En genomgång av svenska och amerikanska priser

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: En genomgång av svenska och amerikanska priser

Inlägg av Legato »

Surfaren skrev:
Legato skrev:
Surfarens tabell ska ju egentligen också kompletteras med kostnaden för Vagnskadegarantin... Är väl inga jättebelopp men kanske 10-20k beroende på modell utöver den diff han redan fått fram!
Grundtanken var faktiskt att försöka komma fram till vad VSG och frakt (USA till Sverige) lägger på priset på en bil. Men sen slog jag hakan i bordskanten och var tvungen att dubbelkolla om jag skrivit eller räknat fel någonstans. Eftersom diffen är negativ (för Tesla) för alla rader utom en, så kunde jag således inte få fram vad påslaget för frakt och VSG är.
Japp, inte lätt att veta mer än att typ säga att någonstans i intervallet 10-30k beroende på bio antagligen borde adderas på differensen!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: En genomgång av svenska och amerikanska priser

Inlägg av Legato »

Jonas83 skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Legato skrev:
Passar på att tacka eller anklaga Surfaren för sammanställningen ;)
Jag tar inget ansvar för eventuella plötsliga infall att beställa Ludicrous-bil. :D
Undrar hur många beställningar dom fått idag egentligen? :)
Och priset ligger kvar oförändrat på hemsidan... När vågar man börja tro på det? :lol:
Det är så j-kla skumt. Är priserna fel så borde de verkligen upptäckt det nu och alla vittnesmål från anställda som sagt att de stämmer gör ju det nästan omöjligt...

Samtidigt kan jag inte komma på en enda anledning till att de skulle göra en jättesänkning av priserna just i Sverige, men inte alls lika stora sänkningar i resten av EU.

Personligen tror jag det stämmer att påslaget för P-modeller "ska" vara så här mycket mindre, för det verkar se liknande ut i hela EU, men att den svenska generella prisnivån skulle vara så låg fattar jag inte..

Tänk vilket rabalder det blir om Tesla Sverige först skapat leveranskaos för Model 3 och sedan följer upp det med att sätta helt fel priser...
Instämmer till fullo, det borde ha upptäckts och åtgärdats vid det här laget. Skrev ett liknande inlägg i annan tråd nyss innan jag läste detta.

Jag kollade Tyska sidan tidigare idag, och jag tyckte mig inte se att Sverige skulle vara billigare ut, ser liknande ut.

X100D: 90 400 € inklusive tysk moms
XP100DL: 98 300 € inklusive tysk moms

Dessa priserna är således lägre än de svenska, Tyskland har dock något lägre moms på 19%.

Konverterar man deras priser till SEK med 25% moms så resulterar det i ett lägre pris än i Sverige.

Skillnaden i pris mellan Long Range och Performance är också likvärdig den svenska.

Intressant minst sagt.
VSG tillkommer, men du har rätt, tyska priserna är nog i linje med de svenska. De norska priserna är dock inte sänkta alls lika mycket.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar