Attention: Calling P85D owners world-wide

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Inlägg av dstr »

...och när vi ändå har siffran 590hk på tapeten - låt oss jämföra med den bil som i mina ögon är Teslans enda konkurrent (när det kommer till storlek och prestanda - Mercedes E 63 AMG S.

En femsitsig sedan på 580hk i två-tonsklassen som gör 0-100 på 3.6.

Om Mercedesen inte skulle lida av handikapp som "ej linjär effektkurva" och "kopplingsslir vid starten" samt "växling mitt i" så tror jag den med lätthet skulle klara 0-100 på 3.4.

edit: och på 0-200km/h så är Mercan 3 (tre!) sekunder SNABBARE än P85D.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Kalle skrev:
Niclas skrev:
Det är ju mjukvaruuppdateringen i april som sänkte effekten på alla P85D.
Sannolikt har Tesla sänkt effektuttaget då de märkte att hårdvaran i batteriet (säkringar och kontaktdon) inte håller i längden. Därför sänkte de effektuttaget.
Om man ska tro mätningarna som är gjorda med Vbox är P85D nu 0,5s långsammare än vid lanseringen, dvs ungefär lika snabb som P85 är.
Fixen för hårdvarufelet är ju det som numer är känt som Ludacris mode vilket kräver nya säkringar och kontaktdon som klarar 1500A.
Är det så är tesla verkligen ute på hal is, snacka om att deskulle kunna bli en veldig dålig pr bomb.
Är de så bryter de vell mot lagen ochså?
Det känns som dom just för att inte bryta mot lagen slutat marknadsföra P85D med 700hk.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

danni skrev:
elmotor_mattias skrev:
När är din bil tillverkad Hybris?
Om danskarna har rätt ska det vara effektdrop på bilar tillverkade efter april månad. Videos på accelererande bilar före och efter april månad visar på skillnad.
Vet inte hur jag kan luska ut när min bil är tillverkad, ngn som vet hur man tar reda på detta?
Är det inte ungefär vid samma tidpunkt som man enligt ryktena ska ha bytt ut den sportigare fjädringen i P85D ("plusfjädringen") mot samma som sitter i övriga D-modeller?
Min levererades i Mars. Har sportfjädringen liksom 265 på PS2. Gissar att den tillverkades typ runt Januari.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Antalet hästkrafter stämmer ju men det blir lite problematiskt att summera dom och sedan jämföra med en singelmotor från en fossilbil. Att sedan elmotorer fungerar annorlunda mot bensin/diesel är ytterligare en sak som komplicerar. Själv tycker jag det är lite löjligt att tycka att man inte får vad man tror man skulle fått när man inte vet vad det är man köper.
Ja, det som blir dumt i jämförelsen är ju att skillnaderna mellan en el-motor och förbränningsmotor enbart faller till el-motorns fördel. Allt vrid direkt, ingen växellåda (dvs betydligt mindre transmissionsförluster) osv.

I övrigt så är en hästkraft alltid en hästkraft, hur den än har producerats.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Fick min i slutet av juni, skulle tro att den är tillverkad i april.
Kan det vara så att alla bilar levererade med 245mm oxå fått den "vanliga" fjädringen?
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Varför skulle de dragit ned effekten på bilar from April? Av vilken anledning? Continental+245+ingen sportfjödring kanske tillsammans kan påverka en del. Men för övrigt? Skulle det vara problem med tillförlitligheten skulle väl alla åka på en sådan uppdatering. Är det inte lag i USA att biltillverkare måste bokföra alla öndringar officiellt? Någon som har koll?

Continental lör nog påverka accelerationen negativt men borde inte mycket. Min antispinn blinkar inte vid max gas från stillastående på torr väg. 245 eller 264 påverkar även det. Många sportbilar har tex 295 eller mer bak. Dualdrive har sinnessjukt grepp och låg tyngdpunkt gör att Teslan har bra grepp och kanske inte behöver superbreda däck. Dock påverkar gummiblandning och mönster etc. Men skeptiskt till att det skulle påverka mer än 0.1-0.2s på en bil med dualdrive.

Vikt är givetvis utmaning 1. Åker man 5 i bilen med last så blir den klart långsammare. 400-500 kg mer påverkar såklart.

I övrigt kör man på ganska stabila tider i en model S pgr av drivlinan. Ä bara å åk!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Om bilen har 590, 700 eller 760hk spelar ingen roll för min del. Hästkrafter är inte lika intressant då det gäller elbilar som vi ju diskuterat en del kring. Det som är intressant är prestandan 0-100 liksom prestandan vid högre hastiheter tex omkörningar. Det magiska vore att komma under 3s till 100. Men tänk på,att bilen väger 2.2 ton. Samma vikt som en BMW X5. Prestandan vs vikten måste ju vara bäst av alla? Sinnesjukt att en så tung familjebil accelererar så fort som den gör,

Åter till ämnet så köpte jag inte bilen pgr av antalet HK. Bra att Tesla slutar marknadsföra den delen. Dualdrive och accelerationen var grejen för mig. Bonus med ny teknik vs den gamla bilen,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Antalet hästkrafter stämmer ju men det blir lite problematiskt att summera dom och sedan jämföra med en singelmotor från en fossilbil. Att sedan elmotorer fungerar annorlunda mot bensin/diesel är ytterligare en sak som komplicerar. Själv tycker jag det är lite löjligt att tycka att man inte får vad man tror man skulle fått när man inte vet vad det är man köper.
Ja, det som blir dumt i jämförelsen är ju att skillnaderna mellan en el-motor och förbränningsmotor enbart faller till el-motorns fördel. Allt vrid direkt, ingen växellåda (dvs betydligt mindre transmissionsförluster) osv.

I övrigt så är en hästkraft alltid en hästkraft, hur den än har producerats.
Inte enbart, nej. Elmotorer börjar tappa vridmoment rätt drastiskt när de kommer upp över vissa varvtal. I och med att de flesta (inkl Tesla) väljer att ha en enda växel, så blir prestandan i högre hastighet lidande.

En hästkraft är en hästkraft hur den än produceras, ja, men olika motorer producerar sina hästkrafter på olika sätt. En elmotor producerar sin maxeffekt på ett enda varvtal och i och med bristen på växlar därmed också vid en enda hastighet. En förbränningsmotor har förvisso också sin maxeffekt vid ett enda varvtal, men det varvtalet inträffar en gång per växel, vilket också ger en annorlunda karaktär på accelerationen. För övrigt är det inte heller vid maxeffekt som accelerationen är som bäst utan vid max vridmoment (ut på däcken, inte ut från motorn).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

hybris skrev:
Varför skulle de dragit ned effekten på bilar from April? Av vilken anledning? Continental+245+ingen sportfjödring kanske tillsammans kan påverka en del. Men för övrigt? Skulle det vara problem med tillförlitligheten skulle väl alla åka på en sådan uppdatering. Är det inte lag i USA att biltillverkare måste bokföra alla öndringar officiellt? Någon som har koll
Om du läste mitt tidigare inlägg, eller den danska sidan, framgår det tydligt att i och med en mjukvaruuppdatering i april så sänktes effekten i alla P85D. Detta med förde att 0-100 blev 4-5 tiondelar långsammare och detta gjordes sannolikt pga att säkringar och kontaktdon i batterierna inte klara den höga belastningen över tid.
Detta insåg Tesla och utvecklade en ny säkring som klarar högre belastning, och införde ett ludacris mode. Dock inte gratis, ganska dyrt för 130kkr för att få samma effekt som var utlovat för P85D.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Inte enbart, nej. Elmotorer börjar tappa vridmoment rätt drastiskt när de kommer upp över vissa varvtal. I och med att de flesta (inkl Tesla) väljer att ha en enda växel, så blir prestandan i högre hastighet lidande.
Stämmer. Efter 200km/h verkar det drabba Teslan.

Varför är inte effektmätaren i närheten av 523kw (701hk) - utan närmare 440kw (590)?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

elmotor_mattias skrev:
Fick min i slutet av juni, skulle tro att den är tillverkad i april.
Kan det vara så att alla bilar levererade med 245mm oxå fått den "vanliga" fjädringen?
Höj bilen till very high och kolla på märkningen på luftfjädringen. Slutar numret på A har du sportfjädringen, slutar den på C har du den mjuka som även sitter på 85D och 70D.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
18650 skrev:
dstr skrev:
"Mysteriet" är ju en no-brainer. Huvudsäkringen räcker inte till 700hk.
1300A? 96celler? 4.25volt? Nog räcker det.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ttery-pack finns en bild på säkringen. 630A vid 700V ger 590hk

Motorn jobbar väl runt 352v? Då närmar vi oss Teslas siffra på att säkringen skulle vara på 1300A.

...och detta är vad säkringen är specad till. Någon, om än minimal, säkerhetsmarginal borde dom ha.
Men för 3-fas gäller väl:
P=U*A*1,73*Cosphi
Där Cosphi=1 för rent resitivalaster (vilket detta iofs inte handlar om).
Hur som helst ger det cirka 800kW.

OBS, Någon som arbetat med 3-fas efter högskolan får gärna räkna på effekten från en 3-fas motor vid de här spänningarna och strömmarna.

Är det en smält säkring i P85D så bevakas säker värmen i den av bilen och effekten dras ner om den riskerar att smälta av. Därför går det inte dra ur full effekt under några längre perioder så accelerationen avtar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Niclas skrev:
hybris skrev:
Varför skulle de dragit ned effekten på bilar from April? Av vilken anledning? Continental+245+ingen sportfjödring kanske tillsammans kan påverka en del. Men för övrigt? Skulle det vara problem med tillförlitligheten skulle väl alla åka på en sådan uppdatering. Är det inte lag i USA att biltillverkare måste bokföra alla öndringar officiellt? Någon som har koll
Om du läste mitt tidigare inlägg, eller den danska sidan, framgår det tydligt att i och med en mjukvaruuppdatering i april så sänktes effekten i alla P85D. Detta med förde att 0-100 blev 4-5 tiondelar långsammare och detta gjordes sannolikt pga att säkringar och kontaktdon i batterierna inte klara den höga belastningen över tid.
Detta insåg Tesla och utvecklade en ny säkring som klarar högre belastning, och införde ett ludacris mode. Dock inte gratis, ganska dyrt för 130kkr för att få samma effekt som var utlovat för P85D.
Käns endå som om de är utanför lagen om de "försämrar" en product som såldes med visa kriterier med en over the air update.
Specielt om de inte medelar kunderna
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
P=U*A*1,73*Cosphi

OBS, Någon som arbetat med 3-fas efter högskolan får gärna räkna på effekten från en 3-fas motor vid de här spänningarna och strömmarna.

Är det en smält säkring i P85D så bevakas säker värmen i den av bilen och effekten dras ner om den riskerar att smälta av. Därför går det inte dra ur full effekt under några längre perioder så accelerationen avtar.
Tittade du på säkringen (observera singular)? Jag är inte så vass på el, men var får du 3-fas från?

Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
LarsL skrev:
P=U*A*1,73*Cosphi

Tittade du på säkringen (observera singular)? Jag är inte så vass på el, men var får du 3-fas från?
Bilden och inlägget du hänvisar till är från 2014-08-20 alltså innan P85D presenterades.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vart är det bevisat att de sänkt effekten på alla bilar i April? Tycker detta verkar enormt FUD! Tror du inte vi skulle märka en så stor skillnad???
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Personligen tror jag mer på att någon fossiltillverkare ligger bakom det här. De har väl lärt sig av Putin och använder sig av missinformation.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Bilden och inlägget du hänvisar till är från 2014-08-20 alltså innan P85D presenterades.
Säkringen sitter i batteri-packet. Batteri-packet på bilden är revision D. Skillnaden mellan D och E (som nyare bilar ha) verkar vara att D laddar med 125kw och E klarar 135kw.

Med tanke på att effektuttaget man ser på mätaren i bilen ligger i linje med den här säkringen så känns det osannolikt att det skulle skilja sig mellan batteripacken.

Det är förmodligen därför man måste välja 90kwh-batteriet när man nybeställer en Ludicrous.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
Vart är det bevisat att de sänkt effekten på alla bilar i April? Tycker detta verkar enormt FUD! Tror du inte vi skulle märka en så stor skillnad???
Jag säger inte att dom skulle ha sänkt effekten. Jag säger att den aldrig haft 701hk. Har du sett effektmätaren över 500kw någon gång?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men 630A är alltid 630A oavsett spänning. Och jag antar att batteriet ger ifrån sig ca 400V vid full laddning, eller vad är SC på? Om det är en fas blir det alltså:
630*400=252kW ungefär 345hk

???
Känns inte rätt eller hur?

Alltså, jag tror att säkringen är olika i olika bilar.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

LarsL skrev:
Men 630A är alltid 630A oavsett spänning. Och jag antar att batteriet ger ifrån sig ca 400V vid full laddning, eller vad är SC på? Om det är en fas blir det alltså:

???

Är inte detta säkringen för laddning ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

De här är ju en discution som vi kan få ett svar på, de ärvell bara att kolla accet.
Fins de ingen app för sånt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kalle skrev:
De här är ju en discution som vi kan få ett svar på, de ärvell bara att kolla accet.
Fins de ingen app för sånt?
Vet att någon här gjorde ett acc test med en 85D och tog då siffrorna ur Teslas logg om jag förstod rätt. Annars är väl enklaste sättet att filma hastighetsmätaren under acceleration?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Men snälla ni, hela denna tråd bygger ju på danskarnas klagomål ang acc. De är ju 15 P85D som testats med vbox och de har fått 3,8-4,1s.
Finns väl ingen anledning att testa detta en gång till, särskilt inte genom att filma med iphone!:-)

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:

???

Kan man inte gå upp i ampere om man sänker spänningen? Det är väl totala energin som flödar igenom som skjuter säkringen?

Enligt produktnumret så skulle det där batteriet kunna ha suttit på en P85+. Den låg väl på 470hk enligt Tesla?
Skriv svar