Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Biltillverkarna och batteritillverkarna verkar även försöka knyta upp andra mer vettiga leverantörer av kobolt. Läste att Sydkoreanska SK Innovation har skrivit ett avtal med ett Australiensiskt gruvföretag som kommer leverera kobolt och nickel från en av sina gruvor i Queensland till SK:s cellfabrik i Ungern (som ska förse ett antal Tyska tillverkare med batterier).
https://www.australianmining.com.au/new ... nnovation/
https://www.australianmining.com.au/new ... nnovation/
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/rapport- ... 48,33270&=
Kanske något stort på G ?
Kanske något stort på G ?
Re: Artikel i media
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/rapport- ... 48,33270&=
Kanske något stort på G ?
"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."
700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil.

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det är riktigt grymma batterier assåGeni87 skrev:Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/rapport- ... 48,33270&=
Kanske något stort på G ?
"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."
700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det är inte lätt det där med siffrorGeni87 skrev:Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/rapport- ... 48,33270&=
Kanske något stort på G ?
"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."
700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil.



Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:Det är inte lätt det där med siffrorGeni87 skrev:Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/rapport- ... 48,33270&=
Kanske något stort på G ?
"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."
700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil.![]()
![]()
![]()
-
[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]
Re: Artikel i media
Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.Jeppe_E skrev:Det är inte lätt det där med siffror![]()
![]()
![]()
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
https://youtu.be/tthnogDdRkImati skrev:Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.Jeppe_E skrev:Det är inte lätt det där med siffror![]()
![]()
![]()

Re: Artikel i media
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Geni87 skrev:https://youtu.be/tthnogDdRkImati skrev:Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.Jeppe_E skrev:Det är inte lätt det där med siffror![]()
![]()
![]()
Snart dags för fyra nya år med den killen...


Re: Artikel i media
https://www.sydsvenskan.se/2018-12-04/e ... -elbristen
Eon bjuder in politiker till krismöte om elbristen
Kraftbolaget Eon vill sprida kunskap om Skånes hotande elbrist. Därför bjuder bolaget nu in kommuner, politiker och lokala energibolag till krismöte.
– Läget är kritiskt. Det behöver många få veta, säger Eons presschef Johan Aspegren.
Barsebäck utgör fortfarande en knutpunkt för strömförsörjningen i Skåne. Men ledningarna från de stora elcentralerna in till städerna riskerar att skapa en svår effektbrist.
Ju längre söderut man kommer i Sverige desto värre är effektbristen i elnätet.
– Vi har ett begränsat antal ledningar i stamnätet i Skåne. Svenska kraftnät lovar att ordna situationen till 2027, men det är jättelångt till dess, säger Johan Aspegren.
Enligt Eon behöver ansvariga politiker och tjänstemän i de skånska kommunerna mer information om bristerna. Annars kommer det kanske som en överraskning om de får veta att planerade klimatsatsningar inte kan genomföras.
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring). Men det är inte säkert att elbolaget godtar höjningen.
Det är i Skånes större städer som elförbrukningen ökar mest. Hushållen blir fler och allt mer energislukande. Det är besvärligt i en tid när Eon inte hunnit bygga ut Skånes elnät – från de stora elcentralerna i Arrie, Asarum, Barsebäck, Mörarp, Sege och Söderåsen in till de stora städerna.
En rad storsatsningar kräver mer effekt och kan i teorin äventyra Skånes energiförsörjning:
• I Helsingborg har Scandlines tagit en ny laddningsstation i drift för HH-färjorna som kräver en maxeffekt på 10 MW, lika mycket som behövs i ett helt samhälle som Hjärup, Rydebäck eller Ödåkra. I sommar elektrifieras bussflottan, något som på sikt kräver ett ökat effektbehov på 2-3 MW.
• I Lund kräver spårvägen en ökad effekt på 2-3 MW, men de stora energislukarna är forskningsanläggningarna ESS och Max IV. Max IV kräver vid full drift ett effektuttag på 18 MW, motsvarande tio procent av Lunds stads effektbehov. ESS kräver en effekt på 40 MW, vilket motsvarar 25 procent av Lunds behov.
– Får vi förfrågningar om ännu en forskningsanläggning i Lund är risken stor att vi måste säga nej, säger Mattias Brage, pressansvarig på Kraftringen.
• I Malmö ger elektrifieringen av stadens bussflotta en kraftigt ökad elförbrukning. Laddstolparna för linje 7 kräver en effekt på 300 kW. När satsningen tiofaldigats är effektbehovet 3,0 MW.
• Även i Landskrona, Trelleborg och Ystad elektrifieras bussarna med ett totalt effektbehov på 2-3 MW.
• Trafikverket efterfrågar en kraftigt ökad effekt till en ständigt ökande tågtrafik i Skåne. Behovet är 12 MW, något som Eon behöver ett halvår för att lösa.
– Vi har haft en lång diskussion. Vi kan inte ge Trafikverket höjd effekt på en gång. Vi låter dem successivt tagga upp effektuttaget, säger Johan Aspegren.
Skånes järnvägsnät lider redan av elbrist. Maxeffekten är för låg.
– Vi har haft flera tillfällen då vi kört med halv dragkraft och långsammare acceleration för att det inte finns tillräckligt med ström, säger Skånetrafikens chef Linus Eriksson.
Mitt i allt detta står Svenska kraftnät med en färdig transformatorstation i Lyby utanför Hurva. Stationen ska leverera ström med en effekt på 1200 MW till Skånes elnät, men fungerar inte.
Svenska kraftnät är förteget om orsakerna. Det finns uppgifter om att dubbelledningen från Nässjö till Hurva blir överhettad därför att kablarna lagts för tätt, att elutrustningen i Lyby fyllts på med fel sorts transformatorolja och att Svenska kraftnät på felaktiga grunder ratade ABB som leverantör till förmån för franska GE Grid (tidigare Alstom).
Svenska kraftnät förnekar att detta är huvudorsaker till förseningen. Den officiella förklaringen är "leveransproblem".
Under tiden växer oron bland Skånes stora elanvändare, inte minst Skånetrafiken.
– Vi är en stor konsument av el och behöver grön el i stor omfattning till bussar och tåg. Vi är oroliga över att Skåne inte prioriteras och att det blir elbrist, säger Linus Eriksson.
– Ska Skåne kunna växa miljömässigt hållbart måste vi ha god tillgång till grön el. Och som tågoperatör behöver vi el i peaktid. Våra resenärer kan inte resa på natten, säger han.
Eon bjuder in politiker till krismöte om elbristen
Kraftbolaget Eon vill sprida kunskap om Skånes hotande elbrist. Därför bjuder bolaget nu in kommuner, politiker och lokala energibolag till krismöte.
– Läget är kritiskt. Det behöver många få veta, säger Eons presschef Johan Aspegren.
Barsebäck utgör fortfarande en knutpunkt för strömförsörjningen i Skåne. Men ledningarna från de stora elcentralerna in till städerna riskerar att skapa en svår effektbrist.
Ju längre söderut man kommer i Sverige desto värre är effektbristen i elnätet.
– Vi har ett begränsat antal ledningar i stamnätet i Skåne. Svenska kraftnät lovar att ordna situationen till 2027, men det är jättelångt till dess, säger Johan Aspegren.
Enligt Eon behöver ansvariga politiker och tjänstemän i de skånska kommunerna mer information om bristerna. Annars kommer det kanske som en överraskning om de får veta att planerade klimatsatsningar inte kan genomföras.
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring). Men det är inte säkert att elbolaget godtar höjningen.
Det är i Skånes större städer som elförbrukningen ökar mest. Hushållen blir fler och allt mer energislukande. Det är besvärligt i en tid när Eon inte hunnit bygga ut Skånes elnät – från de stora elcentralerna i Arrie, Asarum, Barsebäck, Mörarp, Sege och Söderåsen in till de stora städerna.
En rad storsatsningar kräver mer effekt och kan i teorin äventyra Skånes energiförsörjning:
• I Helsingborg har Scandlines tagit en ny laddningsstation i drift för HH-färjorna som kräver en maxeffekt på 10 MW, lika mycket som behövs i ett helt samhälle som Hjärup, Rydebäck eller Ödåkra. I sommar elektrifieras bussflottan, något som på sikt kräver ett ökat effektbehov på 2-3 MW.
• I Lund kräver spårvägen en ökad effekt på 2-3 MW, men de stora energislukarna är forskningsanläggningarna ESS och Max IV. Max IV kräver vid full drift ett effektuttag på 18 MW, motsvarande tio procent av Lunds stads effektbehov. ESS kräver en effekt på 40 MW, vilket motsvarar 25 procent av Lunds behov.
– Får vi förfrågningar om ännu en forskningsanläggning i Lund är risken stor att vi måste säga nej, säger Mattias Brage, pressansvarig på Kraftringen.
• I Malmö ger elektrifieringen av stadens bussflotta en kraftigt ökad elförbrukning. Laddstolparna för linje 7 kräver en effekt på 300 kW. När satsningen tiofaldigats är effektbehovet 3,0 MW.
• Även i Landskrona, Trelleborg och Ystad elektrifieras bussarna med ett totalt effektbehov på 2-3 MW.
• Trafikverket efterfrågar en kraftigt ökad effekt till en ständigt ökande tågtrafik i Skåne. Behovet är 12 MW, något som Eon behöver ett halvår för att lösa.
– Vi har haft en lång diskussion. Vi kan inte ge Trafikverket höjd effekt på en gång. Vi låter dem successivt tagga upp effektuttaget, säger Johan Aspegren.
Skånes järnvägsnät lider redan av elbrist. Maxeffekten är för låg.
– Vi har haft flera tillfällen då vi kört med halv dragkraft och långsammare acceleration för att det inte finns tillräckligt med ström, säger Skånetrafikens chef Linus Eriksson.
Mitt i allt detta står Svenska kraftnät med en färdig transformatorstation i Lyby utanför Hurva. Stationen ska leverera ström med en effekt på 1200 MW till Skånes elnät, men fungerar inte.
Svenska kraftnät är förteget om orsakerna. Det finns uppgifter om att dubbelledningen från Nässjö till Hurva blir överhettad därför att kablarna lagts för tätt, att elutrustningen i Lyby fyllts på med fel sorts transformatorolja och att Svenska kraftnät på felaktiga grunder ratade ABB som leverantör till förmån för franska GE Grid (tidigare Alstom).
Svenska kraftnät förnekar att detta är huvudorsaker till förseningen. Den officiella förklaringen är "leveransproblem".
Under tiden växer oron bland Skånes stora elanvändare, inte minst Skånetrafiken.
– Vi är en stor konsument av el och behöver grön el i stor omfattning till bussar och tåg. Vi är oroliga över att Skåne inte prioriteras och att det blir elbrist, säger Linus Eriksson.
– Ska Skåne kunna växa miljömässigt hållbart måste vi ha god tillgång till grön el. Och som tågoperatör behöver vi el i peaktid. Våra resenärer kan inte resa på natten, säger han.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Vad bra att Eon köpte Sydkraft och slutade med nätinvesteringar, så att de kan börja framföra massa problem nu,
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln...wilfried skrev:Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Artikel i media
Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla...fth skrev:Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln...wilfried skrev:Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).![]()
/fth


Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Artikel i media
Precis, vilket överkvalificerat skitsnack! Risken är ju överhängande att politiker med noll och ingen kunskap alls går på den här smörjan. Är det någon här månne som kan närvara vid dylika tillställningar och kan rätta till iaf denna lögnen?fth skrev:Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln...wilfried skrev:Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).![]()
/fth
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Nej det är ju helt fel. Alla vet ju att alla klarar sig på 2,2/3,7 kW eftersom de kloka asiaterna inte ser något behov av tillåta våra tre faser att användas, för någon, oavsett behov eller inte.ellerstrom skrev:Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla...fth skrev:Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln...wilfried skrev:Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).![]()
/fth![]()

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Artikel i media
Haha, nåt i denna stil var mitt andra alternativ till skämt faktiskt!Teslaspolen skrev:Nej det är ju helt fel. Alla vet ju att alla klarar sig på 2,2/3,7 kW eftersom de kloka asiaterna inte ser något behov av tillåta våra tre faser att användas, för någon, oavsett behov eller inte.ellerstrom skrev:Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla...fth skrev:Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln...wilfried skrev:Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).![]()
/fth![]()

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Artikel i media
Euh... Tänk er uppsäkringskostnaden för 63Afth skrev:Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln...wilfried skrev:Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).![]()
/fth



Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A
Men det är ju dessutom fel. Max effektuttag på 63A är 44kW. Lite märkligt skriven, då blå säkring är 20A - 14kW, men sedan nämner hen 63kW (ska vara 63A - 44kW) om man pratar om kopparfärgad säkring. Dessutom måste man ju även byta kablar och säkringar internt om man vill plocka ut 22kW typ

"Hej, jag vill byta ut huvudsäkringarna till 63A"
"Okej, det blir 5000 kr/år"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Falu Energi och vatten tar 1330kr/månad för 63A -> 15960kr i fast avgiftJeppe_E skrev:
"Hej, jag vill byta ut huvudsäkringarna till 63A"
"Okej, det blir 5000 kr/år"
Tesla Model Y
Re: Artikel i media
Ja, allt över 25A brukar vara tokdyrt. Speciellt eftersom man oftast behöver bättre matning till fastigheten.
Re: Artikel i media
LG:s cellfabrik i Polen ska öka den årliga kapaciteten från 10 GWh till 70 GWh inom 2-3 år. Det blir en rätt rejäl fabrik det...
Fabriken i Polen levererar/ska leverera celler till bland annat Daimler, Jaguar, Renault, Volkswagen Group och Volvo. Det måste vara ett av de bästa bevis man kan få för att tillverkarna planerar för rätt rejäla volymer?
https://insideevs.com/lg-chem-to-increa ... in-poland/
Fabriken i Polen levererar/ska leverera celler till bland annat Daimler, Jaguar, Renault, Volkswagen Group och Volvo. Det måste vara ett av de bästa bevis man kan få för att tillverkarna planerar för rätt rejäla volymer?
https://insideevs.com/lg-chem-to-increa ... in-poland/
Re: Artikel i media
Så billigt?! Jag får hosta upp 300kr/månad för detta. Och då har jag ändå bara säkrat upp för att solcellerna inte ska knäcka huvudsäkringen mitt på sommarn.Jeppe_E skrev:Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A
Men det är iofs samma banditer som tar 1,10kr/minut för typ2-laddning här i centrum. Götene elförening.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14