Dagen D är här

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Dagen D är här

Inlägg av VillHaTesla »

Dagen D är här, snart hoppas jag att få hoppa in i väntrumstråden efter att jag väl lagt en beställning!
Ikväll sker det stora samtalet, "övertalningen" med sambon. 20.00 går fighten igång..i ena ringhörnan står jag förväntansfull men förvirrad och i andra ringhörnan står hon som enbart ser ekonomiska siffror :lol: :roll:

Jag har nu tagit fram alternativ att jämföra med mot Teslan model 3 SR+, alternativ som sambon själv önskade.
Förutsättningarna är en pendlingsbil som kommer rulla ca. 3000mil om året dörr till dörr mellan hem och jobb och utöver det kanske ca. 700 privata mil.
Har på fossilbilarna räknat på en bränsleförbrukning på ca. 0,6 vilket blir ca. 3000:- i månaden på förhand (16,50 bensin * 0,60 = 9,9. 9,9*300mil = 3000:-)


Alternativen är följande:
- En ny LEAF -2019
- En begagnad LEAF -2018
- En begagnad Volvo V40 -2016
- En begagnad Kia Ceed -2016



Har räknat på finansieringen, försäkring (hel/halv beroende på om de är nybilsgaranti med vagnskada osv.) mindre summor för kommande service och reparationer m.m.
Det blir ju olika restvärden kvar vilka är sjukt svåra att förutse om nedan restvärden är rena glädjesiffror (Exempelvis vet jag ju att många finansbolag gärna räknar 50% över 36 månader istället för 48 mån som i detta exemplet). På ett sätt är väl Volvon "säkrast" då den är helt avbetald efter de 4 åren..å andra sidan kvarstår det efter år 4 en kostnad på ca. 3700:- samt en bil som då är drygt 7 år gammal med ca. 18 500km på mätaren. Och är rädd att bilar som LEAF som inte alls är så långt fram som Teslorna i tekniken tappar andrahands värdet efter några år fullständigt..


Skämt å sidor i inledningen av inlägget..
Såklart vill jag vara realistisk mot min sambo samtidigt som en Tesla är min dröm sedan måååånga år tillbaka och pendlingen kanske gör att den är mer motiverad?
Har jag bommat något fullständigt i nedan kalkyl? Eller vad hade ni utifrån den kört på för alternativ....om ni inte ska prata med hjärtat utan helt och hållet hjärnan med alla parametrar som bilarnas ålder, kommande servicar osv osv.
Är överlag nämligen inte särskilt bil kunnig sett till årsmodeller, service, milantal m.m.

Skulle vara er evigt tacksamma som skulle vilja ta några minuter och försöka kolla på kalkylen samt ge en reflektion!!! :?
Bil finansiering.PNG
Hertsh
Inlägg: 1317
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Dagen D är här

Inlägg av Hertsh »

Jag är lekman o ser inga problem i kalkylen. Om du vill göra kalkylen på endast siffror måste du lägga in 400kr per månad på tråkkontot i dina Leafs. Du kan även lägga till 100kr på kiropraktor varje månad på Leaf, jag känner ingen som har suttit bra i de bilarna och med de avstånden/pendlingen du nämner är det superviktigt.

Simsalabim, Teslan billigast.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Dagen D är här

Inlägg av Ulrica R »

Bara en reflektion, men måste ni köpa bilen gemensamt? Jättefina kalkyler dock. När jag köpte min SR+ gav jag blanka sjutton i vad min sambo tyckte. Jag sparade pengar i ca 3 år och sålde min fina VW CC strax innan Teslaköpet. Fick en rejäl slant från den också. Samma dag eller någon dag innan beställningen av min Tesla åkte jag runt och frågade om leveranstid för Kia e-niro och Nissan Leaf (med det större batteriet). Båda bilarna var det ett års väntetid på. Helt vansinnigt! Samma signaler kom från säljare av Hyundai när det gäller deras Kona och Ionic electric. Att det kom ut ett gäng demobilar veckorna av samtliga bilar därefter kunde ju inte jag veta.

Min motivering är alltså: Hellre en Tesla SR+ med 2-6 veckors leveranstid än en Nissan Leaf med minst 52 veckors leveranstid. Nu kanske situationen är annorlunda än i början av Maj 2019. Det kanske finns sprillans nya icke-demo Nissan Leaf att få levererade inom 2-6 veckor. Har ni tid att vänta ett år anser jag personligen att en Kia e-niro det klokaste köpet även om Nissan Leaf var väldigt trevlig att köra. Detta gäller om ni bara är ute efter en bil att köra med. Är ni ute efter något mer så välj en Tesla. ;)

Snälla, bråka inte ikväll. Love, peace and understanding är så mycket bättre.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Dagen D är här

Inlägg av VillHaTesla »

Ulrica R skrev:
Bara en reflektion, men måste ni köpa bilen gemensamt? Jättefina kalkyler dock. När jag köpte min SR+ gav jag blanka sjutton i vad min sambo tyckte. Jag sparade pengar i ca 3 år och sålde min fina VW CC strax innan Teslaköpet. Fick en rejäl slant från den också. Samma dag eller någon dag innan beställningen av min Tesla åkte jag runt och frågade om leveranstid för Kia e-niro och Nissan Leaf (med det större batteriet). Båda bilarna var det ett års väntetid på. Helt vansinnigt! Samma signaler kom från säljare av Hyundai när det gäller deras Kona och Ionic electric. Att det kom ut ett gäng demobilar veckorna av samtliga bilar därefter kunde ju inte jag veta.

Min motivering är alltså: Hellre en Tesla SR+ med 2-6 veckors leveranstid än en Nissan Leaf med minst 52 veckors leveranstid. Nu kanske situationen är annorlunda än i början av Maj 2019. Det kanske finns sprillans nya icke-demo Nissan Leaf att få levererade inom 2-6 veckor. Har ni tid att vänta ett år anser jag personligen att en Kia e-niro det klokaste köpet även om Nissan Leaf var väldigt trevlig att köra. Detta gäller om ni bara är ute efter en bil att köra med. Är ni ute efter något mer så välj en Tesla. ;)

Snälla, bråka inte ikväll. Love, peace and understanding är så mycket bättre.
Tack för ditt underbara svar Ulrica! :D
Det är faktiskt så att det är jag själv som ska köpa bilen då det är jag som fått nytt jobb och ska börja pendla 12 mil om dagen men gemensamt boende så blir det ändå en gemensam diskussion kring vad som är rimligast :)
När hon bara fick höra inköpskostnaden för SR+ så slog hon bakut och därför lovade jag henne en kalkyl som vi kan kika igenom! Svårigheten i den är ju dock vad restvärderna kommer betyga om 4 år, det är de ju egentligen ingen som vet!

Angående leveransen av andra bilar så kan man nu få LEAF omgående medan Kona & E-niro är vår/sommar 2020 och Ionic har för kort körsträcka!
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Dagen D är här

Inlägg av VillHaTesla »

Hertsh skrev:
Jag är lekman o ser inga problem i kalkylen. Om du vill göra kalkylen på endast siffror måste du lägga in 400kr per månad på tråkkontot i dina Leafs. Du kan även lägga till 100kr på kiropraktor varje månad på Leaf, jag känner ingen som har suttit bra i de bilarna och med de avstånden/pendlingen du nämner är det superviktigt.

Simsalabim, Teslan billigast.
Billigast per månad, då är vi i hamn i den biten!
Men då kommer frågan från henne...men efter 4 år äger vi ju Volvon! Är inte det bättre?
Det är sådana "scenarion" som jag själv inte kan reda ut vilket som faktiskt är de bästa i detta läget!

Har faktiskt svårt att se att Volvon eller Kian är ett så självklart val bara för att man mer eller mindre äger dom efter 4 år. Äldre bilar vilket innebär att de kan tillkomma en hel del reperationskostnader...men det kan mycket väl vara så att jag utför självbedrägeri på mig själv :lol:
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Dagen D är här

Inlägg av pefreli »

Ge mig numret till din fruga så hjälper jag dig att övertala henne. :mrgreen:

Jag hade samma övning med min andra hälft.

Jag ställde upp en LR RWD mot en BMW 320d och en S60. Samt en begagnad 320d.

Kör jag mer än 2500 mil vinner Teslan mot de andra nya bilarna. Den begagnade bilen krävde dock såklart lite mer mil men Teslan hade vunnit lätt även mot den begagnade bilen om jag kört 3700 mil om året. Kör man så långt är det svårt att motivera en fossilbil.

Sen måste det såklart inte vara en Tesla men SR+ borde stå sig bra mot det mesta som jag ser det. ;)

Lycka till!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6542
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Dagen D är här

Inlägg av Tars »

YOLO
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Dagen D är här

Inlägg av Mr S »

Om ni har barn så kör på säkerhetstricket. Model 3 är ju en av världens säkraste bilar.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dagen D är här

Inlägg av OfarligTesla »

Tars skrev:
YOLO
Var försiktig med det uttrycket, är farligt att övertala folk! Ibland önskar jag att frun inte sagt det till mig när jag frågade om vi skulle köpa vår S :p. Även om den är skoj så hade 1 mille extra på kontot suttit fint också!
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Dagen D är här

Inlägg av VillHaTesla »

pefreli skrev:
Ge mig numret till din fruga så hjälper jag dig att övertala henne. :mrgreen:

Jag hade samma övning med min andra hälft.

Jag ställde upp en LR RWD mot en BMW 320d och en S60. Samt en begagnad 320d.

Kör jag mer än 2500 mil vinner Teslan mot de andra nya bilarna. Den begagnade bilen krävde dock såklart lite mer mil men Teslan hade vunnit lätt även mot den begagnade bilen om jag kört 3700 mil om året. Kör man så långt är det svårt att motivera en fossilbil.

Sen måste det såklart inte vara en Tesla men SR+ borde stå sig bra mot det mesta som jag ser det. ;)

Lycka till!
Tack för ditt svar!
Men utifrån kalkylen jag har gjort så tycker du innerligt, trots att man t.ex. efter de fyra åren äger V40n exempelvis, att köpet av en SR+ är bra?
Det är första gången jag eventuellt ska köpa något såhär "stort" som inte har med husköp att köra :)

Samtidigt som jag såklart vill ha en Tesla (vem fan vill inte det?) så vill jag ändå med hyfsat gott samvete känna att i dagens läge med min kommande pendling så är det även en helt ok affär..trots att bil affärer aldrig är lönsamma!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dagen D är här

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror du lurar dig själv rätt rejält om du tror att din SR+ kommer vara värd 50% efter 4 år och 14k mil och då åker du på en finansiell smäll om värdet understiger restskulden.

Kommer du kunna lösa restskulden om 4 år med pengar du sparar under dessa år? Och då utan att ta från pengar som du och sambon kan tänkas vilja ha till annat.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Dagen D är här

Inlägg av Hedman »

En Tesla lär hålla längre än 4 år så räkna istället med 7 år och att bilen då är helt amorterad. Då har du rimligtvis ett värde kvar så du får en insats till en beg. Roadster 2 :D så gjorde jag upp min kalkyl när jag köpte min för två år sedan 8-)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Dagen D är här

Inlägg av VillHaTesla »

OfarligTesla skrev:
Jag tror du lurar dig själv rätt rejält om du tror att din SR+ kommer vara värd 50% efter 4 år och 14k mil och då åker du på en finansiell smäll om värdet understiger restskulden.

Kommer du kunna lösa restskulden om 4 år med pengar du sparar under dessa år? Och då utan att ta från pengar som du och sambon kan tänkas vilja ha till annat.

Ja, det kanske är så?
Det är precis den här typen av inputs som jag vill ha :)
Jag kanske bara lurar mig själv fullständigt och det inte ens är i närheten av det?

Det andra finansieringsförslaget jag fick på 3 år gör att månadskostnaden hoppar upp till 7 135:- /månaden inkl. försäkring, service & däck osv osv. Då är det räknat på 50% rest på 36 månader istället och hamnar då på drygt 10 500 mil.
Tror du det är mer rimligt eller tror du det är svårt att räkna hem med tanke på milantalet också?
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Dagen D är här

Inlägg av VillHaTesla »

Hedman skrev:
En Tesla lär hålla längre än 4 år så räkna istället med 7 år och att bilen då är helt amorterad. Då har du rimligtvis ett värde kvar så du får en insats till en beg. Roadster 2 :D så gjorde jag upp min kalkyl när jag köpte min för två år sedan 8-)
På sätt och vis köper jag det du säger helt och hållet samtidigt som de känns som rejält självbedrägeri (?? :lol: ), frågan är dock bara vem som kommer vilja köpa en M3 SR+ som är drygt 7 år gammal med säkert upp mot 20 000 mil på mätaren.
Tror du verkligen de finns något värde i den då?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dagen D är här

Inlägg av OfarligTesla »

VillHaTesla skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag tror du lurar dig själv rätt rejält om du tror att din SR+ kommer vara värd 50% efter 4 år och 14k mil och då åker du på en finansiell smäll om värdet understiger restskulden.

Kommer du kunna lösa restskulden om 4 år med pengar du sparar under dessa år? Och då utan att ta från pengar som du och sambon kan tänkas vilja ha till annat.

Ja, det kanske är så?
Det är precis den här typen av inputs som jag vill ha :)
Jag kanske bara lurar mig själv fullständigt och det inte ens är i närheten av det?

Det andra finansieringsförslaget jag fick på 3 år gör att månadskostnaden hoppar upp till 7 135:- /månaden inkl. försäkring, service & däck osv osv. Då är det räknat på 50% rest på 36 månader istället och hamnar då på drygt 10 500 mil.
Tror du det är mer rimligt eller tror du det är svårt att räkna hem med tanke på milantalet också?
Det låter mer rimligt men ingen kan ju säga exakt, man kan nog med stor säkerhet säga att värdet ligger mellan 40 och 60 procent om inget stort händer med Sverige ekonomi eller kronkursen.

Det viktiga tycker jag är att man har rum för ett bra sparande vid sidan av så man inte hamnar i problem sen. Sist och slutligen är det bara en bil och inget man skall offra sin ekonomiska trygghet för.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6542
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Dagen D är här

Inlägg av Tars »

OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
YOLO
Var försiktig med det uttrycket, är farligt att övertala folk! Ibland önskar jag att frun inte sagt det till mig när jag frågade om vi skulle köpa vår S :p. Även om den är skoj så hade 1 mille extra på kontot suttit fint också!
Ok. Sorry. Gå och provkör en tesla. Bild
Sen är det kört oavsett.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dagen D är här

Inlägg av OfarligTesla »

Tars skrev:
OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
YOLO
Var försiktig med det uttrycket, är farligt att övertala folk! Ibland önskar jag att frun inte sagt det till mig när jag frågade om vi skulle köpa vår S :p. Även om den är skoj så hade 1 mille extra på kontot suttit fint också!
Ok. Sorry. Gå och provkör en tesla. Bild
Sen är det kört oavsett.
Haha, tror det var provkörningen som sålde frun på idén :p. Jag har en fru som sällan backar för mina galna idéer, kan bli farligt ibland.
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Dagen D är här

Inlägg av Ulrica R »

VillHa Tesla: Nyfiken på vilken konfig du har valt till Leafen? Pris från 397 000 enligt försäljare. Vad landar slutpriset på?

Du pendlar rätt mycket. 12 mil per dag kräver bra stolar att sitta i. Näst efter utseende och prestanda går jag efter om stolen är bra att sitta i. Jo, det är en viktig faktor. Leafens stolar var ok, men inte sköna för varken långresor eller färder över en timme. Dock en smaksak.

Lycka till med diskussionen nu. Bara 16 minuter kvar.... :)
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Dagen D är här

Inlägg av Matthiaz »

På elbilarna har du 0kr i bränsle? Något kostar väl elen med? Eller räknar du med att ladda allt gratis på jobbet?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Dagen D är här

Inlägg av Surfaren »

Tars skrev:
YOLO
Jasså? Hur många liv har du då? ;)

Jag vill mana till återhållsamhet och sunt tänkande. Visst är detta en klubb för mer eller mindre erfarna självbedragare, men det är ibland lite för lätt att ryckas med. Du får försöka göra en grundlig avvägning mellan vad du får betala och vad du får för pengarna. Sätt inte för högt restvärde bara, som någon redan nämnt. Risken är att du då får en artificiellt låg månadskostnad. Visar det sig i slutändan att du hade satt restvärdet "för lågt" så kommer du knappast gråta den dagen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6542
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Dagen D är här

Inlägg av Tars »

Surfaren skrev:
Tars skrev:
YOLO
Jasså? Hur många liv har du då? ;)

Jag vill mana till återhållsamhet och sunt tänkande. Visst är detta en klubb för mer eller mindre erfarna självbedragare, men det är ibland lite för lätt att ryckas med. Du får försöka göra en grundlig avvägning mellan vad du får betala och vad du får för pengarna. Sätt inte för högt restvärde bara, som någon redan nämnt. Risken är att du då får en artificiellt låg månadskostnad. Visar det sig i slutändan att du hade satt restvärdet "för lågt" så kommer du knappast gråta den dagen.
Hehe!
Jo, det du säger stämmer självklart, och man ska inte leva över sina tillgångar för en bil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Dagen D är här

Inlägg av LarsL »

Med 3700mil känns det svårt att motivera en avgasbil. Så valet borde vara mellan de olika elbilarna. Nissan Leaf är ju helt skottsäker och kommer inte att behöva stå på verkstaden. Men Tesla Model 3 är ju betydligt roligare, men det hamnar ju på nöjeskonto.

Jag skulle lägga undan en bra slant, typ 10000kr, för reparationer på en gammal fossilbil. Min erfarenhet är att det mesta måste bytas efter 3-4 år och 10-20000mil. Och det kostar alltid skjortan.
Skriv svar