Ladda 3 fas
Moderator: Redaktion
Re: Ladda 3 fas
Om det är så att det är några motstånd som sätter ström nivån så borde det ju gå att få till en adapter mellan 32A CEE till Typ 2. Den kommer ju inte kosta många kronor att tillverka.
Re: Ladda 3 fas
Ja det är helt klart onödig investering hemma om man inte har nått speciellt behov av att ladda snabbare.
Har däremot funderat på att ha det på jobb. Är oftast bara inne på kontoret ett par timmar åt gången. Hade jag då laddat där så hade jag knappt behövt ladda hemma.
Menade inte att det inte Går att använda en adapter. Menade mest att det finns ingen avdelning att lägga pengar på att sätta ett 32A uttag för att sen ha en adapter till 16 A. Då kan man lika bra bara sätta ett 16a uttag.
Har däremot funderat på att ha det på jobb. Är oftast bara inne på kontoret ett par timmar åt gången. Hade jag då laddat där så hade jag knappt behövt ladda hemma.
Menade inte att det inte Går att använda en adapter. Menade mest att det finns ingen avdelning att lägga pengar på att sätta ett 32A uttag för att sen ha en adapter till 16 A. Då kan man lika bra bara sätta ett 16a uttag.
Re: Ladda 3 fas
Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
Re: Ladda 3 fas
Det där var en rolig sida! Kolla denna luringen - om man saknar trefasuttag men kan hitta tre olika vanliga 16A-säkringar så kan man bygga ett spindelnät av förlängningssladdar och få trefasladdning ändå..LarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a

http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... chuko-16-a
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ladda 3 fas
Det vore intressant om det var praktiskt möjligt... Nu tror jag dock att denna adapter ger ström från 3 schuko istället för från ett Typ 2/Mennekes-uttag och inte en Typ 2 från tre enfaser 16A Schuko.Herr X skrev:Det där var en rolig sida! Kolla denna luringen - om man saknar trefasuttag men kan hitta tre olika vanliga 16A-säkringar så kan man bygga ett spindelnät av förlängningssladdar och få trefasladdning ändå..LarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... chuko-16-a
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ladda 3 fas
Observera att det är bra att använda kablar som följer gällande standarder mm och CE-märkta.
Hela poängen med att ha någon form av laddbox eller laddkabel emellan uttaget och bilen är för att den ska vara säker att använda.
När kablen inte är inkopplad i bilen så ska den vara spänningslös. Så kan hundar bita på den, barn slänga ner den i vattenpöl och så vidare (inget jag rekommenderar att ni testar ändå) .
När man sen kopplar in sladden till bilen så läser bilen av motståndet mellan 2 av trådarna i laddboxen. Om det känns och bilen vill ladda så lägger bilen på ett eget motstånd parallellt med det första. När laddboxen känner av detta så slår den på spänningen.
Ganska enkel idé egentligen, men funkar.
Ska man hitta på egna lösningar eller använda konstiga kablar så bör man ha full koll på vad man gör, så det inte händer olyckor.
Hela poängen med att ha någon form av laddbox eller laddkabel emellan uttaget och bilen är för att den ska vara säker att använda.
När kablen inte är inkopplad i bilen så ska den vara spänningslös. Så kan hundar bita på den, barn slänga ner den i vattenpöl och så vidare (inget jag rekommenderar att ni testar ändå) .
När man sen kopplar in sladden till bilen så läser bilen av motståndet mellan 2 av trådarna i laddboxen. Om det känns och bilen vill ladda så lägger bilen på ett eget motstånd parallellt med det första. När laddboxen känner av detta så slår den på spänningen.
Ganska enkel idé egentligen, men funkar.
Ska man hitta på egna lösningar eller använda konstiga kablar så bör man ha full koll på vad man gör, så det inte händer olyckor.
Re: Ladda 3 fas
Nej den är tvärt omHerr X skrev:Det där var en rolig sida! Kolla denna luringen - om man saknar trefasuttag men kan hitta tre olika vanliga 16A-säkringar så kan man bygga ett spindelnät av förlängningssladdar och få trefasladdning ändå..LarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... chuko-16-a
Denna är för att göra om typ 2 till 3 st vanliga schuko.
Dvs för all koppla in 3 vanliga stickproppar till en laddbox. Inte för att koppla 3 vanliga uttag till bilen.
Re: Ladda 3 fas
Ett tips är att koppla in allt och sedan ansluta till 32A CEE uttaget sist och sedan starta laddningen i bilen. Och omvänt när man kopplar ifrån, stäng laddningen i bilen, ta ur CEE från vägguttaget. Vilket inte blir farligare än att plugga in vedkapen tex... Om man inte glömmer att stänga av den innan man kopplar loss kabeln.
Re: Ladda 3 fas
Detta var det elektriker gjorde när de installerade en enkel röd handske (ej laddbox)?!? Känns overkill då jag inte har sladden i annat än när jag laddar. Jag är verkligen helt okunnig när det kommer till el så jag ifrågasatte detta om detta var nödvändigt och fick till svar att detta var absolut nödvändigt enligt Tesla... Pratade med Tesla som sa att detta inte behövdes. Fakturan var rejält saltad jämfört med när jag pratade med dem i telefon innan installationen. Nu är jag osäker om det är bra att ha eller om det är helt onödigt. Någon som kan detta bättre?Martinen skrev:Observera att det är bra att använda kablar som följer gällande standarder mm och CE-märkta.
Hela poängen med att ha någon form av laddbox eller laddkabel emellan uttaget och bilen är för att den ska vara säker att använda.
När kablen inte är inkopplad i bilen så ska den vara spänningslös. Så kan hundar bita på den, barn slänga ner den i vattenpöl och så vidare (inget jag rekommenderar att ni testar ändå) .
När man sen kopplar in sladden till bilen så läser bilen av motståndet mellan 2 av trådarna i laddboxen. Om det känns och bilen vill ladda så lägger bilen på ett eget motstånd parallellt med det första. När laddboxen känner av detta så slår den på spänningen.
Ganska enkel idé egentligen, men funkar.
Ska man hitta på egna lösningar eller använda konstiga kablar så bör man ha full koll på vad man gör, så det inte händer olyckor.
Re: Ladda 3 fas
@Tessling osäker på om jag tolkade ditt meddelande rätt.
Vad sa elektrikern att hade Tesla sagt att du behövde?
I alla fall så räcker det mer än väl med en vanlig röd handske till teslan. Många tycker att laddbox är en snyggare lösning, men det är också dyrare. Hemma kör jag med vanlig röd handske och i den har jag kopplat min UMC-kabel. Funkar utmärkt.
Jag har dessutom köpt en extra UMC för att slippa koppla ur kabeln från väggen varje dag.
Vad sa elektrikern att hade Tesla sagt att du behövde?
I alla fall så räcker det mer än väl med en vanlig röd handske till teslan. Många tycker att laddbox är en snyggare lösning, men det är också dyrare. Hemma kör jag med vanlig röd handske och i den har jag kopplat min UMC-kabel. Funkar utmärkt.
Jag har dessutom köpt en extra UMC för att slippa koppla ur kabeln från väggen varje dag.
Re: Ladda 3 fas
Jag inser nu att min fråga var mycket luddigMartinen skrev:@Tessling osäker på om jag tolkade ditt meddelande rätt.
Vad sa elektrikern att hade Tesla sagt att du behövde?
I alla fall så räcker det mer än väl med en vanlig röd handske till teslan. Många tycker att laddbox är en snyggare lösning, men det är också dyrare. Hemma kör jag med vanlig röd handske och i den har jag kopplat min UMC-kabel. Funkar utmärkt.
Jag har dessutom köpt en extra UMC för att slippa koppla ur kabeln från väggen varje dag.

Elektrikern menade på att jag behövde en separat huvudbrytare och även en extra jordfelsbrytare enbart för den röda handsken. ÄR inte detta overkill?
Re: Ladda 3 fas
Ah. Kul. Hittade hel kabel också, lite dyrare dåLarsL skrev:Googlade lite och hittade
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136397&Vare=2411
Och lite enklare
http://eauto.si/metron-shop/?product=ad ... n-3-x-32-a
http://www.evselect.eu/evselect-32a-typ ... -p-70.html
Kul norsk sida också http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor Mode_3_til_mode_1_3_fase_med_400V_32A_Cee
Re: Ladda 3 fas
Ungefär så skulle jag nog göra också. En separat brytare för laddaren, precis ovanför uttaget så jag kan bryta där innan jag kopplar i eller ur sladden. Dessutom är ju sladden strömlös när den hänger urkopplad.Tessling skrev:
Jag inser nu att min fråga var mycket luddig![]()
Elektrikern menade på att jag behövde en separat huvudbrytare och även en extra jordfelsbrytare enbart för den röda handsken. ÄR inte detta overkill?
Jordfelsbrytare och separata säkringar skulle jag nog också vilja ha. Är ju bra om laddaren bara tar bryter sig själv och inte hela huset.
Re: Ladda 3 fas
Dock är brytaren inne i det låsta elskåpet, där tänker jag inte låsa upp/stänga varje dag för laddning. Jordfelsbrytaren är kanske bra för att inte hela huset slås ut. Har inte heller sladden i handsken mer än när jag faktiskt laddar.LarsL skrev:Ungefär så skulle jag nog göra också. En separat brytare för laddaren, precis ovanför uttaget så jag kan bryta där innan jag kopplar i eller ur sladden. Dessutom är ju sladden strömlös när den hänger urkopplad.Tessling skrev:
Jag inser nu att min fråga var mycket luddig![]()
Elektrikern menade på att jag behövde en separat huvudbrytare och även en extra jordfelsbrytare enbart för den röda handsken. ÄR inte detta overkill?
Jordfelsbrytare och separata säkringar skulle jag nog också vilja ha. Är ju bra om laddaren bara tar bryter sig själv och inte hela huset.
Blir mer irriterad på skillnaden mellan samtal och faktura, hade varit en sak om de faktiskt berätta vad och varför de gör saker, även kostnaden. Jobbar själv som säljare och har då aldrig skickat prylar/fakturor till ett företag utan att få godkänt innan på både prylar OCH faktura. ÄR kanske småsint då det inte är mycket pengar det rör sig om, men avskyr sättet de har hanterat det på...

Re: Ladda 3 fas
Ha det är helt klart fel och komma med sådana grejer i efterhand då får dom ju lyfta fram dessa kostnader i förhand.
Det är inte fel med separat jordfelsbrytare till ladduttaget. Som Lars skriver så är det ju bra att inte bryta hela huset om det är nått fel på laddaren.
Separat huvudbrytare i centralen känns helt meningslöst. Däremot säkerhetsbrytare dit uttaget är inte fel, men det är inte heller något krav.
Det finns brytare som har inbyggd brytare som dessutom låser fast kabeln när brytare jag är till. Då kan man inte dra ut kabeln med spänning på.
Det är inte fel med separat jordfelsbrytare till ladduttaget. Som Lars skriver så är det ju bra att inte bryta hela huset om det är nått fel på laddaren.
Separat huvudbrytare i centralen känns helt meningslöst. Däremot säkerhetsbrytare dit uttaget är inte fel, men det är inte heller något krav.
Det finns brytare som har inbyggd brytare som dessutom låser fast kabeln när brytare jag är till. Då kan man inte dra ut kabeln med spänning på.
Re: Ladda 3 fas
Ville bara tillägga att den kabeln från Evselect jag älnkade tlil tidigare bara var till enfas. Står kommer snart här på trefasvarianten:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Annars dessa:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
Men dyra laddkablar då. Inte så många som åker runt bland CEE32A uttag kanske, och behöver en mobil sådan kabel
. Men någon på norska forumet använde den på sista länken där.
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Annars dessa:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
Men dyra laddkablar då. Inte så många som åker runt bland CEE32A uttag kanske, och behöver en mobil sådan kabel

Re: Ladda 3 fas
Jag har funderat lite på att skaffa en sådan eller nått liknande.sondell skrev:Ville bara tillägga att den kabeln från Evselect jag älnkade tlil tidigare bara var till enfas. Står kommer snart här på trefasvarianten:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Annars dessa:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
http://www.e-driver.net/mobile-ladebox-juice-booster-1/
Men dyra laddkablar då. Inte så många som åker runt bland CEE32A uttag kanske, och behöver en mobil sådan kabel. Men någon på norska forumet använde den på sista länken där.
Har sett att det ofta funnits 32A uttag vid en hel del transformstorstationer som jag varit på.
Problemet är att det är vanligt att jag måste ställa bilen 20-30 meter bort, och då blir det lite mycket kabel att ha med.
Re: Ladda 3 fas
Har tipsat om denna förut, så att man kan utnyttja dubbelladdaren hemma (ifall man har ett rött 32A uttag tillgängligt.)
Har en själv och den funkar bra, samt att man kan ta med den på tripp.
Har sett att det är flera här på forumet som har köpt denna, och dom tycker också att den är ok.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
Har en själv och den funkar bra, samt att man kan ta med den på tripp.
Har sett att det är flera här på forumet som har köpt denna, och dom tycker också att den är ok.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
Re: Ladda 3 fas
Passar på att fråga i denna tråd. Jag har dubbelladdare. Får dock aldrig över 26A. Står ofta också 26/32A vid laddningen. Är detta pga en bugg eller liknande? Minns att jag läste om detta för något år sedan, men antog att det löst sig via någon uppdatering därefter. Hur ser det ut för er andra?
Re: Ladda 3 fas
Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
Model X, Pearl White
Re: Ladda 3 fas
Japp, men kan inte höja över 26, bara nedåt.Telsa skrev:Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
//Daniel
Re: Ladda 3 fas
Du kan ladda upptill 32A om det finns kapacitet i din installation och om servicecenter har bytt kabelsatsen i bilen. (se mitt inlägg längst ned på sidan 1)Daniel skrev:Japp, men kan inte höja över 26, bara nedåt.Telsa skrev:Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
//Daniel
Re: Ladda 3 fas
Ok, så det kräver således byte av kabelsats i bilen. Då ska jag ringa Tesla och påpeka även detta. Tack!Delta skrev:Du kan ladda upptill 32A om det finns kapacitet i din installation och om servicecenter har bytt kabelsatsen i bilen. (se mitt inlägg längst ned på sidan 1)Daniel skrev:Japp, men kan inte höja över 26, bara nedåt.Telsa skrev:Det går ju att manuellt sätta en maxgräns. Har du ändrat på den vid något tillfälle?
//Daniel