helix skrev:
Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil

. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.
Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Nä asså jag tycker det är så sjukt förvirrande det här, därav att jag känner mig lurad, men kanske kommer funktionerna. Men såhär kan jag beskriva det:
Jag kör min M3 där jag köpt AP på motorvägen tex. Jag tycker ner spaken en gång, då startar en vanlig farthållare som jag förstår det. Jag trycker ner en gång till, då startar autopiloten, en blå ratt dyker upp och bilen börjar styra i filen själv och ber mig hålla i ratten lätt.
Jag åker på tills det givetvis kommer en lastbil framför mig, varpå jag trycker på blinkers eftersom jag förväntar mig att bilen ska byta fil då. Det händer ingenting mer ån att blinkers går igång.
Så för att ta mig förbi måste jag alltså avbryta, köra om manuellt och sen aktivera igen.
Dvs, det är halvt värdelöst. En vanlig farthållare är ju till och med bättre eftersom den tillåter en att själv styra förbi lastbilen.
Så det jag blir fundersam på nu är då om du menar att jag är typ den enda i Sverige som fått sin AP, eller att jag har fått ”halva” och resten kommer. Jag har svårt att se varför jag skulle ha auto steer men inget annat.