Ikväll sker det stora samtalet, "övertalningen" med sambon. 20.00 går fighten igång..i ena ringhörnan står jag förväntansfull men förvirrad och i andra ringhörnan står hon som enbart ser ekonomiska siffror

Jag har nu tagit fram alternativ att jämföra med mot Teslan model 3 SR+, alternativ som sambon själv önskade.
Förutsättningarna är en pendlingsbil som kommer rulla ca. 3000mil om året dörr till dörr mellan hem och jobb och utöver det kanske ca. 700 privata mil.
Har på fossilbilarna räknat på en bränsleförbrukning på ca. 0,6 vilket blir ca. 3000:- i månaden på förhand (16,50 bensin * 0,60 = 9,9. 9,9*300mil = 3000:-)
Alternativen är följande:
- En ny LEAF -2019
- En begagnad LEAF -2018
- En begagnad Volvo V40 -2016
- En begagnad Kia Ceed -2016
Har räknat på finansieringen, försäkring (hel/halv beroende på om de är nybilsgaranti med vagnskada osv.) mindre summor för kommande service och reparationer m.m.
Det blir ju olika restvärden kvar vilka är sjukt svåra att förutse om nedan restvärden är rena glädjesiffror (Exempelvis vet jag ju att många finansbolag gärna räknar 50% över 36 månader istället för 48 mån som i detta exemplet). På ett sätt är väl Volvon "säkrast" då den är helt avbetald efter de 4 åren..å andra sidan kvarstår det efter år 4 en kostnad på ca. 3700:- samt en bil som då är drygt 7 år gammal med ca. 18 500km på mätaren. Och är rädd att bilar som LEAF som inte alls är så långt fram som Teslorna i tekniken tappar andrahands värdet efter några år fullständigt..
Skämt å sidor i inledningen av inlägget..
Såklart vill jag vara realistisk mot min sambo samtidigt som en Tesla är min dröm sedan måååånga år tillbaka och pendlingen kanske gör att den är mer motiverad?
Har jag bommat något fullständigt i nedan kalkyl? Eller vad hade ni utifrån den kört på för alternativ....om ni inte ska prata med hjärtat utan helt och hållet hjärnan med alla parametrar som bilarnas ålder, kommande servicar osv osv.
Är överlag nämligen inte särskilt bil kunnig sett till årsmodeller, service, milantal m.m.
Skulle vara er evigt tacksamma som skulle vilja ta några minuter och försöka kolla på kalkylen samt ge en reflektion!!!