
SECC 2018
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
40 mil efter Konan är inte rimligt om allt är ok med bil och förare. Den har antagligen inte 22" fälgar nu på vintern och då drar den inte så farligt mycket. Värmepump har den väl också? Laddar lika snabbt som Kona ska den väl ändå göra också. Den har väl även tillräckligt mycket större batteri än Kona för att uppväga den högre förbrukningen.
Om allt varit ok så hade det varit väldigt jämnt mellan dem. Att Teslan har en jättefördel visste vi ju och det är inte konstigt.
Om allt varit ok så hade det varit väldigt jämnt mellan dem. Att Teslan har en jättefördel visste vi ju och det är inte konstigt.
Re: SECC 2018
Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?EnTraktor skrev:Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!Jeppe_E skrev:Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Återigen rykten utan några som helst fakta. I-Pace drar väl typ 70-80% mer el än Kona. ca 170-180 vs 280-300. Utan riktiga snabbladdare blir resultatet precis det vi ser.Verdi skrev:Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.oscfor skrev:Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?Jeppe_E skrev:Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?EnTraktor skrev:Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!Jeppe_E skrev:Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: SECC 2018
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?EnTraktor skrev:
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Annars är ju testet fel redan från början.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: SECC 2018
Givetvis är det okej att spekulera! Det är både normalt och intressant för de flesta som gör det.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.Jeppe_E skrev:Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?EnTraktor skrev:
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 3 gång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: SECC 2018
Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)Bjelke skrev:Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Ödeshög till Ystad är 35 mil så Tibor kanske kör hela vägen utan att ladda (han laddade länge i Ödeshög).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: SECC 2018
Verdi skrev:Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.oscfor skrev:Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Tyvärr har det varit min inställning sedan de första testerna lanserandes. Jaggan kommer inte att gynna elbilarnas framfart. Speciellt inte när man envisades med att marknadsföra att man skulle kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda på vägen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: SECC 2018
Enligt video inlägg på eCarExpo 2018 ifrån föraren av Huyandi så hade jaggan problem att ladda då 2 av 3 laddare inte funkade för hen. Dock funkade samma laddare för Huyndaien strax innan. Detta gav det långa stoppet / förvirringen i Örnsköldsvik (tror jag det var).
Re: SECC 2018
Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SECC 2018
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
MYLR-24
Re: SECC 2018
Hemma hos reportage "Alla snabbladdare Norrlandskusten"Kalle skrev:Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
JappKalle skrev:Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)Bjelke skrev:Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju

Men nu ser det ut som att han laddar i Gnarp (vilket inte borde behövas OM han laddade inatt i Sundsvall?), men den kanske stannar här ändå

Jag ska hämta min bil som står vid den laddaren precis nu, vilket är om ca 40 minuter, bra tajming kanske

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2018
på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.Kalle skrev:Har de inte 2 förare?
De är två i Konan iaf och turas om. Tibor är själv och hon i Jaggan är nog själv med.
Niron vet man väl inte nåt om.
- videos från Konan på ECarExpo 2018 kontot. Facebook
Senast redigerad av _TonyV, redigerad totalt 1 gånger.
MYLR-24
Re: SECC 2018
4 förare, 3 bilar. En av bilarna har 2 förare pga sömnbrist hos en av förarna kvällen innan pga långa laddtider som fördröjde hans resa upp till Haparanda_TonyV skrev:på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.Kalle skrev:Har de inte 2 förare?
Ny video igen på ECarExpo 2018 kontot, 1 timme sen. Facebook
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: SECC 2018
En av bilarna hade 70+ %, dom andra 2 hade 87-90%.EnTraktor skrev:Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.Jeppe_E skrev:Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?EnTraktor skrev:
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: SECC 2018
För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
- Bertilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 feb 2018 10:41
Re: SECC 2018
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.tehjimos skrev:För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?