Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dexlo

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexlo »

LarsL skrev:
Dexlo skrev:
Kazam skrev:
3-fas evse:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/

Jag tänkte köpa en sån, har gratis 3-fas lite varstans.
Jag har hela tiden gått o trott att man får med en kabel med bilen för att kunna ladda från en trefas. Fan, här tror man att man har koll...

Vad är det för fel på Classes typ2 kabel?
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000
Det där är en Typ2-typ2 kabel som används vid laddstolpar ute på stan och en sådan ingår i köpet. Det är UMC som har blivit ändrad från 3-fas till 1-fas vilket gör att du inte kan dra 11 kW från ett rött CEE uttag längre.

Om det är för hemma bruk kan det vara vettigare att köpa någon form av laddbox än en extra lös UMC. Det finns en kombinerad lös/fast med jordfelsbrytare som klarar 3-fas, men då kostar den upp emot 7000kr.
Jo, laddbox hade jag tänkt trycka upp hemma nån gång, men tänkte jag skulle ladda via trefas i början för att slippa med just laddbox/installatör/tid osv. Kändes dessutom smidigt med med trefas då jag har en sån lättillgänglig hemma.

Nu när bilen är tänkt att levereras närsom (blev uppskjutet från fredagen förra veckan till söndag o sedan uppskjutet igen utan leveranstid nu) så ser jag inte det direkt som troligt att jag kommer att hinna smälla upp en laddbox innan leverans. Så vad har jag för val tro? Kan jag ladda bilen på något sätt överhuvudtaget hemma via trefas eller vanlig eluttag med kablaget som följer med? Bryr mig inte så mycket om laddhastigheten initialt bara jag vet att jag kan ladda den hjälpligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Sätt ditt en CEE till Schuko adapter i 3-fas uttaget. Ställ sedan laddningen på 10A och du bör klara dig fint.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Hej!
Hittar inget om försäkring. Hur var det fanns det ngn TH-som var bra? Hur snabbt måste man ändra? Fick bil igår.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tr1 skrev:
Hej!
Hittar inget om försäkring. Hur var det fanns det ngn TH-som var bra? Hur snabbt måste man ändra? Fick bil igår.
För Model S var https://www.watercircles.se/ billigast, har inte kollat Model 3 än. Du har 14-dagar på dig... tror jag.
Dexlo

Inlägg av Dexlo »

LarsL skrev:
Sätt ditt en CEE till Schuko adapter i 3-fas uttaget. Ställ sedan laddningen på 10A och du bör klara dig fint.

Ah, grymt. Det här blir en perfekt lösning. Tack LarsL.
Dum fråga när jag ändå skriver, var ställer jag laddningen på 10A, i bilen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dexlo skrev:
LarsL skrev:

Ja, åtminstone på Model S kommer skärmen där man ställer in det automatiskt upp när man öppna laddluckan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av brynascalle »

Dexlo skrev:
LarsL skrev:

Skulle inte rekommendera detta för laddning mer än under väldigt kort tid och under "övervakning".
Frugan laddade sin hybrid via en sådan, det lilla glappet som fanns räckte för att både adaptern och trefasuttaget skulle börja smälta.
Vågar inte tänka på vad som hänt om vi inte sett det.
Dexlo

Inlägg av Dexlo »

brynascalle skrev:
Dexlo skrev:
LarsL skrev:

Skulle inte rekommendera detta för laddning mer än under väldigt kort tid och under "övervakning".
Frugan laddade sin hybrid via en sådan, det lilla glappet som fanns räckte för att både adaptern och trefasuttaget skulle börja smälta.
Det är kanske här 10A inställningen kommer in i bilden. Kan inte speciellt mycket om billaddning men rent logiskt kan jag tänka mig att för stark laddning ur en sån dosa kan skapa ganska mycket värme eller i värsta fall brand.
Dexlo

Inlägg av Dexlo »

Angående mina frågor om laddning från 3 fas, hittade denna grymma tråd som nog besvarat alla mina frågor: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14486
Så jag släpper detta nu. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

brynascalle skrev:
Dexlo skrev:
LarsL skrev:

Har laddat 10A så i 3 år nu utan några som helst problem, kontakterna är klassade för 16A. Det man ska göra är att känna att inget blir varmt någonstans i kedjan fram till proppskåpet.
Låt inte vikten av klumpen bäras upp av anslutningen utan se till att den har stöd av något annat.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Kvartalet är slut. Alla som inte har fått leverans eller fått bokad leverans kommer kunna vänta länge tror jag. Tesla säger nu (gentemot tidigare: ”det kan bli när som i när framtid”): ”det kan ta en månad eller 1,5 och även 2 månader, vi vet inte hur kommande leveranser ser ut.”

Innan jul kan det nog bli.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Så man får ställa in sig på panik leverans i slutet av September nu då?
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Jag som tänkte kliva in i väntrummet efter semestern, skulle önska leverans i slutet av oktober.
Jag vet att processen inte är så enkel ;)

När tycker ni jag ska lägga ordern?
Kazam

Inlägg av Kazam »

Har försökt ringa dom idag, hopplösa väntetider.

Men det finns ju bilar på lager så borde gå att få en innan semestern tycker jag...
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Beror ju på vad man vill. Drag kan vara problematisk men annars....
Kazam

Inlägg av Kazam »

Tessi19 skrev:
Beror ju på vad man vill. Drag kan vara problematisk men annars....
Ah, yes. Struntar i drag. Kan tänka mig ett par av dom som finns inne nu. Men det går ju inte att få tag på dom Tesla Deliveries.... Antagligen lite slutkörd personal efter pressen inför kvartalsslutet!
Dexlo

Inlägg av Dexlo »

Det här med att vänta till höst med att få en bil vet jag inte om jag kan acceptera, om det nu är så.
Beställde bilen den 5e juni, där jag betalade bokningsavgiften på 15000. Då visste man inte när bilen skulle levereras.
Den 18e juni fick jag ett SMS där man informerade om att leveransen hade schemalagts till den den 28e juni. Dröjde inte länge förrän Tesla hörde av sig och ville att jag skulle sätta in resterande handpenning via BG omgående då pengarna "studsade" till utlandet och att det skulle ta tid, så dom ville ha dessa i god tid inför den 28e. Så jag fick stressa o sätta in pengarna, men likt förbannat så kanske jag får vänta till höst? Tyckte det var drygt nog att få leveransen uppskjuten första gången... :cry: :evil:
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

LarsL skrev:
Så man får ställa in sig på panik leverans i slutet av September nu då?
Det kan jag nog tänka bli verklighet. Verkar i nuläget inte bli nya båtar på väg.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Attans då, beställde i tisdags. Hade hoppats på att få den denna månaden.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Dexlo skrev:
Det här med att vänta till höst med att få en bil vet jag inte om jag kan acceptera, om det nu är så.
Beställde bilen den 5e juni, där jag betalade bokningsavgiften på 15000. Då visste man inte när bilen skulle levereras.
Den 18e juni fick jag ett SMS där man informerade om att leveransen hade schemalagts till den den 28e juni. Dröjde inte länge förrän Tesla hörde av sig och ville att jag skulle sätta in resterande handpenning via BG omgående då pengarna "studsade" till utlandet och att det skulle ta tid, så dom ville ha dessa i god tid inför den 28e. Så jag fick stressa o sätta in pengarna, men likt förbannat så kanske jag får vänta till höst? Tyckte det var drygt nog att få leveransen uppskjuten första gången... :cry: :evil:
Har du ingen levernstid eller vin på din sida nu längre då?
Jag beställde och fick sms dagen efter om leverans två dagar senare men Tesla ringde ju en stund senare och sa att de inte skulle hinna få skyltar. Då hade jag vin, och vi flyttade fram leverans till nästa måndag men nu har vin försvunnit och jag är rädd att dom gett "min" bil till någon annan. Bild
Inte heller hört av DNB, kan det ta mer än 48h eller?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Min sida har sett ut så här i 16 dagar nu, det kanske inte är 48h utan dagar de menar? Har fått maila från DNB med lånebeviljan.
Är det något som inte är som det ska trots allt?
0738E61A-3F59-458B-8F98-FC3A06CE1EC6.jpeg
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Nu har jag betalat fakturan! :D
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Min sida har sett ut så här i 16 dagar nu, det kanske inte är 48h utan dagar de menar? Har fått maila från DNB med lånebeviljan.
Är det något som inte är som det ska trots allt?
0738E61A-3F59-458B-8F98-FC3A06CE1EC6.jpeg
Det där var knas för mig med, mailade tesla och sen funkade det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Kul att läsa om all som fått leverans i helgen, även om man kännt ett visst sting av avundsjuka :)

Så dags för mig att kliva in i väntrummet igen efter att ha halkat ur ett tag då RWD som jag hade beställt dragits in.
Hade ett bra samtal med Tesla Delivery idag, och de skall leta fram en AWD till mig under veckan, frågan om eventuell kompensation återstår, det viktiga känner jag just nu är att jag kommer få leverans någon gång under Juli.

Så här har det sett ut för mig

Kod: Markera allt

16 April - Beställning RWD (Blå, vit interiör, AP, FSD). Inlagd som AWD då RWD ej finns på webb.
   2 Maj - korrigerad till RWD
   8 Maj - Tesla korrigerar priset (AP skulle ingå, men hade tagit betalt för AP)
  31 Maj - Betalt första förhöjd leasing
 13 Juni - RWD slutar levereras, beställning i Limbo
  1 Juli - Ändrar till AWD igen, väntan fortsätter
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Coburn

Inlägg av Coburn »

Beställde i tisdags i förra veckan, väntar nu på att få fakturan. Kikar i mailen typ hela tiden nu ;) håller tummarna på leverans till eller under semestern, hade varit perfekt, men kanske inte troligt.
Skriv svar