Laddbox eller ej?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ackebonoz
Teslaägare

Re: Laddbox eller ej?

Inlägg av Ackebonoz »

Signat ny arbetsgivare och kommer köra en leasad svart model 3 LR RWD from augusti. Min första elbil och vill investera i en laddbox. Har börjat sätta mig in standarder osv men har inte full koll. Är det självklart att välja att installera Teslas WC eller finns nån vinst med att titta på andra fabrikat?
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Inlägg av Olof Borjesson »

Köp Teslas Wall Charger. Det är smidigt att trycka på knappen på handtaget så laddluckan öppnas medan man för sladden mot bilen. Sparar många sekunder varje gång man sätter bilen på laddning.
Marcus01

Inlägg av Marcus01 »

Ackebonoz skrev:
Signat ny arbetsgivare och kommer köra en leasad svart model 3 LR RWD from augusti. Min första elbil och vill investera i en laddbox. Har börjat sätta mig in standarder osv men har inte full koll. Är det självklart att välja att installera Teslas WC eller finns nån vinst med att titta på andra fabrikat?
I helt samma situation som du, funderar på att hoppa laddning hemma till en början men osäker....
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Har skaffat en Tesla wallconnector, men inte fått installerat den än eller fått bilen än för den delen.

Men hur funkar det egentligen? Kommer installera den på 16A trefas tänkte jag så den kan maxa 11kW.

Mitt hus huvudsäkringar är 20A. Om t ex. vår frånluftsvärmepump på vintern känner för att gå in på maximal elpatron vilket är 9kW. Kommer Teslan automatiskt gå ner i effekt och låta värmepumpen ta vad den kan eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej, den tar inte hänsyn till vad andra förbrukare drar, annat än andra wall connectorer som den är ihopkopplad med. Så du kan med fördel begränsa strömstyrkan till t ex 12 A, eller vad du nu har över, om du inte absolut behöver 16 A trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

bylund skrev:
Nej, den tar inte hänsyn till vad andra förbrukare drar, annat än andra wall connectorer som den är ihopkopplad med. Så du kan med fördel begränsa strömstyrkan till t ex 12 A, eller vad du nu har över, om du inte absolut behöver 16 A trefas.
Hmm, ok. Så i mitt scenario. Vad händer då? Går huvudsäkringarna?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Min LR RWD snittar 1,8 kWh/mil efter 200 mil och då är det inte ecodriving. :lol:

Jag kör runt 2500 mil om året och pendlar ca 7 mil/dag till jobbet. Just nu har jag ställt ner laddningen på 8A på vanligt uttag och det ger ca 11 km/timme vilket är mer än tillräckligt de flesta dagar.

Vill jag ha mer ”kräm” ställer jag upp till 10A vilket visat sig funka utmärkt. Det ger då 14 km/timme.

Men att köra 3-fas 16A kommer jag nog aldrig behöva göra ens när jag har installerat min Tesla Wallcharger.

Hur resonerar ni andra?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ursäkta om min fråga är besvarad i någon tråd, men kan man ladda andra typ2 elbilar med tesla wall connector?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

pefreli skrev:
Min LR RWD snittar 1,8 kWh/mil efter 200 mil och då är det inte ecodriving. :lol:

Jag kör runt 2500 mil om året och pendlar ca 7 mil/dag till jobbet. Just nu har jag ställt ner laddningen på 8A på vanligt uttag och det ger ca 11 km/timme vilket är mer än tillräckligt de flesta dagar.

Vill jag ha mer ”kräm” ställer jag upp till 10A vilket visat sig funka utmärkt. Det ger då 14 km/timme.

Men att köra 3-fas 16A kommer jag nog aldrig behöva göra ens när jag har installerat min Tesla Wallcharger.

Hur resonerar ni andra?
Har du wallconnectorn inställd att kunna ge 16A och sen sänker i bilens inställning eller?
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Tellus skrev:
Ursäkta om min fråga är besvarad i någon tråd, men kan man ladda andra typ2 elbilar med tesla wall connector?
Ja, för vissa bilar behöver man dock ändra en inställning i laddaren för att det ska funka.
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Hur ställer man ner laddningen som det frekvent pratas om här?
Är det ngt man gör i inställningar inne i bilen eller?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Delpiero skrev:
Hur ställer man ner laddningen som det frekvent pratas om här?
Är det ngt man gör i inställningar inne i bilen eller?

Japp, under laddning så ställer du hur mycket kräm som du vill att bilen ska kunna ta emot. Jättebra funktion. Jag kör på 8A med min UMC. Laddar 10-11 km/h, räcker för mig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Jag gör precis likadant, 8A. Om jag förstått det rätt minns bilen även var du laddar med en viss strömstyrka och kommer ihåg inställningen till nästa gång. :P
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

MaLund13 skrev:
Tellus skrev:
Ja, för vissa bilar behöver man dock ändra en inställning i laddaren för att det ska funka.
Ok! Och efter den ändringen kan jag fortfarande ladda teslan?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tymrev skrev:
bylund skrev:
Ja, om du totalt belastar mer än vad huvudsäkringarna klara, så går de. Så det är väl en avvägning av hur viktigt att ladda bilen snabbt, mot att risken att strömmen går, om man vill leva på gränsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Snap01

Inlägg av Snap01 »

Kör teslas wallbox på min 3 long range. 3 fas 16a den laddar 6,9 mil i timmen. Elektrikern satte en egen liten central för den. Funkar grymt bra.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Laddbox eller ej?

Inlägg av fakerlind »

Tymrev skrev:
bylund skrev:
Har haft det dilemmat med min S. Säkringen för 3-fas slår av en gång i månaden ungefär. Funderar på att uppgradera till 25A
Senast redigerad av fakerlind, redigerad totalt 1 gånger.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare

Inlägg av ville9 »

Verkar bara finnas silverfärgade laddboxar i Teslas shop.
Har ju sett att det cirkulerat svarta som är grymt snygga.
Är dom bara slut i butiken tro?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Den svarta har bara kommit ut historiskt som referral-gåva, har inte kunnat köpa den direkt av Tesla.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

pefreli skrev:

Hur resonerar ni andra?
Om man bara behöver ladda lite varje dygn går 230v utmärkt (bara som du säger att ställa ner amp i bilen). Gjort det i flera veckor nu utan problem.

Laddbox skulle jag rekommendra för alla som nästan helt kört slut på batteriet under dagen och nästa morgon behöver ha full laddning (eller i närheten av full laddning).
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Kanske korkad fråga... Har en WC till min X och får snart en 3a, kommer WCn att funka till 3ans nya kontakt?
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

tr1 skrev:
Kanske korkad fråga... Har en WC till min X och får snart en 3a, kommer WCn att funka till 3ans nya kontakt?
Ja. Typ 2 kontakten är samma.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

tr1 skrev:
Utan att ha en TM3 kan jag säga ja. CCS-kontakten i TM3 (i alla bilar med CCS faktiskt) består av två delar, en typ 2 (samma som din wallbox) och en nedre del för DC-laddning som finns på CCS-laddare.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tellus skrev:
MaLund13 skrev:
Tellus skrev:
Ok! Och efter den ändringen kan jag fortfarande ladda teslan?
For the record; ja det ska inte vara några problem. Det ena är Teslas egna hopkok, den andra är standard Typ2. Fråga mig inte vad det exakt betyder, har ingen aning. :P
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Har fått hem min andra WC till 3an. Min nuvarande som jag laddar min MS med är inställd på 13A. Huvudsäkring 20A. Bör jag be om att få min andra WC lastbalanserad mot min nuvarande? Vad är bäst egentligen?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar