Jo, laddbox hade jag tänkt trycka upp hemma nån gång, men tänkte jag skulle ladda via trefas i början för att slippa med just laddbox/installatör/tid osv. Kändes dessutom smidigt med med trefas då jag har en sån lättillgänglig hemma.LarsL skrev:Det där är en Typ2-typ2 kabel som används vid laddstolpar ute på stan och en sådan ingår i köpet. Det är UMC som har blivit ändrad från 3-fas till 1-fas vilket gör att du inte kan dra 11 kW från ett rött CEE uttag längre.Dexlo skrev:Jag har hela tiden gått o trott att man får med en kabel med bilen för att kunna ladda från en trefas. Fan, här tror man att man har koll...Kazam skrev:3-fas evse:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Jag tänkte köpa en sån, har gratis 3-fas lite varstans.
Vad är det för fel på Classes typ2 kabel?
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000
Om det är för hemma bruk kan det vara vettigare att köpa någon form av laddbox än en extra lös UMC. Det finns en kombinerad lös/fast med jordfelsbrytare som klarar 3-fas, men då kostar den upp emot 7000kr.
Nu när bilen är tänkt att levereras närsom (blev uppskjutet från fredagen förra veckan till söndag o sedan uppskjutet igen utan leveranstid nu) så ser jag inte det direkt som troligt att jag kommer att hinna smälla upp en laddbox innan leverans. Så vad har jag för val tro? Kan jag ladda bilen på något sätt överhuvudtaget hemma via trefas eller vanlig eluttag med kablaget som följer med? Bryr mig inte så mycket om laddhastigheten initialt bara jag vet att jag kan ladda den hjälpligt.