ECarExpo 2018 kontot, 1 timme sen. Facebook
4 förare, 3 bilar. En av bilarna har 2 förare pga sömnbrist hos en av förarna kvällen innan pga långa laddtider som fördröjde hans resa upp till Haparanda
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:

Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?
Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.

Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.
En av bilarna hade 70+ %, dom andra 2 hade 87-90%.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: SECC 2018

Inlägg av Bertilsson »

tehjimos skrev:
12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.
Skriv svar