SECC 2018
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2018
Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h
Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.
Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Exakt.Bertilsson skrev:Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.tehjimos skrev:För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Ja det här gick ju undan, Tibor är ju mer eller mindre snart i Ystad så lunchtiden kommer fungera bra
Men får se om han somnar över bordet eller om vi måste knuffa till honom lite då och då 

Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
dd88 skrev:Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h
Fast nu får de inte "momsa" alls...
Enligt abetterrouteplanner.com så ska bilarna klara det på dessa tider med torra vägar och -5 grader:
Tesla Model S 100D: 20h 16m
Jaguar I-Pace: No route found
Hyundai Kona: 23h 32m
Dock skyhög referensförbrukning på Jaguaren på 271 Wh/km vilket antagligen är med 22" fälgar. Borde vara lägre nu med vinterhjul.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
oscfor skrev:Verdi skrev:Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.oscfor skrev:Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Tyvärr har det varit min inställning sedan de första testerna lanserandes. Jaggan kommer inte att gynna elbilarnas framfart. Speciellt inte när man envisades med att marknadsföra att man skulle kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda på vägen.
Den är uppenbarligen inte superbra men bättre än så här måste den ju vara...
Folkbrist.Verdi skrev:Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.Verdi skrev:Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
- Bertilsson
- Teslaägare
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Jaggan har haft problem att få igång laddningen. Ibland på laddare som Konan inte hade några problem med.unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Den stod ju stilla i Umeå i flera timmar verkade det som. Sen var det stora problem i Örnsköldsvik att hitta en laddare som fungerade (trots att samma laddare precis fungerat för Konan).unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Ja, jag vet inte. Men börjar man med att sätta telefonen på flight mode utan att märka det så kanske man inte är den mest tekniska heller. Synd. Dock står det jäkligt klart att I-Pace inte är nåt för bilsemestern ner i Europa direkt.

- Bertilsson
- Teslaägare
23 timmar och 5 minuterKalle skrev:Vad va gammla rekordet för tesla, vilken tid ska han slå?
http://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-2/
Senast redigerad av Bertilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad på slutplaceringen. Så pass stora marginaler mellan dom.Jeppe_E skrev:Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.Verdi skrev:Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.Bertilsson skrev:Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Nej, det var ju på förhand klart att Tesla skulle vinna, men inte med så pass stor marginal. Märkligt att Konan halkade så pass långt efter, men visst 64kWh vs 100kWh. Ska bli kul att se hur det gick för e-niron. Den borde väl haft följe med konan.tehjimos skrev:Tror faktiskt inte det gör någon skillnad på slutplaceringen. Så pass stora marginaler mellan dom.Jeppe_E skrev:Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.Verdi skrev:Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Finns en del ”snabbladdare” där ute där olika ”signalvärden” ligger utanför den överrenskommna ”standarden”.
Det gör att vissa bilar som är lite ”petiga” får problem att ladda där.
Tex de här Franska... från DBT CEV som är vanliga på tex MC-Donalds.
Så det kan ju vara något sådant som hänt Jaggan. Tänk bara på kombon FRANSKT-ENGELSKT...
Det gör att vissa bilar som är lite ”petiga” får problem att ladda där.
Tex de här Franska... från DBT CEV som är vanliga på tex MC-Donalds.
Så det kan ju vara något sådant som hänt Jaggan. Tänk bara på kombon FRANSKT-ENGELSKT...

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hade man gått ut och sökt förare till detta innan hade jag kunna tänkt efter om att anmäla mig.tehjimos skrev:Folkbrist.Verdi skrev:Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist._TonyV skrev:Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
MYLR-24
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag hade oxå lätt ställt upp att köra.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Något som skulle ha varit spännande skulle ha varit kona mot Ioniq!
Kona:
64 kwh
1,6kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,6-61kwh = 195 kWh
Ioniq:
28 kwh
1,4kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,4-25kwh = 199 kWh
Men jag tror att konas större batteri hade gjort att den kunde ladda på mer effektiva laddprocent och vunnit med det men det hade varit på håret. Hade Ioniq istället haft 1,3 i förbrukning hade den nog vunnit över Konan.
Kona:
64 kwh
1,6kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,6-61kwh = 195 kWh
Ioniq:
28 kwh
1,4kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,4-25kwh = 199 kWh
Men jag tror att konas större batteri hade gjort att den kunde ladda på mer effektiva laddprocent och vunnit med det men det hade varit på håret. Hade Ioniq istället haft 1,3 i förbrukning hade den nog vunnit över Konan.
- Bertilsson
- Teslaägare
Hoppsan! Drar den så mycket?EnTraktor skrev:För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.Bertilsson skrev:Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.unumlapis skrev:Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?

Trodde på riktigt att den låg mycket lägre.
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.
Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...
Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.