Full autopilot eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Full autopilot eller inte?

Inlägg av Oktavos »

Äntligen efter flera års körning med i3:an så har jag köpt mig en ny S75D nu när de varit billigare, inte billiga ;)
Bilen har uppgraderad autopilot den kostar på papperet 54.000:- så uppgradering till självkörning kostar då 33000:-

Frågan är då, är det lönt att i nuläget kosta på de 33.000:- eller skall man vänta och se hur läget blir men då stiger

priset en 10.000:- till.


Vad tycker ni garvade teslaägare här forumet :?:

Med vänlig hälsning
Benny
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Bjelke »

Fick du böta 54 papp för AP?? det borde väl vara 33 nu?
Jag valde iaf bara AP till min nu, det andra får vänta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av pubbe »

Det finns ju inget speciellt som den ger just nu men det är ett lotteri... priset kan ju gå upp när den blir bättre.

Jag köpte till AP i senaste prissänkningen men köpte inte FSD, då var den nere på 33K för mig, nu är den tillbaka på 77K. Som den ser ut idag skulle jag personligen inte ens betala 10K för den, och när det gäller Tesla så har jag inställningen att värdera det som finns nu och inte vad som kanske kan komma i framtiden.

Men som sagt, åsikterna skiljer sig, vet flera som hoppade på FSD i senaste prissänkningen.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Oktavos »

Bjelke skrev:
Fick du böta 54 papp för AP?? det borde väl vara 33 nu?
Jag valde iaf bara AP till min nu, det andra får vänta.
Vi försökte att ta bort summon och lite annat för att få till 33.000 men det gick inte tesla med på.
Antingen så tar jag bort ap eller betalar 54.000:- så det är bara att välja :?
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av rssvanberg »

Oktavos skrev:
Bjelke skrev:
Fick du böta 54 papp för AP?? det borde väl vara 33 nu?
Jag valde iaf bara AP till min nu, det andra får vänta.
Vi försökte att ta bort summon och lite annat för att få till 33.000 men det gick inte tesla med på.
Antingen så tar jag bort ap eller betalar 54.000:- så det är bara att välja :?
Tar du bort Enhanced Autopilot nu så kommer du efter leverans kunna köpa till nya Autopilot för 44 000kr.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Oktavos »

rssvanberg skrev:
Oktavos skrev:
Bjelke skrev:
Fick du böta 54 papp för AP?? det borde väl vara 33 nu?
Jag valde iaf bara AP till min nu, det andra får vänta.
Vi försökte att ta bort summon och lite annat för att få till 33.000 men det gick inte tesla med på.
Antingen så tar jag bort ap eller betalar 54.000:- så det är bara att välja :?
Tar du bort Enhanced Autopilot nu så kommer du efter leverans kunna köpa till nya Autopilot för 44 000kr.
Jag är inte superduktig på det här med AP men den AP som sitter i bilen nu har ju summon och
autopark och den senaste uppdateringen.
Är då nya autopilot den utan summon och autopark?
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av rssvanberg »

Oktavos skrev:
rssvanberg skrev:
Oktavos skrev:
Bjelke skrev:
Fick du böta 54 papp för AP?? det borde väl vara 33 nu?
Jag valde iaf bara AP till min nu, det andra får vänta.
Vi försökte att ta bort summon och lite annat för att få till 33.000 men det gick inte tesla med på.
Antingen så tar jag bort ap eller betalar 54.000:- så det är bara att välja :?
Tar du bort Enhanced Autopilot nu så kommer du efter leverans kunna köpa till nya Autopilot för 44 000kr.
Jag är inte superduktig på det här med AP men den AP som sitter i bilen nu har ju summon och
autopark och den senaste uppdateringen.
Är då nya autopilot den utan summon och autopark?
Stämmer!
Verdi

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Verdi »

Jag tror även filbyte medelst blinkersspaken ligger på EAP men inte på AP.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Oktavos »

Då kanske man får ställa sig frågan vilket är bäst för framtida uppdateringar att behålla Enhanced Autopilot
eller ta bort den och ersätta med den nya autopiloten, med tanke på självkörning :?:
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Jag tror även filbyte medelst blinkersspaken ligger på EAP men inte på AP.
Jodå, automatiskt filbyte finns även på AP.

Den nya simplare AP är egentligen det som EAP är i dagsläget i Sverige minus Summon. Snart tillkommer "Navigate on Autopilot" och "Enhanced summon" detta får man inte om man har den nya AP-varianten, men denna får man om man har "gamla" EAP eller nya AP+FSD.

Hade jag beställt nytt idag är AP en no brainer, men hade inte betalat 55k till för FSD. Känns dyrt för Summon och NoA samt att det verkar dra ut på tiden innan alla FSD-grejer kommer till Europa då allt testas i USA först.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av MaLund13 »

helix skrev:
Verdi skrev:
Jag tror även filbyte medelst blinkersspaken ligger på EAP men inte på AP.
Jodå, automatiskt filbyte finns även på AP.

Den nya simplare AP är egentligen det som EAP är i dagsläget i Sverige minus Summon. Snart tillkommer "Navigate on Autopilot" och "Enhanced summon" detta får man inte om man har den nya AP-varianten, men denna får man om man har "gamla" EAP eller nya AP+FSD.

Hade jag beställt nytt idag är AP en no brainer, men hade inte betalat 55k till för FSD. Känns dyrt för Summon och NoA samt att det verkar dra ut på tiden innan alla FSD-grejer kommer till Europa då allt testas i USA först.
EAP inkluderar både Summon och Autopark, som båda numer kräver FSD. Nav on Autopilot ingår också i EAP när det kommer, men inte i nya Autopilot.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Oktavos »

"EAP inkluderar både Summon och Autopark, som båda numer kräver FSD. Nav on Autopilot ingår också i EAP när det kommer, men inte i nya Autopilot"

Då kommer alltså inte Summon och Autopark att fungera på min bil om jag inte väljer FSD, de där 54.000:- blir mindre o mindre värda :(
Men om jag tolkar svaren rätt här så är det bättre att behålla EAP.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av kenny »

Oktavos skrev:
"EAP inkluderar både Summon och Autopark, som båda numer kräver FSD. Nav on Autopilot ingår också i EAP när det kommer, men inte i nya Autopilot"

Då kommer alltså inte Summon och Autopark att fungera på min bil om jag inte väljer FSD, de där 54.000:- blir mindre o mindre värda :(
Men om jag tolkar svaren rätt här så är det bättre att behålla EAP.
Förvirringen kring de olika Autopilot-paketen gjorde att jag frågade på SC när jag beställde min bil på plats. Då fick jag svaret, som tidigare skrivits här också, att summon och filbyte med blinkers ingår i ”lilla paketet” och valde därför att inte köpa FSD. När jag sen försökte aktivera detta så gick det inte, och efter googlande insåg jag att dom flyttat runt funktionerna mellan paketen. Jag har alltså blivit felinformerad och valt fel paket utifrån de funktioner jag ville ha. Och nu i efterhand är ju priset högre. Har försökt kontakta säljaren men inte fått svar än.

Jag tycker det är riktigt surt, det är direkt provocerande nästan tycker jag att ens kalla lilla paketet för autopilot när man flyttat flera funktioner från paketet och det nu i princip är en modern farthållare som är likvärdig med många andra märken. Men det är ju min personliga uppfattning.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av helix »

kenny skrev:
Oktavos skrev:
"EAP inkluderar både Summon och Autopark, som båda numer kräver FSD. Nav on Autopilot ingår också i EAP när det kommer, men inte i nya Autopilot"

Då kommer alltså inte Summon och Autopark att fungera på min bil om jag inte väljer FSD, de där 54.000:- blir mindre o mindre värda :(
Men om jag tolkar svaren rätt här så är det bättre att behålla EAP.
Förvirringen kring de olika Autopilot-paketen gjorde att jag frågade på SC när jag beställde min bil på plats. Då fick jag svaret, som tidigare skrivits här också, att summon och filbyte med blinkers ingår i ”lilla paketet” och valde därför att inte köpa FSD. När jag sen försökte aktivera detta så gick det inte, och efter googlande insåg jag att dom flyttat runt funktionerna mellan paketen. Jag har alltså blivit felinformerad och valt fel paket utifrån de funktioner jag ville ha. Och nu i efterhand är ju priset högre. Har försökt kontakta säljaren men inte fått svar än.

Jag tycker det är riktigt surt, det är direkt provocerande nästan tycker jag att ens kalla lilla paketet för autopilot när man flyttat flera funktioner från paketet och det nu i princip är en modern farthållare som är likvärdig med många andra märken. Men det är ju min personliga uppfattning.
Är det en Model 3 du har och beställt AP? Om så är fallet har du i dagsläget bara vanlig dum farthållare då Tesla inte har pushat ut funktionen alls till bilarna (även om man beställt och betalt för det). Enligt Teslas support ska AP komma OTA tidigast andra veckan i april, vilket är nästa vecka. Då kommer du att få autosteer, automatisk filbyte, adaptiv farthållare osv. Dvs, allt utom Summon och Autopark.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av kenny »

helix skrev:
kenny skrev:
Oktavos skrev:
"EAP inkluderar både Summon och Autopark, som båda numer kräver FSD. Nav on Autopilot ingår också i EAP när det kommer, men inte i nya Autopilot"

Då kommer alltså inte Summon och Autopark att fungera på min bil om jag inte väljer FSD, de där 54.000:- blir mindre o mindre värda :(
Men om jag tolkar svaren rätt här så är det bättre att behålla EAP.
Förvirringen kring de olika Autopilot-paketen gjorde att jag frågade på SC när jag beställde min bil på plats. Då fick jag svaret, som tidigare skrivits här också, att summon och filbyte med blinkers ingår i ”lilla paketet” och valde därför att inte köpa FSD. När jag sen försökte aktivera detta så gick det inte, och efter googlande insåg jag att dom flyttat runt funktionerna mellan paketen. Jag har alltså blivit felinformerad och valt fel paket utifrån de funktioner jag ville ha. Och nu i efterhand är ju priset högre. Har försökt kontakta säljaren men inte fått svar än.

Jag tycker det är riktigt surt, det är direkt provocerande nästan tycker jag att ens kalla lilla paketet för autopilot när man flyttat flera funktioner från paketet och det nu i princip är en modern farthållare som är likvärdig med många andra märken. Men det är ju min personliga uppfattning.
Är det en Model 3 du har och beställt AP? Om så är fallet har du i dagsläget bara vanlig dum farthållare då Tesla inte har pushat ut funktionen alls till bilarna (även om man beställt och betalt för det). Enligt Teslas support ska AP komma OTA tidigast andra veckan i april, vilket är nästa vecka. Då kommer du att få autosteer, automatisk filbyte, adaptiv farthållare osv. Dvs, allt utom Summon och Autopark.
Ja precis, det är en M3. Men är du 100% säker på din sak? Jag har ju en autopilot jag kan aktivera i dagsläget, som kör med autosteer för att följa filen och vid leverans så fick jag reda på att autopiloten var aktiv och att den bara skulle kalibrera, vilket den gjorde. Mitt problem är att det verkar som att autopilot faktiskt bara är en adaptiv farthållare som också kan hålla bilen i filen även om vägen svänger.

De funktioner du nämner verkar ju ha flyttats till FSD-paketet.. men ja jag önskar ju att jag har fel.. :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av helix »

kenny skrev:
helix skrev:
kenny skrev:
Oktavos skrev:
"EAP inkluderar både Summon och Autopark, som båda numer kräver FSD. Nav on Autopilot ingår också i EAP när det kommer, men inte i nya Autopilot"

Då kommer alltså inte Summon och Autopark att fungera på min bil om jag inte väljer FSD, de där 54.000:- blir mindre o mindre värda :(
Men om jag tolkar svaren rätt här så är det bättre att behålla EAP.
Förvirringen kring de olika Autopilot-paketen gjorde att jag frågade på SC när jag beställde min bil på plats. Då fick jag svaret, som tidigare skrivits här också, att summon och filbyte med blinkers ingår i ”lilla paketet” och valde därför att inte köpa FSD. När jag sen försökte aktivera detta så gick det inte, och efter googlande insåg jag att dom flyttat runt funktionerna mellan paketen. Jag har alltså blivit felinformerad och valt fel paket utifrån de funktioner jag ville ha. Och nu i efterhand är ju priset högre. Har försökt kontakta säljaren men inte fått svar än.

Jag tycker det är riktigt surt, det är direkt provocerande nästan tycker jag att ens kalla lilla paketet för autopilot när man flyttat flera funktioner från paketet och det nu i princip är en modern farthållare som är likvärdig med många andra märken. Men det är ju min personliga uppfattning.
Är det en Model 3 du har och beställt AP? Om så är fallet har du i dagsläget bara vanlig dum farthållare då Tesla inte har pushat ut funktionen alls till bilarna (även om man beställt och betalt för det). Enligt Teslas support ska AP komma OTA tidigast andra veckan i april, vilket är nästa vecka. Då kommer du att få autosteer, automatisk filbyte, adaptiv farthållare osv. Dvs, allt utom Summon och Autopark.
Ja precis, det är en M3. Men är du 100% säker på din sak? Jag har ju en autopilot jag kan aktivera i dagsläget, som kör med autosteer för att följa filen och vid leverans så fick jag reda på att autopiloten var aktiv och att den bara skulle kalibrera, vilket den gjorde. Mitt problem är att det verkar som att autopilot faktiskt bara är en adaptiv farthållare som också kan hålla bilen i filen även om vägen svänger.

De funktioner du nämner verkar ju ha flyttats till FSD-paketet.. men ja jag önskar ju att jag har fel.. :)
Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil :D. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.

Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av kenny »

helix skrev:

Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil :D. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.

Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Nä asså jag tycker det är så sjukt förvirrande det här, därav att jag känner mig lurad, men kanske kommer funktionerna. Men såhär kan jag beskriva det:

Jag kör min M3 där jag köpt AP på motorvägen tex. Jag tycker ner spaken en gång, då startar en vanlig farthållare som jag förstår det. Jag trycker ner en gång till, då startar autopiloten, en blå ratt dyker upp och bilen börjar styra i filen själv och ber mig hålla i ratten lätt.

Jag åker på tills det givetvis kommer en lastbil framför mig, varpå jag trycker på blinkers eftersom jag förväntar mig att bilen ska byta fil då. Det händer ingenting mer ån att blinkers går igång.

Så för att ta mig förbi måste jag alltså avbryta, köra om manuellt och sen aktivera igen.

Dvs, det är halvt värdelöst. En vanlig farthållare är ju till och med bättre eftersom den tillåter en att själv styra förbi lastbilen.

Så det jag blir fundersam på nu är då om du menar att jag är typ den enda i Sverige som fått sin AP, eller att jag har fått ”halva” och resten kommer. Jag har svårt att se varför jag skulle ha auto steer men inget annat. :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kenny skrev:
helix skrev:

Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil :D. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.

Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Nä asså jag tycker det är så sjukt förvirrande det här, därav att jag känner mig lurad, men kanske kommer funktionerna. Men såhär kan jag beskriva det:

Jag kör min M3 där jag köpt AP på motorvägen tex. Jag tycker ner spaken en gång, då startar en vanlig farthållare som jag förstår det. Jag trycker ner en gång till, då startar autopiloten, en blå ratt dyker upp och bilen börjar styra i filen själv och ber mig hålla i ratten lätt.

Jag åker på tills det givetvis kommer en lastbil framför mig, varpå jag trycker på blinkers eftersom jag förväntar mig att bilen ska byta fil då. Det händer ingenting mer ån att blinkers går igång.

Så för att ta mig förbi måste jag alltså avbryta, köra om manuellt och sen aktivera igen.

Dvs, det är halvt värdelöst. En vanlig farthållare är ju till och med bättre eftersom den tillåter en att själv styra förbi lastbilen.

Så det jag blir fundersam på nu är då om du menar att jag är typ den enda i Sverige som fått sin AP, eller att jag har fått ”halva” och resten kommer. Jag har svårt att se varför jag skulle ha auto steer men inget annat. :)
På S och X måste man aktivera ”Auto line change” i AP-menyn för att APn ska byta fil själv. Och detta måste göras för varje förarprofil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av kenny »

Hmm, jag läser manualen nu, det står ju klart och tydligt att det ska fungera i min situation. Det låter som att jag inte fattar något. Är det så att filbytet tar sån tid att jag liksom avbrutit det genom att stänga av blinkers när jag upplevt att inget hände kanske?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av helix »

kenny skrev:
helix skrev:

Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil :D. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.

Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Nä asså jag tycker det är så sjukt förvirrande det här, därav att jag känner mig lurad, men kanske kommer funktionerna. Men såhär kan jag beskriva det:

Jag kör min M3 där jag köpt AP på motorvägen tex. Jag tycker ner spaken en gång, då startar en vanlig farthållare som jag förstår det. Jag trycker ner en gång till, då startar autopiloten, en blå ratt dyker upp och bilen börjar styra i filen själv och ber mig hålla i ratten lätt.

Jag åker på tills det givetvis kommer en lastbil framför mig, varpå jag trycker på blinkers eftersom jag förväntar mig att bilen ska byta fil då. Det händer ingenting mer ån att blinkers går igång.

Så för att ta mig förbi måste jag alltså avbryta, köra om manuellt och sen aktivera igen.

Dvs, det är halvt värdelöst. En vanlig farthållare är ju till och med bättre eftersom den tillåter en att själv styra förbi lastbilen.

Så det jag blir fundersam på nu är då om du menar att jag är typ den enda i Sverige som fått sin AP, eller att jag har fått ”halva” och resten kommer. Jag har svårt att se varför jag skulle ha auto steer men inget annat. :)
Det var en tydlig och utförlig beskrivning!

Då förstår jag att du är lite frustrerad. Att kunna byta fil när man kör med Autopilot aktiverad är definitivt en del av det AP-paket du köpt. Kanske är det så att du hamnat i någon form av mellanläge och det är just eftersom AP-paketet inte är komplett konfigurerat ännu i mjukvaran som det inte pushats ut till merparten av de som har AP till sin Model 3? Antar att du köpte din Model 3 efter 1:e mars och valde till det nya AP-paketet för 33k direkt vid beställning?

Verkar inte som Tesla själva riktigt vet på supporten vad som gäller, men mitt tips är att hålla ut någon vecka så kommer det säkert en uppdatering till din bil som löser det där med automatiska filbyten. Eftersom Tesla själva sagt att AP ska aktiveras till många Model 3 i Sverige andra veckan i April (tidigast) så är det helt klart så att något är i görningen. Som jag skrev tidigare så är det många som har Model 3 i dagsläget med AP, men som bara har vanlig dum farthållare och inte ens kan aktivera den "blå ratten".

Edit: Som Nicke Nyfiken skriver ovan, har du aktiverat allt under inställningarna under menyn "Autopilot" i bilen?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kenny skrev:
Hmm, jag läser manualen nu, det står ju klart och tydligt att det ska fungera i min situation. Det låter som att jag inte fattar något. Är det så att filbytet tar sån tid att jag liksom avbrutit det genom att stänga av blinkers när jag upplevt att inget hände kanske?
Kan vara så. 3an jag provade tog lång tid på sig vid filbyte till vänster, men det funkade varje gång. Filbyte åt höger tog ännu längre tid och när den väl började byta fil avbröt den själv 9 ggr av 10 och gick tillbaka till vänsterfilen med ett ryck. Den AP var inte frisk men jag tror att den fortfarande höll på att kalibrera sig eller nåt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av kenny »

Ska testa igen idag och ge den mer tid. Allt är aktiverat vill jag påstå. Det enda som går att aktivera är autosteer och det är ju en del sv den som jag tolkar manualen. Sitter dock inte i bilen nu så ska dubbelkolla.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av kenny »

Hmm, jag testade igen nu på vägen hem. Som sagt bilen styr själv långa filen, tycker den gör ett ganska bra jobb. Men när jag blinkar så tyckte jag det blev pinsamt att köra och blinka så länge att jag avbröt igen. Känns inte som det ska ta så lång tid att man ska få den upplevelsen? Jag klockade inte det, men det kändes orimligt länge faktiskt.

Andra roliga upplevelser med AP hittills är att den vid ett tillfälle tappade bort filerna och slängde sig ut i ytterfilen precis som den skulle stoppa bilen bakom, som nog blev lite irriterad. Och nu idag åkte jag bakom en lastbil som körde av motorvägen precis när en annan skulle köra om, vilket gjorde att det blev fritt framför mig och min bil accelererade upp i hastighet så bilisten bakom aldrig kom om, han blev nog också lite irriterad haha.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av RobinG »

kenny skrev:
Hmm, jag testade igen nu på vägen hem. Som sagt bilen styr själv långa filen, tycker den gör ett ganska bra jobb. Men när jag blinkar så tyckte jag det blev pinsamt att köra och blinka så länge att jag avbröt igen. Känns inte som det ska ta så lång tid att man ska få den upplevelsen? Jag klockade inte det, men det kändes orimligt länge faktiskt.
På min S går filbytet med min AP1 betydligt snabbare om jag nuddar ratten innan jag slår på blinkersen än om jag slår på blinkersen och sen blir tillsagd av AP1 att toucha ratten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full autopilot eller inte?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RobinG skrev:
kenny skrev:
Hmm, jag testade igen nu på vägen hem. Som sagt bilen styr själv långa filen, tycker den gör ett ganska bra jobb. Men när jag blinkar så tyckte jag det blev pinsamt att köra och blinka så länge att jag avbröt igen. Känns inte som det ska ta så lång tid att man ska få den upplevelsen? Jag klockade inte det, men det kändes orimligt länge faktiskt.
På min S går filbytet med min AP1 betydligt snabbare om jag nuddar ratten innan jag slår på blinkersen än om jag slår på blinkersen och sen blir tillsagd av AP1 att toucha ratten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis så. Och om alla UL-sensorerna är ”släckta” i displayen när man slår på blinkersen så påbörjas filbytet omedelbart.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar