Politik, varning :)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Politik, varning :)

Inlägg av Pontus »

Känsligt ämne men eftersom jag bara hänger på detta forum och det finns en hel del duktiga och vettiga människor så... blir det för mycket tjafs så får jag väl be Tibor ta bort tråden ;)

Hr aldrig varit så insatt i politiken och brytt mig mer än att rösta på de som verkar minst knäppa (anser att väldigt få politiker är vettiga) men en fråga som jag aldrig fått svar på är:
Varför ska man betala mer skatt i procent ju mer man tjänar, vad är motiveringen till det? Man har ju redan betalat "sin del" och tjänar man mer så är det ju mer som en bonusinbetalning till staten, man gör ju inte av med mer gemensamma resurser bara för att man tjänar mer. Rent teoretiskt så borde det ju vara mer logiskt att alla betar 50% upp till en nivå sedan trappas det ner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Re: Politik, varning :)

Inlägg av McMagnus »

Mmm, känsligt kan sånt här bli. Men så om vi försöker hålla oss till meta-politik kanske det går bra?

Jag har börjat tänka på det lite från andra hållet. Den som tjänar mycket mer har ju på något sätt haft "turen" att kunna tjäna mer, just tack vare att man bor i ett samhälle som belönar personens talang.

Men det är klart att ett sånt resonemang kräver en viss ödmjukhet och fantasi om hur tvärtom det skulle kunna vara i en annan tid eller annat samhälle.

Hoppas jag inte trampar på nån tå.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Jag tror ett samhälle med en hög lägstastandard är trevligare att leva i även för de med de högre inkomster. Vad som dock är något snett i Sverige är att kapitalinkomster, vilket ofta är de riktigt rika har gott om, är så lågt beskattade jämfört med höga löneinkomster. Det kan försvåra klassresor uppåt. Det är sannerligen inte helt enkelt att utforma rättvisa och effektiva skattesystem. Vilket land som idag har det bästa systemet har jag inte nog kunskap om för att ens kunna mansplaina.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

oftast blir ju systemen ett lapptäcke. Ibland för att man vill justera felaktigheter och ibland för politiskt sätt styra vissa saker. Titta bland annat på det enklare momssystemet som trots en enkel grund (25%) har flera nivåer för att politiskt styra konsumenterna.

Till din fråga är min teori att man gör det för att det går. I Sverige har det funnits en acceptans för att de med mycket pengar bidrar mer (vilket man ändå gör genom en till kronor sett större skatt). Det progressiva systemet gör ju dock att den stora massan kan få någon procent lägre skatt.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

"Va fan får man för pengarna?" :D
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Elof skrev:
Jag tror ett samhälle med en hög lägstastandard är trevligare att leva i även för de med de högre inkomster.
Tror det är få som klagar på att betala skatt - mer vad skatterna går till och hur effektivt systemet borde fungera. Just nu blir man mörkrädd med dumma påhitt som de håller på med och hur det läcker pengar.
På något sett skulle man vilja att även myndigheter skulle behöva effektivisera likt privata bolag.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

TechNerd skrev:
Elof skrev:
Jag tror ett samhälle med en hög lägstastandard är trevligare att leva i även för de med de högre inkomster.
Tror det är få som klagar på att betala skatt - mer vad skatterna går till och hur effektivt systemet borde fungera. Just nu blir man mörkrädd med dumma påhitt som de håller på med och hur det läcker pengar.
På något sett skulle man vilja att även myndigheter skulle behöva effektivisera likt privata bolag.
Effektivisering inom offentlig förvaltning innebär ju oftast bara att det bara blir mindre av den samhällsservice som de ska ge aldrig att man hittar effektivare och smartare sätt att få mera gjort med mindre medel.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

GreenMachine skrev:
TechNerd skrev:
Elof skrev:
Effektivisering inom offentlig förvaltning innebär ju oftast bara att det bara blir mindre av den samhällsservice som de ska ge aldrig att man hittar effektivare och smartare sätt att få mera gjort med mindre medel.
Ja, det är tragiskt.
Många gånger är det fel folk som försöker effektivisera, inte de som har kunskap om verksamheten utan de som är en del av balasten istället.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Politik, varning [emoji3]

Inlägg av e5m1r »

Offentlig sektor tar hand om sina anställda på gott och ont.
En person som inte fungerar kommer flyttas nån annan stans inom organisationen och hamnar de rätt så är allt frid och fröjd men om och innan de kommer dit hinner de ställa till det.
Kort så sitter offentlig verksamhet med personal som en privat arbetsgivare antingen aldrig hade anställt eller jade gjort sig av med för länge sen.
Med tanke på ovan ska man vara glad att pengar räcker
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Pontus skrev:
Känsligt ämne men eftersom jag bara hänger på detta forum och det finns en hel del duktiga och vettiga människor så... blir det för mycket tjafs så får jag väl be Tibor ta bort tråden ;)

Hr aldrig varit så insatt i politiken och brytt mig mer än att rösta på de som verkar minst knäppa (anser att väldigt få politiker är vettiga) men en fråga som jag aldrig fått svar på är:
Varför ska man betala mer skatt i procent ju mer man tjänar, vad är motiveringen till det? Man har ju redan betalat "sin del" och tjänar man mer så är det ju mer som en bonusinbetalning till staten, man gör ju inte av med mer gemensamma resurser bara för att man tjänar mer. Rent teoretiskt så borde det ju vara mer logiskt att alla betar 50% upp till en nivå sedan trappas det ner.
Gnäll nu inte... värnskatten är ju bortplockad :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Offentlig förvaltning har ofta ett stort problem (iofs samma som små avdelningar har på stora bolag). Normalt får den enskilde enhetschefen ingen glädje av att vara effektiv, mam får nämligen mer anslag om man drar över budget och mindre anslag om man går under budget.

Det finns alltså inga incitament att vara effektiv.

Sedan är det väl ganska allmänt så att människor är lata, min lathet driver mig hårt i mitt jobb. Kan jag skapa något som gör att jag får mindre tråk att göra Senare så gör jag det :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

e5m1r skrev:
Offentlig sektor tar hand om sina anställda på gott och ont.
En person som inte fungerar kommer flyttas nån annan stans inom organisationen och hamnar de rätt så är allt frid och fröjd men om och innan de kommer dit hinner de ställa till det.
Kort så sitter offentlig verksamhet med personal som en privat arbetsgivare antingen aldrig hade anställt eller jade gjort sig av med för länge sen.
Med tanke på ovan ska man vara glad att pengar räcker Bild

Japp, den ofantliga sektorn kan man fundera över. Samtidigt så gnälls det ju när man privatiserar olika offentliga sektorer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det dåliga med progressiv skatt är ju att incitamentet att jobba lite extra minskar. Varje 1000-lapp är ju värd så lite extra i plånboken. Det tror jag är dåligt för alla.
Det hade varit okej om jag samtidigt kunnat gå ner i tid så att jag tjänar lika mycket men bara jobbar80 - 90%. Då skulle jag kunna jobba hårdare under tiden jag jobbar.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Remuz skrev:
Offentlig förvaltning har ofta ett stort problem (iofs samma som små avdelningar har på stora bolag). Normalt får den enskilde enhetschefen ingen glädje av att vara effektiv, mam får nämligen mer anslag om man drar över budget och mindre anslag om man går under budget.

Sedan är det väl ganska allmänt så att människor är lata, min lathet driver mig hårt i mitt jobb. Kan jag skapa något som gör att jag får mindre tråk att göra Senare så gör jag det :)
+1
Samma här :lol:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Remuz skrev:

Det är ju för att många tror att offentlig förvaltning ska fungera på likartat sätt som privata företag gör. Så är inte fallet. För det offentliga försvinner alla pengar vid årsskiftet oavsett hur det har gått. Sedan finns det ändå en viss minnesfunktion, men det beror mer på välvilja än krav. Mer ett sätt att smörja systemet.

En chef inom offentlig förvaltning som inte uppnår budgetmålet, har inte lyckats i sin verksamhet. För en chef inom det offentliga får en påse med pengar för att leverera en viss verksamhet. Skjuter man över eller under budget har man inte levererat det som efterfrågas. Att gå med vinst, är ett misslyckande eftersom att periodisering inte är tillåten i det offentliga. Nu kan det visserligen finnas ett visst minne inom systemet, pga att överliggande organisation ibland kan ge och ta mellan olika delar av sin organisation mellan åren.

En chef i privat, ska snarare med hjälp av sin budget tjäna så mycket det går, inom de produktionsramar som finns. Och kan periodisera medel mellan åren.

Det är tyvärr ett otyg inom offentligförvaltning när det börjar bli för mycket företagstänk för det rimmar illa med de krav offentlig förvaltning har på sig. T.ex. börjar min kommun kalla sig för en koncern vilket för tankarna till något annat än vad det ska vara.

Detta är ingen motsättning mot att vara effektiv och att snåla med de skattemedel det offentliga har att använda. För det måste vi göra inom den offentliga sektorn.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag är också inne på att det görs för att det går. Det är lite som Faraday's svar till Storbritanniens finansminister vad det är för nytta med el:

Why, sir, there is every probability that you will soon be able to tax it.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Larofo skrev:
Jag ska inte klaga då jag fått min del av sjukvård och jag har bott i USA där en rutinundersökning för min åkomma kostade 2000 dollar trots en bra försäkring...
Förskola kostar drygt 1.000 kr här i Sverige och drygt 10.000 kr i USA och då är dom inte helt utan skatter där heller.
Sedan kanske man skulle kunna få mer för pengarna eller lika mycket för mindre pengar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TechNerd skrev:
Elof skrev:
Som konsult hör man ofta och ser att när det kommer uppdrag ifrån staten eller kommunerna så betalas det väldig generösa arvoden, varför vet jag inte men det är så jag sett det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Det dåliga med progressiv skatt är ju att incitamentet att jobba lite extra minskar. Varje 1000-lapp är ju värd så lite extra i plånboken. Det tror jag är dåligt för alla.
Det hade varit okej om jag samtidigt kunnat gå ner i tid så att jag tjänar lika mycket men bara jobbar80 - 90%. Då skulle jag kunna jobba hårdare under tiden jag jobbar.
Ett exempel är att om kunden betalar mig 15.000 kr (100 kr/tim i genomsnitt över ett år) mer så kan jag få ut 3.400 kr mer efter skatt + lite mer i pensionsspar också.
Eller om man jobbar en övertidstimme och inte betala pension så blir det ändå bara 30% i fickan för mig mot vad det kostar kunden.
Allt här är räknat utan någon overhead eller sådant.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Pontus skrev:
Larofo skrev:
Jag ska inte klaga då jag fått min del av sjukvård och jag har bott i USA där en rutinundersökning för min åkomma kostade 2000 dollar trots en bra försäkring...
Förskola kostar drygt 1.000 kr här i Sverige och drygt 10.000 kr i USA och då är dom inte helt utan skatter där heller.
Sedan kanske man skulle kunna få mer för pengarna eller lika mycket för mindre pengar?
Jag har haft brutal återbetalning på framförallt landstingsskatten. Kommer aldrig klaga på det nånsin, däremot kommer jag alltid beklaga mig över hur förvaltningen går till, särskilt på kommunal nivå kan man bli smått galen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

LarsL skrev:
Vad finns det för hinder idag?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Pontus skrev:
Larofo skrev:
Kanske är bättre att jämföra Sverige med mer jämförbara länder.
Som övriga Eu-länder t ex.
https://www.etc.se/inrikes/rekordfa-var ... samst-i-eu

Jag är ganska förtjust i USA, men dom sticker ju ut negativt på en del punkter.
Billig sjukvård till alla är nog en av deras sämre grenar. :D
Känns som om vi får allt mindre för våra skattekronor.
Inte för att det går någon nöd på dom flesta Tesla-ägare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

p1457 skrev:
LarsL skrev:
En löneslav jobbar idag 40 h per vecka några undantag finns egentligen inte. Det går inte säga att jag avstår från de där sista tusen lapparna och tar ledigt på fredagar, om du inte har barn eller är sjukskriven. Jag måste alltså jobba och beskattas stenhårt utan egentligt val.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

En person som är höginkomsttagare har ofta gått på universitet (kostar pengar), får högre ersättning vid sjukdom, pension, föräldraförsäkring, mm så då måste man per automatik betala mer givetvis. Sedan är det ju så att det mer solidariskt att man betalar efter bärkraft annars är det ju bättre att ha det som i USA dvs låg skatt och betala försäkringar. Då får vi ju också ett samhälle mer likt USA med mer kriminalitet och det vill nog de flesta inte ha i Sverige... Gillar man inte ett jämlikt samhälle finns det massor med länder att välja imellan men få som funkar som Sverige...
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

LarsL skrev:
p1457 skrev:
LarsL skrev:
En löneslav jobbar idag 40 h per vecka några undantag finns egentligen inte. Det går inte säga att jag avstår från de där sista tusen lapparna och tar ledigt på fredagar, om du inte har barn eller är sjukskriven. Jag måste alltså jobba och beskattas stenhårt utan egentligt val.
Det är väl en diskussion man kan ha med arbetsgivaren. Speciellt om man ska jobba hårdare som du skriver kan man komma överens om vilka arbetsuppgifter som ska vara klara varje vecka och jobba 40h på pappret men gå hem när man är klar. Det går såklart inte på alla arbetsplatser.

Jag har i perioder valt att jobba 80%, dock innan jag skaffat barn, familj och bolån. Det resulterade såklart i 20% lägre lön men då slapp jag också jobba hårdare de dagar jag jobbade.
Skriv svar