Remuz skrev:Offentlig förvaltning har ofta ett stort problem (iofs samma som små avdelningar har på stora bolag). Normalt får den enskilde enhetschefen ingen glädje av att vara effektiv, mam får nämligen mer anslag om man drar över budget och mindre anslag om man går under budget.
Det finns alltså inga incitament att vara effektiv.
Sedan är det väl ganska allmänt så att människor är lata, min lathet driver mig hårt i mitt jobb. Kan jag skapa något som gör att jag får mindre tråk att göra Senare så gör jag det

Det är ju för att många tror att offentlig förvaltning ska fungera på likartat sätt som privata företag gör. Så är inte fallet. För det offentliga försvinner alla pengar vid årsskiftet oavsett hur det har gått. Sedan finns det ändå en viss minnesfunktion, men det beror mer på välvilja än krav. Mer ett sätt att smörja systemet.
En chef inom offentlig förvaltning som inte uppnår budgetmålet, har inte lyckats i sin verksamhet. För en chef inom det offentliga får en påse med pengar för att leverera en viss verksamhet. Skjuter man över eller under budget har man inte levererat det som efterfrågas. Att gå med vinst, är ett misslyckande eftersom att periodisering inte är tillåten i det offentliga. Nu kan det visserligen finnas ett visst minne inom systemet, pga att överliggande organisation ibland kan ge och ta mellan olika delar av sin organisation mellan åren.
En chef i privat, ska snarare med hjälp av sin budget tjäna så mycket det går, inom de produktionsramar som finns. Och kan periodisera medel mellan åren.
Det är tyvärr ett otyg inom offentligförvaltning när det börjar bli för mycket företagstänk för det rimmar illa med de krav offentlig förvaltning har på sig. T.ex. börjar min kommun kalla sig för en koncern vilket för tankarna till något annat än vad det ska vara.
Detta är ingen motsättning mot att vara effektiv och att snåla med de skattemedel det offentliga har att använda. För det måste vi göra inom den offentliga sektorn.
Model Y LR.
Model S70D