Känns inte som några 500+, snarare som drygt 300.
Laddade fullt inatt från 12km typical kvar och fick in 66kWh!? Hade för mig att 70 hade ca 62kWh som man kan utnyttja? Eller tänker jag fel?
Om jag tänker rätt så skulle jag få in totalt drygt 68kWh om jag skulle laddat från 0km typical range.
Klarar 70D resan?
Moderator: Redaktion
Re: Klarar 70D resan?
Hur låter sig 70D jämföras mot 85D i förbrukning? Har någon en rimlig förklaring till hur lägre spänning kan bli effektivare?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Klarar 70D resan?
Det är väl samma i både 70 och 85.18650 skrev:Hur låter sig 70D jämföras mot 85D i förbrukning? Har någon en rimlig förklaring till hur lägre spänning kan bli effektivare?
Re: Klarar 70D resan?
Tror inte det ät bekräftat men det lutar åt att 70 använder 350 v. medan 85 använder 400 v.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Re: Klarar 70D resan?
Men du får tänka på att du inte får ut lika mycket som du trycker in. En del försvinner värme mm.Tessling skrev:Känns inte som några 500+, snarare som drygt 300.
Laddade fullt inatt från 12km typical kvar och fick in 66kWh!? Hade för mig att 70 hade ca 62kWh som man kan utnyttja? Eller tänker jag fel?
Om jag tänker rätt så skulle jag få in totalt drygt 68kWh om jag skulle laddat från 0km typical range.
Re: Klarar 70D resan?
Du har minst 7% laddningförlust och detta vid laddning med 8A trefas vid enkelladdare och 16A dubbelladdare. Detta har jag för mig att jag läst på något Teslaforum någon gång, någon här som mätt eller vet mer?
Re: Klarar 70D resan?
Jag var i Österrike förra veckan 135 mil enkel väg med min nya 70D
Mesta körningen var i farter 140 - 160 km / tim. Var ibland uppe i 200 km / tim, men det äter för mycket på batteriet så inte så optimalt och endast då jag såg att jag skulle få för mycket kvar i batteriet när jag kom fram till nästa SC. Vill man spara tid så ladda till max 90% ofta bara 80% ( men lita inte på när datorn säger att du kan köra vidare för då måste du köra långsamt) och kör 140 - 160 km/ tim.
Laddade aldrig 100%, förlorar för mycket tid.
Magisk känsla att köra hårnålar både uppför och utför med en nästan tyst bil.
Möta lastbilar och bussar på hög höjd där det bara finns plats för en bil (så en måste backa) var en utmaning när det saknas räcke, och fanns det räcke så var ännu värre då Teslan är bredare än vad man är van vid.
Att köra långt och fort är dock inget problem med en Tesla, tvärtom att köra en Tesla med en pedal (rör sällan bromsen) sparar mycket energi för föraren också !
Mesta körningen var i farter 140 - 160 km / tim. Var ibland uppe i 200 km / tim, men det äter för mycket på batteriet så inte så optimalt och endast då jag såg att jag skulle få för mycket kvar i batteriet när jag kom fram till nästa SC. Vill man spara tid så ladda till max 90% ofta bara 80% ( men lita inte på när datorn säger att du kan köra vidare för då måste du köra långsamt) och kör 140 - 160 km/ tim.
Laddade aldrig 100%, förlorar för mycket tid.
Magisk känsla att köra hårnålar både uppför och utför med en nästan tyst bil.
Möta lastbilar och bussar på hög höjd där det bara finns plats för en bil (så en måste backa) var en utmaning när det saknas räcke, och fanns det räcke så var ännu värre då Teslan är bredare än vad man är van vid.
Att köra långt och fort är dock inget problem med en Tesla, tvärtom att köra en Tesla med en pedal (rör sällan bromsen) sparar mycket energi för föraren också !