Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mickeisol »

Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.

Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning :lol: .
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av chpaulin »

Zoidberg skrev:
Jag fick mina WC installerade i förra veckan. Köpte till en typ-B jfb.
Väntar på fakturan nu för att kunna ansöka om bidrag.
Är jag helt körd vad gäller ladda-hemma-stödet?
Jag har inte lusläst KD+M+SD budget.

Det är ju ändå ett par tusenlappar det handlar om för min plånbok... Jag kunde lika gärna fortsatt ladda via mina trefaskontakter. Så som jag gjort senaste 4,5 åren med Tesla.

jag gjorde denna installation mycket på grund av bidraget finns...

fanns?.. :oops:
Har du en eller båda bilarna på firman kan du ju ta installationen där. Ingen förmånsbeskattning på installation/införskaffande av laddbox för laddning av förmåns-/tjänstebil
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Gustafsson »

Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag :cry:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag :cry:
Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av binsell-gerdin »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag :cry:
Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.
Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Teslaspolen »

mickeisol skrev:
Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.

Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning :lol: .
Precis. Norge har haft ett system som alldeles uppenbarligen gjort underverk. Det är inte fult att kopiera fingerande politik; det är ingen tävling i konst eller uppfinningar.
Verdi

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
mickeisol skrev:
Ja norges sätt att hantera elbilar är ju bevisligen effektiv.

Och norskarna är ju överjävligt listiga: Dom ser ju till att plocka bort elbilar från den svenska marknaden så att vi fortfarande skall vara beroende av olja av någon underlig anledning :lol: .
Precis. Norge har haft ett system som alldeles uppenbarligen gjort underverk. Det är inte fult att kopiera fingerande politik; det är ingen tävling i konst eller uppfinningar.

Jo, men förstå ramaskriet när en ny V90 helt plötsligt får flera hundra tusen i straffskatt för att finansiera momsbefriade Teslor. https://www.bilia.no/siteassets/prislis ... vo_v90.pdf

Skulle vara lite roande men risken för skadegörelse på våra bilar skulle bli enorm. Folk skulle bli helt galna av ilska.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Skulle slopad moms inte också kunnat leda till att priset ökat eller att tyskar helt plötsligt upptäcker att det är betydligt billigare att köpa elbilar så åker hit och köper? Ända anledningen till att det funkar bra i Norge är att de är utanför EU vilket gör att om någon utomstående köper elbil där så måste de betala moms i hemlandet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av bylund »

Köper man ny bil i EU måste man betala moms i hemlandet ändå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Köper man ny bil i EU måste man betala moms i hemlandet ändå.

Jo, fast efter 6 månader är det fritt fram att importera utan att betala moms i hemlandet. Kanske skulle gå att göra ett undantag, vad vet jag.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av LarsA »

mati skrev:
Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Stor del i ökningen av priserna på elbilarna går nog att hitta i den försvagade svenska kronan.
Blir inte klok på om man med elbilspremien menar elbilsbonus, sökning på nätet gav flest träffar på den gamla premien på 20-40.000:-. Vet att det inte blev en ren bonus-malus för att säkra utbetalningen av bonus, kan ju vara så att man la det i Naturverkets budget men att Transportstyrelsen står för hanteringen. Så kanske bonus försvinner men Malus blir kvar :roll:
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Leo »

Fast systemet är ju tänkt att Malusdelen ska bekosta bonusdelen om allt är i balans. Så ev budgetnedskärning bör inte påverka det.

Dessutom drar väl Malusdelen in mer pengar än Bonusdelen förbrukar i dagsläget så även utifrån det bör ju knappast ev budgetnedskärningar påverka elbilsbonus enligt Bonus & Malus-systemet.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Jeppe_E »

LarsA skrev:
mati skrev:
Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Stor del i ökningen av priserna på elbilarna går nog att hitta i den försvagade svenska kronan.
Blir inte klok på om man med elbilspremien menar elbilsbonus, sökning på nätet gav flest träffar på den gamla premien på 20-40.000:-. Vet att det inte blev en ren bonus-malus för att säkra utbetalningen av bonus, kan ju vara så att man la det i Naturverkets budget men att Transportstyrelsen står för hanteringen. Så kanske bonus försvinner men Malus blir kvar :roll:
Inte "elbil"... Elfordon. Återigen, så har detta inget att göra med bonus/malus.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av bylund »

Fast en elbil är ett elfordon, så inte så konstigt att man tror det gäller elbilar om man inte är insatt i vilken del av budgeten som påverkar vad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Jeppe_E »

bylund skrev:
Fast en elbil är ett elfordon, så inte så konstigt att man tror det gäller elbilar om man inte är insatt i vilken del av budgeten som påverkar vad.
Ett hett tips är att Naturvårdsverket inte hanterar fordonsskatten. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Mickep »

Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Limbster »

mati skrev:
Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Fast att slopa momsen blir ännu större bidrag :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av nek0 »

binsell-gerdin skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag :cry:
Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.
Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.
Det är bara bra om det blir många JAS :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Mickep skrev:
Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.
Jag har ju inte skaffat nån laddbox eftersom jag har en portabel laddsladd och ett 3-fasuttag på väggen istället. Jag vill ju ha den flexibiliteten. Om jag skulle köpa en e-Niro skulle jag däremot få behov av en box som slår ihop 2 faser till en och då står valet mellan två varianter av samma fabrikat. Den går att få med fast installation som berättigade till ladda hemmabidrag och en med 3-faskontakt. Nu behöver jag inte känna att jag förlorar nåt när jag väljer den med 3-faskontakt (som också kallas portabel). Då kan man slänga in även den i bilen och ta med vid behov.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Hammar »

mati skrev:
Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
Låter som om du skall kika på en Zappi. Har precis släppts en ny 3-fas variant, som inte finns i lager än.
http://försäljning.orustengineering.se/ ... duct_id=30
https://myenergi.uk/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av themax »

mati skrev:
Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Men den klarar väl inte solcellsladdning? Det är lite det som är bekymret. Det är svårt att få både och.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar