Ladda i Norge

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Ladda i Norge

Inlägg av Walker »

Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Ladda i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Grønn Kontakt samt Fortum Charge&Drive taggar är rekommenderat! Just i Geiranger själv är det Fortum som gäller men bra att ha båda.

UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga. :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Teslaspolen skrev:
Grønn Kontakt samt Fortum Charge&Drive taggar är rekommenderat! Just i Geiranger själv är det Fortum som gäller men bra att ha båda.

UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga. :)
Funkar en svensk Fortum-tagg?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.

Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.

Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Walker skrev:
Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
Tycker tvärtom att laddning till Geiranger med SuC inte verkar vara något problem alls. Planerar just nu en sån tripp på tisdag.
SuC står ju mkt tätare i Norge än i Sverige.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

erbo73 skrev:
Walker skrev:
Tycker tvärtom att laddning till Geiranger med SuC inte verkar vara något problem alls. Planerar just nu en sån tripp på tisdag.
SuC står ju mkt tätare i Norge än i Sverige.
Beror kanske på vilken väg man kör?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Teslaspolen skrev:
Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.

Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.

Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Walker skrev:
Teslaspolen skrev:

Nix, vad jag vet har den samma problem med IT jord som trefas-UMCn.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Du har SuC på skjåk om du kommer öst/söderifrån ( evt Sandane om du kommer från kusthållet). Laddare i Dombås och numera kanske i åndalsnes ? Inga problem iaf. Grön kontakt funkar klockrent medan Fortums varit frustrerande emellanåt.
Många typ2 ställen också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Tack för alla svar. Nu kommer jag lösa det genom att låna en norsk umc av Tars. Då ”tankar” jag medan jag sover.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
ulfhe
Teslaägare

Inlägg av ulfhe »

Teslaspolen skrev:
Walker skrev:
Teslaspolen skrev:

Nix, vad jag vet har den samma problem med IT jord som trefas-UMCn.
Jodå, enfas UMCn som levereras med 3an fungerar i norska It-nät. Jag laddar just nu i Norge med den.
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Ställde frågan här på forumet, utan att få svar, om inte den nya enfas UMCn fungerade i Norge. Sonen testade i veckan iNorge, har en 3a, det fungerade, vilket ju ulfhe redan vittnat om ovan Således en tröst att den nedgraderade nya UMCn nu fungerar i Norge.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns väl även områden i Norge med TN-nät lika som i
Sverige?

(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)

Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.

Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Är detta testat i ett genuint norskt tvåfas med flytande jord- Schuko? Vore ju väldigt bra om det verkligen är så. Har Tesla bekräftat att det ska funka?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Off Grid Byggaren skrev:
Det finns väl även områden i Norge med TN-nät lika som i
Sverige?

(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)

Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.

Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.
Stämmer bra det. I vår norska hytte är det TN jordat med vanlig 400v trefas. Där går den svenska UMCn hur bra som helst (så länge den är rättvänd...).
Användarvisningsbild
ulfhe
Teslaägare

Inlägg av ulfhe »

Vi har IT-nät i vår hytta och det går bra att ladda. Jag använder visserligen den blå enfas-CEE-kontakten, men det är ju elektriskt ingen skillnad mot Schucko.
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
Skriv svar