"Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten."
Tror att Nissan tjänar massor med pengar idag på Leaf försäljningen.
En 2013 Leaf Tekna kostade ny 369.090kr, då var batterier jätte dyra. Sedan dess har batteri priset mer än halverats.
Se bara vad Renault Zoe kostar, från 305.990kr.
Att en ny Leaf idag kostar från 397.000kr är bara hutlöst!
Och Sonos elbil kostar 25.500 euro och den har 650 liter bagage, solceller och drag!
2016 kom Opel Ampera. Kostade 299.000NOK i Norge.
Den sålde för bra, då höjde dom priset.
"Säljstart för Opel Ampera-e i Norge – elbilen kostar 299.000 kr"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 299000-kr/
Senast 2021 är elbilar billigare i inköp än fossilbilar.
"Stockholmstoppen: Din nästa bil måste gå på el.
Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige, vilket även innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP).
Naturvårdverkets analys från 2017 gjorde bedömningen att break even-nivån för priset på en elbil kontra fossilbil skulle inträffa 2025, med andra ord skulle priset vid inköp av en nybil bli detsamma vid denna tidpunkt.
Men de nya uppdaterade prognoserna från, bland annat, Power Circle innebär att detta datum högst troligt kommer att inträffa redan nästa år eller 2021."
https://www.di.se/debatt/daniel-hellden ... -ga-pa-el/