SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: SECC 2018

Inlägg av dd88 »

Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h

Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

Bertilsson skrev:
tehjimos skrev:
12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.
Exakt.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: SECC 2018

Inlägg av Spyder »

Blev en liten piruett i Ulvaryd för Tibor :)
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: SECC 2018

Inlägg av unumlapis »

Ja det här gick ju undan, Tibor är ju mer eller mindre snart i Ystad så lunchtiden kommer fungera bra :D Men får se om han somnar över bordet eller om vi måste knuffa till honom lite då och då :lol:
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h

Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.

Fast nu får de inte "momsa" alls...

Enligt abetterrouteplanner.com så ska bilarna klara det på dessa tider med torra vägar och -5 grader:
Tesla Model S 100D: 20h 16m
Jaguar I-Pace: No route found
Hyundai Kona: 23h 32m

Dock skyhög referensförbrukning på Jaguaren på 271 Wh/km vilket antagligen är med 22" fälgar. Borde vara lägre nu med vinterhjul.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Verdi skrev:
oscfor skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.
Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.

Tyvärr har det varit min inställning sedan de första testerna lanserandes. Jaggan kommer inte att gynna elbilarnas framfart. Speciellt inte när man envisades med att marknadsföra att man skulle kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda på vägen.

Den är uppenbarligen inte superbra men bättre än så här måste den ju vara...
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Folkbrist.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SECC 2018

Inlägg av Kalle »

Vad va gammla rekordet för tesla, vilken tid ska han slå?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SECC 2018

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: SECC 2018

Inlägg av unumlapis »

Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: SECC 2018

Inlägg av Bertilsson »

unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: SECC 2018

Inlägg av kangru »

unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Jaggan har haft problem att få igång laddningen. Ibland på laddare som Konan inte hade några problem med.
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Den stod ju stilla i Umeå i flera timmar verkade det som. Sen var det stora problem i Örnsköldsvik att hitta en laddare som fungerade (trots att samma laddare precis fungerat för Konan).

Ja, jag vet inte. Men börjar man med att sätta telefonen på flight mode utan att märka det så kanske man inte är den mest tekniska heller. Synd. Dock står det jäkligt klart att I-Pace inte är nåt för bilsemestern ner i Europa direkt. :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SECC 2018

Inlägg av Kalle »

Hoppas Bjelke får chansen att prata med Jagguarföraren :)
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: SECC 2018

Inlägg av Bertilsson »

Kalle skrev:
Vad va gammla rekordet för tesla, vilken tid ska han slå?
23 timmar och 5 minuter
http://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-2/
Senast redigerad av Bertilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad på slutplaceringen. Så pass stora marginaler mellan dom.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SECC 2018

Inlägg av Jeppe_E »

tehjimos skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Väldigt många variabler i detta ”test” som tyvärr gör att resultatet blir därefter. Synd.
Tror faktiskt inte det gör någon skillnad på slutplaceringen. Så pass stora marginaler mellan dom.
Nej, det var ju på förhand klart att Tesla skulle vinna, men inte med så pass stor marginal. Märkligt att Konan halkade så pass långt efter, men visst 64kWh vs 100kWh. Ska bli kul att se hur det gick för e-niron. Den borde väl haft följe med konan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2018

Inlägg av Leo »

Finns en del ”snabbladdare” där ute där olika ”signalvärden” ligger utanför den överrenskommna ”standarden”.

Det gör att vissa bilar som är lite ”petiga” får problem att ladda där.

Tex de här Franska... från DBT CEV som är vanliga på tex MC-Donalds.

Så det kan ju vara något sådant som hänt Jaggan. Tänk bara på kombon FRANSKT-ENGELSKT... :shock:
CEAA2EF5-7102-4ED4-98BE-C5603F7D999B.png
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av _TonyV »

tehjimos skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Folkbrist.
Hade man gått ut och sökt förare till detta innan hade jag kunna tänkt efter om att anmäla mig.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

Jag hade oxå lätt ställt upp att köra.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av apkungen »

Något som skulle ha varit spännande skulle ha varit kona mot Ioniq!
Kona:
64 kwh
1,6kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,6-61kwh = 195 kWh

Ioniq:
28 kwh
1,4kwh/mil
Energi som behöver laddas: 160 mil*1,4-25kwh = 199 kWh

Men jag tror att konas större batteri hade gjort att den kunde ladda på mer effektiva laddprocent och vunnit med det men det hade varit på håret. Hade Ioniq istället haft 1,3 i förbrukning hade den nog vunnit över Konan.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: SECC 2018

Inlägg av Bertilsson »

EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Hoppsan! Drar den så mycket? :shock:
Trodde på riktigt att den låg mycket lägre.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SECC 2018

Inlägg av Svenssons »

Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.

Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar