Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Biltillverkarna och batteritillverkarna verkar även försöka knyta upp andra mer vettiga leverantörer av kobolt. Läste att Sydkoreanska SK Innovation har skrivit ett avtal med ett Australiensiskt gruvföretag som kommer leverera kobolt och nickel från en av sina gruvor i Queensland till SK:s cellfabrik i Ungern (som ska förse ett antal Tyska tillverkare med batterier).

https://www.australianmining.com.au/new ... nnovation/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

nek0 skrev:
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:

"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."

700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
nek0 skrev:
Intressant, även om jag tror det först när jag ser det. Reagerade också på följande mening:

"Och även om det är en rejäl dos, är 700 MWh inte jättemycket om man ser till hur stor inverkan det skulle ha på elbilsproduktionen. Den kapaciteten skulle räcka till cirka 100 000 bilar med en räckvidd på 30-40 mil."

700 MWh = 700 000 kWh. Om det ska räcka till 100 000 bilar blir det ett väldigt litet batteri i varje bil, och jag har svårt att se att de kommer komma 30-40 mil. :lol:
Det är riktigt grymma batterier asså :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
nek0 skrev:

Det är inte lätt det där med siffror :lol: :lol: :lol:

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:

[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]

JFAH

Inlägg av JFAH »

ELcykel?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:

Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Jeppe_E skrev:

Hahaha. Nu förstår jag varför alla tror att de har vunnit valet. Svårt när man inte vet vad siffrorna betyder.
https://youtu.be/tthnogDdRkI ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

facepalm.jpg
Verdi

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
mati skrev:
Jeppe_E skrev:

https://youtu.be/tthnogDdRkI ;)

Snart dags för fyra nya år med den killen... :( :?
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-04/e ... -elbristen

Eon bjuder in politiker till krismöte om elbristen

Kraftbolaget Eon vill sprida kunskap om Skånes hotande elbrist. Därför bjuder bolaget nu in kommuner, politiker och lokala energibolag till krismöte.

– Läget är kritiskt. Det behöver många få veta, säger Eons presschef Johan Aspegren.

Barsebäck utgör fortfarande en knutpunkt för strömförsörjningen i Skåne. Men ledningarna från de stora elcentralerna in till städerna riskerar att skapa en svår effektbrist.

Ju längre söderut man kommer i Sverige desto värre är effektbristen i elnätet.

– Vi har ett begränsat antal ledningar i stamnätet i Skåne. Svenska kraftnät lovar att ordna situationen till 2027, men det är jättelångt till dess, säger Johan Aspegren.

Enligt Eon behöver ansvariga politiker och tjänstemän i de skånska kommunerna mer information om bristerna. Annars kommer det kanske som en överraskning om de får veta att planerade klimatsatsningar inte kan genomföras.

Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring). Men det är inte säkert att elbolaget godtar höjningen.

Det är i Skånes större städer som elförbrukningen ökar mest. Hushållen blir fler och allt mer energislukande. Det är besvärligt i en tid när Eon inte hunnit bygga ut Skånes elnät – från de stora elcentralerna i Arrie, Asarum, Barsebäck, Mörarp, Sege och Söderåsen in till de stora städerna.

En rad storsatsningar kräver mer effekt och kan i teorin äventyra Skånes energiförsörjning:

• I Helsingborg har Scandlines tagit en ny laddningsstation i drift för HH-färjorna som kräver en maxeffekt på 10 MW, lika mycket som behövs i ett helt samhälle som Hjärup, Rydebäck eller Ödåkra. I sommar elektrifieras bussflottan, något som på sikt kräver ett ökat effektbehov på 2-3 MW.

• I Lund kräver spårvägen en ökad effekt på 2-3 MW, men de stora energislukarna är forskningsanläggningarna ESS och Max IV. Max IV kräver vid full drift ett effektuttag på 18 MW, motsvarande tio procent av Lunds stads effektbehov. ESS kräver en effekt på 40 MW, vilket motsvarar 25 procent av Lunds behov.

– Får vi förfrågningar om ännu en forskningsanläggning i Lund är risken stor att vi måste säga nej, säger Mattias Brage, pressansvarig på Kraftringen.

• I Malmö ger elektrifieringen av stadens bussflotta en kraftigt ökad elförbrukning. Laddstolparna för linje 7 kräver en effekt på 300 kW. När satsningen tiofaldigats är effektbehovet 3,0 MW.

• Även i Landskrona, Trelleborg och Ystad elektrifieras bussarna med ett totalt effektbehov på 2-3 MW.

• Trafikverket efterfrågar en kraftigt ökad effekt till en ständigt ökande tågtrafik i Skåne. Behovet är 12 MW, något som Eon behöver ett halvår för att lösa.

– Vi har haft en lång diskussion. Vi kan inte ge Trafikverket höjd effekt på en gång. Vi låter dem successivt tagga upp effektuttaget, säger Johan Aspegren.

Skånes järnvägsnät lider redan av elbrist. Maxeffekten är för låg.

– Vi har haft flera tillfällen då vi kört med halv dragkraft och långsammare acceleration för att det inte finns tillräckligt med ström, säger Skånetrafikens chef Linus Eriksson.

Mitt i allt detta står Svenska kraftnät med en färdig transformatorstation i Lyby utanför Hurva. Stationen ska leverera ström med en effekt på 1200 MW till Skånes elnät, men fungerar inte.

Svenska kraftnät är förteget om orsakerna. Det finns uppgifter om att dubbelledningen från Nässjö till Hurva blir överhettad därför att kablarna lagts för tätt, att elutrustningen i Lyby fyllts på med fel sorts transformatorolja och att Svenska kraftnät på felaktiga grunder ratade ABB som leverantör till förmån för franska GE Grid (tidigare Alstom).

Svenska kraftnät förnekar att detta är huvudorsaker till förseningen. Den officiella förklaringen är "leveransproblem".

Under tiden växer oron bland Skånes stora elanvändare, inte minst Skånetrafiken.

– Vi är en stor konsument av el och behöver grön el i stor omfattning till bussar och tåg. Vi är oroliga över att Skåne inte prioriteras och att det blir elbrist, säger Linus Eriksson.

– Ska Skåne kunna växa miljömässigt hållbart måste vi ha god tillgång till grön el. Och som tågoperatör behöver vi el i peaktid. Våra resenärer kan inte resa på natten, säger han.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Vad bra att Eon köpte Sydkraft och slutade med nätinvesteringar, så att de kan börja framföra massa problem nu,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).
Sånt här nonsen drar dock ned helhetsintrycket av artikeln... :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Dock? Finns det något som inte stinker lobbying i egenintresse i artikeln?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

fth skrev:
wilfried skrev:
Effektbristen i Skåne kan liknas vid ett villahushåll som vill köpa en elbil för att minska klimatutsläppen. Bilköpet innebär att elförbrukningen ökar kraftigt och att maxeffekten i villans elcentral måste öka från 14 kW (blå säkring) till 63 kW (kopparfärgad säkring).

/fth
Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla... ;) :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

fth skrev:
wilfried skrev:

/fth
Precis, vilket överkvalificerat skitsnack! Risken är ju överhängande att politiker med noll och ingen kunskap alls går på den här smörjan. Är det någon här månne som kan närvara vid dylika tillställningar och kan rätta till iaf denna lögnen?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

ellerstrom skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:

/fth
Exakt, det är helt fel. Vem vill nöja sig med futtiga ~50kW till laddningen hemma? Jag måste minst ha dubbla SuC på ~140kW styck för att kunna ha elbil. Det vet ju alla... ;) :lol:
Nej det är ju helt fel. Alla vet ju att alla klarar sig på 2,2/3,7 kW eftersom de kloka asiaterna inte ser något behov av tillåta våra tre faser att användas, för någon, oavsett behov eller inte.

;)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Teslaspolen skrev:
ellerstrom skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:

/fth
Nej det är ju helt fel. Alla vet ju att alla klarar sig på 2,2/3,7 kW eftersom de kloka asiaterna inte ser något behov av tillåta våra tre faser att användas, för någon, oavsett behov eller inte.

;)
Haha, nåt i denna stil var mitt andra alternativ till skämt faktiskt! :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
wilfried skrev:

/fth
Euh... Tänk er uppsäkringskostnaden för 63A :lol: :lol: :lol:

Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A

Men det är ju dessutom fel. Max effektuttag på 63A är 44kW. Lite märkligt skriven, då blå säkring är 20A - 14kW, men sedan nämner hen 63kW (ska vara 63A - 44kW) om man pratar om kopparfärgad säkring. Dessutom måste man ju även byta kablar och säkringar internt om man vill plocka ut 22kW typ :)

"Hej, jag vill byta ut huvudsäkringarna till 63A"
"Okej, det blir 5000 kr/år"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Jeppe_E skrev:

"Hej, jag vill byta ut huvudsäkringarna till 63A"
"Okej, det blir 5000 kr/år"
Falu Energi och vatten tar 1330kr/månad för 63A -> 15960kr i fast avgift
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Ja, allt över 25A brukar vara tokdyrt. Speciellt eftersom man oftast behöver bättre matning till fastigheten.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

LG:s cellfabrik i Polen ska öka den årliga kapaciteten från 10 GWh till 70 GWh inom 2-3 år. Det blir en rätt rejäl fabrik det...

Fabriken i Polen levererar/ska leverera celler till bland annat Daimler, Jaguar, Renault, Volkswagen Group och Volvo. Det måste vara ett av de bästa bevis man kan få för att tillverkarna planerar för rätt rejäla volymer?

https://insideevs.com/lg-chem-to-increa ... in-poland/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
Kostar ju en tusenlapp per år bara att gå från 16 -> 20A
Så billigt?! Jag får hosta upp 300kr/månad för detta. Och då har jag ändå bara säkrat upp för att solcellerna inte ska knäcka huvudsäkringen mitt på sommarn.
Men det är iofs samma banditer som tar 1,10kr/minut för typ2-laddning här i centrum. Götene elförening. :evil:
Skriv svar