Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning

Moderator: Redaktion
Har du en eller båda bilarna på firman kan du ju ta installationen där. Ingen förmånsbeskattning på installation/införskaffande av laddbox för laddning av förmåns-/tjänstebilZoidberg skrev:Jag fick mina WC installerade i förra veckan. Köpte till en typ-B jfb.
Väntar på fakturan nu för att kunna ansöka om bidrag.
Är jag helt körd vad gäller ladda-hemma-stödet?
Jag har inte lusläst KD+M+SD budget.
Det är ju ändå ett par tusenlappar det handlar om för min plånbok... Jag kunde lika gärna fortsatt ladda via mina trefaskontakter. Så som jag gjort senaste 4,5 åren med Tesla.
jag gjorde denna installation mycket på grund av bidraget finns...
fanns?..
Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag
Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.mati skrev:Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag
Precis. Norge har haft ett system som alldeles uppenbarligen gjort underverk. Det är inte fult att kopiera fingerande politik; det är ingen tävling i konst eller uppfinningar.mickeisol skrev:Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.
Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning.
Teslaspolen skrev:Precis. Norge har haft ett system som alldeles uppenbarligen gjort underverk. Det är inte fult att kopiera fingerande politik; det är ingen tävling i konst eller uppfinningar.mickeisol skrev:Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.
Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning.
Skulle slopad moms inte också kunnat leda till att priset ökat eller att tyskar helt plötsligt upptäcker att det är betydligt billigare att köpa elbilar så åker hit och köper? Ända anledningen till att det funkar bra i Norge är att de är utanför EU vilket gör att om någon utomstående köper elbil där så måste de betala moms i hemlandet.mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
bylund skrev:Köper man ny bil i EU måste man betala moms i hemlandet ändå.
Stor del i ökningen av priserna på elbilarna går nog att hitta i den försvagade svenska kronan.mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Inte "elbil"... Elfordon. Återigen, så har detta inget att göra med bonus/malus.LarsA skrev:Stor del i ökningen av priserna på elbilarna går nog att hitta i den försvagade svenska kronan.mati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Blir inte klok på om man med elbilspremien menar elbilsbonus, sökning på nätet gav flest träffar på den gamla premien på 20-40.000:-. Vet att det inte blev en ren bonus-malus för att säkra utbetalningen av bonus, kan ju vara så att man la det i Naturverkets budget men att Transportstyrelsen står för hanteringen. Så kanske bonus försvinner men Malus blir kvar
Ett hett tips är att Naturvårdsverket inte hanterar fordonsskatten.bylund skrev:Fast en elbil är ett elfordon, så inte så konstigt att man tror det gäller elbilar om man inte är insatt i vilken del av budgeten som påverkar vad.
Fast att slopa momsen blir ännu större bidragmati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Det är bara bra om det blir många JASbinsell-gerdin skrev:Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.mati skrev:Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag
Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.Mickep skrev:Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Jag har ju inte skaffat nån laddbox eftersom jag har en portabel laddsladd och ett 3-fasuttag på väggen istället. Jag vill ju ha den flexibiliteten. Om jag skulle köpa en e-Niro skulle jag däremot få behov av en box som slår ihop 2 faser till en och då står valet mellan två varianter av samma fabrikat. Den går att få med fast installation som berättigade till ladda hemmabidrag och en med 3-faskontakt. Nu behöver jag inte känna att jag förlorar nåt när jag väljer den med 3-faskontakt (som också kallas portabel). Då kan man slänga in även den i bilen och ta med vid behov.mati skrev:Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.Mickep skrev:Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Låter som om du skall kika på en Zappi. Har precis släppts en ny 3-fas variant, som inte finns i lager än.mati skrev:Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/mati skrev:Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?