Ute ur väntrummet och första längre turen med bilen!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Ute ur väntrummet och första längre turen med bilen!

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Nico skrev:
Ursäkta att jag kastar mig in i tråden, men skulle man lägga kortet på något speciellt ställe i bilen när man väl ska köra eller räcker det att man låser upp den genom att hålla kortet mot b stolpen och sen bara hoppa in och köra?
Mellan kopphållarna ska kortet placeras för att kunna köra bilen.

Bara när du "startar" bilen, sen kan kortet stoppas undan. Mest som förtydligande, så folk inte tror att man måste köra omkring med kortet där, för det ligger ju inte kvar så länge där ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Nico skrev:
Ursäkta att jag kastar mig in i tråden, men skulle man lägga kortet på något speciellt ställe i bilen när man väl ska köra eller räcker det att man låser upp den genom att hålla kortet mot b stolpen och sen bara hoppa in och köra?

Bara när du "startar" bilen, sen kan kortet stoppas undan. Mest som förtydligande, så folk inte tror att man måste köra omkring med kortet där, för det ligger ju inte kvar så länge där ;)
Tack för förtydligandet :) Dessa kort är obligatoriska då med andra ord? Räcker ej med mobilen och appen? Kommer ju ha kortet i plånboken för säkerhetsskull dock. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Nico skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Nico skrev:

Tack för förtydligandet :) Dessa kort är obligatoriska då med andra ord? Räcker ej med mobilen och appen? Kommer ju ha kortet i plånboken för säkerhetsskull dock. :)
Jo. Räcker med mobilen/appen. Kortet behövs bara om man inte har mobilen/appen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Nico skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Nico skrev:

Det räcker med mobilen, men det är alltid bra att ha med kortet i plånboken t.ex. som backup.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Du måste ner i SoC för att det ska gå riktigt fort att ladda vid Supercharger, ovan 50% så sjunker laddningshastigheten rejält. ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Nico skrev:

Menar du att din fru tar kortet när det ligger där :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
FredricW

Inlägg av FredricW »

Men det räcker väl att svajpa kortet på stolpen för att kunna köra iväg? Det är väl först om man sitter kvar i bilen en stund utan att köra som man kan behöva lägga korten i konsolen alt svajpa mot stolpen igen?

Se tex hur det demonstreras på RPM Tesla för de som köper gjutna konsolpaneler i carbon fiber (carbon fiber blockerar signalen mellan kort och bil).
Bejje

Inlägg av Bejje »

PapaD skrev:
Oavsett om det är alu eller plåt är det risk för korrosion i saltvatten. Jag skulle pensla kokt linolja i utrymmet, låta det härda några dagar så det får sin sega gummikaraktär. Det följer plåten rörelser i temperatur och spricker inte. Däremot håller det inte i syremiljö så många år, så efter det skulle jag kleta på något lämpligt karosserikitt ovanpå. Då har du garanterat rostskyddat det för evigt.
Edit:
Tittade på bilden på nytt, och jag tycker det ser ut som ett dräneringshål. De får man förstås inte sätta igen! :) Då skulle jag nöja mig med litet linolja som jag kontrollerar varje vår om det börjat krackelera. Om så, ta bort det med naglar som går att få loss och pensla på litet nytt.

Gällande glipan mellan lykta o plastkaross: piprensare? Eller sådana där tandrensare som ser ut som piprensare, de är rätt tunna?

Det var åt det hållet mina tankar spontant gick också (linolja). Sen vet jag ingenting om hur bra det egentligen är på dagens bilar med legeringar/lack osv osv så jag vågar inte rekommendera åt någon, är tveksam om jag kommer göra det själv men det var som sagt första tanken.

Här är en större bild, jag vette tusan om det i hörnet är ett avsiktligt dräneringshål eller om det ska räcka med det inre större hålet. Det är utrymmet mellan dessa hål och den yttre och inre plåten som gör mig fundersam.
Vecket i hörnet är bra litet och är det tänkt att rinna ut vatten där så kommer skräp tveklöst att sätta igen hålet/vecket och det är ju då problemen kommer om det är tänkt som dräneringshål.
Screenshot 2019-07-02 at 16.57.34.png

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Tja, jag har använt linolja på alla mina finbilar. Jag vet att SAAB hade plast (polyeten) som rostskydd, på insidan av skärmar ett tag och de sägs skrynklats av linoljan. Annars har jag aldrig hört talas om att den ska löst upp något, vare sig karosserikitt eller lack. Det går förstås inte att lacka ovanpå linoljan utan problem men det är ju inte aktuellt här eller under bilarna. Enligt Wikipedia är linoljan den minsta oljemolekylen av alla oljor, vilket förklarar dess inträngning i porer och rostskyddande förmåga. Det finns otaliga tester där linolja får bästa korrossionskyddsresultat. Men Som sagt, den härdar i syre med tiden.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar