Ladda i Norge
Moderator: Redaktion
Ladda i Norge
Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ladda i Norge
Grønn Kontakt samt Fortum Charge&Drive taggar är rekommenderat! Just i Geiranger själv är det Fortum som gäller men bra att ha båda.
UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga.
UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ladda i Norge
Funkar en svensk Fortum-tagg?Teslaspolen skrev:Grønn Kontakt samt Fortum Charge&Drive taggar är rekommenderat! Just i Geiranger själv är det Fortum som gäller men bra att ha båda.
UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ladda i Norge
Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.
Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.
Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.
Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ladda i Norge
Tycker tvärtom att laddning till Geiranger med SuC inte verkar vara något problem alls. Planerar just nu en sån tripp på tisdag.Walker skrev:Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
SuC står ju mkt tätare i Norge än i Sverige.
Re: Ladda i Norge
Beror kanske på vilken väg man kör?erbo73 skrev:Tycker tvärtom att laddning till Geiranger med SuC inte verkar vara något problem alls. Planerar just nu en sån tripp på tisdag.Walker skrev:Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
SuC står ju mkt tätare i Norge än i Sverige.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Ladda i Norge
Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)Teslaspolen skrev:Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.
Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.
Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ladda i Norge
Walker skrev:Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)Teslaspolen skrev:Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.
Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.
Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Nix, vad jag vet har den samma problem med IT jord som trefas-UMCn.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5856
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda i Norge
Du har SuC på skjåk om du kommer öst/söderifrån ( evt Sandane om du kommer från kusthållet). Laddare i Dombås och numera kanske i åndalsnes ? Inga problem iaf. Grön kontakt funkar klockrent medan Fortums varit frustrerande emellanåt.
Många typ2 ställen också.
Många typ2 ställen också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda i Norge
Tack för alla svar. Nu kommer jag lösa det genom att låna en norsk umc av Tars. Då ”tankar” jag medan jag sover.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Ladda i Norge
Jodå, enfas UMCn som levereras med 3an fungerar i norska It-nät. Jag laddar just nu i Norge med den.Teslaspolen skrev:Walker skrev:Teslaspolen skrev:Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)
Nix, vad jag vet har den samma problem med IT jord som trefas-UMCn.
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
2016 Nissan Leaf svart
Re: Ladda i Norge
Ställde frågan här på forumet, utan att få svar, om inte den nya enfas UMCn fungerade i Norge. Sonen testade i veckan iNorge, har en 3a, det fungerade, vilket ju ulfhe redan vittnat om ovan Således en tröst att den nedgraderade nya UMCn nu fungerar i Norge.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ladda i Norge
Det finns väl även områden i Norge med TN-nät lika som i
Sverige?
(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)
Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.
Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.
Sverige?
(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)
Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.
Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ladda i Norge
Är detta testat i ett genuint norskt tvåfas med flytande jord- Schuko? Vore ju väldigt bra om det verkligen är så. Har Tesla bekräftat att det ska funka?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ladda i Norge
Stämmer bra det. I vår norska hytte är det TN jordat med vanlig 400v trefas. Där går den svenska UMCn hur bra som helst (så länge den är rättvänd...).Off Grid Byggaren skrev:Det finns väl även områden i Norge med TN-nät lika som i
Sverige?
(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)
Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.
Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ladda i Norge
Vi har IT-nät i vår hytta och det går bra att ladda. Jag använder visserligen den blå enfas-CEE-kontakten, men det är ju elektriskt ingen skillnad mot Schucko.
2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
2016 Nissan Leaf svart